číslo jednací: 28395/2025/500
spisová značka: S0491/2025/VZ

Instance I.
Věc Krytí hemostatické na bázi oxidované neregenerované celulózy
Účastníci
  1. Fakultní nemocnice Olomouc
  2. BIOSTER, a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2025
Datum nabytí právní moci 15. 8. 2025
Dokumenty file icon 2025_S0491.pdf 266 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0491/2025/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-28395/2025/500

 

Brno  30. 7. 2025

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 14. 7. 2025, na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Fakultní nemocnice Olomouc, IČO 00098892, se sídlem Zdravotníků 248/7, 779 00 Olomouc,
  • navrhovatel – BIOSTER, a.s., IČO 49970623, se sídlem Tejny 621, 664 71 Veverská Bítýška,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Krytí hemostatické na bázi oxidované neregenerované celulózy“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 5. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 6. 5. 2025 pod ev. č. Z2025-007826 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 2. 2025 pod ev. č. 82841-2025,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel – Fakultní nemocnice Olomouc, IČO 00098892, se sídlem Zdravotníků 248/7, 779 00 Olomouc – prostřednictvím dokumentu „Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“ ze dne 25. 7. 2025 zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku „Krytí hemostatické na bázi oxidované neregenerované celulózy“ zadávanou v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 5. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 6. 5. 2025 pod ev. č. Z2025-007826 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 2. 2025 pod ev. č. 82841-2025.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad zadáváním veřejných zakázek, obdržel dne 14. 7. 2025 návrh navrhovatele – BIOSTER, a.s., IČO 49970623, se sídlem Tejny 621, 664 71 Veverská Bítýška (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne, na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Fakultní nemocnice Olomouc, IČO 00098892, se sídlem Zdravotníků 248/7, 779 00 Olomouc (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Krytí hemostatické na bázi oxidované neregenerované celulózy“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 5. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 6. 5. 2025 pod ev. č. Z2025-007826 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 2.  2025 pod ev. č. 82841-2025 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 14. 7. 2025, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti svému vyloučení z účasti v zadávacím řízení na veřejnou zakázku, neboť ho považuje za nezákonné, když má za to, že jeho nabídka splňuje zadávací podmínky. Navrhovatel se domáhá zrušení předmětného rozhodnutí o vyloučení, zrušení rozhodnutí o námitkách a dále, aby zadavatel opětovně provedl posouzení nabídek.

4.             Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem ze dne 15. 7. 2025.

6.             Dne 25. 7. 2025 obdržel Úřad od zadavatele vyjádření k návrhu ze dne 23. 7. 2025, ve kterém zadavatel mj. uvádí, že souhlasí s námitkami navrhovatele, že nepřesně stanovil zadávací podmínky týkající se parametrů „Hemostatické prostředky snadno použitelné“ a „Lze aplikovat po vrstvách“, přičemž po opětovném přezkoumání způsobu možného výkladu předmětných parametrů  došel k závěru, že tyto požadavky nebyly v zadávací dokumentaci dostatečně jasně a jednoznačně popsány tak, aby bylo možné objektivně vyhodnotit splnění těchto parametrů. Zadavatel rovněž uvedl, že „[n]a základě podkladů, které navrhovatel předložil v Návrhu (…), zadavatel přiznává, že se s největší pravděpodobností nevypořádal s námitkami navrhovatele řádně v souladu se zákonem. (…) Na základě rozhodnutí širšího týmu zadavatele se zadavatel rozhodl přehodnotit své stanovisko a zrušil zadávací řízení, jelikož v průběhu zadávacího řízení se vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval.“.

7.             Jako součást dokumentace o zadávacím řízení obdržel Úřad od zadavatele rovněž dokument s názvem „Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“ ze dne 25. 7. 2025 (dále jen „rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“), jímž zadavatel zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku. Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení bylo účastníkům zadávacího řízení odesláno (a doručeno) prostřednictvím elektronického nástroje zadavatele dne 25. 7. 2025.

8.             Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.

9.             S ohledem na skutečnost, že zadavatel prostřednictvím rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení zrušil zadávací řízení na šetřenou veřejnou zakázku, rozhodl Úřad podle § 257 písm. g) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

10.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1. Fakultní nemocnice Olomouc, Zdravotníků 248/7, 779 00 Olomouc

2. BIOSTER, a.s., Tejny 621, 664 71 Veverská Bítýška

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en