číslo jednací: 42751/2022/500
spisová značka: S0481/2022/VZ

Instance I.
Věc DODÁVKY TRAFOSTANIC BETONOVÝCH (KIOSKOVÝCH) - POCHOZÍ DTS
Účastníci
  1. ČEZ Distribuce, a.s.
  2. Techco-Electrics ETS s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 17. 12. 2022
Dokumenty file icon 2022_S0481.pdf 355 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0481/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-42751/2022/500

 

Brno  30. 11. 2022

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 20. 10. 2022 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – ČEZ Distribuce, a.s., IČO 24729035, se sídlem Teplická 874/8, 405 02 Děčín,
  • navrhovatel – Techco-Electrics ETS s.r.o., IČO 48207926, se sídlem Riegrova 1874, 415 01 Teplice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 26. 1. 2017 JUDr. Martinem Švédou, advokátem, ev. č. ČAK 08762, IČO 46701192, se sídlem Platnéřská 191/2, 110 00 Praha,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v části 2 „Stanice 35 kV s vnitřní obsluhou“ jednacího řízení s uveřejněním zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „DODÁVKY TRAFOSTANIC BETONOVÝCH (KIOSKOVÝCH) - POCHOZÍ DTS“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 8. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 9. 2021 pod ev. č. Z2021-031553, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 3. 9. 2021 pod ev. č. 2021/S 171-447631, ve znění pozdější opravy,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek,  
ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu
navrhovatele – Techco-Electrics ETS s.r.o.
, IČO 48207926, se sídlem Riegrova 1874, 415 01 
Teplice – ze dne 20. 10. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele –  ČEZ Distribuce, a.s., IČO 24729035, se sídlem Teplická 874/8, 405 02 Děčín –  učiněných v části 2 „Stanice 35 kV s vnitřní obsluhou“ jednacího řízení s uveřejněním zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „DODÁVKY TRAFOSTANIC BETONOVÝCH (KIOSKOVÝCH) - POCHOZÍ DTS“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 8. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne
2. 9. 2021 pod ev. č. Z2021-031553, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 3. 9. 2021 pod ev. č. 2021/S 171-447631, ve znění pozdější opravy, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 20. 10. 2022 návrh navrhovatele – Techco-Electrics ETS s.r.o., IČO 48207926, se sídlem Riegrova 1874, 415 01 Teplice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 26. 1. 2017 JUDr. Martinem Švédou, advokátem, ev. č. ČAK 08762, IČO 46701192, se sídlem Platnéřská 191/2, 110 00 Praha (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – ČEZ Distribuce, a.s., IČO 24729035, se sídlem Teplická 874/8, 405 02 Děčín (dále jen „zadavatel“) – učiněných v části 2 „Stanice 35 kV s vnitřní obsluhou“ (dále jen „část 2“) jednacího řízení s uveřejněním zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „DODÁVKY TRAFOSTANIC BETONOVÝCH (KIOSKOVÝCH) - POCHOZÍ DTS“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 8. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 9. 2021 pod ev. č. Z2021-031553, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 3. 9. 2021 pod ev. č. 2021/S 171-447631, ve znění pozdější opravy (dále jen „zadávací řízení“ či „návrh 1“).

2.             Úřad obdržel návrh 1 dne 20. 10. 2022 a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             V návrhu 1 navrhovatel brojí proti svému vyloučení z části 2 zadávacího řízení. Navrhovatel, který byl z části 2 zadávacího řízení vyloučen z důvodu, že jeho předběžná nabídka, resp. jím nabízené plnění nesplňuje zadávací podmínky zadavatele, konkrétně technickou specifikaci, své vyloučení považuje za nezákonné, neboť zadavateli nabídl plnění se stejnou technologií výroby jako v předchozím zadávacím řízení, ve kterém byla stanovena totožná technická specifikace jako v nyní posuzované části 2 zadávacího řízení a ve kterém se stal vybraným dodavatelem.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-37306/2022/523 ze dne 24. 10. 2022.

6.             Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v § 255 odst. 1 zákona, tj. nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

7.             Podle § 242 odst. 2 zákona musí být námitky proti úkonům oznamovaným v dokumentech, které je zadavatel povinen podle tohoto zákona uveřejnit či odeslat stěžovateli, doručeny zadavateli do 15 dnů od jejich uveřejnění či doručení stěžovateli.

8.             Podle § 245 odst. 1 zákona zadavatel do 15 dnů od doručení námitek odešle rozhodnutí
o námitkách stěžovateli. V rozhodnutí uvede, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá; součástí rozhodnutí musí být odůvodnění, ve kterém se zadavatel podrobně a srozumitelně vyjádří
ke všem skutečnostem uvedeným stěžovatelem v námitkách. Pokud zadavatel námitkám vyhoví, sdělí v rozhodnutí současně, jaké provede opatření k nápravě.

9.             Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona,
v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit
v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle
§ 255 odst. 1 nebo 2 zákona v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy
na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

10.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu
a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

11.         Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění
v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši
10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

12.         Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

13.         Složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.

14.         Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že zadavatel „ROZHODNUTÍM O VYLOUČENÍ ÚČASTNÍKA ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ“ ze dne 8. 9. 2022, jež bylo navrhovateli doručeno prostřednictvím elektronického nástroje[1] dne 9. 9. 2022, rozhodl o vyloučení navrhovatele z účasti v zadávacím řízení. Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele podal navrhovatel námitky ze dne 23. 9. 2022, které zadavatel obdržel prostřednictvím elektronického nástroje téhož dne. Zadavatel rozhodnutím ze dne 10. 10. 2022, které navrhovatel obdržel prostřednictvím elektronického nástroje téhož dne, podané námitky odmítl.

15.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem byl tedy ve zde projednávané věci posledním dnem lhůty pro doručení návrhu 1 Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona den 20. 10. 2022. Nejpozději dne 20. 10. 2022 tedy mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu. Úřad uvádí, že na účet Úřadu byla ze strany navrhovatele dne 18. 10. 2022 odeslána platba ve výši 100 000 Kč, která byla připsána na účet Úřadu téhož dne, k níž navrhovatel připojil poznámku ve znění „Kauce – návrh na přezkoumání úkonů zadavatele“. Úřad však dne 20. 10. 2022 obdržel rovněž návrh navrhovatele z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v části 1 „Stanice 22 kV s vnitřní obsluhou“ (dále jen „část 1“) zadávacího řízení (dále jen „návrh 2“)[2].

16.         V souvislosti s návrhem 2 Úřad uvádí, že jeho prostřednictvím navrhovatel brojí proti svému vyloučení z části 1 zadávacího řízení. Navrhovatel, který byl z části 1 zadávacího řízení vyloučen z důvodu, že jeho předběžná nabídka, resp. jím nabízené plnění nesplňuje zadávací podmínky zadavatele, konkrétně technickou specifikaci, své vyloučení považuje za nezákonné, neboť zadavateli nabídl plnění se stejnou technologií výroby jako v předchozím zadávacím řízení, ve kterém byla stanovena totožná technická specifikace jako v nyní posuzované části 1 zadávacího řízení a ve kterém se stal vybraným dodavatelem. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že zadavatel „ROZHODNUTÍM O VYLOUČENÍ ÚČASTNÍKA ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ“ ze dne 8. 9. 2022, jež bylo navrhovateli doručeno prostřednictvím elektronického nástroje dne 9. 9. 2022, rozhodl o vyloučení navrhovatele z účasti v části 1 zadávacího řízení. Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele z části 1 zadávacího řízení podal navrhovatel námitky ze dne 23. 9. 2022, které zadavatel obdržel prostřednictvím elektronického nástroje téhož dne. Zadavatel rozhodnutím ze dne 10. 10. 2022, které navrhovatel obdržel prostřednictvím elektronického nástroje téhož dne, podané námitky odmítl. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem byl tedy i v souvislosti s návrhem 2 posledním dnem lhůty pro jeho doručení Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona den 20. 10. 2022. Nejpozději dne 20. 10. 2022 tedy mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu.

17.         V návaznosti na shora uvedené Úřad uvádí, že na účet Úřadu byla od navrhovatele připsána pouze jedna platba, a to platba ze dne 18. 10. 2022 ve výši 100 000 Kč, ačkoliv byl navrhovatel s ohledem na skutečnost, že v zadávacím řízení podal předběžnou nabídku na část 1 a předběžnou nabídku na část 2, které však pro účely výpočtu kauce nelze považovat za nabídky, a v nich uvedená nabídková cena tak není pro výpočet kauce relevantní, povinen v souvislosti s každým návrhem, tj. návrhem 1 i návrhem 2, složit kauci ve výši 100 000 Kč, tedy 2 x 100 000 Kč[3]. Pro úplnost Úřad uvádí, že ve lhůtě pro podání návrhu 1 a návrhu 2, ani později, žádnou další platbu od navrhovatele na svůj účet neobdržel.

18.         Za účelem objasnění, v souvislosti se kterým návrhem navrhovatel složil dne 18. 10. 2020 na účet Úřadu kauci ve výši 100 000 Kč, Úřad usnesením č. j. ÚOHS-41000/2022/523 ze dne 21. 11. 2022 určil navrhovateli lhůtu k podání písemného sdělení, zda je platba ze dne 18. 10. 2022 ve výši 100 000 Kč navrhovatelem považována za kauci ve smyslu § 255 zákona složenou s jeho návrhem 1, na jehož základě bylo zahájeno správní řízení vedené Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-S0481/2022/VZ, nebo za kauci ve smyslu § 255 zákona složenou s jeho návrhem 2, na jehož základě bylo zahájeno správní řízení vedené Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-S0482/2022/VZ. Ve lhůtě stanovené citovaným usnesením navrhovatel Úřadu sdělil, že »(…) jím uhrazená platba ve výši 100.000 Kč dne 18.10.2022 je kaucí k návrhu na přezkoumání úkonu zadavatele – ČEZ Distribuce, a.s., IČO: 24729035, se sídlem Děčín – Děčín IV-Podmokly, Teplická 874/8, PSČ 405 02, učiněných v části 1 zakázky „DODÁVKY TRAFOSTANIC BETONOVÝCH (KIOSKOVÝCH) – POCHOZÍ DTS“ ČÁSTI I – STANICE 22 KV S VNITŘNÍ OBSLUHOU“, na jehož základě bylo zahájeno správní řízení vedené ÚOHS pod sp. zn. ÚOHS-S0482/2022/VZ.«, tedy kaucí složenou v souvislosti s návrhem 2.

19.         Jak již Úřad uvedl výše, posledním dnem lhůty pro doručení návrhu 1 Úřadu, a tedy i pro složení kauce v souvislosti s návrhem 1 na účet Úřadu, byl den 20. 10. 2022. Nejpozději dne 20. 10. 2022 tedy mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona ke složení kauce v souvislosti s návrhem 1 na účet Úřadu. Ačkoliv byla na účet Úřadu ze strany navrhovatele dne 18. 10. 2022, tj. ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona, připsána platba ve výši 100 000 Kč, navrhovatel ve vztahu k této platbě uvedl, že ji považuje za kauci složenou v souvislosti s návrhem 2.

20.         S ohledem na shora uvedené, zejména s ohledem na skutečnost, že na účet Úřadu nebyla od navrhovatele připsána jiná platba než platba, kterou navrhovatel označil za kauci související s podáním návrhu 2, Úřad shrnuje, že navrhovatel v souvislosti s návrhem 1 nesložil na účet Úřadu kauci v souladu s § 255 odst. 1 zákona, tj. do dne 20. 10. 2022, ani později.

21.         Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a současně ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá právě šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat (což by v šetřeném případě ani nebylo možné), či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.

22.         Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

23.         S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil s podáním návrhu 1 kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tj. v souladu s § 255 odst. 1 zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.      ČEZ Distribuce, a.s., Teplická 874/8, 405 02 Děčín

2.      JUDr. Martin Švéda, advokát, Platnéřská 191/2, 110 00 Praha

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Pokud jde o podmínky doručování prostřednictvím elektronického nástroje, odkazuje Úřad na § 4 odst. 1 vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody, dle kterého je doručením prostřednictvím elektronického nástroje okamžik přijetí datové zprávy na elektronickou adresu adresáta datové zprávy v elektronickém nástroji.

[2] Návrh byl zaevidován pod sp. zn. ÚOHS-S0482/2022/VZ, pozn. Úřadu.

[3] K výpočtu kauce viz „Stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k výpočtu výše kauce dle § 255 odst. 1 a 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů“ dostupné z https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/moznosti-obrany-proti-postupu-zadavatele/kauce-a-spravni-poplatek.html

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en