číslo jednací: 38934/2020/500/JBě
spisová značka: S0443,0449/2020/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Hrušov - HCHZ - Projekt sanace |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2020 |
| Datum nabytí právní moci | 19. 12. 2020 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0443,0449/2020/VZ |
|
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-38934/2020/500/JBě |
|
Brno 02.12.2020 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení vedeném pod sp. zn. S0443/2020/VZ zahájeném dne 23. 10. 2020 na návrh z téhož dne a správním řízení vedeném pod sp. zn. S0449/2020/VZ zahájeném dne 26. 10. 2020 na návrh z téhož dne, která byla dne 30. 11. 2020 spojena do společného správního řízení vedeného pod sp. zn. S0443,0449/2020/VZ, jehož účastníky jsou
-
zadavatel – Terra Logistics (Czech Republic), s.r.o., IČO 07920351, se sídlem Václavské náměstí 834/17, 110 00 Praha 1,
-
navrhovatel 1 – REKULTIVACE Ústí nad Labem, s.r.o., IČO 25041738, se sídlem Velká Hradební 3122/52, 400 01 Ústí nad Labem,
-
navrhovatel 2 – SUEZ CZ a.s., IČO 25638955, se sídlem Španělská 1073/10, 120 00 Praha 2,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Hrušov - HCHZ - Projekt sanace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 7. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 7. 2020 pod ev. č. Z2020-025622, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 27. 7. 2020 pod ev. č. 2020/S 143-351010, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020 pod ev. č. 2020/S 167-402412,
vydává toto
usnesení:
I.
Společné správní řízení vedené pod sp. zn. S0443,S0449/2020/VZ se v části zahájené na návrh navrhovatele – REKULTIVACE Ústí nad Labem, s.r.o., IČO 25041738, se sídlem Velká Hradební 3122/52, 400 01 Ústí nad Labem – ze dne 23. 10. 2020 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Terra Logistics (Czech Republic), s.r.o., IČO 07920351, se sídlem Václavské náměstí 834/17, 110 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Hrušov - HCHZ - Projekt sanace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 7. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 7. 2020 pod ev. č. Z2020-025622, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 27. 7. 2020 pod ev. č. 2020/S 143-351010, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020 pod ev. č. 2020/S 167-402412, podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 30. 11. 2020 zadávací řízení na uvedenou veřejnou zakázku zrušil.
II.
Společné správní řízení vedené pod sp. zn. S0443,S0449/2020/VZ se v části zahájené na návrh navrhovatele – SUEZ CZ a.s., IČO 25638955, se sídlem Španělská 1073/10, 120 00 Praha 2 – ze dne 26. 10. 2020ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Terra Logistics (Czech Republic), s.r.o., IČO 07920351, se sídlem Václavské náměstí 834/17, 110 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Hrušov - HCHZ - Projekt sanace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 7. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 7. 2020 pod ev. č. Z2020-025622, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 27. 7. 2020 pod ev. č. 2020/S 143-351010, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020 pod ev. č. 2020/S 167-402412, podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 30. 11. 2020 zadávací řízení na uvedenou veřejnou zakázku zrušil.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) obdržel dne 23. 10. 2020 návrh navrhovatele – REKULTIVACE Ústí nad Labem, s.r.o., IČO 25041738, se sídlem Velká Hradební 3122/52, 400 01 Ústí nad Labem (dále jen „navrhovatel 1“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Terra Logistics (Czech Republic), s.r.o., IČO 07920351, se sídlem Václavské náměstí 834/17, 110 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Hrušov - HCHZ - Projekt sanace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 7. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 7. 2020 pod ev. č. Z2020-025622, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 27. 7. 2020 pod ev. č. 2020/S 143-351010, ve znění opravy uveřejněné dne 28. 8. 2020 pod ev. č. 2020/S 167-402412 (dále jen „zadávací řízení“ a „veřejná zakázka“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu navrhovatele 1 bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0443/2020/VZ.
3. Úřad dále jako orgán příslušný podle § 248 zákona obdržel dne 26. 10. 2020 návrh navrhovatele – SUEZ CZ a.s., IČO 25638955, se sídlem Španělská 1073/10, 120 00 Praha 2 (dále jen „navrhovatel 2“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky.
4. Dnem obdržení předmětného návrhu navrhovatele 2 bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 správního řádu zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0449/2020/VZ.
Ke správnímu řízení vedenému pod sp. zn. S0443/2020/VZ
5. Účastníky správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0443/2020/VZ podle ustanovení § 256 zákona jsou
-
zadavatel,
-
navrhovatel 1.
6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům tohoto správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-34169/2020/542/AJo ze dne 27. 10. 2020.
7. Navrhovatel 1 ve svém návrhu předně uvedl, že zadavatel v rozporu s § 245 zákona nerozhodl v zákonné lhůtě o námitkách navrhovatele 1 a do dne podání návrhu neodeslal navrhovateli 1 odůvodněné rozhodnutí o těchto námitkách. Navrhovatel 1 proto návrh odůvodnil stejně, jako předtím podané námitky, a namítal, že zadávací podmínky stanovené zadavatelem odporují požadavkům platné právní úpravy. Konkrétně navrhovatel napadal požadavky zadavatele ohledně technické kvalifikace dodavatelů (požadavky odborné kvalifikace, profesních zkušeností, minimálního průměrného ročního počtu zaměstnanců) a ekonomické kvalifikace dodavatelů, které vnímá jako hrubě diskriminační, nepřiměřené a nedůvodné. Navrhovatel 1 se tak domáhal zrušení zadávacího řízení ohledně předmětné veřejné zakázky.
8. Usnesením č. j. ÚOHS-34170/2020/542/AJo ze dne 27. 10. 2020 určil Úřad zadavateli podle § 39 odst. 1 správního řádu lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení a zaslání příslušné dokumentace o zadávacím řízení ve smyslu § 216 odst. 1 zákona pořízené v souvislosti s provedenými úkony.
9. Dne 2. 11. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky vyjádření zadavatele z téhož dne a část dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku. Ve vyjádření zadavatel ve vztahu k vyřízení námitek navrhovatele 1 uvedl, že přezkoumal oprávněnost těchto námitek a musel je v celém rozsahu odmítnout, neboť nebyly podány oprávněnou osobou, přičemž však rozhodl, že bude postupovat s ohledem na znění § 245 odst. 5 zákona. K věcné části návrhu uvedl, že zadávací řízení je dle jeho názoru vypsáno transparentně, nediskriminačně, v souladu se zněním zákona a kritéria technické kvalifikace jsou přiměřená velikosti, složitosti a technické náročnosti veřejné zakázky. Zadavatel také uvedl, že pokládá návrh navrhovatele 1 za účelový a navrhl jej zamítnout.
10. Dne 3. 11. 2020 prostřednictvím datové schránky a dne 4. 11. 2020 listině obdržel Úřad další části dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku.
11. Usnesením č. j. ÚOHS-36579/2020/542/AJo ze dne 16. 11. 2020 určil Úřad zadavateli podle § 39 odst. 1 správního řádu ve spojení s § 263 odst. 4 zákona dodatečnou lhůtu pět dnů ode dne doručení tohoto usnesení k provedení úkonu – doručení zbývající části dokumentace o zadávacím řízení, konkrétně dokumentace související s námitkami podanými v rámci předmětného zadávacího řízení a jejich vyřízením ze strany zadavatele, tedy zejména rozhodnutí o námitkách včetně dokladu o doručení tohoto rozhodnutí stěžovateli.
12. Dne 20. 11. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky další část dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku, a průvodní dopis, v rámci kterého zadavatel mimo jiné uvedl, že „[n]a podané námitky nebyla nakonec zadavatelem poskytnuta žádná reakce, přestože byla připravena, …“.
Ke správnímu řízení vedenému pod sp. zn. S0449/2020/VZ
13. Účastníky správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0449/2020/VZ podle ustanovení § 256 zákona jsou
-
zadavatel,
-
navrhovatel 2.
14. Navrhovatel 2 ve svém návrhu předně uvedl, že zadavatel v rozporu s § 245 zákona o řádně a včas podaných námitkách navrhovatele 2 vůbec nerozhodl. Navrhovatel 2 dále v návrhu uvedl výčet podmínek účasti v zadávacím řízení, která jsou dle jeho názoru v rozporu se zákonem a zásadami zadávání veřejných zakázek. Konkrétně navrhovatel napadal požadavky zadavatele ohledně technické kvalifikace dodavatelů (požadavky na referenční práce, technické vybavení, minimální průměrný roční počet zaměstnanců), které vnímá jako zjevně nepřiměřené velikosti, složitosti a technické náročnosti veřejné zakázky. Navrhovatel 2 na závěr shrnul, že zadavatel deformoval soutěž o veřejnou zakázku a jeho postup je v rozporu se zásadou přiměřenosti a zákazu diskriminace. Navrhovatel 2 se proto domáhal zrušení zadávacího řízení ohledně předmětné veřejné zakázky.
15. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům tohoto správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-34243/2020/542/AJo ze dne 27. 10. 2020.
16. Usnesením č. j. ÚOHS-34244/2020/542/AJo ze dne 27. 10. 2020 určil Úřad zadavateli podle § 39 odst. 1 správního řádu lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení a zaslání příslušné dokumentace o zadávacím řízení ve smyslu § 216 odst. 1 zákona pořízené v souvislosti s provedenými úkony.
17. Dne 2. 11. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky vyjádření zadavatele z téhož dne a část dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku. Ve vyjádření zadavatel ve vztahu k vyřízení námitek navrhovatele 2 uvedl, že přezkoumal oprávněnost těchto námitek a musel je v celém rozsahu odmítnout, přičemž však rozhodl, že bude postupovat s ohledem na znění § 245 odst. 5 zákona. K věcné části návrhu uvedl, že zadávací řízení je dle jeho názoru vypsáno transparentně, nediskriminačně, v souladu se zněním zákona a kritéria technické kvalifikace jsou přiměřená velikosti, složitosti a technické náročnosti veřejné zakázky. Zadavatel také uvedl, že pokládá návrh navrhovatele 2 za účelový a navrhl jej zamítnout.
18. Dne 3. 11. 2020 prostřednictvím datové schránky a dne 4. 11 2020 listině obdržel Úřad další části dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku.
19. Usnesením č. j. ÚOHS-36578/2020/542/AJo ze dne 16. 11. 2020 určil Úřad zadavateli podle § 39 odst. 1 správního řádu ve spojení s § 263 odst. 4 zákona dodatečnou lhůtu pět dnů ode dne doručení tohoto usnesení k provedení úkonu – doručení zbývající části dokumentace o zadávacím řízení, konkrétně dokumentace související s námitkami podanými v rámci předmětného zadávacího řízení a jejich vyřízením ze strany zadavatele, tedy zejména rozhodnutí o námitkách včetně dokladu o doručení tohoto rozhodnutí stěžovateli.
20. Dne 20. 11. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky další část dokumentů, které dle zadavatele tvoří dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku, a průvodní dopis, v rámci kterého zadavatel mimo jiné uvedl, že „[n]a podané námitky nebyla nakonec zadavatelem poskytnuta žádná reakce, přestože byla připravena,…“.
Ke společnému správnímu řízení vedenému pod sp. zn. S0443,0449/2020/VZ
21. Úřad usnesením č. j. ÚOHS-38437/2020/542/AJo ze dne 30. 11. 2020 v souladu s § 140 odst. 1 správního řádu správní řízení vedené pod sp. zn. S0443/2020/VZ, které bylo zahájeno dne 23. 10. 2020 na návrh z téhož dne, a správní řízení vedené pod sp. zn. S0449/2020/VZ, které bylo zahájeno dne 26. 10. 2020 na návrh z téhož dne, spojil do společného správního řízení vedeného Úřadem pod sp. zn. S0443,0449/2020/VZ.
22. Účastníky společného správního řízení podle ustanovení § 256 zákona ve spojení s § 140 odst. 6 správního řádu jsou
-
zadavatel,
-
navrhovatel 1,
-
navrhovatel 2.
23. Dne 30. 11. 2020 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení z téhož dne (dále jen „rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“), v rámci kterého zadavatel uvedl, že dle § 127 odst. 2 písm. d) zákona rozhodl o zrušení zadávacího řízení na předmětnou veřejnou zakázku. Tento postup odůvodnil tím, že jako významný investor v České republice vyznává zásady přiměřenosti a zákazu diskriminace a nerad by se dostal do povědomí potencionálních dodavatelů jako zadavatel, který stanovil zadávací podmínky veřejné zakázky tak, že tyto přímo zaručují konkurenční výhodu určitým dodavatelům, a byť jenom v pochybnostech dodavatelů postupoval v rozporu se zákonem. Dále zadavatel uvedl, že ačkoliv je přesvědčen, že zadávací podmínky veřejné zakázky stanovil takovým způsobem, který umožňuje podání žádosti o účast a následné nabídky všem potencionálním dodavatelům, na základě podaných námitek a návrhů k Úřadu, napadajících postup zadavatele, se zadavatel rozhodl pro výše uvedené zrušení zadávacího řízení.
24. Výše citované rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení bylo dne 30. 11. 2020 rovněž zadavatelem uveřejněno na profilu zadavatele[1] pod systémovým číslem P20V00178589.
25. Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.
26. Úřad konstatuje, že vzhledem k tomu, že zadavatel v průběhu správního řízení vedeného na návrh navrhovatele 1 a na návrh navrhovatele 2 zrušil ke dni 30. 11. 2020 zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku, došlo k naplnění zákonem předpokládané hypotézy uvedené v ust. § 257 písm. g) zákona a Úřadu nezbývá, než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit.
27. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům správního řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen podle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků správního řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě výše uvedených návrhů navrhovatelů, účastníkům správního řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům správního řízení nestanovil.
28. Jelikož v průběhu správního řízení zadavatel zrušil zadávací řízení, rozhodl Úřad usnesením podle § 257 písm. g) zákona o zastavení řízení tak, jak je uvedeno ve výroku I. a II. tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Terra Logistics (Czech Republic), s.r.o., Václavské náměstí 834/17, 110 00 Praha 1
2. REKULTIVACE Ústí nad Labem, s.r.o., Velká Hradební 3122/52, 400 01 Ústí nad Labem
3. SUEZ CZ a.s., Španělská 1073/10, 120 00 Praha 2
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


