číslo jednací: 48651/2023/500
spisová značka: S0802/2023/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Kurojedy, Kurojedy 61, Bor, Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Panenská, Panenská 2068, Tachov |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2023 |
Datum nabytí právní moci | 23. 12. 2023 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0802/2023/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-48651/2023/500 |
|
Brno 6. 12. 2023 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 20. 11. 2023 na návrh ze dne 18. 11. 2023, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Centrum sociálních služeb Tachov, příspěvková organizace, IČO 00377805, se sídlem Americká 242, 347 01 Tachov,
- navrhovatel – CODACO ELECTRONIC s.r.o., IČO 25365312, se sídlem Hemy 825, 757 01 Valašské Meziříčí,
ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Kurojedy, Kurojedy 61, Bor, Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Panenská, Panenská 2068, Tachov“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno uveřejněním výzvy k podání nabídek dne 17. 10. 2023 na profilu zadavatele pod systémovým číslem P23V00000785,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0802/2023/VZ ve věci návrhu navrhovatele – CODACO ELECTRONIC s.r.o., IČO 25365312, se sídlem Hemy 825, 757 01 Valašské Meziříčí – ze dne 18. 11. 2023 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Centrum sociálních služeb Tachov, příspěvková organizace, IČO 00377805, se sídlem Americká 242, 347 01 Tachov – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Kurojedy, Kurojedy 61, Bor, Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Panenská, Panenská 2068, Tachov“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno uveřejněním výzvy k podání nabídek dne 17. 10. 2023 na profilu zadavatele pod systémovým číslem P23V00000785, se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu cit. navrhovatele nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 citovaného zákona.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 20. 11. 2023 návrh navrhovatele – CODACO ELECTRONIC s.r.o., IČO: 25365312, se sídlem Hemy 825, 757 01 Valašské Meziříčí (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 18. 11. 2023 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Centrum sociálních služeb Tachov, příspěvková organizace, IČO 00377805, se sídlem Americká 242, 347 01 Tachov (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Kurojedy, Kurojedy 61, Bor, Signalizační a komunikační systém sestra - klient - Domov pro seniory Panenská, Panenská 2068, Tachov“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno uveřejněním výzvy k podání nabídek dne 17. 10. 2023 na profilu zadavatele pod systémovým číslem P23V00000785 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).
2. Úřad obdržel uvedený návrh dne 20. 11. 2023 a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Návrh směřuje proti zadávacím podmínkám.
4. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 22. 11. 2023.
6. Dne 30. 11. 2023 Úřad obdržel od zadavatele prostřednictvím datové schránky přihlašovací údaje do certifikovaného elektronického nástroje, kde se nachází dokumentace o zadávacím řízení, a vyjádření zadavatele k návrhu ze dne 30. 11. 2023.
7. Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v § 255 odst. 1 zákona, tj. nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu včas, a proto Úřadu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
8. Podle § 242 odst. 2 zákona námitky proti úkonům oznamovaným v dokumentech, které je zadavatel povinen podle tohoto zákona uveřejnit či odeslat stěžovateli, musí být doručeny zadavateli do 15 dnů od jejich uveřejnění či doručení stěžovateli.
9. Podle § 245 odst. 1 zákona zadavatel do 15 dnů od doručení námitek odešle rozhodnutí
o námitkách stěžovateli. V rozhodnutí uvede, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá; součástí rozhodnutí musí být odůvodnění, ve kterém se zadavatel podrobně a srozumitelně vyjádří
ke všem skutečnostem uvedeným stěžovatelem v námitkách. Pokud zadavatel námitkám vyhoví, sdělí v rozhodnutí současně, jaké provede opatření k nápravě.
10. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu
a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
11. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění
v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši
10 000 000 Kč. Za nabídkovou cenu se pro účely výpočtu této kauce považuje rovněž cena uvedená v předběžné nabídce. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
12. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
13. Jak vyplývá z předložené dokumentace o zadávacím řízení, navrhovatel dne 3. 11. 2023 podal zadavateli prostřednictvím elektronického nástroje námitky proti zadávacím podmínkám. Zadavatel námitky navrhovatele odmítl rozhodnutím, které prostřednictvím elektronického nástroje navrhovateli odeslal dne 8. 11. 2023.
14. Podle § 251 odst. 2 zákona navrhovatel v případě, kdy se chce domoci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných před uzavřením smlouvy na realizaci veřejné zakázky ze strany Úřadu, musí návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele doručit Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítl. Úřad pro úplnost doplňuje, že výjimkou z tohoto postupu je pouze situace, kdy zadavatel o námitkách nerozhodl ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona, přičemž pak by pro podání návrhu platila lhůta podle § 251 odst. 3 zákona (tedy lhůta 25 dnů ode dne odeslání námitek zadavateli). V šetřeném případě nicméně posledně uvedená situace nenastala, když zadavatel obdržel námitky navrhovatele dne 3. 11. 2023 a odmítl je rozhodnutím ze dne 8. 11. 2023 (tj. zadavatel o námitkách rozhodl ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona). Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 8. 11. 2023 prostřednictvím elektronického nástroje[1]. Posledním dnem hmotněprávní[2] lhůty pro podání návrhu, jakož i pro složení kauce na účet Úřadu, proto bylo pondělí 20. 11. 2023.
15. Úřad dodává, že ustanovení § 255 odst. 1 zákona explicitně stanoví, že navrhovatel je povinen složit na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tzn. nelze připustit, aby byla kauce na účet Úřadu složena později. V této souvislosti lze odkázat na relevantní komentářovou literaturu – Podešva V. a kol., Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář, Wolters Kluwer (ČR), Praha: 2016, ve kterém je v souvislosti s citovaným ustanovením uvedeno, že „[s] podáním návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je navrhovatel povinen složit na účet ÚOHS kauci. Zákon v komentovaném ustanovení stanoví, že kauce musí být složena, ve lhůtě pro doručení návrhu, tedy v poslední den lhůty již musí být připsána na účet ÚOHS, a proto je třeba složit kauci na účet ÚOHS v dostatečném předstihu.“ Dotčený výklad pojmu „složit na účet“ nevyplývá toliko z komentářové literatury, ale i z konstantní rozhodovací praxe Úřadu. V této souvislosti lze odkázat např. na rozhodnutí Úřadu č. j. ÚOHS-S0941/2015/VZ-02064/2016/541/MSc ze dne 18. 1. 2016, které bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R38/2016/VZ-27549/2016/321/IPs ze dne 1. 7. 2016[3], nebo na usnesení Úřadu č. j. ÚOHS-S0329/2018/VZ-24255/2018/541/PDz ze dne 23. 8. 2018 potvrzené rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R0154/2018/VZ-32501/2018/321/KBl ze dne 8. 11. 2018.
16. Názor, že ve lhůtě pro doručení návrhu musí být kauce „připsána“ na účet Úřadu, má rovněž oporu v judikatuře správních soudů. V této souvislosti lze odkázat na rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 30 Af 81/2015-63 ze dne 23. 10. 2017, ve kterém soud potvrdil, že lhůta pro složení kauce jednoznačně nebyla dodržena, když příkaz k úhradě kauce byl sice učiněn v poslední den lhůty, avšak kauce byla připsána až den následující. V citovaném rozsudku dospěl soud k závěru, že povinnost složit kauci na účet Úřadu s podáním návrhu se rozumí povinnost kauci na účet připsat, tedy zaplatit, nikoli jen odeslat.
17. K uvedenému dále Úřad uvádí, že návrh byl Úřadu (a ve stejnopisu zadavateli) doručen dne 20. 11. 2023, tedy ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona. Součástí tohoto návrhu je dokument vyhotovený bankou navrhovatele, který potvrzuje, že navrhovatel inicioval transakci ze svého účtu na účet Úřadu, a to dne 20. 11. 2023. Z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že kauce byla na účet Úřadu připsána 20. 11. 2023. Navrhovatel složil kauci ve výši 50 000 Kč.
18. Z předložené dokumentace, resp. z dokumentace zpřístupněné zadavatelem v elektronickém nástroji vyplynulo, že navrhovatel nepodal v předmětném zadávacím řízení nabídku. Vzhledem k tomu, že § 255 odst. 1 zákona určí, že v případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč, Úřad uvádí, že nedošlo k připsání kauce na účet Úřadu ve lhůtě stanovené zákonem v § 255 odst. 1 zákona (tj. do 20. 11. 2023), resp. nedošlo k připsání kauce ve správné výši.
19. Rozhodující skutečností pro šetřený případ tedy je, že ve lhůtě stanovené zákonem nebyly peněžní prostředky odpovídající kauci navrhovatelem složeny na účet Úřadu, tudíž navrhovatel nesplnil povinnost složit kauci na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu.
20. Úřad tudíž shrnuje, že navrhovatel sice složil na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro podání návrhu ve smyslu § 251 odst. 2 zákona, avšak kauce byla navrhovatelem složena v rozporu s § 255 odst. 1 zákona v nesprávné výši.
21. Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a současně ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá právě šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
22. Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
23. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil s podáním návrhu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tj. v souladu s § 255 odst. 1 zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Centrum sociálních služeb Tachov, příspěvková organizace, Americká 242, 347 01 Tachov
2. CODACO ELECTRONIC s.r.o., Hemy 825, 757 01 Valašské Meziříčí
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Pokud jde o podmínky doručování prostřednictvím elektronického nástroje, odkazuje Úřad na § 4 odst. 1 vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody, dle kterého je doručením prostřednictvím elektronického nástroje okamžik přijetí datové zprávy na elektronickou adresu adresáta datové zprávy v elektronickém nástroji.
[2] K tomu srov. např. rozhodnutí předsedy Úřadu ze dne 10. 8. 2020 č.j. ÚOHS-24641/2020/323/PBl vydané ve správním řízení vedeném pod sp.zn. R0111/2020, zejm. body 43 a násl. odůvodnění – pozn. Úřadu
[3] Byť se závěry citovaných rozhodnutí Úřadu i dále citovaného rozsudku Krajského soudu v Brně vztahují k zákonu č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, lze tyto aplikovat i ve vztahu k zákonu, neboť povinnost složit kauci ve lhůtě pro podání návrhu nebyla dotčena.