číslo jednací: 16235/2021/510/MKo
spisová značka: S0137/2021/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | ZATEPLENÍ A VÝMĚNA OKEN BUDOVY DOPRAVA |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 66 odst. 2 zák. č. 500/2004 - zastaveno, odpadl důvod |
Rok | 2021 |
Datum nabytí právní moci | 14. 5. 2021 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0137/2021/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-16235/2021/510/MKo |
|
Brno 14.05.2021 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 9. 4. 2021 z moci úřední, jehož účastníkem je
-
zadavatel – Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, IČO 00226912, se sídlem Strážovská 1247/22, 697 01 Kyjov, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 27. 1. 2021 společností VIA Consult a.s., IČO 25084275, se sídlem nám. Svobody 527, 739 61 Třinec,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „ZATEPLENÍ A VÝMĚNA OKEN BUDOVY DOPRAVA“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 10. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 11. 2020 pod ev. č. Z2020-038873,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť odpadl důvod řízení.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 2. 3. 2021 podnět k přezkoumání postupu zadavatele – Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, IČO 00226912, se sídlem Strážovská 1247/22, 697 01 Kyjov, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 27. 1. 2021 společností VIA Consult a.s., IČO 25084275, se sídlem nám. Svobody 527, 739 61 Třinec (dále jen „zadavatel“) – při zadávání veřejné zakázky „ZATEPLENÍ A VÝMĚNA OKEN BUDOVY DOPRAVA“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 10. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 11. 2020 pod ev. č. Z2020-038873 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Přípisem č. j. ÚOHS-07908/2021/542/MKd ze dne 4. 3. 2021 vyzval Úřad zadavatele k zaslání písemného vyjádření k obsahu podnětu. Dne 15. 3. 2021 obdržel Úřad vyjádření zadavatele. Dokumentaci o zadávacím řízení na citovanou veřejnou zakázku Úřad obdržel od zadavatele již v rámci správního řízení vedeného Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-S0021/2021/VZ.
3. Z předložených podkladů získal Úřad pochybnost, zda zadavatel při zadávání předmětné veřejné zakázky postupoval v souladu s § 39 odst. 1 zákona ve spojení se zásadou transparentnosti zakotvenou v § 6 odst. 1 zákona a zásadou rovného zacházení a zákazu diskriminace zakotvenou v § 6 odst. 2 zákona, když při posouzení kvalifikace dodavatele -účastníků společnosti „BBP - Bystroň group“, tj. BBP Stavby s.r.o., IČO 03875199, se sídlem Korunovační 103/6, 170 00 Praha 7, a BYSTROŇ Group a.s., IČO 27800466, se sídlem Bieblova 406/6, 702 00 Ostrava, kteří dne 23. 11. 2020 uzavřeli za účelem podání společné nabídky Smlouvu o společnosti (dále jen „dodavatel BBP - Bystroň group“) v rozporu s čl. 1.4. „Technická kvalifikace“ písm. c) „Osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci dodavatele nebo vedoucích zaměstnanců dodavatele“ kvalifikační dokumentace, v jejím znění po vysvětlení zadávací dokumentace č. 1 ze dne 11. 11. 2020, neakceptoval jmenovaným dodavatelem předložené doklady k prokázání zdravotní nezávadnosti oken s odůvodněním, že tyto doklady nejsou platnou certifikací a nedeklarují požadované skutečnosti, aniž by bylo zřejmé, z jakého důvodu nepovažuje předložené doklady za neprokazující zdravotní nezávadnost oken, když však současně zadavatel v případě dalších dvou dodavatelů akceptoval obdobný doklad vydaný Státním zdravotním ústavem, který rovněž není certifikátem, eventuálně doklad označený jako „osvědčení“ vydaný jiným subjektem než Státním zdravotním ústavem, přičemž uvedený postup mohl ovlivnit výběr dodavatele, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy. Vzhledem k uvedenému Úřad zahájil v této věci správní řízení z moci úřední vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0137/2021/VZ.
4. Účastníkem správního řízení je podle § 256 zákona zadavatel.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli přípisem č. j. ÚOHS-12219/2021/542/MKd ze dne 9. 4. 2021. Oznámení o zahájení správního řízení bylo zadavateli doručeno téhož dne a tímto dnem bylo podle § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), v návaznosti na § 249 zákona zahájeno správní řízení z moci úřední.
6. Usnesením č. j. ÚOHS-12396/2021/542/MKd ze dne 12. 4. 2021 stanovil Úřad zadavateli lhůtu pro navrhování důkazů, k podávání jiných návrhů a k vyjádření stanoviska v rámci řízení.
7. Dne 20. 4. 2021 obdržel Úřad od zadavatele dokumentaci o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku, jejíž součástí byla „SMLOUVA O DÍLO“ uzavřená v souvislosti s předmětnou veřejnou zakázkou dne 22. 3. 2021 mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem – účastníky společnosti „SPOLEČNOST MSO SERVIS - KALAHA PRO OBJEKT DOPRAVA KYJOV“, tj. MSO servis spol. s r.o., IČO 49971379, se sídlem Svatoborská 591/87, 697 01 Kyjov, a KALAHA a.s., IČO 25562151, se sídlem Maříkova 1899/1, 621 00 Brno (dále jen „vybraný dodavatel“) [dále jen „smlouva o dílo“].
8. Dne 22. 4. 2021 obdržel Úřad vyjádření zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel uvedl, že s ohledem na skutečnost, že na plnění předmětu přezkoumávané veřejné zakázky již byla uzavřena smlouva o dílo, žádá o zastavení předmětného správního řízení.
9. Podle § 66 odst. 2 správního řádu správní orgán řízení vedené z moci úřední usnesením zastaví, jestliže zjistí, že u některého správního orgánu již před zahájením tohoto řízení bylo zahájeno řízení v téže věci, nebo jestliže v řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci, odpadl jeho důvod, zejména jestliže účastník zemřel nebo zanikl, anebo zanikla věc nebo právo, jehož se řízení týká.
10. Podle § 263 odst. 2 zákona nedodrží-li zadavatel pravidla stanovená pro zadání veřejné zakázky nebo pro zvláštní postup podle části šesté zákona, přičemž tím ovlivní nebo může ovlivnit výběr dodavatele nebo výběr návrhu, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, Úřad zruší zadávací řízení nebo soutěž o návrh nebo jen jednotlivý úkon zadavatele.
11. Úřad uvádí, že předmětem tohoto správního řízení zahájeného Úřadem z moci úřední je přezkum úkonů zadavatele učiněných v zadávacím řízení, konkrétně úkonů spojených s posouzením kvalifikace dodavatele BBP - Bystroň group v oblasti prokázání zdravotní nezávadnosti oken, v době před uzavřením smlouvy, a v meritorním rozhodnutí by bylo posouzeno, zda jsou naplněny důvody pro uložení nápravného opatření podle § 263 zákona či nikoliv. V tomto správním řízení tedy lze v případě zjištění, že zadavatel v rámci provedení výše uvedených úkonů nedodržel pravidlo stanovené v § 39 odst. 1 zákona ve spojení se zásadou transparentnosti stanovenou v § 6 odst. 1 zákona a zásadou rovného zacházení a zákazu diskriminace stanovenou v § 6 odst. 2 zákona, přičemž tím ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr dodavatele, uložit podle § 263 odst. 2 zákona nápravné opatření spočívající ve zrušení zadávacího řízení nebo jednotlivého úkonu zadavatele.
12. Vzhledem k tomu, že zadavatel uzavřel na předmětnou veřejnou zakázku dne 22. 3. 2021 s vybraným dodavatelem smlouvu o dílo, odpadl tak důvod řízení zahájeného za účelem přezkumu posouzení kvalifikace dodavatele BBP - Bystroň v oblasti prokázání zdravotní nezávadnosti oken, před uzavřením smlouvy, neboť uzavřením smlouvy o dílo s vybraným dodavatelem bylo předmětné zadávací řízení ukončeno, a i v případě, že by Úřad shledal pochybení na straně zadavatele, uložení nápravy formou zrušení zadávacího řízení či jednotlivého úkonu zadavatele již není možné. Z uvedeného tedy vyplývá, že v průběhu správního řízení nastaly okolnosti, v jejichž důsledku nelze naplnit účel správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0137/2021/VZ.
13. Úřad uvádí, že tím, že již došlo k uzavření smlouvy, když zadavatel uzavřel s vybraným dodavatelem smlouvu o dílo a v případě zjištění nezákonného postupu zadavatele, již není možné předmětné správní řízení ukončit uložením nápravného opatření podle § 263 zákona, neboť nemůže být naplněna jedna ze zákonných podmínek pro jeho uložení. Úřad s ohledem na výše uvedené konstatuje, že odpadl důvod předmětného správního řízení, a proto Úřad rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Současně Úřad pro úplnost uvádí, že zastavení řízení, vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0137/2021/VZ podle § 66 odst. 2 správního řádu, nebrání tomu, aby bylo Úřadem případně v budoucnu zahájeno řízení o přestupku.
POUČENÍ
Proti tomuto usnesení se nelze podle § 76 odst. 5 správního řádu odvolat, neboť se jedná o usnesení, které se podle § 66 odst. 2 správního řádu pouze poznamenává do spisu.
otisk úředního razítka
v z. Mgr. Michal Kobza
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
K poznamenání do spisu sp. zn. ÚOHS-S0137/2021/VZ.
Na vědomí:
VIA Consult a.s., nám. Svobody 527, 739 61 Třinec
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy