číslo jednací: 29671/2023/500
spisová značka: S0481/2023/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Resortní společný nákup kancelářských potřeb v resortu MZe – vyhrazená veřejná zakázka |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2023 |
Datum nabytí právní moci | 24. 8. 2023 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0481/2023/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-29671/2023/500 |
|
Brno 8. 8. 2023 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 19. 7. 2023
na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Česká republika – Ministerstvo zemědělství, IČO 00020478, se sídlem Těšnov 65/17, 110 00 Praha 1,
- navrhovatel – K O D E X Hořovice s.r.o., IČO 25134108, se sídlem Fügnerova 1412/16, 268 01 Hořovice,
ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Resortní společný nákup kancelářských potřeb v resortu MZe – vyhrazená veřejná zakázka“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 27. 6. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 30. 6. 2023 pod ev. č. Z2023-027653 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 30. 6. 2023 pod ev. č. 2023/S 124-391205,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – K O D E X Hořovice s.r.o., IČO 25134108, se sídlem Fügnerova 1412/16, 268 01 Hořovice – ze dne 19. 7. 2023 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo zemědělství, IČO 00020478, se sídlem Těšnov 65/17, 110 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Resortní společný nákup kancelářských potřeb v resortu MZe – vyhrazená veřejná zakázka“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 27. 6. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 30. 6. 2023 pod ev. č. Z2023-027653 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 30. 6. 2023 pod ev. č. 2023/S 124-391205, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Odůvodnění
I. ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ
1. Dne 27. 6. 2023 zahájil zadavatel – Česká republika – Ministerstvo zemědělství, IČO 00020478, se sídlem Těšnov 65/17, 110 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“), jakožto veřejný zadavatel ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) – odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění otevřené řízení na veřejnou zakázku „Resortní společný nákup kancelářských potřeb v resortu MZe – vyhrazená veřejná zakázka“; oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 30. 6. 2023 pod ev. č. Z2023-027653 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 30. 6. 2023 pod ev. č. 2023/S 124-391205 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).
2. Z bodu II.1.4) oznámení o zahájení zadávacího řízení vyplývá, že se jedná o veřejnou zakázku na dodávky, jejímž předmětem jsou: „(...) dodávky kancelářských potřeb, jejichž seznam s požadovanými parametry je uveden v Příloze č. 3 ZD. Zadavatel v této příloze uvádí, s ohledem na dosavadní zkušenosti, předpokládané množství kancelářských potřeb v průběhu následujících 36 měsíců. Jedná se o vyhrazenou veřejnou zakázku podle § 38 ZZVZ.“.
3. Zadavatel v bodu II.1.5) oznámení o zahájení zadávacího řízení stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky ve výši 70 800 000,- Kč bez DPH.
4. Z bodu II.2.5) oznámení o zahájení zadávacího řízení vyplývá, že v daném případě bude probíhat hodnocení nabídek podle jediného kritéria hodnocení, kterým je výše nabídkové ceny.
5. V bodu IV.1.1) oznámení o zahájení zadávacího řízení zadavatel v dalším určil, že veřejná zakázka bude zadávána v otevřeném řízení, přičemž lhůtu pro podání nabídek zadavatel stanovil v bodě IV.2.2) oznámení o zahájení zadávacího řízení do 28. 7. 2023 do 10:00 hod.
6. Dne 10. 7. 2023 podal navrhovatel – K O D E X Hořovice s.r.o., IČO 25134108, se sídlem Fügnerova 1412/16, 268 01 Hořovice (dále jen „navrhovatel“) – zadavateli námitky z téhož dne, které směřovaly proti zadávacím podmínkám. Po přezkoumání oprávněnosti námitek navrhovatele zadavatel námitky svým rozhodnutím signovaným dne 18. 7. 2023 podle § 245 odst. 3 písm. c) zákona odmítl.
II. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
7. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o jím podaných námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dne 19. 7. 2023 návrh z téhož dne na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).
8. Podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), bylo správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájeno dnem 19. 7. 2023, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele.
9. Návrh navrhovatele směřuje proti stanovení zadávacích podmínek, přičemž navrhovatel je toho názoru, že zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil diskriminační podmínku, když veřejnou zakázku podle § 38 zákona vyhradil dodavatelům zaměstnávajícím na chráněných pracovních místech více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců.
10. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
11. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 20. 7. 2023.
III. ZÁVĚRY ÚŘADU
12. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
13. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
14. Podle § 251 odst. 2 zákona návrh musí být, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
15. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
16. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
17. Z obsahu rozhodnutí zadavatele o námitkách Úřad zjistil, že navrhovatel doručil zadavateli dne 10. 7. 2023 námitky směřující proti zadávacím podmínkám šetřené veřejné zakázky. Dále Úřad zjistil, že zadavatel námitky navrhovatele rozhodnutím ze dne 18. 7. 2023 podle § 245 odst. 3 písm. c) zákona odmítl. Předmětné rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli odesláno prostřednictvím elektronického nástroje dne 19. 7. 2023, přičemž navrhovatel se s ním v elektronickém nástroji seznámil téhož dne.
18. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem bylo tedy v posuzovaném případě posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona pondělí 31. 7. 2023. Tedy nejpozději dne 31. 7. 2023 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona. Ustanovení § 255 odst. 1 zákona explicitně stanoví, že navrhovatel je povinen složit na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tzn. nelze připustit, aby byla kauce na účet Úřadu složena později. V této souvislosti lze odkázat např. na komentářovou literaturu[1], kde je k citovanému ustanovení zákona uvedeno, že „[k]auci je navrhovatel povinen složit spolu s podáním návrhu, a to nejpozději do konce lhůty pro doručení návrhu podle § 251 odstavec 2 nebo 3.“. Obdobně lze odkázat též na jiný komentář k citovanému ustanovení, kde je uvedeno, že »[d]oklad o složení kauce musí být vždy součástí podaného návrhu, je tedy nezbytné složit kauci v dostatečném předstihu tak, aby ve lhůtě pro doručení návrhu byla převedena na příslušný bankovní účet ÚOHS.«[2].
19. Návrh byl Úřadu doručen dne 19. 7. 2023, tedy ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona; součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce podle § 251 odst. 1 zákona a z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že ke složení kauce na účet Úřadu ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona, tj. do 31. 7. 2023, nedošlo.
20. Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
21. Úřad dodává, že v šetřeném případě by bylo nadbytečné vyzývat navrhovatele k odstranění nedostatku návrhu spočívajícího v absenci dokladu o složení kauce ve výši dle § 255 zákona, neboť neuhrazení kauce ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona je vadou neodstranitelnou, v jejímž důsledku Úřad správní řízení zastavil.
22. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
23. S ohledem na skutečnost, že nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, tedy ve lhůtě stanovené citovaným ustanovením zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Česká republika – Ministerstvo zemědělství, Těšnov 65/17, 110 00 Praha 1
2. K O D E X Hořovice s.r.o., Fügnerova 1412/16, 268 01 Hořovice
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] HERMAN, Pavel. Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2016, ISBN 978-80-7380-595-1, s. 580
[2] Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kolektiv. Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář. 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, s. 1207