číslo jednací: 38634/2021/500/AIv
spisová značka: S0487/2021/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Servisní podpora letounů A-319CJ |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2021 |
| Datum nabytí právní moci | 2. 12. 2021 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0487/2021/VZ |
|
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-38634/2021/500/AIv |
|
Brno 15. 11. 2021 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 22. 10. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha,
- navrhovatel – Glomex MS, s.r.o., IČO 28426525, se sídlem Pomněnková 1256/61, 106 00 Praha 10.
- vybraný dodavatel – JOB AIR Technic a.s., IČO 27768872, se sídlem Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Servisní podpora letounů A-319CJ“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-010132, ve znění oprav uveřejněných dne 19. 4. 2021, 10. 5. 2021, 14. 6. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 060-150996, ve znění dodatečných informací uveřejněných dne 19. 4. 2021, 11. 5. 2021 a 16. 6. 2021,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha – rozhodnutím ze dne 4. 11. 2021 zrušil přezkoumávaný úkon, a to oznámení o výběru dodavatele – JOB AIR Technic a.s., IČO 27768872, se sídlem Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov – ze dne 16. 9. 2021 ve veřejné zakázce „Servisní podpora letounů A-319CJ“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-010132, ve znění oprav uveřejněných dne 19. 4. 2021, 10. 5. 2021, 14. 6. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 060-150996, ve znění dodatečných informací uveřejněných dne 19. 4. 2021, 11. 5. 2021 a 16. 6. 2021.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 22. 10. 2021 návrh navrhovatele – Glomex MS, s.r.o., IČO 28426525, se sídlem Pomněnková 1256/61, 106 00 Praha 10 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Servisní podpora letounů A-319CJ“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-010132, ve znění oprav uveřejněných dne 19. 4. 2021, 10. 5. 2021, 14. 6. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 060-150996, ve znění dodatečných informací uveřejněných dne 19. 4. 2021, 11. 5. 2021 a 16. 6. 2021 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem 22. 10. 2021, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti postupu zadavatele při posouzení nabídek a výběru dodavatele. Navrhovatel se domnívá, že vybraný dodavatel – JOB AIR Technic a.s., IČO 27768872, se sídlem Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov (dále jen „vybraný dodavatel“) – nesplnil podmínky účasti v zadávacím řízení a měl být z účasti v zadávacím řízení vyloučen. Navrhovatel požaduje, aby Úřad zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele.
4. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel,
- vybraný dodavatel.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-36125/2021/512/SWa ze dne 26. 10. 2021.
6. Usnesením č. j. ÚOHS-36848/2021/512/SWa ze dne 2. 11. 2021 určil Úřad zadavateli lhůtu k provedení úkonu, a to k podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení a zaslání příslušné dokumentace o zadávacím řízení ve smyslu § 216 odst. 1 zákona pořízené v souvislosti s provedenými úkony.
K zastavení správního řízení
7. Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě.
8. Z dokumentace o zadávacím řízení bylo Úřadem zjištěno, že zadavatel dne 26. 7. 2021 rozhodl o výběru dodavatele, tj. vybraného dodavatele. Výběr dodavatele zadavatel oznámil účastníkům zadávacího řízení oznámením o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021, kdy přílohou předmětného oznámení učinil ve smyslu § 123 písm. a) zákona zprávu o hodnocení nabídek. Součástí oznámení o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021 byl rovněž výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele podle § 123 písm. b) zákona.
9. Dne 4. 11. 2021 obdržel Úřad od zadavatele dokument s názvem „ZRUŠENÍ OZNÁMENÍ O VÝBĚRU DODAVATELE“ze dne 4. 11. 2021, jímž zadavatel ruší své oznámení o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021, a to z důvodu, že „neobsahovalo veškeré údaje rozhodné pro prokázání splnění jednotlivých kritérií kvalifikace, zejména veškeré referenční služby, kterými vybraný dodavatel prokazoval splnění technické kvalifikace dle ust. § 79 odst. 2 písm. b) zákona.“.
10. Úřad konstatuje, že zadavatel dne 4. 11. 2021 zrušil oznámení o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021, tj. zrušil úkon, který byl předmětem přezkumu v rámci tohoto správního řízení, resp. proti němuž navrhovatel brojil již jeho námitkami ze dne 1. 10. 2021 a následně též návrhem u Úřadu, tzn. oznámení zadavatele o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021 a s ním tedy i zprávu o hodnocení nabídek a výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, jelikož podle § 123 zákona jsou tyto dokumenty součástí oznámení o výběru dodavatele, a i zadavatel je součástí oznámení o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021 učinil. Z pohledu Úřadu tak úkon zadavatele v podobě oznámení zadavatele o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021 v důsledku zrušení předmětného úkonu zadavatelem již neexistuje. Je pak třeba konstatovat, že navrhovatel může prostřednictvím návrhu brojit pouze proti existujícím úkonům zadavatele, jelikož Úřad může věcně posuzovat pouze existující úkony. Pakliže dojde ke zrušení přezkoumávaných úkonů, zákonodárce stanovuje jasné pravidlo, jakým způsobem má Úřad rozhodnout, a to tak, že je Úřad povinen řízení zastavit.
11. Ačkoliv navrhovatel v návrhu výslovně požaduje zrušení rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele, považuje Úřad s ohledem na shora řečené za nesporné, že zrušením oznámení o výběru dodavatele ze dne 16. 9. 2021 došlo k „vyčerpání“ předmětu správního řízení, neboť gros podstaty návrhu navrhovatele byla údajná nezákonnost posouzení splnění podmínek účasti a tím i ve svém důsledku nezákonnost výběru dodavatele.
12. Úřad doplňuje, že nelze přehlédnout, že podle § 123 písm. b) zákona je nedílnou součástí oznámení o výběru dodavatele zákona výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, kde je mj. konstatováno, že nabídka vybraného dodavatele splnila všechny požadavky stanovené v zadávací dokumentaci a v zákoně. Byť by tedy mohl navrhovatel z textu dokumentu „ZRUŠENÍ OZNÁMENÍ O VÝBĚRU DODAVATELE“ze dne 4. 11. 2021 odtušit, resp. předpokládat, že zadavatel bude zřejmě podmínky účasti vybraným dodavatelem považovat i nadále za splněné; nelze toto však automaticky presumovat. Zadavatel totiž s ohledem na zrušení předmětného oznámení o výběru dodavatele musí učinit nové kroky vedoucí k výběru dodavatele a o tomto svém postupu a závěru musí vyrozumět účastníky zadávacího řízení, a to „novým“ oznámením o výběru dodavatele, jehož součástí učiní mj. ve smyslu podle § 123 písm. b) zákona výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, neboť zadavatel bez řádně odůvodněného výběru vtěleného do oznámení o výběru nemůže uzavřít v zadávacím řízení smlouvu v souladu se zákonem, neboť za situace, kdy není výběr dodavatele řádně odůvodněn v rámci oznámení o výběru dodavatele, nelze považovat proces oznamování výběru dodavatele za řádně ukončený. Úřad dodává, že jako vybraného dodavatele může zadavatel na základě tohoto nového posouzení splnění podmínek účasti vybrat i zcela jiného účastníka zadávacího řízení. Navrhovateli pak nic nebrání ve lhůtě podle § 242 odst. 2 zákona prostřednictvím samostatných námitek brojit proti novému oznámení zadavatele o výběru dodavatele, kdy je v této souvislosti zapotřebí opětovně zdůraznit, že návrhem lze brojit pouze proti existujícím úkonům zadavatele, přičemž podmínkou pro podání návrhu je mj. předchozí podání námitek. Pokud by Úřad případnému „nově“ podanému návrhu vyhověl a uložil zadavateli nápravné opatření, mohlo by pak být tímto nápravným opatřením zrušení jak oznámení o výběru dodavatele, tak rozhodnutí o výběru dodavatele, jež je součástí dokumentace o zadávacím řízení.
13. S ohledem na skutečnost, že zadavatel v průběhu správního řízení zrušil přezkoumávaný úkon, nastala skutečnost předvídaná v § 257 písm. i) zákona a Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
14. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Česká republika – Ministerstvo obrany, Tychonova 221/1, 160 00 Praha
2. Glomex MS, s.r.o., Pomněnková 1256/61, 106 00 Praha 10
3. JOB AIR Technic a.s., Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


