číslo jednací: 45200/2024/500
spisová značka: S0852/2024

Instance I.
Věc ZŠ Na Smetance 1/505 – oprava střechy a přestavba půdní vestavby
Účastníci
  1. městská část Praha 2
  2. ABP HOLDING, a. s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. m) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 14. 12. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0852.pdf 307 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-S0852/2024/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-45200/2024/500

 

Brno  27. 11. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném z moci úřední dne 23. 10. 2024, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – městská část Praha 2, IČO 00063461, se sídlem náměstí Míru 600/200, 120 00 Praha – Vinohrady, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 25. 9. 2024 Mgr. Tomášem Krutákem, advokátem, ev. č. ČAK 10739, Kruták & Partners, advokátní kancelář s.r.o., IČO 29415349, se sídlem Revoluční 724/7, 110 00 Praha,
  • vybraný dodavatel – ABP HOLDING a.s., IČO 15268446, se sídlem Thámova 21/34, 186 00 Praha 8,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „ZŠ Na Smetance 1/505 – oprava střechy a přestavba půdní vestavby“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 28. 6. 2023 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno téhož dne pod ev. č. zakázky Z2023-027902,

vydává toto

 

usnesení:

 

Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0852/2024/VZ zahájené z moci úřední dne 23. 10. 2024 ve věci možného porušení pravidla stanoveného v § 39 odst. 4 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení se zásadou transparentnosti zakotvenou v ustanovení § 6 odst. 1 citovaného zákona zadavatelem – městská část Praha 2, IČO 00063461, se sídlem náměstí Míru 600/200, 120 00 Praha – Vinohrady – při zadávání veřejné zakázky „ZŠ Na Smetance 1/505 – oprava střechy a přestavba půdní vestavby“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 28. 6. 2023 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno téhož dne pod ev. č. zakázky Z2023-027902, se podle § 257 písm. m) citovaného zákona zastavuje, neboť citovaný zadavatel „OZNÁMENÍM ROZHODNUTÍ ZADAVATELE O ZRUŠENÍ ROZHODNUTÍ A OZNÁMENÍM O VÝBĚRU DODAVATELE “ ze dne 20. 11. 2024 zrušil přezkoumávané úkony, a to „ROZHODNUTÍ A OZNÁMENÍ O VÝBĚRU DODAVATELE“ ze dne 5. 8. 2024.

 

Odůvodnění

 

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, zahájil dne 23. 10. 2024 správní řízení z moci úřední o přezkoumání úkonů zadavatele – městská část Praha 2, IČO 00063461, se sídlem náměstí Míru 600/200, 120 00 Praha – Vinohrady, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 25. 9. 2024 Mgr. Tomášem Krutákem, advokátem, ev. č. ČAK 10739, Kruták & Partners, advokátní kancelář s.r.o., IČO 29415349, se sídlem Revoluční 724/7, 110 00 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „ZŠ Na Smetance 1/505 – oprava střechy a přestavba půdní vestavby“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 28. 6. 2023 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno téhož dne pod ev. č. zakázky Z2023-027902 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).

2.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli a vybranému dodavateli – ABP HOLDING a.s., IČO 15268446, se sídlem Thámova 21/34, 186 00 Praha 8 (dále jen „vybraný dodavatel“) – přípisem ze dne 23. 10. 2024 (dále jen „oznámení o zahájení správního řízení“).

3.             V oznámení o zahájení správního řízení Úřad mj. uvedl, že s ohledem na skutečnosti, které Úřad zjistil z dokumentace o předmětném zadávacím řízení, kterou obdržel v rámci správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0744/2024/VZ, získal Úřad pochybnost, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky neporušil pravidla stanovená v § 39 odst. 4 zákona ve spojení se zásadou transparentnosti zakotvenou v § 6 odst. 1 zákona tím, že u vybraného dodavatele posoudil

  • podmínky účasti v zadávacím řízení spočívající v kritériu technické kvalifikace podle § 79 odst. 2 písm. a) zákona jako splněné, aniž by měl postaveno najisto, zda předmětné kritérium technické kvalifikace prokázal
    • v části vztahující se k referenční zakázce na stavbu s azbestem v souladu s požadavky stanovenými v bodu 6.1.2 požadavků zadavatele na kvalifikaci, neboť vybraný dodavatel prokazoval kritérium technické kvalifikace podle § 79 odst. 2 písm. a) zákona v části vztahující se k referenční zakázce na stavbu s azbestem prostřednictvím poddodavatele Waressan cz s.r.o., IČO 29362105, se sídlem Vranovská 68/21, 614 00 Brno (dále jen „poddodavatel Waressan“), přičemž smlouva o poddodávce ze dne 24. 7. 2023 v rozporu s § 83 odst. 2 zákona neobsahuje dostatečně konkrétní závazek poddodavatele Waressan k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky vybraným dodavatelem či poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude vybraný dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém tento prokázal za vybraného dodavatele splnění profesní způsobilosti a technické kvalifikace,
    • v části vztahující se k referenčním zakázkám na rekonstrukci pozemní stavby v souladu s požadavky stanovenými v bodu 6.1.2 požadavků zadavatele na kvalifikaci, neboť vybraný dodavatel prokazoval z části technickou kvalifikaci v této části prostřednictvím poddodavatele BYSTROŇ Group a.s., IČO 27800466, se sídlem Bieblova 406/6, 702 00 Ostrava (dále jen „poddodavatel BYSTROŇ Group“), přičemž poddodavatelská smlouva ze dne 24. 4. 2024 v rozporu s § 83 odst. 2 zákona neobsahuje dostatečně konkrétní závazek poddodavatele k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky vybraným dodavatelem či poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude vybraný dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém tento prokázal za vybraného dodavatele splnění technické kvalifikace,
  • podmínky účasti v zadávacím řízení spočívající v kritériu technické kvalifikace podle § 79 odst. 2 písm. d) zákona jako splněnou, aniž by měl postaveno najisto, zda předmětnou podmínku technické kvalifikace v části vztahující se ke vzdělání a odborné kvalifikaci člena realizačního týmu na pozici „specialista pro demontáž a likvidaci nebezpečných látek“ prokázal v souladu s požadavky stanovenými v čl. 6.3.2 požadavků zadavatele na kvalifikaci, neboť vybraný dodavatel prokazoval kritérium technické kvalifikace v části vztahující se ke vzdělání a odborné kvalifikaci člena realizačního týmu na pozici „specialista pro demontáž a likvidaci nebezpečných látek“ prostřednictvím „poddodavatele [TITUL, JMÉNO A PŘÍJMENÍ], jednatele společnosti Ekologické audity a posudky s.r.o.,“ IČO 25349708, se sídlem Míčkova 1295/66, 614 00 Brno (dále jen „poddodavatel Ekologické audity a posudky“), přičemž smlouva o poddodávce ze dne 27. 7. 2023 v rozporu s § 83 odst. 2 citovaného zákona neobsahuje dostatečně konkrétní závazek poddodavatele Ekologické audity a posudky k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky vybraným dodavatelem či poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude vybraný dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém tento prokázal za vybraného dodavatele splnění profesní způsobilosti a technické kvalifikace.

4.             Dnem 23. 10. 2024, kdy bylo oznámení o zahájení řízení správního řízení doručeno zadavateli, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), správní řízení zahájeno.

5.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • vybraný dodavatel.

K zastavení správního řízení

6.             Podle § 257 písm. m) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže v řízení zahájeném z moci úřední zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo učinil opatření k nápravě.

7.             Z dokumentace o zadávacím řízení bylo Úřadem zjištěno, že zadavatel dne 5. 8. 2024 rozhodl o výběru vybraného dodavatele „ROZHODNUTÍM A OZNÁMENÍM O VÝBĚRU DODAVATELE“ ze dne 5. 8. 2024 (dále jen „rozhodnutí o výběru dodavatele“) a tímto přípisem současně účastníkům řízení své rozhodnutí oznámil.

8.             Úřad dne 20. 11. 2024 od zadavatele obdržel „OZNÁMENÍ ROZHODNUTÍ ZADAVATELE O ZRUŠENÍ ROZHODNUTÍ A OZNÁMENÍ O VÝBĚRU DODAVATELE“ ze dne 20. 11. 2024 (dále jen „oznámení o zrušení výběru dodavatele“), kterým zadavatel ruší předmětné rozhodnutí o výběru dodavatele. V odůvodnění oznámení o zrušení výběru dodavatele pak zadavatel mj. uvádí, že přezkoumal doložené poddodavatelské smlouvy a na základě toho rozhodl o zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele. Z dokumentů předložených zadavatelem vyplývá, že oznámení o zrušení výběru dodavatele bylo účastníkům zadávacího řízení odesláno dne 20. 11. 2024.

9.             Pro úplnost Úřad dodává, že z dokumentů předložených zadavatelem Úřadu ve dnech
20. 11. 2024 a 21. 11. 2024 je dále seznatelné, že zadavatel dne 20. 11. 2024 odeslal vybranému dodavateli „OZNÁMENÍ ROZHODNUTÍ ZADAVATELE O VYLOUČENÍ ÚČASTNÍKA ZADAVACÍHO ŘÍZENÍ“ ze dne 20. 11. 2024, dle kterého byl vybraný dodavatel vyloučen ze zadávacího řízení podle § 48 odst. 2 písm. a) zákona s odůvodněním, že vybraný dodavatel neprokázal splnění podmínek kvalifikace, neboť smlouvy o poddodávce doložené vybraným dodavatelem neobsahují dostatečně konkrétní závazek k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky vybraným dodavatelem či poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude vybraný dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém tento prokázal za vybraného dodavatele za splnění technické kvalifikace a nesplňují tak požadavek stanovený v § 83 odst. 1 písm. d) zákona.

10.         Úřad konstatuje, že zadavatel zrušil úkony, které byly předmětem přezkumu v rámci tohoto správního řízení, tj. rozhodnutí o výběru dodavatele, přičemž Úřad vzhledem k právě uvedenému považuje za nesporné, že zrušením přezkoumávaných úkonů došlo k „vyčerpání“ předmětu správního řízení, neboť podstata tohoto správního řízení spočívala v možné nezákonnosti výběru vybraného dodavatele.

11.         S ohledem na skutečnost, že zadavatel zrušil přezkoumávané úkony, nastala skutečnost předvídaná v § 257 písm. m) zákona, a Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

12.         Úřad pro úplnost poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie, kdy je Úřad povinen podle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval, již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. m) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí, za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření bylo způsobilé ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

 

Poučení

 

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

  

Obdrží:

1.      Mgr. Tomáš Kruták, Revoluční 724/7, 110 00 Praha

2.      ABP HOLDING a.s., Thámova 21/34, 186 00 Praha 8

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en