číslo jednací: 01004/2025/500
spisová značka: S1076/2024/VZ

Instance I.
Věc Odkanalizování obce Lety systémem MDČOV
Účastníci
  1. obec Lety
  2. SATTURN HOLEŠOV spol. s r.o.
  3. Soresina Trade s.r.o.
  4. VHS Břeclav s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 25. 1. 2025
Dokumenty file icon 2024_S1076.pdf 233 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S1076/2024/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-01004/2025/500

 

Brno  9. 1. 2025

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 13. 12. 2024 na návrh ze dne 12. 12. 2024, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – obec Lety, IČO 00249823, se sídlem Lety 67, 398 04 Lety, ve správním řízení zastoupen STILT PROJECTS s.r.o., IČO 28622294, se sídlem Dluhonská 1350/43, Přerov I-Město, 750 02 Přerov, na základě plné moci ze dne 19. 12. 2024,
  • navrhovatel – SATTURN HOLEŠOV spol. s r.o., IČO 46900250, se sídlem Dlažánky 305/16, 769 01 Holešov a Soresina Trade s.r.o., IČO 03415899, se sídlem Příční 118/10, Zábrdovice, 602 00 Brno a VHS Břeclav s.r.o., IČO 42324149, se sídlem Lidická 3460/132, 690 03 Břeclav, kteří podali společnou žádost o účast na základě Smlouvy o společnosti „MDČOV Lety“, ve správním řízení zastoupen JUDr. Kamilem Jelínkem, Ph.D., advokátem, ev. č. ČAK 19891, se sídlem Dominikánské náměstí 656/2, 602 00 Brno, na základě plné moci ze dne 25. 10. 2024,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Odkanalizování obce Lety systémem MDČOV“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 10. 9. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2024-043920,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení sp. zn. ÚOHS-S1076/2024/VZ se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť stejnopis návrhu navrhovatele – SATTURN HOLEŠOV spol. s r.o., IČO 46900250, se sídlem Dlažánky 305/16, 769 01 Holešov a Soresina Trade s.r.o., IČO 03415899, se sídlem Příční 118/10, Zábrdovice, 602 00 Brno a VHS Břeclav s.r.o., IČO 42324149, se sídlem Lidická 3460/132, 690 03 Břeclav, kteří podali společnou žádost o účast na základě Smlouvy o společnosti „MDČOV Lety“ – ze dne 12. 12. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – obec Lety, IČO 00249823, se sídlem Lety 67, 398 04 Lety – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Odkanalizování obce Lety systémem MDČOV“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 10. 9. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2024-043920, nebyl doručen jmenovanému zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy nejpozději do 16. 12. 2024.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 13. 12. 2024 návrh navrhovatele – SATTURN HOLEŠOV spol. s r.o., IČO 46900250, se sídlem Dlažánky 305/16, 769 01 Holešov a Soresina Trade s.r.o., IČO 03415899, se sídlem Příční 118/10, Zábrdovice, 602 00 Brno a VHS Břeclav s.r.o., IČO 42324149, se sídlem Lidická 3460/132, 690 03 Břeclav, kteří podali společnou žádost o účast na základě Smlouvy o společnosti „MDČOV Lety“, ve správním řízení zastoupen JUDr. Kamilem Jelínkem, Ph.D., advokátem, ev. č. ČAK 19891, se sídlem Dominikánské náměstí 656/2, 602 00 Brno, na základě plné moci ze dne 25. 10. 2024 (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 12. 12. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – obec Lety, IČO 00249823, se sídlem Lety 67, 398 04 Lety, ve správním řízení zastoupen STILT PROJECTS s.r.o., IČO 28622294, se sídlem Dluhonská 1350/43, Přerov I-Město, 750 02 Přerov, na základě plné moci ze dne 19. 12. 2024 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Odkanalizování obce Lety systémem MDČOV“ v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 10. 9. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek téhož dne pod ev. č. Z2024-043920 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), bylo správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájeno dnem 13. 12. 2024, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele.

3.             Návrh navrhovatele ze dne 12. 12. 2024 směřuje proti zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku, neboť toto zrušení považuje navrhovatel za nezákonné. Navrhovatel navrhuje, aby Úřad zrušil rozhodnutí a oznámení zadavatele o zrušení zadávacího řízení ze dne 4. 11. 2024 a všechny navazující úkony.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dne 17. 12. 2024.

6.             Dne 31. 12. 2024 obdržel Úřad od zadavatele vyjádření k návrhu navrhovatele ze dne 27. 12. 2024 a dokumenty, které dle zadavatele tvoří součást dokumentace o zadávacím řízení. Zadavatel ve svém vyjádření primárně upozornil na skutečnost, že ve lhůtě a ani později neobdržel od navrhovatele stejnopis návrhu. Proto navrhuje, aby Úřad podle § 257 písm. e) zákona správní řízení zastavil.

7.             Vzhledem ke skutečnosti, že ani ze zadavatelem předložených dokumentů, jež jsou součástí dokumentace o zadávacím řízení, nevyplývalo, že by navrhovatel zadavateli doručil stejnopis návrhu ze dne 12. 12. 2024, přičemž předmětná skutečnost nevyplývala ani ze samotného návrhu navrhovatele, resp. z jeho příloh, určil Úřad navrhovateli usnesením ze dne 3. 1. 2025 podle § 39 odst. 1 správního řádu lhůtu 3 dnů ode dne doručení citovaného usnesení k předložení dokladu o doručení stejnopisu návrhu zadavateli. Citované usnesení bylo navrhovateli doručeno dne 3. 1. 2025.

8.             Navrhovatel ve stanovené lhůtě a ani později Úřadu doklad o doručení stejnopisu návrhu zadavateli nezaslal a ani se nikterak k této věci nevyjádřil.

9.             Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

10.         Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že rozhodnutí zadavatele o odmítnutí námitek bylo doručeno do datové schránky navrhovatele dne 4. 12. 2024. Lhůta 10 dnů pro doručení návrhu Úřadu a ve stejnopisu zadavateli tak skončila 16. 12. 2024. Úřad návrh v této lhůtě obdržel, avšak zadavatel stejnopis návrhu v zákonné lhůtě (a ani později) neobdržel.

11.         Úřad uvádí, že ačkoli navrhovatel není dle zákona povinen předložit Úřadu společně s návrhem doklad, kterým by splnění povinnosti dle § 251 odst. 2 zákona prokázal, v případě pochybnosti leží důkazní břemeno o jejím splnění právě na navrhovateli. Povinností Úřadu je pak podle § 3 správního řádu postupovat tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2 správního řádu.

12.         Při zjišťování stavu věci je pak nutné uplatnit pravidlo, že „neexistence se neprokazuje“, které vychází z tzv. negativní důkazní teorie, podle níž nelze po nikom spravedlivě požadovat, aby prokázal reálnou neexistenci určité právní skutečnosti (blíže viz např. nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 22/10 ze dne 7. 4. 2010, příp. rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 3 Azs 35/2006-104 ze dne 26. 7. 2006 či č. j. 2 Afs 57/2012-35 ze dne 5. 6. 2013). Úřad proto konstatuje, že po Úřadu (stejně jako po zadavateli) nelze požadovat prokázání toho, že navrhovatel skutečně zadavateli stejnopis návrhu ve lhůtě dle § 251 odst. 2 zákona nedoručil, nýbrž je to právě navrhovatel, jenž musí prokázat, že povinnost vyplývající mu z daného ustanovení zákona splnil, tedy doložit, že stejnopis návrhu v souladu s § 251 odst. 2 zákona zadavateli doručil.

13.         Za situace, kdy zadavatel tvrdí, že mu stejnopis návrhu nebyl vůbec doručen, doručení stejnopisu návrhu nevyplývá ani z doručené dokumentace o zadávacím řízení, a kdy současně navrhovatel nedoložil Úřadu ani na základě usnesení Úřadu ze dne 3. 1. 2025 doklad, který by prokazoval doručení stejnopisu návrhu zadavateli v zákonné lhůtě dle § 251 odst. 2 zákona, lze uzavřít, že navrhovatel důkazní břemeno ohledně prokázání splnění této zákonem uložené povinnosti neunesl.

14.         Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nesplnil požadavky stanovené v § 251 odst. 2 zákona, když svůj návrh nedoručil ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítl.

15.         Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

16.         Na základě výše uvedeného Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoručil stejnopis návrhu zadavateli ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona, tedy nejpozději do 16. 12. 2024, čímž nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, a proto Úřad podle § 257 písm. e) zákona správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S1076/2024/VZ zastavil, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

17.         Pro úplnost Úřad dodává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.      JUDr. Kamil Jelínek, Ph.D., advokát, Dominikánské náměstí 656/2, 602 00 Brno

2.      STILT PROJECTS s.r.o., Dluhonská 1350/43, 750 02 Přerov

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en