číslo jednací: 38910/2022/500
spisová značka: S0448/2022/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Výzva k podání nabídek č. 19 v kategorii 2 – Dodávky pneumatik pro strojový park LZ Kladská |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. k) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2022 |
Datum nabytí právní moci | 23. 11. 2022 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0448/2022/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-38910/2022/500 |
|
Brno 3. 11. 2022 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 5. 10. 2022 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Lesy České republiky, s.p., IČO 42196451, se sídlem Přemyslova 1106/19, 500 08 Hradec Králové,
- navrhovatel – MANDS International s.r.o., IČO 25586769, se sídlem K Pasekám 2897, 760 01 Zlín,
- vybraný dodavatel – Jan Isák, IČO 49984608, se sídlem Lipí 143, 547 01 Náchod,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výzva k podání nabídek č. 19 v kategorii 2 – Dodávky pneumatik pro strojový park LZ Kladská“ uveřejněné dne 19. 8. 2022 na profilu zadavatele pod ev. č. 099/2020/111/024, která je zadávána v rámci dynamického nákupního systému „Dodávka pneumatik (DNS)“, který byl zaveden v zadávacím řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 21. 9. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 24. 9. 2020 pod ev. č. Z2020-033240, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 9. 2020 pod ev. č. 2020/S 187-449023, ve znění pozdějších oprav,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení vedené ve věci návrhu navrhovatele – MANDS International s.r.o., IČO 25586769, se sídlem K Pasekám 2897, 760 01 Zlín – ze dne 5. 10. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Lesy České republiky, s.p., IČO 42196451, se sídlem Přemyslova 1106/19, 500 08 Hradec Králové – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výzva k podání nabídek č. 19 v kategorii 2 – Dodávky pneumatik pro strojový park LZ Kladská“ uveřejněné dne 19. 8. 2022 na profilu zadavatele pod ev. č. 099/2020/111/024, která je zadávána v rámci dynamického nákupního systému „Dodávka pneumatik (DNS)“, který byl zaveden v zadávacím řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 21. 9. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 24. 9. 2020 pod ev. č. Z2020-033240, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 9. 2020 pod ev. č. 2020/S 187-449023, ve znění pozdějších oprav, se podle § 257 písm. k) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť předmětný návrh byl podán po uzavření smlouvy na uvedenou veřejnou zakázku.
Odůvodnění
I. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 5. 10. 2022 návrh navrhovatele – MANDS International s.r.o., IČO 25586769, se sídlem K Pasekám 2897, 760 01 Zlín (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Lesy České republiky, s.p., IČO 42196451, se sídlem Přemyslova 1106/19, 500 08 Hradec Králové (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výzva k podání nabídek č. 19 v kategorii 2 – Dodávky pneumatik pro strojový park LZ Kladská“ uveřejněné dne 19. 8. 2022 na profilu zadavatele pod ev. č. 099/2020/111/024, která je zadávána v rámci dynamického nákupního systému „Dodávka pneumatik (DNS)“, který byl zaveden v zadávacím řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 21. 9. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne
24. 9. 2020 pod ev. č. Z2020-033240, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 9. 2020 pod ev. č. 2020/S 187-449023, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem 5. 10. 2022, kdy Úřad obdržel shora uvedený návrh, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Návrh navrhovatele směřuje proti výběru dodavatele. Navrhovatel je toho názoru, že výběr dodavatele byl nesprávný, když vybraným dodavatelem nabízené plnění v podobě pneumatik značky Speedways nesplňuje zadání, neboť nabídnuté pneumatiky údajně nemají ocelovou výztuž.
4. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel, navrhovatel a vybraný dodavatel Jan Isák, IČO 49984608, se sídlem Lipí 143, 547 01 Náchod (dále jen „vybraný dodavatel“).
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-34994/2022/536 ze dne 7. 10. 2022.
II. ZÁVĚRY ÚŘADU
6. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností dospěl k závěru, že návrh byl podán po uzavření smlouvy na veřejnou zakázku, a proto správní řízení podle
§ 257 písm. k) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
7. Podle § 141 odst. 4 zákona zadavatel může uzavřít smlouvu i před uplynutím lhůty pro podání námitek proti výběru dodavatele.
8. Podle § 257 písm. k) zákona Úřad zahájení řízení usnesením zastaví, jestliže návrh byl podán po uzavření smlouvy, s výjimkou případu návrhu na zákaz plnění smlouvy.
9. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že dne 9. 9. 2022 zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky a toto rozhodnutí bylo odesláno účastníkům dne 12. 9. 2022. Následně dne 19. 9. 2022 uzavřel zadavatel s vybraným dodavatelem kupní smlouvu na dodávky pneumatik označenou SML-00151-2022-9. Dne 20. 9. 2022 podal navrhovatel námitky.
10. Návrh navrhovatele byl Úřadu doručen dne 5. 10. 2022. Z právě řečeného je zřejmé, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele byl navrhovatelem podán až po uzavření smlouvy na posuzovanou veřejnou zakázku, a nastal tedy důvod pro zastavení správního řízení předvídaný v § 257 písm. k) zákona.
11. Úřad dodává, že navrhovatel ve svém návrhu brojí proti rozhodnutí o výběru (blíže viz bod 3. odůvodnění tohoto usnesení). Z předmětného návrhu tak explicitně vyplývá, že se týká postupu zadavatele, který směřuje k zadání šetřené veřejné zakázky. Navrhovatel se tedy návrhem nedomáhá, resp. jeho návrh nesměřuje k uložení zákazu plnění smlouvy na veřejnou zakázku zadavateli Úřadem ve smyslu § 254 zákona, a neuplatní se tak výjimka stanovená v § 257 písm. k) zákona, na základě které Úřad zahájené řízení podle citovaného ustanovení zákona usnesením nezastaví v případě návrhu na zákaz plnění smlouvy.
12. V této souvislosti Úřad doplňuje, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 257 písm. k) zákona, tedy že návrh byl podán až po uzavření smlouvy na veřejnou zakázku. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat.
13. Jelikož tedy v šetřeném případě byl návrh podán po uzavření smlouvy na šetřenou veřejnou zakázku a současně se nejedná o návrh na uložení zákazu plnění smlouvy, rozhodl Úřad podle § 257 písm. k) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Úřad dále poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. k) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží
1. Lesy České republiky, s.p., Přemyslova 1106/19, 500 08 Hradec Králové
2. MANDS International s.r.o., K Pasekám 2897, 760 01 Zlín
3. Jan Isák, Lipí 143, 547 01 Náchod
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy