číslo jednací: 18376/2023/500
spisová značka: S0222/2023/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Návrh řešení železniční stanice Nymburk hl. n. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2023 |
Datum nabytí právní moci | 26. 6. 2023 |
Související rozhodnutí | 18376/2023/500 23505/2023/161 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0222/2023/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-18376/2023/500 |
|
Brno 16. 5. 2023 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 19. 4. 2023 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Správa železnic, státní organizace, IČO 70994234, se sídlem Dlážděná 1003/7, 11000 Praha 1 - Nové Město, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne
26. 4. 2023 JUDr. Jindřichem Vítkem, Ph.D., advokátem, ev. č. ČAK 09459, IČO 63622777, se sídlem Šafaříkova 201/17, 120 00 Praha 2,
- ·navrhovatel – TETRAKTYS s.r.o., IČO 09065296, se sídlem Zámecká 417, 538 62 Hrochův Týnec,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v otevřené soutěži o návrh „Návrh řešení železniční stanice Nymburk hl. n.“, jejíž oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 10. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2022 pod ev. č. Z2022-044488 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2022 pod ev. č. 2022/S 213-612733,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – TETRAKTYS s.r.o., IČO 09065296, se sídlem Zámecká 417, 538 62 Hrochův Týnec – ze dne 19. 4. 2023 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Správa železnic, státní organizace, IČO 70994234, se sídlem Dlážděná 1003/7, 11000 Praha 1 - Nové Město – učiněných v otevřené soutěži o návrh „Návrh řešení železniční stanice Nymburk hl. n.“, jejíž oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 10. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2022 pod ev. č. Z2022-044488 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2022 pod ev. č. 2022/S 213-612733, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle
§ 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 19. 4. 2023 návrh navrhovatele – TETRAKTYS s.r.o., IČO 09065296, se sídlem Zámecká 417, 538 62 Hrochův Týnec (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Správa železnic, státní organizace, IČO 70994234, se sídlem Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 - Nové Město, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 26. 4. 2023 JUDr. Jindřichem Vítkem, Ph.D., advokátem, ev. č. ČAK 09459, IČO 63622777, se sídlem Šafaříkova 201/17, 120 00 Praha 2 (dále jen „zadavatel“) – učiněných v otevřené soutěži o návrh „Návrh řešení železniční stanice Nymburk hl. n.“, jejíž oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 10. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2022 pod ev. č. Z2022-044488 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 11. 2022 pod ev. č. 2022/S 213-612733 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
4. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 24. 4. 2023.
5. Návrh směřuje proti úkonu zadavatele, jímž bylo navrhovateli oznámeno snížení počtu soutěžních návrhů, přičemž jeho soutěžní návrh nebyl vybrán do 2. fáze soutěže. Navrhovatel žádá, aby Úřad uložil zadavateli nápravné opatření spočívající ve zrušení rozhodnutí o vyloučení navrhovatele a jeho nahrazení rozhodnutím o postupu navrhovatele do druhé fáze soutěže. Současně je navrhováno, aby Úřad do doby vydání rozhodnutí ve věci nařídil zadavateli odložení zahájení 2. fáze soutěže.
6. V podaném návrhu navrhovatel mj. uvedl, že „V otázce kauce vycházíme z interpolace mezi minimální újmou vyčíslitelnou za účast v 2. fázi soutěže dle soutěžních podmínek v úrovni 200.000,- Kč a maximální újmou vyčíslitelnou hodnotou navazující zakázky v úrovni 16.415.500,- Kč. Součet těchto dvou hodnot násobený koeficientem pravděpodobnosti 0,2 při účasti pěti účastníků ve druhém kole představuje střední úroveň vyčíslené újmy, tedy 3.323.100,- Kč. Vypočtená hodnota kauce 1% je 33.231,- Kč. S ohledem na ustanovení § 255 ZZVZ ohledně minimální výše kauce 50.000,- Kč poukazujeme na účet Úřadu částku v této výši.“.
7. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce ve výši podle § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
8. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
9. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
10. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
11. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
12. Úřad uvádí, že složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.
13. Z dokumentace o soutěži o návrh vyplývá, že dne 29. 3. 2023 zadavatel obdržel námitky navrhovatele z téhož dne. Navrhovatelem podané námitky zadavatel svým rozhodnutím ze dne 12. 4. 2023 odmítl, přičemž toto rozhodnutí bylo navrhovateli doručeno téhož dne.
14. Vzhledem k tomu, že poslední den lhůty pro podání návrhu Úřadu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona připadl na sobotu 22. 4. 2023, byl navrhovatel s ohledem na obecná pravidla pro počítání času povinen doručit návrh Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli nejbližší následující pracovní den, tj. v pondělí 24. 4. 2023. Současně měla být v souladu s § 255 odst. 1 zákona v uvedené lhůtě pro podání návrhu, tj. nejpozději do 24. 4. 2023 složena na účet Úřadu kauce, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona.
15. Návrh navrhovatele byl Úřadu doručen dne 19. 4. 2023, přičemž k němu nebyl připojen doklad o složení kauce podle ustanovení § 255 odst. 1 nebo 2 zákona, který je dle § 251 odst. 1 zákona obligatorní náležitostí návrhu. Navrhovatel nicméně v podaném návrhu zmiňuje, že na účet Úřadu poukázal kauci ve výši 50 000 Kč a uvedl způsob, kterým k této výši kauce dospěl (viz výše). Z výpisu z bankovního účtu Úřadu přitom vyplývá, že navrhovatel v souvislosti s výše uvedeným návrhem složil dne 20. 4. 2023 na účet Úřadu kauci ve výši 50 000 Kč.
16. Z bodu 2.1. soutěžních podmínek vyplývá, že předmětem soutěže o návrh jsou návrhy architektonicko-urbanistického řešení v železniční stanici Nymburk a že cílem soutěže je nalezení optimálního řešení výpravní budovy. Z bodu 3.1.1. soutěžních podmínek dále plyne, že soutěž o návrh se vyhlašuje jako dvoufázová, kdy po 1. fázi provede zadavatel snížení počtu návrhů, tedy provede výběr návrhů, které jsou ve 2. fázi dopracovány dle požadavků zpřesněných soutěžních podmínek. Podle bodu 3.2.1. soutěžních podmínek je účelem a posláním soutěže o návrh nalézt a ocenit nejvhodnější řešení předmětu soutěže o návrh a vybrat účastníky, s nimiž může následně zadavatel jednat v jednacím řízení bez uveřejnění o zadání následné veřejné zakázky. Z čl. 9 soutěžních podmínek pak vyplývá, že zadavatel bude za účast v soutěži o návrh vyplácet ceny a náhrady výloh, a to tak, že první cena byla stanovena ve výši 1 mil. Kč, druhá cena ve výši 600 tis. Kč a třetí cena ve výši 400 tis. Kč; každému účastníku 2. fáze soutěže, který splní soutěžní podmínky a nebude oceněn, bude vyplacena náhrada výloh ve výši 200 tis. Kč. Účastníkům 1. fáze soutěže o návrh nepřísluší žádná náhrada výloh či nákladů s podáním návrhu a účastí v soutěži o návrh.
17. Z výše uvedeného tedy jednoznačně vyplývá, že v případě dané soutěže o návrh nelze stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, neboť účastníci soutěže o návrh žádnou nabídkovou cenu v podaných návrzích nestanovují a jsou honorováni postupně dle úspěšnosti ve druhé fázi soutěže o návrh. Při výpočtu nabídkové ceny tedy nelze vycházet z minimální výše náhrady výloh pro účastníky ve 2. fázi soutěže, jak činí navrhovatel, neboť výše odměny není pro žádného z účastníků soutěže předem dána. Nadto Úřad podotýká, že nelze vycházet ani z hodnoty navazující veřejné zakázky, když její zadávání ani nezapočalo a navrhovatel nabídkovou cenu na tuto veřejnou zakázku tedy ani podat nemohl.
18. S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že navrhovatel byl povinen v zákonné lhůtě (tj. do 24. 4. 2023) složit kauci ve výši 100 000 Kč, jelikož v daném případě nelze stanovit celkovou nabídkovou cenu. Navrhovatel však složil kauci pouze ve výši 50 000 Kč, a tedy nikoli v zákonem stanovené výši 100 000 Kč.
19. V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanoveních § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce na účet Úřadu ve výši a ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona. Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (složení kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
20. Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie považoval za neúčelné vyzvat navrhovatele k doložení dokladu o složení kauce ve smyslu § 257 písm. a) zákona v situaci, kdy z obsahu návrhu ve spojení s obsahem soutěžních podmínek je zřejmé, že kauce nebyla složena ve výši dle § 255 odst. 1 zákona a samotný doklad o složení kauce v navrhovatelem deklarované výši by ke nemohl vést zhojení všech nedostatků návrhu (tj. zejména ke složení kauce ve správné výši).
21. Stejně tak považoval Úřad za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
22. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil s podáním návrhu kauci v souladu s § 255 odst. 1 zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D., advokát, Šafaříkova 201/17, 120 00 Praha
2. TETRAKTYS s.r.o., Zámecká 417, 538 62 Hrochův Týnec
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy