číslo jednací: 41893/2021/500/AIv
spisová značka: S0539/2021/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Suchý, Žďárná - ČOV a kanalizace |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2021 |
| Datum nabytí právní moci | 29. 12. 2021 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0539/2021/VZ |
|
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-41893/2021/500/AIv |
|
Brno: 9. 12. 2021 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 15. 11. 2021 na návrh ze dne 12. 11. 2021, jehož účastníky jsou
- zadavatel – „Svazek vodovodů a kanalizací“ měst a obcí, IČO 49468952, se sídlem 17. listopadu 138/14, 680 01 Boskovice, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 4. 10. 2021 společností VIA Consult a.s., IČO 25084275, se sídlem nám. Svobody 527, Lyžbice, 739 61 Třinec,
- navrhovatel – Skanska a.s., IČO 26271303, se sídlem Křižíkova 682/34a, Karlín, 186 00 Praha 8,
ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Suchý, Žďárná - ČOV a kanalizace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 9. 7. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 12. 7. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-024627, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 14. 7. 2021 pod ev. č. 2021/S 134-355241, ve znění pozdějších oprav,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť stejnopis návrhu navrhovatele – Skanska a.s., IČO 26271303, se sídlem Křižíkova 682/34a, Karlín, 186 00 Praha 8 – ze dne 12. 11. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – „Svazek vodovodů a kanalizací“ měst a obcí, IČO 49468952, se sídlem 17. listopadu 138/14, 680 01 Boskovice – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Suchý, Žďárná - ČOV a kanalizace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 9. 7. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 12. 7. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-024627, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 14. 7. 2021 pod ev. č. 2021/S 134-355241, ve znění pozdějších oprav, nebyl doručen citovanému zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy do 10 dnů ode dne 3. 11. 2021, v němž citovaný navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým byly odmítnuty jeho námitky, tj. do dne 15. 11. 2021, nýbrž až dne 16. 11. 2021.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 15. 11. 2021 návrh navrhovatele – Skanska a.s., IČO 26271303, se sídlem Křižíkova 682/34a, Karlín, 186 00 Praha 8 (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 12. 11. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – „Svazek vodovodů a kanalizací“ měst a obcí, IČO 49468952, se sídlem 17. listopadu 138/14, 680 01 Boskovice, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 4. 10. 2021 společností VIA Consult a.s., IČO 25084275, se sídlem nám. Svobody 527, Lyžbice, 739 61 Třinec (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Suchý, Žďárná - ČOV a kanalizace“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 9. 7. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 12. 7. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-024627, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 14. 7. 2021 pod ev. č. 2021/S 134-355241, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).
2. Dnem 15. 11. 2021, kdy Úřad obdržel shora uvedený návrh, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Navrhovatel v návrhu brojí proti svému vyloučení ze zadávacího řízení, ke kterému zadavatel přistoupil poté, co navrhovatel neobjasnil/nedoplnil žádost o účast na základě výzvy zadavatele ve smyslu ust. § 46 zákona. Navrhovatel byl vyzván k úpravě seznamu poddodavatelů, k úpravě písemných závazků poddodavatelů a k doplnění životopisů. Navrhovatel namítá, že zadavatel na vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení chybně aplikoval ust. § 48 odst. 2 písm. b) zákona. Navrhovatel dále brojí proti požadavku na koordinátora BOZP, proti postupu zadavatele při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a proti postupu zadavatele při posuzování žádostí o účast. Dle názoru navrhovatele zadavatel nepostupoval při komunikaci v souladu s ust. § 211 odst. 5 písm. d) zákona.
4. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
5. Zahájení správního řízení Úřad oznámil jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-38742/2021/524/RŠu ze dne 16. 11. 2021.
6. Dne 26. 11. 2021 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu z téhož dne (dále jen „vyjádření zadavatele ze dne 26. 11. 2021“) a dokumentaci o zadávacím řízení. Zadavatel ve svém vyjádření ze dne 26. 11. 2021 mj. uvádí, že obdržel návrh až v rámci oznámení o zahájení správního řízení, „navrhovatel jej tedy nezaslal ve stejnopisu zadavateli (ani jeho zástupci), jak je stanoveno v § 251 odst. 2 zákona“.
7. Vzhledem k tomu, že z předložené dokumentace o zadávacím řízení nebylo možné ověřit skutečnost, resp. datum doručení stejnopisu návrhu zadavateli, s přihlédnutím ke skutečnostem vyplývajícím z vyjádření zadavatele ze dne 26. 11. 2021 stanovil Úřad usnesením č. j. ÚOHS-40372/2021/524/RŠu ze dne 29. 11. 2021 navrhovateli lhůtu k předložení dokladu, ze kterého bude vyplývat, kdy byl zadavateli doručen stejnopis návrhu navrhovatele na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v předmětném zadávacím řízení.
8. Dne 6. 12. 2021 obdržel Úřad sdělení navrhovatele z téhož dne (dále jen „sdělení navrhovatele ze dne 6. 12. 2021“), ve kterém navrhovatel uvádí, že zaslal návrh zadavateli prostřednictvím elektronického nástroje.
„Pokud jde o datum doručení, tak navrhovatel žádá, aby mu byla prominuta jednodenní prodleva při doručení návrhu zadavateli. Důvodem byla mimořádná událost v rodině osoby, která se stará o obsluhu elektronického nástroje. (…).
Poněvadž návrh neobsahuje jiná tvrzení, než jaké obsahovaly námitky navrhovatele, máme za to, že prominutí zmeškání lhůty je na místě, neboť zadavatel nebude na svých právech nikterak zkrácen.“
9. Přílohou sdělení navrhovatele ze dne 6. 12. 2021 byl printscreen z elektronického nástroje, ze kterého vyplývalo, že dne 16. 11. 2021 navrhovatel odeslal návrh zadavateli.
K zastavení správního řízení
10. Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, k čemuž uvádí následující rozhodné skutečnosti.
11. Podle § 245 odst. 1 zákona odešle zadavatel do 15 dnů od doručení námitek rozhodnutí o námitkách stěžovateli. V rozhodnutí uvede, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá; součástí rozhodnutí musí být odůvodnění, ve kterém se zadavatel podrobně a srozumitelně vyjádří ke všem skutečnostem uvedeným stěžovatelem v námitkách. Pokud zadavatel námitkám vyhoví, sdělí v rozhodnutí současně, jaké provede opatření k nápravě.
12. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
13. Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.
14. Navrhovatel připojil k návrhu doklad o doručení námitek, ze kterého vyplývá, že námitky byly zadavateli doručeny dne 19. 10. 2021. Zadavatel rozhodnutím ze dne 2. 11. 2021 podané námitky odmítl (dále jen „rozhodnutí o námitkách“), přičemž rozhodnutí o námitkách odeslal dne 3. 11. 2021 navrhovateli. Úřad tak má za prokázané, že zadavatel rozhodl o námitkách ve lhůtě stanovené zákonem.
15. S ohledem na § 251 odst. 2 zákona byl navrhovatel povinen doručit návrh Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne obdržení rozhodnutí o námitkách. Vzhledem k tomu, že poslední den zákonné lhůty připadl na sobotu 13. 11. 2021, byl navrhovatel s ohledem na obecná pravidla pro počítání času povinen doručit návrh Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli nejbližší následující pracovní den, tj. pondělí 15. 11. 2021. Neobsahuje-li totiž právní předpis (zde zákon o zadávání veřejných zakázek) speciální úpravu počítání času, je třeba za stavu, kdy konec lhůty připadne na den pracovního klidu (státní svátek, sobota, neděle), vycházet právě z obecných pravidel pro počítání času, které platí jak pro lhůty hmotněprávní, tak pro lhůty procesní (k tomu srov. ustálenou rozhodovací praxi Úřadu – např. rozhodnutí ve věci sp. zn. S554/2013/VZ, S0553/2016/VZ apod.).
16. Jak sám navrhovatel potvrzuje ve svém sdělení ze dne 6. 12. 2021, doručil stejnopis návrhu zadavateli až dne 16. 11. 2021, přičemž žádá o prominutí jednodenní prodlevy. K tomu Úřad uvádí, že lhůta pro podání návrhu je lhůtou hmotněprávní (nikoliv procesní), pročež nelze prominout její zmeškání. Podání návrhu v zákonem stanovených lhůtách je podmínkou vedení správního řízení, jejíž nesplnění má za následek obligatorní zastavení správního řízení Úřadem dle § 257 písm. e) zákona. Hmotněprávní charakter lhůty pro podání návrhu Úřad konstantně uvádí ve svých rozhodnutích (srov. rozhodnutí předsedy Úřadu sp. zn. ÚOHS-R0145/2020/VZ ze dne 3. 9. 2020, rozhodnutí předsedy Úřadu sp. zn. ÚOHS-R0111/2020/VZ ze dne 10. 8. 2020).
17. Na základě výše uvedených skutečností Úřad dospěl k závěru, že navrhovatel nesplnil veškeré zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, když stejnopis návrhu nedoručil zadavateli ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona, tj. nejpozději dne 15. 11. 2021, ale učinil tak až dne 16. 11. 2021, proto Úřad rozhodl o zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
18. Úřad pro úplnost poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Skanska a.s., Křižíkova 682/34a, Karlín, 186 00 Praha 8
2. VIA Consult a.s., nám. Svobody 527, Lyžbice, 739 61 Třinec
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


