číslo jednací: 46722/2023/500
spisová značka: S0766/2023/VZ

Instance I.
Věc SMLOUVA O PROVÁDĚCÍM PROJEKTU, VÝVOJI A IMPLEMENTACI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO DIGITALIZACI STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj
  2. VITA software, s.r.o.
  3. InQool, a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. b) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 9. 12. 2023
Dokumenty file icon 2023_S0766.pdf 291 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0766/2023/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-46722/2023/500

 

Brno  23. 11. 2023

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 8. 11. 2023 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • navrhovatel – VITA software, s.r.o., IČO 61060631, se sídlem Na Beránce 57/2, Dejvice, 160 00 Praha 6
  • strany smlouvy:

o   zadavatel – Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha, ve správním řízení zastoupeno na základě plné moci ze dne 10. 11. 2023 společností HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář, IČO 26454807, se sídlem Na Florenci 2116/15, Nové Město, 110 00 Praha 1,

o   vybraný dodavatel – InQool, a.s., IČO 29222389, se sídlem Svatopetrská 35/7, 617 00 Brno,

ve věci návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy „SMLOUVA O PROVÁDĚCÍM PROJEKTU, VÝVOJI A IMPLEMENTACI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO DIGITALIZACI STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ“ ze dne 3. 11. 2023 uzavřené zadavatelem – Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha – na plnění veřejné zakázky „Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat“ zadané v jednacím řízení bez uveřejnění, jehož oznámení o výsledku bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 13. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-051898,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. b) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh navrhovatele – VITA software, s.r.o., IČO 61060631, se sídlem Na Beránce 57/2, Dejvice, 160 00 Praha 6 – ze dne 8. 11. 2023 na uložení zákazu plnění smlouvy „SMLOUVA O PROVÁDĚCÍM PROJEKTU, VÝVOJI A IMPLEMENTACI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO DIGITALIZACI STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ“ uzavřené dne 3. 11. 2023 mezi zadavatelem – Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha – a vybraným dodavatelem – InQool, a.s., IČO 29222389, se sídlem Svatopetrská 35/7, 617 00 Brno – na plnění veřejné zakázky „Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat“ zadané v jednacím řízení bez uveřejnění, jehož oznámení o výsledku bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 13. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-051898, neobsahuje, v čem je spatřováno porušení citovaného zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 8. 11. 2023 návrh navrhovatele – VITA software, s.r.o., IČO 61060631, se sídlem Na Beránce 57/2, Dejvice, 160 00 Praha 6 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na uložení zákazu plnění smlouvy „SMLOUVA O PROVÁDĚCÍM PROJEKTU, VÝVOJI A IMPLEMENTACI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO DIGITALIZACI STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ“ uzavřené dne 3. 11. 2023 (dále jen „smlouva“) mezi zadavatelem – Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha, ve správním řízení zastoupeno na základě plné moci ze dne 10. 11. 2023 společností HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář, IČO 26454807, se sídlem Na Florenci 2116/15, Nové Město, 110 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – a vybraným dodavatelem – InQool, a.s., IČO 29222389, se sídlem Svatopetrská 35/7, 617 00 Brno (dále jen „vybraný dodavatel“) – na plnění veřejné zakázky „Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat“ zadané v jednacím řízení bez uveřejnění, jehož oznámení o výsledku bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 13. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-051898.

2.             Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0766/2023/VZ.

3.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou

  • navrhovatel,
  • strany smlouvy:

o   zadavatel,

o   vybraný dodavatel.

4.             Návrh navrhovatele směřuje proti smlouvě, která byla dle navrhovatele uzavřena s vybraným dodavatelem v rámci jednacího řízení bez uveřejnění. Navrhovatel v návrhu předně uvádí, že sám projevil zájem účastnit se zadávacího řízení na veřejnou zakázku „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)“[1], kterou Úřad zrušil, a že vzhledem k jejímu rozsahu se jí mohl účastnit pouze jako poddodavatel. Navrhovatel dále tvrdí, že je dominantním dodavatelem „AIS pro stavební úřady (tj. ISSŘ)“, že byl uzavřením smlouvy poškozen, aniž by jemu způsobenou škodu blíže specifikoval, uvedl, že má zkušenosti s vývojem a podporou požadovaného software a že je schopen dodat rychleji a levněji kvalitnější software než vybraný dodavatel. Návrh navrhovatel uzavírá tvrzením, že na zadavatele apelovali úředníci stavebních úřadů, aby zachoval stávající „AIS pro stavební úřady“, ale zadavatel přesto podepsal smlouvu s vybraným dodavatelem.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 9. 11. 2023.

6.             Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

7.             Z dikce § 251 odst. 1 zákona tak vyplývá, že jednou ze základních náležitostí, jež musí návrh obsahovat, je vylíčení skutečností, na základě kterých podle názoru navrhovatele došlo k porušení zákona ze strany zadavatele, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech. Z podaného návrhu tak musí být patrné, v čem je spatřováno domnělé porušení zákona.

8.             Podle § 257 písm. b) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh neobsahuje, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech.

9.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v šetřeném případě návrh neobsahuje, v čem je spatřováno porušení zákona, když se navrhovatel omezil pouze na konstatování skutečností uvedených v bodu 4. odůvodnění tohoto usnesení. Z návrhu tak pouze vyplývá, že smlouva byla uzavřena v rámci jednacího řízení bez uveřejnění a že navrhovatel je toho názoru, že by byl vhodnějším dodavatelem nežli vybraný dodavatel, aniž by však navrhovatel specifikoval, jak zadavatel svým jednáním porušil zákon, v jehož důsledku by navrhovateli vznikla nebo hrozila újma na jeho právech. Úřad tak shledal, že v daném případě z návrhu nelze objektivně dovodit, v čem je konkrétně spatřováno porušení zákona ze strany zadavatele a návrh navrhovatele tak neobsahuje veškeré zákonem předepsané náležitosti.

10.         Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. b) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu.

11.         S ohledem na skutečnost, že návrh neobsahuje, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, rozhodl Úřad podle § 257 písm. b) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu ustanovení § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle ustanovení § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. b) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z tohoto důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

12.         Úřad podotýká, že v situaci, kdy Úřad v průběhu správního řízení zjistí (tak jako v šetřeném případě), že je naplněn důvod pro zastavení správního řízení dle § 257 písm. b) zákona, nemá jinou možnost než předmětné správní řízení zastavit, přičemž ani stávající soudní judikatura překlenutí takového obligatorního postupu Úřadu daného zákonem neumožňuje.

13.         S ohledem na výše uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. b) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.      HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář, Na Florenci 2116/15, Nové Město, 110 00 Praha 1

2.      VITA software, s.r.o., Na Beránce 57/2, Dejvice, 160 00 Praha 6

3.      InQool, a.s., Svatopetrská 35/7, 617 00 Brno

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] tj. veřejná zakázka „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)“ zadávaná v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 3. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 3. 2023 pod ev. č. Z2023-001086, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 29. 3. 2023 pod ev. č. 2023/S 063-188074, ve znění pozdějších oprav – pozn. Úřadu.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en