číslo jednací: 22144/2023/500
spisová značka: S0369/2023/VZ

Instance I.
Věc Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice
Účastníci
  1. obec Sebranice
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 269 odst. 2 zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 22. 6. 2023
Dokumenty file icon 2023_S0369.pdf 313 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0369/2023/VZ

Číslo jednací:      ÚOHS-22144/2023/500

 

Brno 13. 6. 2023

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve věci spáchání přestupků podle § 269 odst. 2 citovaného zákona obviněným

  • obec Sebranice, IČO 00280917, se sídlem Sebranice 149, 679 31 Sebranice,

v souvislosti s uveřejněním Smlouvy o dílo uzavřené dne 30. 6. 2020 a Dodatku č. 1 uzavřeného dne 16. 11. 2020 s vybraným dodavatelem – MK izolstav, s.r.o., IČO 26921995, se sídlem Crhov 65, 679 74 Crhov – na realizaci veřejné zakázky „Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice“ zadávané jako veřejná zakázka malého rozsahu mimo zadávací řízení,

vydává podle ustanovení § 90 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, tento

příkaz:

I.

Obviněný – obec Sebranice, IČO 00280917, se sídlem Sebranice 149, 679 31 Sebranice – se dopustil přestupku při uveřejňování podle § 269 odst. 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, tím, že v souvislosti s uzavřením Smlouvy o dílo na realizaci veřejné zakázky „Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice“, kterou uzavřel dne 30. 6. 2020 s vybraným dodavatelem – MK izolstav, s.r.o., IČO 26921995, se sídlem Crhov 65, 679 74 Crhov – nesplnil povinnost uveřejnění podle § 219 odst. 1 citovaného zákona, když Smlouvu o dílo řádně neuveřejnil na profilu zadavatele ve lhůtě 15 dnů od jejího uzavření, tj. nejpozději dne 15. 7. 2020, ale učinil tak až dne 31. 7. 2020, avšak bez přílohy „Položkový rozpočet“, přičemž přílohu předmětné Smlouvy o dílo neuveřejnil ani ke dni vydání tohoto příkazu.

II.

Obviněný – obec Sebranice, IČO 00280917, se sídlem Sebranice 149, 679 31 Sebranice – se dopustil přestupku při uveřejňování podle § 269 odst. 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, tím, že v souvislosti s uzavřením Dodatku č. 1 ke Smlouvě o dílo ze dne 30. 6. 2020 na realizaci veřejné zakázky „Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice“, který uzavřel dne 16. 11. 2020 s vybraným dodavatelem – MK izolstav, s.r.o., IČO 26921995, se sídlem Crhov 65, 679 74 Crhov – nesplnil povinnost uveřejnění podle § 219 odst. 1 citovaného zákona, když Dodatek č. 1 řádně neuveřejnil na profilu zadavatele ve lhůtě 15 dnů od jeho uzavření, tj. nejpozději dne 1. 12. 2020, neboť citovaný dodatek sice uveřejnil dne 26. 11. 2020, avšak bez přílohy „Soupis méněprací a víceprací na akci MŠ a ZŠ Sebranice“, přičemž přílohu předmětného Dodatku č. 1 obviněný uveřejnil na profilu zadavatele dne 7. 6. 2021.

III.

Za spáchání přestupků uvedených ve výrocích I. a II. tohoto příkazu se obviněnému – obec Sebranice, IČO 00280917, se sídlem Sebranice 149, 679 31 Sebranice – podle § 269 odst. 3 písm. a) zákona č. 134/20216 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ukládá

pokuta ve výši 4 000 Kč (čtyři tisíce korun českých).

Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu.

 

Odůvodnění

I.               K POSTUPU OBVINĚNÉHO PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

1.             Obviněný – obecSebranice, IČO 00280917, se sídlem Sebranice 149, 679 31 Sebranice (dále jen „obviněný“ nebo „zadavatel“) – uzavřel dne 30. 6. 2020 Smlouvu o dílo (dále jen „smlouva“) s vybraným dodavatelem – MK izolstav, s.r.o., IČO 26921995, se sídlem Crhov 65, 679 74 Crhov (dále jen „vybraný dodavatel“) – na realizaci veřejné zakázky „Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice“, která byla zadávaná jako veřejná zakázka malého rozsahu mimo zadávací řízení a uveřejněna na profilu zadavatele pod systémovým číslem P20V00000002 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Předmětem smlouvy na plnění veřejné zakázky je dle čl. 1 „Předmět smlouvy“ provedení díla „Oprava střechy ZŠ MŠ Sebranice“ podle projektové dokumentace a položkového rozpočtu, který je nedílnou součástí smlouvy (viz odst. 1.3. smlouvy).

3.             Obviněný dne 16. 11. 2020 uzavřel s vybraným dodavatelem ke smlouvě Dodatek č. 1 (dále jen „dodatek č. 1“). Dodatkem č. 1 bylo sjednáno provedení víceprací a méněprací a došlo ke zvýšení ceny díla.

4.             Z profilu zadavatele dostupného na internetové adrese https://www.profilzadavatele.cz/profil-zadavatele/obec-sebranice_1626/ (dále jen „profil zadavatele“) vyplývá, že obviněný uveřejnil dne 31. 7. 2020 na profilu zadavatele smlouvu v neúplném znění bez přílohy – položkového rozpočtu (dále jen „příloha smlouvy“). Dne 26. 11. 2020 obviněný uveřejnil na profilu zadavatele dodatek č. 1 v neúplném znění bez přílohy „Soupis méněprací a víceprací na akci MŠ a ZŠ Sebranice“ (dále jen „příloha dodatku“). Přílohu dodatku obviněný na profilu zadavatele uveřejnil dne 7. 6. 2021.

II.             POSTUP ÚŘADU PŘED VYDÁNÍM PŘÍKAZU

5.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 5. 5. 2023 podnět k prošetření postupu zadavatele ve věci výše uvedené veřejné zakázky.

III.           ZÁVĚRY ÚŘADU

6.             Podle § 90 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (dále jen „přestupkový zákon“), správní orgán může o přestupku rozhodnout příkazem. Podle § 150 odst. 1 věty druhé zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), příkaz může správní orgán vydat, považuje-li skutkové zjištění za dostatečné; vydání příkazu může být prvním úkonem v řízení. Úřad konstatuje, že byly dostatečně zjištěny skutkové okolnosti pro vydání tohoto příkazu, přičemž vydání příkazu je prvním úkonem v řízení o přestupcích.

K výrokům I. a II. příkazu

Relevantní ustanovení právních předpisů

7.             Podle § 219 odst. 1 zákona veřejný zadavatel uveřejní na profilu zadavatele smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, a to do 15 dnů od jejich uzavření nebo od konce každého čtvrtletí v případě veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému. To neplatí pro

a.      smlouvu na veřejnou zakázku, jejíž cena nepřesáhne 500 000 Kč bez daně z přidané hodnoty,

b.      smlouvu na veřejnou zakázku, u které veřejný zadavatel postupoval v souladu s § 29 písm. a) až c) a písm. l) bod 2, § 30 písm. d) nebo § 191 odst. 2 písm. e) zákona,

c.       pro zadavatele, který je zpravodajskou službou podle jiného právního předpisu, nebo

d.      smlouvu uveřejněnou podle jiného právního předpisu.

8.             Podle § 269 odst. 2 zákona se veřejný zadavatel dopustí přestupku při uveřejňování podle tohoto zákona tím, že neuveřejní uzavřenou smlouvu na veřejnou zakázku podle § 219 odst. 1 zákona.

Zjištěné skutečnosti

9.             Obviněný uzavřel dne 30. 6. 2020 s vybraným dodavatelem smlouvu na realizaci veřejné zakázky, přičemž dne 16. 11. 2020 byl mezi obviněným a vybraným dodavatelem ke smlouvě uzavřen dodatek č. 1.

10.         Dle čl. 3 „Cena díla“ smlouvy byla cena díla sjednána ve výši 2 651 569,- Kč bez DPH (tj. 3 208 398,- Kč včetně DPH).

11.         Dne 16. 11. 2020 byl mezi obviněným a vybraným dodavatelem uzavřen dodatek č. 1.

12.         Dodatkem č. 1 došlo ke změně rozsahu díla o vícepráce a méněpráce, dodatkem č. 1 došlo k navýšení ceny díla na částku 2 965 068,- Kč bez DPH (tj. 3 587 732,- Kč včetně DPH).

13.         Dle textu dodatku č. 1 tvoří jeho přílohu „Soupis méněprací a víceprací na akci MŠ a ZŠ Sebranice“.

14.         Z profilu zadavatele vyplývá, že smlouva na něm byla uveřejněna dne 31. 7. 2020, avšak pouze v částečném znění, konkrétně samotný text smlouvy bez přílohy. Přílohu smlouvy zadavatel na profilu zadavatele dosud neuveřejnil. Dodatek č. 1 obviněný na profilu zadavatele uveřejnil dne 26. 11. 2020, avšak pouze v částečném znění, konkrétně samotný text předmětného dodatku bez přílohy. Přílohu dodatku obviněný uveřejnil na profilu zadavatele dne 7. 6. 2021.

Právní posouzení

15.         Úřad nejprve v obecné rovině uvádí, že ustanovení § 219 odst. 1 zákona upravuje povinnost veřejného zadavatele uveřejnit na profilu zadavatele smlouvu na veřejnou zakázku (a to celé znění smlouvy, tedy samotný text smlouvy a rovněž úplné znění příloh, které jsou součástí textu obsahu smluvních ujednání stran smlouvy[1]) včetně všech jejích změn a dodatků (a to celé znění dodatku, tedy samotný text dodatku a rovněž úplné znění příloh, které jsou součástí textu obsahu smluvních ujednání stran dodatku), a to do 15 dnů od jejich uzavření. Uveřejnění smlouvy umožňuje kontrolu vynakládání veřejných prostředků zadavatelem ze strany ostatních subjektů (veřejnosti), a výrazně se v něm tak promítá zásada transparentnosti uvedená v § 6 odst. 1 zákona.

16.         Úřad dále v obecné rovině dodává, že v § 219 odst. 1 písm. a) – d) zákona je výslovně stanoveno, na které smlouvy, případně zadavatele se povinnost uveřejnění smluv na profilu zadavatele nevztahuje. Úřad v této souvislosti konstatuje, že žádná z výjimek dle § 219 odst. 1 písm. a) až d) zákona v šetřeném případě není naplněna.

17.         Z výše uvedeného tedy jednoznačně vyplývá, že jelikož byla smlouva uzavřena dne 30. 6. 2020, obviněný byl povinen ji na profilu zadavatele uveřejnit včetně všech jejích příloh nejpozději dne 15. 7. 2020. Obviněný tuto svou povinnost v zákonné lhůtě, tzn. řádné uveřejnění smlouvy včetně všech jejích příloh do 15 dnů od jejího uzavření, nesplnil, jelikož předmětnou smlouvu uveřejnil až dne 31. 7. 2020 a bez to přílohy smlouvy. Obviněný přílohu smlouvy na profilu zadavatele dosud neuveřejnil. Tímto postupem obviněný naplnil skutkovou podstatu přestupku při uveřejňování dle § 269 odst. 2 zákona, a proto Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku I. tohoto příkazu.

18.         Z výše uvedeného v dalším vyplývá, že dodatek č. 1 byl uzavřen dne 16. 11. 2020. Obviněný byl tedy povinen jej ne profilu zadavatele uveřejnit včetně všech jeho příloh nejpozději dne 1. 12. 2020. Obviněný tuto svou povinnost v zákonné lhůtě, tzn. řádné uveřejnění dodatku včetně všech jeho příloh do 15 dnů od jeho uzavření, nesplnil, jelikož předmětný dodatek č. 1 sice na profilu zadavatele uveřejnil dne 26. 11. 2020, avšak bez jeho přílohy. Obviněný přílohu dodatku na profilu zadavatele uveřejnil až dne 7. 6. 2021. Obviněný tak naplnil skutkovou podstatu přestupku při uveřejňování dle § 269 odst. 2 zákona, a proto Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku II. tohoto příkazu.

K výroku III. příkazu – uložení pokuty

19.         Úřad považuje ve smyslu ustanovení § 150 odst. 1 správního řádu v návaznosti na § 90 přestupkového zákona skutková zjištění za dostatečná a s ohledem na výše uvedené považuje za prokázané, že se obviněný dopustil přestupků při uveřejňování podle § 269 odst. 2 zákona, jak je uvedeno ve výrocích I. a II. tohoto příkazu.

20.         Odpovědnost za přestupek zaniká mj. uplynutím promlčecí doby, která podle § 270 odst. 5 zákona činí 5 let.

21.         Podle § 31 odst. 1 přestupkového zákona počíná promlčecí doba běžet dnem následujícím po dni spáchání přestupku; dnem spáchání přestupku se rozumí den, kdy došlo k ukončení jednání, kterým byl přestupek spáchán. Je-li znakem přestupku účinek, promlčecí doba počíná běžet dnem následujícím po dni, kdy takový účinek nastal.

22.         V návaznosti na výše uvedené Úřad před uložením pokuty ověřil, zda již neuplynula lhůta dle § 270 odst. 5 zákona. Ke spáchání přestupků uvedených ve výrocích I. a II. došlo dne 16. 7. 2020 a dne 2. 12. 2020, tj. vždy první den po marném uplynutí zákonné lhůty pro uveřejnění smlouvy a dodatku č. 1 na profilu zadavatele. Řízení o přestupcích je zahájeno dnem doručení tohoto příkazu. Z uvedeného vyplývá, že promlčecí doba ve vztahu k projednávaným přestupkům neuplynula a odpovědnost obviněného za projednávané přestupky uplynutím promlčecí doby nezanikla.

23.         Podle § 41 odst. 1 přestupkového zákona se za dva nebo více přestupků téhož pachatele projednávaných ve společném řízení uloží správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejpřísněji trestný. Jsou-li horní hranice sazeb pokut stejné, uloží se správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejzávažnější.

24.         V souladu se zásadou absorpce při správním trestání tedy Úřad ve správním řízení uloží pokutu podle nejpřísněji trestného přestupku. Zbylé přestupky zohlední jako přitěžující okolnost při výměře výše pokuty. Proto se Úřad nejprve zabýval otázkou, který přestupek je v šetřeném případě nejzávažnějším, a to mimo jiné i s odkazem na možnost uložení přísnější sankce (vyšší pokuty).

25.         Ve výrocích I. a II. tohoto příkazu Úřad konstatoval, že se obviněný dopustil dvou přestupků dle § 269 odst. 2 zákona tím, že v souvislosti s uzavřením smlouvy ze dne 30. 6. 2020 a dodatku č. 1 ze dne 16. 11. 2020 s vybraným dodavatelem na plnění předmětné veřejné zakázky nesplnil povinnost uveřejnění podle § 219 odst. 1 zákona, když smlouvu ani dodatek č. 1 neuveřejnil řádně na profilu zadavatele v zákonné lhůtě 15 dnů od jejich uzavření, tj. nejpozději dne 15. 7. 2020 a dne 1. 12. 2020, přičemž předmětnou smlouvu v neúplném znění (bez přílohy smlouvy) uveřejnil obviněný na profilu zadavatele dne 31. 7.2020 a samotnou přílohu smlouvy obviněný na profilu zadavatele dosud neuveřejnil. Dodatek č. 1 obviněný na profilu zadavatele uveřejnil dne 26. 11. 2020, tedy v zákonné lhůtě, ovšem bez přílohy dodatku, kterou obviněný na profilu zadavatele až dne 7. 6. 2021. Za tyto přestupky lze podle ustanovení § 269 odst. 3 písm. a) zákona uložit pokutu jednotlivě do výše 1 000 000 Kč.

26.         Úřad uvádí, že za přestupky uvedené ve výrocích I. a II. tohoto příkazu lze obviněnému uložit správní trest pokuty ve stejné výši, je tedy nutné dle § 41 odst. 1 zákona o přestupcích uložit pokutu za přestupek nejzávažnější. Úřad uložil pokutu za přestupek uvedený ve výroku I. tohoto příkazu, který posoudil jako nejzávažnější, a to s ohledem na skutečnost, že smlouva je zásadním dokumentem upravujícím vztah zadavatele a vybraného dodavatele a princip publicity zakotvený v § 219 odst. 1 zákona dává široké veřejnosti možnost seznámit se s obsahem uzavřené smlouvy a případně porovnat soulad smluvního vztahu se zadávacími podmínkami veřejné zakázky. Povinnost uveřejnit smlouvu také chronologicky předchází povinnosti uveřejnit dodatek (případně dodatky), který sám o sobě pouze upravuje původní znění smlouvy.

27.         Podle § 37 písm. a) a c) přestupkového zákona se při určení druhu správního trestu a jeho výměry přihlédne zejména k povaze a závažnosti přestupku a k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem.

28.         Podle § 38 přestupkového zákona je povaha a závažnost přestupku dána zejména významem zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem porušen nebo ohrožen, dále významem a rozsahem následku přestupku a okolnostmi jeho spáchání (Úřad zde uvádí pouze ty skutečnosti citovaného ustanovení přestupkového zákona, které jsou relevantní ve vztahu k posuzovanému případu).

29.         Úřad v této souvislosti uvádí, že závažnost přestupku, která je v šetřeném případě skutečností rozhodnou pro určení výměry pokuty, je obecnou kategorií poměřující rozsah dopadu konkrétního protiprávního jednání na specifický právem chráněný zájem s přihlédnutím k významu tohoto chráněného zájmu. Stupeň závažnosti, tedy společenské škodlivosti přestupku, je dán konkrétní intenzitou naplnění znaků skutkové podstaty přestupku. Při posuzování závažnosti přestupku tedy není hlavním kritériem jeho skutková podstata, ale intenzita skutkových okolností, s jakou došlo k porušení právem chráněných hodnot a zájmů v konkrétním případě. Z hlediska určení výměry pokuty je proto nutno hodnotit nejen jaké výsledky byly přestupkem způsobeny, ale také jakou měly intenzitu (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 1 Afs 106/2012 ze dne 6. 6. 2013).

30.         Co se týče posouzení povahy a závažnosti spáchaného přestupku v šetřeném případě, Úřad konstatuje, že postupem obviněného došlo k ohrožení právem chráněného zájmu spočívajícího v možnosti zpětné kontroly veřejné zakázky a postupu obviněného ze strany veřejnosti, jež přispívá k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků. Úřad v této souvislosti uvádí, že ačkoliv obviněný v šetřeném případě nebyl povinen při zadávání veřejné zakázky postupovat v zadávacím řízení podle zákona, neboť se jednalo o veřejnou zakázku malého rozsahu, potřeba uveřejnění smlouvy je v takové situaci zdůrazněna, neboť veřejná kontrola je de facto zahájena právě až uveřejněním smlouvy.

31.         Co se týče následků spáchání přestupku dle výroku I. tohoto příkazu, Úřad uvádí, že spáchání šetřeného přestupku vedlo k dočasnému znemožnění účinné zpětné kontroly veřejné zakázky ze strany veřejnosti.

32.         V rámci posouzení závažnosti přestupku Úřad ve prospěch obviněného zohlednil, že se v šetřeném případě jedná o veřejnou zakázku malého rozsahu, jejíž celková cena ve znění dodatku č. 1 činí částku 2 965 068,- Kč bez DPH (tj. 3 587 732,- Kč včetně DPH). V této souvislosti Úřad uvádí, že zájem veřejnosti na kontrole vynakládání veřejných prostředků stoupá zejména ve vztahu k hodnotě dané veřejné zakázky (čím vyšší je její hodnota, tím vyšší je zájem veřejnosti na veřejné kontrole.

33.         Ve prospěch obviněného Úřad zohlednil skutečnost, že obviněný samotný text smlouvy a později rovněž přílohu dodatku č. 1 na profilu zadavatele následně uveřejnil, a tedy možnost kontroly ze strany veřejnosti nebyla zcela zmařena.

34.         Dále Úřad ve prospěch obviněného zohlednil skutečnost, že obviněný dodatek č. 1, byť v neúplném znění bez přílohy dodatku uveřejnil včas.

35.         Jako přitěžující okolnost vzal Úřad v potaz skutečnost, že obviněný se dopustil druhého přestupku, když dodatek č. 1 uveřejnil v neúplném znění bez příloh.

36.         Úřad neshledal v šetřeném případě žádné další polehčující okolnosti ani žádné další přitěžující okolnosti.

37.         Po zvážení všech okolností šetřeného případu Úřad posoudil závažnost přestupku v šetřeném případě jako nízkou.

38.         Úřad se dále tím, zda přestupky, za něž je obviněnému nyní ukládán trest, nejsou v souběhu s dalšími přestupky obviněného. Tento postup Úřadu vychází z konstantní rozhodovací praxe správních soudů, kdy je možné uvést rozsudek Nejvyššího správního soudu (dále jen „NSS“) ze dne 18. 6. 2009, č. j. 1 As 28/2009 – 62, popřípadě rozsudek NSS ze dne 16. 8. 2016 č. j. 6 As 245/2015 – 33. V prvně uvedeném rozsudku NSS konstatoval, že „soud dovodil, že při trestání správních deliktů týmž správním orgánem se přiměřeně uplatní i principy ovládající souběh trestných činů. Nutnost aplikovat tento trestněprávní institut vyplývá z obecné potřeby použít ve prospěch obviněného analogii z trestního práva ve správním trestání všude tam, kde vzhledem k neexistenci jednotného kodexu správního trestání v českém právním řádu nejsou výslovně upraveny některé základní zásady a instituty, jež by měly být zohledněny v případě jakéhokoliv veřejnoprávního deliktu. K této zásadě se již Nejvyšší správní soud vyslovil např. ve svém rozsudku ze dne 16. 4. 2008, č. j. 1 As 27/2008 - 67, dle něhož »použití analogie ve správním trestání je přípustné, a to v omezeném rozsahu, pouze tam, kdy to, co má být aplikováno, určitou otázku vůbec neřeší, nevede-li takový výklad k újmě účastníka řízení a ani k újmě na ochraně hodnot, na jejichž vytváření a ochraně je veřejný zájem.«“ Soud dále pokračuje tak, že „[t]restněprávní doktrína uvádí, že souběh »je dán tehdy, jestliže se pachatel dopustil dvou nebo více trestných činů dříve, než byl pro některý z nich vyhlášen soudem prvního stupně odsuzující rozsudek za podmínky, že tento rozsudek později nabyl právní moci a že o něm neplatí fikce neodsouzení« (viz Šámal, P., Púry, F., Rizman, S.: Trestní zákon. Komentář. I. díl. 6., doplněné a přepracované vydání. C. H. Beck, Praha, 2004, str. 26).“ Současně je v citovaném rozsudku uvedeno, že pro potrestání souběhu není bezpodmínečně nutné vedení společného řízení, ale je nezbytné použití absorpční zásady, pakliže zde existují sbíhající se správní delikty (nyní přestupky).

39.         Úřad tedy posoudil, zda přestupky, za které je obviněnému ukládána pokuta, nejsou v souběhu s dalšími přestupky obviněného, resp. zda se obviněný nedopustil projednávaných přestupků dříve, než bylo vydáno rozhodnutí, jímž mu byla uložena pokuta za spáchání jiného přestupku.

40.         Úřad konstatuje, že mu taková skutečnost není z úřední činnosti známa, pročež tedy není dán důvod k uplatnění institutu souhrnného trestu.

41.         Úřad při stanovení výše pokuty dále přihlédl i k ekonomické situaci obviněného. Ze schváleného rozpočtu obviněného na rok 2023[2] Úřad zjistil, že obviněný v roce 2023 hospodaří s plánovanými rozpočtovými příjmy ve výši 12 668 000 Kč. Úřad konstatuje, že stanovenou výši pokuty nelze vzhledem k finančním prostředkům, kterými obviněný disponuje, považovat za nepřiměřeně zasahující (a v tomto smyslu nespravedlivou) ekonomickou situaci obviněného.

42.         V této souvislosti Úřad poznamenává, že pokuta uložená obviněnému za nedodržení postupu stanoveného zákonem má mj. splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Stanovená výše pokuty podle Úřadu dostatečně naplňuje obě funkce právní odpovědnosti.

43.         Úřad posoudil postup obviněného ze všech hledisek a s ohledem na výše uvedené rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku III. tohoto příkazu.

44.         Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Celního úřadu pro Jihomoravský kraj zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710, variabilní symbol – IČO obviněného.

Poučení

Proti tomuto příkazu lze podle § 150 odst. 3 správního řádu podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne jeho oznámení, a to Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek. Lhůta pro podání odporu běží ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení pokračuje; to neplatí, byl-li podán nepřípustný nebo opožděný odpor. Správní orgán vyrozumí podatele o podání nepřípustného nebo opožděného odporu. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet podáním odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.

 

otisk úředního razítka

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

Obdrží

obec Sebranice, Sebranice 149, 679 31 Sebranice

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] srov. k tomu rozhodnutí předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R0165/2019/VZ-32448/2019/322/BVí ze dne 26. 11. 2019, z něhož vyplývá, že pokud zadavatel učiní určité přílohy součástí smlouvy tak, že uvede, že jsou její nedílnou součástí, je povinen je zveřejnit stejným způsobem, jako uzavřel smlouvu

[2] dostupný na https://ssl.boskovice.cz/Gordic/Ginis/App/UDE01-Sebranice/(S(z1mdnsee0f0vb4bhctd3ahae))/Detail.aspx?id=TCBC0B0AFI1V&por=0

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en