číslo jednací: 40809/2022/510
spisová značka: S0483/2022/VZ

Instance I.
Věc Telekomunikační služby - služby přenosu dat - část č. 2 „Satelitní služby INMARSAT, IRIDIUM“
Účastníci
  1. Česká republika - Ministerstvo obrany
  2. INTV, spol. s r.o.
  3. GiTy, a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 3. 1. 2023
Související rozhodnutí 40809/2022/510
42915/2022/163
Dokumenty file icon 2022_S0483.pdf 278 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0483/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-40809/2022/510

 

Brno  18. 11. 2022

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 21. 10. 2022, na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká republika - Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6,
  • navrhovatel – INTV, spol. s r.o., IČO 40766063, se sídlem Jana Masaryka 252/6, 120 00 Praha 2,
  • vybraný dodavatel – GiTy, a.s., IČO 25302400, se sídlem Mariánské náměstí 617/1, Komárov, 617 00 Brno

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v části č. 2 „Satelitní služby INMARSAT, IRIDIUM“ užšího řízení zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „Telekomunikační služby - služby přenosu dat“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 1. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 21. 1. 2022 pod ev. č. 248072 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 25. 1. 2022 pod ev. č. 2022/S 017-042302,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – INTV, spol. s r.o., IČO 40766063, se sídlem Jana Masaryka 252/6, 120 00 Praha 2 – ze dne 21. 10. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika - Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6 – učiněných v části č. 2 „Satelitní služby INMARSAT, IRIDIUM“ užšího řízení zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „Telekomunikační služby - služby přenosu dat“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 1. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 21. 1. 2022 pod ev. č. 248072 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 25. 1. 2022 pod ev. č. 2022/S 017-042302, zasílanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na citovanou veřejnou zakázku nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 21. 10. 2022 návrh navrhovatele – INTV, spol. s r.o., IČO 40766063, se sídlem Jana Masaryka 252/6, 120 00 Praha 2 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika - Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6 (dále jen „zadavatel“) – učiněných v části č. 2 „Satelitní služby INMARSAT, IRIDIUM“ užšího řízení zahájeného za účelem uzavření rámcové dohody „Telekomunikační služby - služby přenosu dat“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 1. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 21. 1. 2022 pod ev. č. 248072 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 25. 1. 2022 pod ev. č. 2022/S 017-042302 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 21. 10. 2022, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti rozhodnutí a oznámení o výběru dodavatele, signovanému dne 26. 9. 2022, kterým zadavatel rozhodl o výběru dodavatele – GiTy, a.s., IČO 25302400, se sídlem Mariánské náměstí 617/1, Komárov, 617 00 Brno (dále jen „vybraný dodavatel“), neboť má za to, že zadavatel nesprávně vyhodnotil cenovou nabídku vybraného dodavatele a akceptoval tak nabídku, která byla vyhotovena a podána v rozporu se zadávacími podmínkami a zákonem.

4.             Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona zadavatel, navrhovatel, a vybraný dodavatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-38340/2022/512 ze dne 1. 11. 2022.

6.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání předmětné veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto mu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

7.             Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

8.             Z dikce § 251 odst. 1 věty třetí zákona tak vyplývá, že součástí návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku je mj. doklad o doručení námitek zadavateli.

9.             Podle § 257 písm. d) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže k návrhu zasílanému Úřadu před uzavření smlouvy na veřejnou zakázku není připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

10.         Úřad dne 21. 10. 2022 obdržel od navrhovatele prostřednictvím e-mailu datovou zprávu obsahující průvodní dopis a následující přílohy:

  • návrh navrhovatele (pod názvem přílohy „00_PODANI_Námitky_k_UOHS_40766063.pdf“),
  • doklad o doručení stejnopisu návrhu zadavateli (pod názvem přílohy „01_PRILOHA_Potvrzení_odeslání_kopie_námitky_40766063.pdf“), a
  • potvrzení o provedení platby ze dne 19. 10. 2022 (pod názvem přílohy „02_PRILOHA_Doklad­_platby_kauce_40766063.pdf“).

Žádné další přílohy k doručené datové zprávě (a tedy k podanému návrhu) připojeny nebyly.

11.         Úřad podotýká, že podání navrhovatele ze dne 21. 10. 2022 vyhodnotil podle svého obsahu jako návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, ačkoli je toto podání nadepsáno jako „Námitka k postupu Zadavatele (…)“, a to zejména s ohledem na samotný text podání, v němž navrhovatel uvádí: „V souladu s ustanovením § 250 zákona (…), § 250 odst. (1) písm. a) podávám návrh na přezkoumání úkonů a opomenutí zadavatele (…)“ a rovněž  s ohledem na skutečnost, že k danému podání byl přiložen mj. doklad o složení kauce, jakožto náležitost návrhu na zahájení řízení ve smyslu § 251 odst. 1 zákona. I na základě těchto skutečností bylo podání navrhovatele posouzeno jako návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů ve smyslu § 250 odst. 1 zákona, a nikoli jako námitky ve smyslu § 241 zákona.

12.         K výše zmiňovanému dokladu o doručení stejnopisu návrhu zadavateli, jenž tvoří přílohu podaného návrhu, Úřad doplňuje, že se podle svého obsahu jedná o potvrzení o dodání datové zprávy navrhovatele do datové schránky zadavatele dne 21. 10. 2022, jejíž přílohou jsou dokumenty označené jako „Námitky k UOHS kopie pro MO.pdf“ a „Námitky k UOHS 40766063.pdf“. Sám navrhovatel však v podaném návrhu tvrdí, že zadavateli podal v dané věci námitky již dne 7. 10. 2022, a taktéž, že zadavatel rozhodl o podaných námitkách rozhodnutími ze dne 12. 10. 2022 a 17. 10. 2022. Z tohoto důvodu Úřad usoudil, že datová zpráva dokládající doručení podání zadavateli, nemůže v žádném případě prokazovat doručení námitek zadavateli. Předmětné potvrzení o dodání datové zprávy může dokládat toliko doručení stejnopisu návrhu zadavateli, nikoliv však doručení námitek zadavateli.

13.         Pro úplnost Úřad dodává, že ačkoli navrhovatel v daném návrhu uvedl, že doklad o doručení námitek zadavateli je přiložen jako příloha, tento doklad k podání navrhovatele ze dne 21. 10. 2022 přiložen nebyl.

14.         V projednávaném případě tedy Úřad obdržel od navrhovatele návrh, ke kterému nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

15.         Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu.

16.         V daném případě Úřad shledal, že z návrhu navrhovatele ani jeho příloh nelze objektivně zjistit, zda v daném případě byly zadavateli řádně a včas doručeny námitky, a zda tedy byly splněny zákonem stanovené požadavky, které jsou kladeny na navrhovatele v souvislosti s podáním návrhu a které mají vliv na možnost Úřadu o návrhu věcně rozhodnout. Navrhovatel součástí návrhu neučinil žádný doklad, z něhož by bylo možné ověřit a postavit najisto, zda zadavateli byly doručeny řádně a včas námitky navrhovatele. Dokladem o doručení námitek ve smyslu § 251 odst. 1 zákona přitom nemůže být prosté konstatování navrhovatele v návrhu, že podal proti rozhodnutí o vyloučení námitky, když tento údaj nelze z jiného dokumentu přiloženého k návrhu ověřit.

17.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení ze dne 21. 10. 2022 nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli, a proto Úřad podle § 257 písm. d) zákona rozhodl o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

18.         Úřad podotýká, že v situaci, kdy Úřad v průběhu správního řízení zjistí (tak jako v šetřeném případě), že je naplněn důvod pro zastavení správního řízení dle § 257 písm. d) zákona, nemá jinou možnost než předmětné správní řízení zastavit, přičemž ani stávající soudní judikatura překlenutí takového obligatorního postupu Úřadu daného zákonem neumožňuje.

19.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie nepovažoval za účelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

20.         S ohledem na výše uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. d) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

 

v z. Mgr. Michal Kobza

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží

1.        Česká republika - Ministerstvo obrany, Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6

2.        INTV, spol. s r.o., Jana Masaryka 252/6, 120 00 Praha 2

3.        GiTy, a.s., Mariánské náměstí 617/1, Komárov, 617 00 Brno.

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en