číslo jednací: 13107/2024/500
spisová značka: S0216/2024/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Přemostění Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2024 |
Datum nabytí právní moci | 12. 4. 2024 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0216/2024/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-13107/2024/500 |
|
Brno 26. 3. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 7. 3. 2024 na návrh ze dne 6. 3. 2024, jehož účastníky jsou
- zadavatel – město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, IČO 00240079, se sídlem Masarykovo náměstí 1/6, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav,
- navrhovatel – Skanska Transbeton, s.r.o., IČO 60471778, se sídlem Toužimská ul. 664, 199 00 Praha 9 – Letňany,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Přemostění Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 3. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-050498 ve znění pozdějších oprav,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0216/2024/VZ, jež bylo zahájeno dne 7. 3. 2024 na návrh navrhovatele – Skanska Transbeton, s.r.o., IČO 60471778, se sídlem Toužimská ul. 664, 199 00 Praha 9 – Letňany – ze dne 6. 3. 2024 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, IČO 00240079, se sídlem Masarykovo náměstí 1/6, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Přemostění Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 3. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-050498 ve znění pozdějších oprav, se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť jmenovaný zadavatel „Rozhodnutím o zrušení zadávacího řízení“ ze dne 18. 3. 2024 uveřejněným na profilu zadavatele téhož dne uvedené zadávací řízení zrušil.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 7. 3. 2024 návrh navrhovatele – Skanska Transbeton, s.r.o., IČO 60471778, se sídlem Toužimská ul. 664, 199 00 Praha 9 – Letňany (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 6. 3. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, IČO 00240079, se sídlem Masarykovo náměstí 1/6, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Přemostění Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 3. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-050498 ve znění pozdějších oprav (dále jen „zadávací řízení“ nebo „veřejná zakázka“).
2. Úřad obdržel dne 7. 3. 2024 návrh navrhovatele a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0216/2024/VZ.
3. Navrhovatel v návrhu směřuje proti zadávacím podmínkám, a to konkrétně proti znění návrhu smlouvy, který je přílohou zadávací dokumentace. Navrhovatel má za to, že v návrhu smlouvy je nedostatečně určený proces provádění změn díla. Navrhovatel má dále za to, že návrh smlouvy neumožňuje prodloužení doby plnění bez výsledného souhlasu zadavatele a současně návrh smlouvy zakazuje fakturaci prací prováděných po uplynutí doby plnění. Navrhovatel taktéž upozorňuje na to, že zadavatel nedostatečně určil ocenění změnových položek. Uvedená pochybení zadávacích podmínek považuje navrhovatel za rozporná se zásadou transparentnosti, přiměřenosti a zákazu diskriminace. Současně navrhovatel napadá i nesprávné prodloužení lhůty pro podání nabídek v případě provedené změny zadávacích podmínek v rámci vysvětlení zadávací dokumentace č. 7.
4. Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona zadavatel a navrhovatel.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 11. 3. 2024.
6. Dne 18. 3. 2024 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele k návrhu ze dne 15. 3. 2024 (dále jen „vyjádření zadavatele“), ve kterém sdělil Úřadu úmysl zrušit zadávací řízení.
7. Dne 18. 3. 2024 zadavatel na svém profilu zveřejnil rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení z téhož dne (dále jen „rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“), kterým zadavatel zadávací řízení podle § 127 odst. 2 písm. d) ve spojení s § 49 odst. 1 zákona zrušil. Konkrétně zadavatel jako důvod zrušení uvedl, že množství změn zadávacích podmínek, tedy jejich počet stejně jako jejich charakter, opakované změny lhůty pro podání nabídek, vedou zadavatele k obavě o porušení ustanovení § 6 odst. 1 zákona, což dle jeho názoru může mít odrazující charakter na okruh možných dodavatelů, resp. vytváří překážku hospodářské soutěže. Z profilu zadavatele vyplývá, že zadavatel rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení zveřejnil téhož dne na tomto profilu.
8. Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.
9. Z výše uvedeného vyplývá, že v případě šetřené veřejné zakázky došlo k naplnění zákonem předpokládané hypotézy uvedené v § 257 písm. g) zákona, a Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit.
10. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie po obdržení podkladů vztahujících se ke zrušení zadávacího řízení již považoval za neúčelné stanovit účastníkům správního řízení lhůtu pro vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
11. S ohledem na uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. g) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Masarykovo náměstí 1/6, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
2. Skanska Transbeton, s.r.o., Toužimská ul. 664, 199 00 Praha 9 – Letňany
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy