číslo jednací: 12257/2024/500
spisová značka: S0218/2024/VZ

Instance I.
Věc Nájemní bydlení Fryčovice
Účastníci
  1. obec Fryčovice
  2. BDSTAV MORAVA s.r.o.
  3. VAMOZ - servis, a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 5. 4. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0218.pdf 238 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0218/2024/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-12257/2024/500

 

Brno  19. 3. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 11. 3. 2024 na návrh ze dne 8. 3. 2024, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – obec Fryčovice, IČO 00296635, se sídlem Fryčovice 83, 739 45 Fryčovice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 13. 3. 2024 advokátem Mgr. Ondřejem Zmeškalem, ev. č. ČAK 19436, se sídlem Tábor 521/44, 602 00 Brno,
  • navrhovatel – BDSTAV MORAVA s.r.o., IČO 26807947, se sídlem Bruzovice 88, 739 36 Bruzovice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 14. 2. 2024 advokátkou JUDr. Brigitou Bilíkovou, ev. č. ČAK 18763, se sídlem Dvořákova 1515/2, 702 00 Ostrava,
  • vybraný dodavatel – VAMOZ - servis, a.s., IČO 25848461, se sídlem 28. října 3138/41, 702 00 Ostrava,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Nájemní bydlení Fryčovice“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2023-052904, ve znění pozdějších oprav,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podaným návrhem navrhovatele – BDSTAV MORAVA s.r.o., IČO 26807947, se sídlem Bruzovice 88, 739 36 Bruzovice – ze dne 8. 3. 2024 na zahájení správního řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – obec Fryčovice, IČO 00296635, se sídlem Fryčovice 83, 739 45 Fryčovice – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Nájemní bydlení Fryčovice“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2023-052904, ve znění pozdějších oprav, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona.

 

Odůvodnění

 I.            PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 11. 3. 2024 návrh navrhovatele – BDSTAV MORAVA s.r.o., IČO 26807947, se sídlem Bruzovice 88, 739 36 Bruzovice, ve správním řízení zastoupeného na základě plné moci ze dne 14. 2. 2024 advokátkou JUDr. Brigitou Bilíkovou, ev. č. ČAK 18763, se sídlem Dvořákova 1515/2, 702 00 Ostrava (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 8. 3. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – obec Fryčovice, IČO 00296635, se sídlem Fryčovice 83, 739 45 Fryčovice, ve správním řízení zastoupeného na základě plné moci ze dne 13. 3. 2024 advokátem Mgr. Ondřejem Zmeškalem, ev. č. ČAK 19436, se sídlem Tábor 521/44, 602 00 Brno (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Nájemní bydlení Fryčovice“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2023-052904, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).

2.             Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel,
  • vybraný dodavatel – VAMOZ - servis, a.s., IČO 25848461, se sídlem 28. října 3138/41, 702 00 Ostrava.

4.             Návrh směřuje proti rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení ze dne 2. 2. 2024 (dále jen „rozhodnutí o vyloučení navrhovatele“) a dále proti rozhodnutí o výběru dodavatele, resp. oznámení o výběru dodavatele ze dne 12. 2. 2024 (dále jen „oznámení o výběru dodavatele“).

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 12. 3. 2024.

6.             Usnesením ze dne 12. 3. 2024 určil Úřad zadavateli lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení, a zaslání příslušné dokumentace o zadávacím řízení pořízené v souvislosti s provedenými úkony, a to nejpozději jeden den po provedení příslušného úkonu.

7.             Dne 15. 3. 2024 obdržel Úřad od zadavatele dokumentaci o zadávacím řízení a vyjádření k obsahu návrhu z téhož dne.

II.            ZÁVĚRY ÚŘADU

8.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo v souvislosti s podáním dotčeného návrhu navrhovatele ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

9.             Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

10.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

11.         Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. Za nabídkovou cenu se pro účely výpočtu této kauce považuje rovněž cena uvedená v předběžné nabídce. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění ze smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

12.         Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

13.         Složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.

14.         Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že zadavatel dne 2. 2. 2024 doručil prostřednictvím datové schránky navrhovateli rozhodnutí o vyloučení navrhovatele. Dne 16. 2. 2024 podal navrhovatel prostřednictvím datové schránky proti rozhodnutí o vyloučení navrhovatele námitky z téhož dne. V návaznosti na podané námitky zadavatel doručil prostřednictvím datové schránky navrhovateli dne 27. 2. 2024 rozhodnutí o námitkách z téhož dne, kterým předmětné námitky navrhovatele odmítl.

15.         Z dokumentace o zadávacím řízení dále vyplývá, že zadavatel dne 12. 2. 2024 doručil prostřednictvím datové schránky navrhovateli oznámení o výběru dodavatele. Dne 27. 2. 2024 podal navrhovatel prostřednictvím datové schránky proti oznámení o výběru dodavatele námitky z téhož dne. V návaznosti na podané námitky zadavatel doručil prostřednictvím datové schránky navrhovateli dne 28. 2. 2024 rozhodnutí o námitkách z téhož dne, kterým předmětné námitky navrhovatele odmítl.

16.         V případě rozhodnutí o námitkách ze dne 27. 2. 2024 týkajícího se námitek ze dne 16. 2. 2024 připadl poslední den lhůty pro podání návrhu Úřadu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona na 8. 3. 2024. Tedy nejpozději dne 8. 3. 2024 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona.

17.         V případě rozhodnutí o námitkách ze dne 28. 2. 2024 týkajícího se námitek ze dne 27. 2. 2024 připadl poslední den lhůty pro podání návrhu Úřadu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona na 11. 3. 2024[1]. Tedy nejpozději dne 11. 3. 2024 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona.

18.         Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce (ačkoliv navrhovatel v návrhu uvádí, že přílohou je doklad o složení kauce, nebyla k návrhu žádná taková příloha přiložena), přičemž rovněž z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že Úřad na svůj účet od navrhovatele ve lhůtě pro podání návrhu (tj. do 8. 3. 2024, resp. do 11. 3. 2024) žádnou platbu vztahující se k předmětnému návrhu neobdržel. Úřad tak považuje za nesporné, že nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu podle § 255 odst. 1 zákona.

19.         V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce na účet Úřadu ve výši a ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona. Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (složení kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.

20.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z tohoto důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

21.         S ohledem na uvedené, tj. že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu, Úřad rozhodl podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

22.         Úřad dodává, že z výše popsaných skutečností plyne, že navrhovatel svůj návrh ve vztahu k  rozhodnutí o námitkách ze dne 27. 2. 2024 týkajícímu se námitek ze dne 16. 2. 2024 ani nedoručil Úřadu ve lhůtě stanovené dle § 251 odst. 2 zákona, tj. do 10 dní ode dne, kdy obdržel předmětné rozhodnutí o námitkách, když toto obdržel dne 27. 2. 2024[2], a tedy zákonná lhůta pro doučení návrhu Úřadu (a ve stejnopisu zadavateli) uplynula v uvedeném případě dne 8. 3. 2024, nicméně navrhovatel předmětný návrh Úřadu doručil až dne 11. 3. 2024, přičemž tato skutečnost by v dané věci byla důvodem pro zastavení správního řízení, a to dle § 257 písm. e) zákona.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.        JUDr. Brigita Bilíková, Dvořákova 1515/2, 702 00 Ostrava

2.        Mgr. Ondřej Zmeškal, Tábor 521/44, 602 00 Brno

3.        VAMOZ - servis, a.s., 28. října 3138/41, 702 00 Ostrava

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zpráv



[1] Úřad v této souvislosti dodává, že z § 607 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá, že připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže

následující. S odkazem na uvedené a vzhledem k tomu, že 10. den od doručení předmětného rozhodnutí o námitkách navrhovateli připadl na sobotu 9. 3. 2024, byl posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu (a ve stejnopisu navrhovateli) nejbližší následující pracovní den, tj. pondělí 11. 3. 2024.

[2] Úřad zde upozorňuje, že dle § 211 odst. 9 zákona je při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta, v šetřeném případě tedy dodáním rozhodnutí o námitkách do datové schránky navrhovatele, což bylo dne 27. 2. 2024, nikoliv až dne 28.4.2024, jak nesprávně v návrhu uváděl navrhovatel.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en