číslo jednací: 36397/2020/500/JBě
spisová značka: S0396/2020/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | III/0032, III/0037 Průhonice-Dobřejovice |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2020 |
| Datum nabytí právní moci | 2. 12. 2020 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0396/2020/VZ |
|
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-36397/2020/500/JBě |
|
Brno 13.11.2020 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 2. 10. 2020 na návrh ze dne 30. 9. 2020, jehož účastníky jsou
-
zadavatel – Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, příspěvková organizace, IČO 00066001, se sídlem Zborovská 81/11, 150 00 Praha 5,
-
navrhovatel – ROBSTAV k.s., IČO 27430774, se sídlem Mezi vodami 205/29, 143 00 Praha 4,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „III/0032, III/0037 Průhonice-Dobřejovice“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, jehož výzva k podání nabídek byla uveřejněna na profilu zadavatele dostupném z https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_7051.html dne 1. 7. 2020 pod systémovým číslem P20V00000978,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení zahájené na návrh navrhovatele – ROBSTAV k.s., IČO 27430774, se sídlem Mezi vodami 205/29, 143 00 Praha 4 – ze dne 30. 9. 2020 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, příspěvková organizace, IČO 00066001, se sídlem Zborovská 81/11, 150 00 Praha 5 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „III/0032, III/0037 Průhonice-Dobřejovice“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, jehož výzva k podání nabídek byla uveřejněna na profilu zadavatele dostupném z https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_7051.html dne 1. 7. 2020 pod systémovým číslem P20V00000978, se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 15. 10. 2020 přezkoumávané úkony zrušil.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) obdržel dne 2. 10. 2020 návrh navrhovatele – ROBSTAV k.s., IČO 27430774, se sídlem Mezi vodami 205/29, 143 00 Praha 4(dále jen „navrhovatel“) – ze dne 30. 9. 2020 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, příspěvková organizace, IČO 00066001, se sídlem Zborovská 81/11, 150 00 Praha 5 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „III/0032, III/0037 Průhonice-Dobřejovice“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, jehož výzva k podání nabídek byla uveřejněna na profilu zadavatele dostupném z https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_7051.html dne 1. 7. 2020 pod systémovým číslem P20V00000978 (dále jen „zadávací řízení“ a „veřejná zakázka“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0396/2020/VZ.
3. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou
-
zadavatel,
-
navrhovatel.
4. Navrhovatel ve svém návrhu napadá rozhodnutí zadavatele o námitkách a uvádí, že se zadavatel přezkoumatelným způsobem nevypořádal s jednotlivými námitkami navrhovatele. Navrhovatel také nesouhlasí s odůvodněním rozhodnutí zadavatele o námitkách, které je dle jeho názoru nepřezkoumatelné, dokládá nezákonný postup zadavatele, je v rozporu se zadávacími podmínkami a zákonem a činí zadávací řízení netransparentním.
5. Navrhovatel v podaném návrhu trvá na tvrzení, že nebyly naplněny zákonné důvody pro vyloučení jeho osoby z další účasti v předmětném zadávacím řízení dle § 48 odst. 5 písm. d) zákona, a to zejm. s odkazem na následující skutečnosti: nebyla prokázána pluralita závažných nebo dlouhodobých pochybení navrhovatele při plnění (jednoho) dřívějšího smluvního vztahu; pochybení, jichž se měl navrhovatel dopustit, nastala v době delší než tři roky od zahájení předmětného zadávacího řízení a nelze tak k nim přihlížet; zadavatel neprokázal a neodůvodnil existenci závažnosti a dlouhodobosti vytýkaných pochybení; zadavatel neprokázal, že vytýkaná závažná nebo dlouhodobá pochybení vedla ke vzniku škody, předčasnému ukončení smluvního vztahu nebo jiným srovnatelným sankcím; vytýkaná pochybení nebyla pochybeními navrhovatele; zadavatel měl při posuzování naplnění podmínek pro vyloučení navrhovatele z další účasti v předmětném zadávacím řízení primárně vycházet z vlastních zkušeností s navrhovatelem; ve vytýkaných pochybeních nelze spatřovat zlý úmysl navrhovatele; navrhovatel prokazatelně obnovil svoji způsobilost. S ohledem na uvedené navrhovatel nadále považuje rozhodnutí (a oznámení) zadavatele o vyloučení navrhovatele z další účasti v předmětném zadávacím řízení za nezákonné a nedůvodné, mající za následek porušení ust. § 48 zákona a ust. § 6 zákona, zejména zásady transparentnosti.
6. Postup zadavatele vnímá navrhovatel jako účelový, a to zejm. s ohledem na skutečnost, že zadavatel navrhovatele v nedávné době vyloučil z účasti ve více zadávacích řízeních a současně u jiných účastníků zadávacích řízení i při existenci pochybení zadavatel k jejich vyloučení z další účasti v zadávacím řízení nepřistupuje. Navrhovatel proto vnímá postup zadavatele jako rozporný se zásadou rovnosti, zákazu diskriminace, přiměřenosti a transparentnosti a také jako rozporný se zásadou hospodárnosti, neboť navrhovatel v rámci jednotlivých zadávacích řízení nabízí nejnižší nabídkovou cenu.
7. Navrhovatel dále v podaném návrhu namítá, že zadavatel nerozhodl o námitkách, jež navrhovatel podal proti rozhodnutí (a oznámení) zadavatele o vyloučení navrhovatele z další účasti v předmětném zadávacím řízení, ve lhůtě dle zákona.
8. Navrhovatel se návrhem domáhá zrušení rozhodnutí (a oznámení) zadavatele o vyloučení navrhovatele z předmětného zadávacího řízení a zrušení rozhodnutí zadavatele o námitkách.
9. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-31325/2020/542/AJo ze dne 7. 10. 2020.
10. Dne 13. 10. 2020 prostřednictvím datové schránky a dne 14. 10. 2020 listině obdržel Úřad dokumenty, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku.
11. Dne 15. 10. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky vyjádření zadavatele z téhož dne, v rámci kterého bylo Úřadu mimo jiné sděleno, že „učinil zadavatel dne 15. 10. 2020 opatření k nápravě ve smyslu ustanovení § 49 odst. 1 ZZVZ, když zrušil rozhodnutí a oznámení zadavatele ze dne 21. 8. 2020 o vyloučení účastníka zadávacího řízení a rozhodnutí o námitkách proti rozhodnutí o vyloučení účastníka ze zadávacího řízení ze dne 24. 9. 2020.“ S ohledem na uvedené zadavatel v rámci tohoto vyjádření Úřadu navrhl, aby ve smyslu § 257 písm. i) zákona předmětné správní řízení zastavil, neboť zadavatel přijal požadované opatření k nápravě a zrušil přezkoumávané úkony. Zadavatel taktéž v rámci uvedeného vyjádření odkazoval na dokument, jehož obsahem mělo být rozhodnutí zadavatele, kterým bylo přijato opatření k nápravě, a jenž měl být přílohou uvedeného vyjádření – takovýto dokument však nebyl Úřadu ze strany zadavatele společně s vyjádřením doručen.
12. Dne 16. 10. 2020 Úřad prostřednictvím datové schránky opětovně obdržel vyjádření zadavatele ze dne 15. 10. 2020, jehož přílohou již byl avizovaný dokument obsahující rozhodnutí zadavatele, kterým bylo přijato opatření k nápravě, konkrétně dokument s názvem „Rozhodnutí zadavatele o zrušení rozhodnutí a oznámení o vyloučení účastníka ROBSTAV k.s. ze zadávacího řízení a navazujícího rozhodnutí o námitkách ROBSTAV k.s. proti rozhodnutí o vyloučení ze zadávacího řízení“ ze dne 15. 10. 2020 (dále jen „rozhodnutí zadavatele o zrušení vyloučení účastníka“).
13. Dne 29. 10. 2020 obdržel Úřad od zadavatele výpis z elektronického nástroje s názvem „Audit zadávacího řízení III/0032, III/0037 Průhonice-Dobřejovice“, který má dle průvodního dopisu zadavatele, zaslaného společně s uvedeným výpisem, prokazovat doručení rozhodnutí zadavatele o zrušení vyloučení účastníka navrhovateli i všem účastníkům předmětného zadávacího řízení.
14. Z rozhodnutí zadavatele o zrušení vyloučení účastníka vyplývá, že si zadavatel uvědomil své pochybení při vyřizování námitek navrhovatele, když rozhodnutí o námitkách bylo z jeho strany učiněno den po lhůtě stanovené v § 245 odst. 1 zákona, proto přijal opatření k nápravě a zrušil své rozhodnutí o vyloučení navrhovatele z další účasti v předmětném zadávacím řízení, tedy zrušil Rozhodnutí a oznámení o vyloučení účastníka zadávacího řízení ze dne 21. 8. 2020, jakož i navazující Rozhodnutí zadavatele o námitkách proti rozhodnutí o vyloučení ze zadávacího řízení ze dne 24. 9. 2020.
15. Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě.
16. Úřad konstatuje, že vzhledem k tomu, že zadavatel v průběhu správního řízení vedeného na návrh navrhovatele svým rozhodnutím ze dne 15. 10. 2020 zrušil rozhodnutí a oznámení o vyloučení navrhovatele z další účasti v předmětném zadávacím řízení, tedy úkony, které měly být předmětem přezkumu v rámci tohoto správního řízení, došlo k naplnění skutečnosti předvídané v ust. § 257 písm. i) zákona a Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit.
17. Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
18. Jelikož v průběhu správního řízení zadavatel zrušil přezkoumávané úkony, rozhodl Úřad usnesením podle § 257 písm. i) zákona o zastavení řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, příspěvková organizace, Zborovská 81/11, 150 00 Praha 5
2. ROBSTAV k.s., Mezi vodami 205/29, 143 00 Praha 4
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


