číslo jednací: 34486/2020/500/JBě
spisová značka: S0376/2020/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Rekonstrukce a modernizace multifunkčního sportovního areálu Na Šancích, na adrese Praha 15, Turínská 1483/3 |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2020 |
Datum nabytí právní moci | 14. 11. 2020 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0376/2020/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-34486/2020/500/JBě |
|
Brno 29.10.2020 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 23. 9. 2020 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Tenisový klub Horní Měcholupy, z.s., IČO 22832530, se sídlem Hornoměcholupská 564/105, Horní Měcholupy, 109 00 Praha 10,
-
navrhovatel – VYSSPA Sports Technology s.r.o., IČO 27967638, se sídlem Skladová 2438/6, Východní Předměstí, 326 00 Plzeň,
-
vybraný dodavatel – IFASTAV – inženýrská a stavební s.r.o., IČO 27213251, se sídlem Pobřežní 249/46, Karlín, 186 00 Praha 8,
ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce a modernizace multifunkčního sportovního areálu Na Šancích, na adrese Praha 15, Turínská 1483/3“, kdy výzva k podání nabídek a k prokázání splnění kvalifikace byla na https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0004676 uveřejněna dne 12. 8. 2020,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení zahájené na návrh navrhovatele – VYSSPA Sports Technology s.r.o., IČO 27967638, se sídlem Skladová 2438/6, Východní Předměstí, 326 00 Plzeň – ze dne 23. 9. 2020ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Tenisový klub Horní Měcholupy, z.s., IČO 22832530, se sídlem Hornoměcholupská 564/105, Horní Měcholupy, 109 00 Praha 10 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce a modernizace multifunkčního sportovního areálu Na Šancích, na adrese Praha 15, Turínská 1483/3“, kdy výzva k podání nabídek a k prokázání splnění kvalifikace byla na https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0004676 uveřejněna dne 12. 8. 2020, se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 15. 10. 2020 zrušil výběrové řízení na citovanou veřejnou zakázku, čímž fakticky přijal jmenovaným navrhovatelem požadované opatření k nápravě.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 23. 9. 2020 návrh navrhovatele – VYSSPA Sports Technology s.r.o., IČO 27967638, se sídlem Skladová 2438/6, Východní Předměstí, 326 00 Plzeň (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Tenisový klub Horní Měcholupy, z.s., IČO 22832530, se sídlem Hornoměcholupská 564/105, Horní Měcholupy, 109 00 Praha 10 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce a modernizace multifunkčního sportovního areálu Na Šancích, na adrese Praha 15, Turínská 1483/3“, kdy výzva k podání nabídek a k prokázání splnění kvalifikace (dále jen „výzva“) byla na https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0004676 (dále jen „stránka zadavatele na Tenderareně“) uveřejněna dne 12. 8. 2020 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0376/2020/VZ.
3. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou
-
zadavatel,
-
navrhovatel,
-
vybraný dodavatel – IFASTAV – inženýrská a stavební s.r.o., IČO 27213251, se sídlem Pobřežní 249/46, Karlín, 186 00 Praha 8 (dále jen „vybraný dodavatel“).
4. Navrhovatel ve svém návrhu napadá především rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele ze dne 1. 9. 2020 (dále jen „rozhodnutí o výběru“), které bylo na stránce zadavatele na Tenderareně uveřejněno téhož dne. Navrhovatel k tomu uvádí, že zadavatel v souvislosti s posouzením podmínek účasti a nabídkové ceny vybraného dodavatele postupoval v rozporu se zákonem, především pak v rozporu se zásadou transparentnosti. Dále pak v návrhu navrhovatel namítá, že zadavatel postupoval v rozporu se zákonem rovněž při stanovení zadávacích podmínek a vyřízení námitek navrhovatele. Navrhovatel se návrhem domáhá, aby Úřad „zrušil zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku“.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-30193/2020/522/PKř ze dne 25. 9. 2020.
6. Dne 16. 10. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky od zadavatele přípis ze dne 15. 10. 2020 nadepsaný „Rozhodnutí o zrušení výběrového řízení na zakázku zadávanou ve formě zjednodušeného podlimitního řízení dle ustanovení § 53 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, na stavební práce s názvem_,Rekonstrukce a modernizace multifunkčního sportovního areálu Na Šancích, Turínská, Praha 15‘“ (dále jen „rozhodnutí o zrušení výběrového řízení“), v rámci kterého zadavatel uvedl následující: „V souladu s ustanovením § 127 odst. 2 písm. d), kdy se v průběhu zadávacího řízení vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, rozhodl zadavatel, že výběrové řízení ruší“.
7. Předmětné rozhodnutí o zrušení výběrového řízení bylo na stránce zadavatele na Tenderareně uveřejněno dne 21. 10. 2020.
8. Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě.
9. Úřad předně uvádí, že zadavatel ve výzvě na několika místech (např. na straně 1 pod nadpisem a v čl. II. „Identifikace veřejné zakázky“) uvádí, že veřejná zakázka je zadávaná ve zjednodušeném podlimitním řízení dle § 53 odst. 1 zákona. Podle § 53 odst. 1 zákona je zjednodušené podlimitní řízení zahájeno uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu zadavatele podle § 214 zákona. Z ustanovení § 214 odst. 1 zákona pak vyplývá, že informace na profilu zadavatele lze považovat za uveřejněné podle zákona nejdříve od okamžiku uveřejnění internetové adresy profilu zadavatele ve Věstníku veřejných zakázek. Aby se tedy profil zadavatele stal aktivním, je zadavatel povinen internetovou adresu profilu zadavatele odeslat k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek, a to způsobem podle § 212 zákona. V šetřeném případě však zadavatel neodeslal k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek příslušný formulář stanovený prováděcím právním předpisem[1], kterým by ve Věstníku veřejných zakázek oznámil internetovou adresu svého profilu zadavatele, konkrétně národní formulář CZ 05 „Oznámení profilu zadavatele“, a nemá tedy zřízen profil zadavatele ve smyslu § 28 odst. 1 písm. j) zákona. Lze tedy konstatovat, že veškeré informace uveřejněné na stránce zadavatele na Tenderareně, tj. na internetové adrese https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0004676m, včetně výzvy k podání nabídek na šetřenou veřejnou zakázku, nelze považovat za uveřejněné podle zákona. S ohledem na výše uvedené proto nelze postup zadavatele směřující k zadání veřejné zakázky považovat za zadávací řízení ve smyslu § 3 písm. a) zákona, jelikož nedošlo k zahájení zjednodušeného podlimitního řízení zákonem předvídaným způsobem.
10. Úřad dále uvádí, že zadavatel nicméně svůj postup směřující k zadání veřejné zakázky ukončil, když rozhodl o zrušení výběrového řízení a o tomto svém rozhodnutí prokazatelně informoval veškeré dodavatele, kteří se předmětného postupu účastnili (viz body 6. a 7. odůvodnění tohoto usnesení). Svůj postup směřující k zadání veřejné zakázky tak zadavatel ukončil způsobem, který nevzbuzuje žádné pochybnosti o jeho dalším postupu v předmětné věci (tj. lze mít za prokázané, že zadavatel v napadeném postupu nehodlá pokračovat[2]), a je tak pro další rozhodování Úřadu v této věci relevantní.
11. Úřad připomíná, že navrhovatel v návrhu požadoval nápravné opatření spočívající ve zrušení zadávacího řízení na předmětnou veřejnou zakázku. Vzhledem k tomu, že zadavatel svým rozhodnutím ze dne 15. 10. 2020 zrušil výběrové řízení na veřejnou zakázku, a rovněž s přihlédnutím ke skutečnosti, že veřejná zakázka není zadávána v zadávacím řízení, Úřad konstatuje, že zrušení výběrového řízení na veřejnou zakázku, resp. ukončení postupu zadavatele směřujícího k zadání předmětné veřejné zakázky, lze považovat za důsledek odpovídající navrhovatelem požadovanému nápravnému opatření.
12. S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že došlo k naplnění skutečnosti předvídané v § 257 písm. i) zákona, když zadavatel fakticky přijal navrhovatelem požadované opatření k nápravě, a Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit. Proto Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
13. Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen podle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Tenisový klub Horní Měcholupy, z.s., Hornoměcholupská 564/105, Horní Měcholupy, 109 00 Praha 10
2. VYSSPA Sports Technology s.r.o., Skladová 2438/6, Východní Předměstí, 326 00 Plzeň
3. IFASTAV – inženýrská a stavební s.r.o., Pobřežní 249/46, Karlín, 186 00 Praha 8
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] tj. vyhláškou č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele
[2] Na tomto místě Úřad nad rámec uvedeného doplňuje, že pokud by zadavatel i přes popsaný jednoznačný projev své vůle předmětnou veřejnou zakázku mimo zadávací řízení přesto zadal (tj. uzavřel by na její předmět plnění smlouvu s některým z dodavatelů), jednalo by se o zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení (resp. bez jeho provedení), které by mohlo být v případě podání příslušného návrhu předmětem řízení o uložení zákazu plnění takové smlouvy [viz § 254 odst. 1 písm. a) zákona].