číslo jednací: 09990/2020/533/BŠp
spisová značka: S0133/2020/VZ

Instance I.
Věc V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa (P.0451), stavebně-montážní práce
Účastníci
  1. ČEPS, a.s.
  2. ENERG-SERVIS a.s.
  3. Elektrovod Slovakia, s.r.o.
  4. VALARD NORWAY AS
  5. Valard Zagreb d.o.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2020
Datum nabytí právní moci 16. 5. 2020
Dokumenty file icon 2020_S0133.pdf 453 KB

Spisová značka:

 

 

ÚOHS-S0133/2020/VZ

 

 

Číslo jednací:

 

 

ÚOHS-09990/2020/533/BŠp

 

Brno: 3. dubna 2020

 

 

 


 
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 23. 3. 2020 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha 10,
  • navrhovatel – společnost „Sdružení V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa“ založená na základě „Smlouvy o združení“ a tvořená společníky:

o      ENERG-SERVIS a.s., IČO 25551132, se sídlem Příkop 843/4, 602 00 Brno,

o      Elektrovod Slovakia, s.r.o., registrační číslo 31615317, se sídlem Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko,

o      VALARD NORWAY AS, registrační číslo 999196152, se sídlem Elvesletta 45, 2323 INGEBERG, Norsko, a

o      Valard Zagreb d.o.o., registrační číslo 080939676, se sídlem Capraška ulica 6, 10 000 Zagreb, Chorvatsko,

ve věci podání návrhu zastoupena společníkem ENERG-SERVIS a.s., IČO 25551132, se sídlem Příkop 843/4, 602 00 Brno, na základě plné moci ze dne 2. 12. 2019 udělené správcem společnosti, společníkem Elektrovod Slovakia, s.r.o., registrační číslo 31615317, se sídlem Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa (P.0451), stavebně-montážní práce“ v jednacím řízení s uveřejněním, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 11. 2019 pod ev. č. Z2019-038677 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2019 pod ev. č. 2019/S 212-521066,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení zahájené na návrh navrhovatele – společnost „Sdružení V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa“ založená na základě „Smlouvy o združení“ a tvořená společníky ENERG-SERVIS a.s., IČO 25551132, se sídlem Příkop 843/4, 602 00 Brno, Elektrovod Slovakia, s.r.o., registrační číslo 31615317, se sídlem Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko, VALARD NORWAY AS, registrační číslo 999196152, se sídlem Elvesletta 45, 2323 INGEBERG, Norsko, a Valard Zagreb d.o.o., registrační číslo 080939676, se sídlem Capraška ulica 6, Zagreb, Zagreb, Chorvatsko – ze dne 23. 3. 2020 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha 10 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa (P.0451), stavebně-montážní práce“ v jednacím řízení s uveřejněním, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 11. 2019 pod ev. č. Z2019-038677 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2019 pod ev. č. 2019/S 212-521066, se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 27. 3. 2020 zadávací řízení na citovanou veřejnou zakázku zrušil.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 23. 3. 2020 návrh navrhovatele – společnost „Sdružení V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa“ založená na základě „Smlouvy o združení“ a tvořená společníky ENERG-SERVIS a.s., IČO 25551132, se sídlem Příkop 843/4, 602 00 Brno, Elektrovod Slovakia, s.r.o., registrační číslo 31615317, se sídlem Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko, VALARD NORWAY AS, registrační číslo 999196152, se sídlem Elvesletta 45, 2323 INGEBERG, Norsko, a Valard Zagreb d.o.o., registrační číslo 080939676, se sídlem Capraška ulica 6, Zagreb, Zagreb, Chorvatsko,  ve věci podání návrhu zastoupena společníkem ENERG-SERVIS a.s., IČO 25551132, se sídlem Příkop 843/4, 602 00 Brno, na základě plné moci ze dne 2. 12. 2019 udělené správcem společnosti, společníkem Elektrovod Slovakia, s.r.o., registrační číslo 31615317, se sídlem Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha 10 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „V423 – modernizace na vyšší parametry, I. Etapa (P.0451), stavebně-montážní práce“ v jednacím řízení s uveřejněním, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 11. 2019 pod ev. č. Z2019-038677 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2019 pod ev. č. 2019/S 212-521066 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Úřad obdržel návrh navrhovatele dne 23. 3. 2020 a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. S0133/2020/VZ. Zadavateli byl stejnopis návrhu navrhovatelem doručen téhož dne.

3.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

4.             Navrhovatel v návrhu uvádí, že zadavatel se v zadávacím řízení dopustil porušení § 61 odst. 5 zákona, když zadavatel doručil navrhovateli výzvu k podání předběžných nabídek, v níž deklaroval, že navrhovatel prokázal splnění kvalifikace v souladu se zadávací dokumentací a následně navrhovatele vyloučil z účasti v zadávacím řízení z důvodu neprokázání kvalifikace. Dále navrhovatel uvádí, že se zadavatel dopustil porušení § 46 odst. 1 zákona, když navrhovateli stanovil nepřiměřeně krátkou lhůtu k objasnění a doplnění údajů, které zadavatel postupem dle § 46 odst. 1 zákona od navrhovatele vyžadoval. V této souvislosti navrhovatel rovněž uvádí, že zadavatel porušil taktéž § 36 odst. 7 zákona, když svým postupem směřoval k rozšíření požadavků na předložení dokladů k prokázání kvalifikace nad rámec požadavků stanovených v zadávací dokumentaci. Výše uvedený postup zadavatele vyústil dle navrhovatele v jeho nezákonné vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Dále navrhovatel rovněž uvádí, že rozhodnutí zadavatele o námitkách navrhovatele je nepřezkoumatelné, neboť zadavatel se nevypořádal s veškerou argumentací navrhovatele uvedenou v námitkách. Z uvedených důvodů navrhovatel žádá, aby Úřad podle § 263 odst. 2 zákona zrušil zadávací řízení na šetřenou veřejnou zakázku.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-09412/2020/533/BŠp ze dne 26. 3. 2020.

6.             Dne 27. 3. 2020 Úřadu zadavatel doručil přípis, jehož přílohou byly mj. dokumenty „Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení a sdělení“ ze dne 27. 3. 2020 a „Oznámení o zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku“ ze dne 27. 3. 2020.

7.             Úřad uvádí, že v „Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení a sdělení“ ze dne 27. 3. 2020 je uvedeno náledující: »Zadavatel si s ohledem na skutečnost, že zadávaná Veřejná zakázka je sektorovou veřejnou zakázkou ve smyslu ust. § 151 Zákona, v souladu s ust. § 170 Zákona v Oddílu VI: Doplňující informace v bodě VI.3) Další informace oznámení o zahájení zadávacího řízení zveřejněném na Věstníku veřejných zakázek pod ev. č. F2019-038677, v čl. 18 části B. „Podmínky prokázání splnění kvalifikace v jednacím řízení s uveřejněním“ kvalifikační dokumentace a v čl. 42 části A „Předmět veřejné zakázky a zadávací podmínky“ zadávací dokumentace vyhradil možnost zadávací řízení zrušit. Zadavatel se rozhodl využít toto své právo a zadávací řízení na Veřejnou zakázku zrušit. Důvodem pro zrušení zadávacího řízení je současná situace vyvolaná pandemií spojenou s výskytem koronaviru SARS CoV-2 a souvisejícími omezujícími opatřeními přijímanými jak vládou České republiky, tak i orgány jiných států, které mají bezprostřední zásadní dopad na plnění veřejných zakázek mj. na stavební práce realizované Zadavatelem. Zadavatel tímto rozhodnutím hodlá předejít komplikacím při plnění Veřejné zakázky a eliminovat tato rizika, které by měly zásadní dopad na plnění Veřejné zakázky, zejména rizika spojená s přeshraničním stykem, tj. jak omezení v pohybu pracovních sil ze zahraničí, tak i omezení související s dodávkami materiálu ze zahraničí. Těmto dodávkám pak předchází kontrola kvality materiálu ve výrobním závodě výrobce materiálu, kterých se fyzicky účastní zaměstnanci Zadavatele i zhotovitele (vybraného dodavatele Veřejné zakázky). Vzhledem ke stávajícím opatřením nelze tuto fyzickou účast spolehlivě zajistit.«.

8.             Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.

9.             Úřad konstatuje, že vzhledem k tomu, že zadavatel v průběhu správního řízení vedeného na návrh navrhovatele ke dni 27. 3. 2020 zrušil zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku, došlo k naplnění zákonem předpokládané hypotézy uvedené v ustanovení § 257 písm. g) zákona a Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit.

10.         Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen podle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí v případě, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

11.         Jelikož v průběhu správního řízení zadavatel zrušil zadávací řízení, rozhodl Úřad usnesením podle § 257 písm. g) zákona o zastavení řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

  Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.             ČEPS, a.s., Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha 10

2.             ENERG-SERVIS a.s., Příkop 843/4, 602 00 Brno

3.             VALARD NORWAY AS, Elvesletta 45, 2323 INGEBERG, Norsko

4.             Valard Zagreb d.o.o., Capraška ulica 6, 10 000 Zagreb, Chorvatsko

5.             Elektrovod Slovakia, s.r.o., Bytčická 4, 01042 Žilina, Slovensko

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz