číslo jednací: 10487/2024/500
spisová značka: S0619/2023/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Postupné dodávky CT RTG zařízení včetně automatických tratí |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2023 |
Datum nabytí právní moci | 26. 3. 2024 |
Související rozhodnutí | 06728/2024/163 10487/2024/500 |
Dokumenty | 2023_S0619.pdf 233 KB |
Spisová značka: ÚOHS-S0619/2023/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-10487/2024/500 |
|
Brno 8. 3. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění, ve správním řízení zahájeném dne 29. 9. 2023 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou:
- zadavatel – Letiště Praha, a. s., IČO 28244532, se sídlem K Letišti 1019/6, 161 00 Praha,
- navrhovatel – Společnost společníků INN4SEC s.r.o. a LogTech, s.r.o., jejímiž společníky jsou:
- LogTech, s.r.o., IČO 26837072, se sídlem Gen. Sochora 6176/6a, 708 00 Ostrava, jako vedoucí společník,
- INN4SEC s.r.o., IČO 06068651, se sídlem Belgická 276/20, 120 00 Praha 2, jako společník,
ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 13. 7. 2023 Kochman, advokátní kancelář s.r.o., IČO 08094284, se sídlem Belgická 276/20, 120 00 Praha 2,
- vybraný dodavatel – Servis Musil, s.r.o., IČO 25699911, se sídlem Ringhofferova 115/1, 155 21 Praha 5
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v jednacím řízení s uveřejněním za účelem uzavření rámcové dohody „Postupné dodávky CT RTG zařízení včetně automatických tratí“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 25. 4. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 4. 2023 pod ev. č. Z2023-017021 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 4. 2023 pod ev. č. 2023/S 084-050450,
vydává toto:
usnesení:
Správní řízení vedenépod sp. zn. ÚOHS-S0619/2023/VZ, jež bylo zahájeno dne 29. 9. 2023 na návrh navrhovatele – Společnost společníků INN4SEC s.r.o. a LogTech, s.r.o., jejímiž společníky jsou: LogTech, s.r.o., IČO 26837072, se sídlem Gen. Sochora 6176/6a, 708 00 Ostrava, jako vedoucí společník, a INN4SEC s.r.o., IČO 06068651, se sídlem Belgická 276/20, 120 00 Praha 2, jako společník – z téhož dne ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Letiště Praha, a. s., IČO 28244532, se sídlem K Letišti 1019/6, 161 00 Praha – učiněných v jednacím řízení s uveřejněním za účelem uzavření rámcové dohody „Postupné dodávky CT RTG zařízení včetně automatických tratí“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 25. 4. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 4. 2023 pod ev. č. Z2023-017021 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 4. 2023 pod ev. č. 2023/S 084-050450, se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť citovaný zadavatel rozhodnutím ze dne 4. 3. 2024 zrušil přezkoumávaný úkon, a to rozhodnutí o výběru dodavatele ze dne 24. 8. 2023.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 29. 9. 2023 návrh navrhovatele – Společnost společníků INN4SEC s.r.o. a LogTech, s.r.o., jejímiž společníky jsou: LogTech, s.r.o., IČO 26837072, se sídlem Gen. Sochora 6176/6a, 708 00 Ostrava, jako vedoucí společník, a INN4SEC s.r.o., IČO 06068651, se sídlem Belgická 276/20, 120 00 Praha 2, jako společník, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 13. 7. 2023 Kochman, advokátní kancelář s.r.o., IČO 08094284, se sídlem Belgická 276/20, 120 00 Praha 2 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Letiště Praha, a. s., IČO 28244532, se sídlem K Letišti 1019/6, 161 00 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných v jednacím řízení s uveřejněním za účelem uzavření rámcové dohody „Postupné dodávky CT RTG zařízení včetně automatických tratí“, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 25. 4. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 4. 2023 pod ev. č. Z2023-017021 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 4. 2023 pod ev. č. 2023/S 084-050450 (dále jen „rámcová dohoda“ nebo „zadávací řízení“).
2. Dnem 29. 9. 2023 kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Navrhovatel ve svém návrhu uvedl, že zadavatel zvolil jednací řízení s uveřejněním a ze strany zadavatele bylo mnohokrát deklarováno, že proběhne jednání o předběžných nabídkách, k čemuž nedošlo, přestože zadávací podmínky nebyly vymezeny takovým způsobem, aby bylo možné předběžnou nabídku koncipovat jako konečnou. Navrhovatel uvedl, že nedošlo k naplnění podmínek pro uplatnění výhrady stanovené v § 61 odst. 8 zákona[1], když v případě předběžné nabídky vybraného dodavatele nemohlo jít o nabídku natolik výhodnou, aby další jednání postrádalo smysl. Současně dle názoru navrhovatele z vyjádření zadavatele jednoznačně vyplynulo, že konečná podoba zadávacích podmínek bude předmětem jednání o předběžných nabídkách dodavatelů, přesto zadavatel rozhodl o výběru dodavatele. Navrhovatel navrhoval, aby Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a na něj navazující úkony zadavatele učiněné v zadávacím řízení.
7. Účastníky řízení podle § 256 zákona jsou:
a) zadavatel,
b) navrhovatel,
c) vybraný dodavatel – Servis Musil, s.r.o., IČO 25699911, se sídlem Ringhofferova 115/1, 155 21 Praha 5 (dále jen „vybraný dodavatel“).
4. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 3. 10. 2023.
5. Rozhodnutím č. j. ÚOHS-48080/2023/500 ze dne 1. 12. 2023 (dále jen „prvostupňové rozhodnutí“) rozhodl Úřad ve výroku I. o zastavení řízení podle ustanovení § 257 písm. h) zákona v části návrhu týkající se nepřiměřenosti délky lhůty pro podání předběžných nabídek, ve výroku II. pak Úřad rozhodl o tom, že se návrh ve zbývající části podle ustanovení § 265 písm. a) zákona zamítá, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření.
6. Proti prvostupňovému rozhodnutí podal navrhovatel dne 14. 12. 2023 rozklad, kterým se domáhal zrušení tohoto rozhodnutí a vrácení věci k novému projednání a rozhodnutí. Alternativně navrhovatel předsedovi Úřadu navrhoval, aby výrok I. napadeného rozhodnutí změnil tak, že se nevydává, a výrok II. napadeného rozhodnutí změnil tak, že zruší rozhodnutí o výběru dodavatele a na něj navazující úkony zadavatele učiněné v zadávacím řízení.
7. Předseda Úřadu o rozkladu navrhovatele rozhodl rozhodnutím č. j. ÚOHS-06728/2024/163 ze dne 14. 2. 2024 (dále jen „druhostupňové rozhodnutí“), kterým zrušil prvostupňové rozhodnutí a věc vrátil Úřadu k novému projednání. Druhostupňové rozhodnutí bylo všem účastníkům správního řízení doručeno dne 14. 2. 2024 a nabylo právní moci.
8. Oznámením ze dne 21. 2. 2024 Úřad seznámil účastníky správního řízení s tím, že se ve správním řízení vedeném pod sp. zn. ÚOHS-S0619/2023/VZ pokračuje.
9. Z obdržené dokumentace o zadávacím řízení na předmětnou rámcovou dohodu bylo Úřadem zjištěno, že zadavatel dne 24. 8. 2023 oznámil účastníkům zadávacího řízení, že rozhodl o výběru vybraného dodavatele.
10. Z dokumentace o zadávacím řízení, kterou Úřad od zadavatele obdržel dne 5. 3. 2024, Úřad zjistil, že Rozhodnutím o zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele ze dne 4. 3. 2024, jež bylo účastníkům zadávacího řízení doručeno téhož dne, zadavatel zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele, které bylo dne 24. 8. 2023 oznámeno všem účastníkům zadávacího řízení. Zadavatel dále v citovaném rozhodnutí uvedl, že s ohledem na podané námitky proti rozhodnutí o výběru přijmul opatření k nápravě a bude v zadávacím řízení pokračovat jednáním s dodavateli ve smyslu § 61 odst. 7 zákona.
11. Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě.
12. Úřad konstatuje, že zadavatel opatřením k nápravě zrušil úkon, který byl předmětem přezkumu v rámci tohoto správního řízení, resp. proti němuž navrhovatel brojil jeho námitkami ze dne 7. 9. 2023 (dále jen „námitky“) a následně též návrhem u Úřadu, tzn. rozhodnutí o výběru dodavatele. Z pohledu Úřadu tak úkon zadavatele v podobě rozhodnutí a oznámení o rozhodnutí o výběru v důsledku daného rozhodnutí o zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele již neexistuje. Je pak třeba konstatovat, že navrhovatel může prostřednictvím návrhu brojit pouze proti existujícím úkonům zadavatele, jelikož Úřad může věcně posuzovat pouze existující úkony. Pakliže dojde ke zrušení přezkoumávaných úkonů, zákonodárce stanovuje jasné pravidlo, jakým způsobem má Úřad rozhodnout, a to tak, že je Úřad povinen řízení zastavit.
13. Úřad proto považuje za nesporné, že zrušením přezkoumávaného úkonu došlo k „vyčerpání“ předmětu správního řízení. Gros podstaty návrhu navrhovatele totiž byl nezákonný postup zadavatele spočívající ve výběru dodavatele, aniž by došlo k jednání o předběžných nabídkách.
14. Pro odstranění veškerých pochyb Úřad dále uvádí, že má za to, že předmět řízení byl vyčerpán i ve vztahu k argumentaci navrhovatele týkající se možného porušení § 245 zákona, konkrétně nepřezkoumatelnosti rozhodnutí zadavatele o námitkách ze dne 18. 9. 2023 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“). Rozhodnutím o námitkách zadavatel odmítl námitky navrhovatele, kterými navrhovatel požadoval zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele. Namítané skutečnosti přímo věcně souvisí s namítaným nezákonným rozhodnutím o výběru dodavatele, které přitom bylo zadavatelem rozhodnutím o zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele zrušeno.
15. S ohledem na skutečnost, že zadavatel zrušil přezkoumávaný úkon, nastala skutečnost předvídaná v § 257 písm. i) zákona, a Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
16. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie, kdy je Úřad povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval, již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření bylo způsobilé ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží
1. Letiště Praha, a. s., K Letišti 1019/6, 161 00 Praha
2. Kochman, advokátní kancelář s.r.o., Belgická 276/20, 120 00 Praha 2
3. Servis Musil, s.r.o., Ringhofferova 115/1, 155 21 Praha 5
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Úřad konstatuje, že navrhovatel uvádí § 61 odst. 9 zákona, nicméně vzhledem k tomu, že zadávací řízení bylo zahájeno 25. 4. 2023 je pro posouzení věci rozhodné znění zákona ke dni 25. 4. 2023, přičemž výhrada nejednat o předběžných nabídkách v rámci jednacího řízení s uveřejněním je v tomto znění zákona uvedena v § 61 odst. 8.