číslo jednací: 29513/2025/500
spisová značka: S0330/2025/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Automatizace monitoringu dopravy v klidu – VZ1 |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 265 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb. § 257 písm. h) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2025 |
| Datum nabytí právní moci | 7. 11. 2025 (výrok II. rozhodnutí) |
| Související rozhodnutí | 29513/2025/500 43534/2025/163 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0330/2025/VZ Číslo jednací: ÚOHS-29513/2025/500 |
|
Brno 6. 8. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 2. 5. 2025 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Statutární město Ústí nad Labem, IČO 00081531, se sídlem Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem,
- navrhovatel – GEMOS CZ, spol. s r.o., IČO 25065238, se sídlem B. Smetany 1599, 250 88 Čelákovice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 2. 5. 2025 Mgr. Michalem Šimků, advokátem, ev. č. ČAK 09430, se sídlem Šítkova 233/1, 110 00 Praha,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Automatizace monitoringu dopravy v klidu – VZ1“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 12. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 13. 2. 2025 pod ev. č. Z2025-008798, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 13. 2. 2025 pod ev. č. 98202-2025, ve znění pozdějších oprav,
rozhodl takto:
I.
Návrh navrhovatele – GEMOS CZ, spol. s r.o., IČO 25065238, se sídlem B. Smetany 1599, 250 88 Čelákovice – ze dne 2. 5. 2025 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Statutární město Ústí nad Labem, IČO 00081531, se sídlem Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Automatizace monitoringu dopravy v klidu – VZ1“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 12. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 13. 2. 2025 pod ev. č. Z2025-008798, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 13. 2. 2025 pod ev. č. 98202-2025, ve znění pozdějších oprav, se podle § 265 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, v části týkající se údajného vymezení minimální úrovně kritéria technické kvalifikace dle § 79 odst. 2 písm. b) citovaného zákona spočívajícího v požadavku na doložení zkušenosti s „dodávkou/službou v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračního značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla, v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH“, v rozporu se zásadou přiměřenosti a způsobem neodpovídajícím rozsahu a složitosti předmětu plnění citované veřejné zakázky, zamítá, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření.
II.
Správní řízení vedené ve věci návrhu navrhovatele – GEMOS CZ, spol. s r.o., IČO 25065238, se sídlem B. Smetany 1599, 250 88 Čelákovice – ze dne 2. 5. 2025, se ve zbývající části podle § 257 písm. h) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť předmětné části návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky.
ODŮVODNĚNÍ
I. ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ
1. Zadavatel – Statutární město Ústí nad Labem, IČO 00081531, se sídlem Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem (dále jen „zadavatel“) – jakožto veřejný zadavatel ve smyslu § 4 odst. 1 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), zahájil dne 12. 2. 2025 odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění otevřené řízení za účelem zadání veřejné zakázky „Automatizace monitoringu dopravy v klidu – VZ1“, přičemž předmětné oznámení bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 13. 2. 2025 pod ev. č. Z2025-008798, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 13. 2. 2025 pod ev. č. 98202-2025, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dle čl. 2.2 „Specifikace veřejné zakázky“ zadávací dokumentace je předmětem veřejné zakázky „pořízení vozidla včetně navazujícího technologického vybavení (LIDAR, kamery) za účelem inteligentního monitorování dopravy v klidu na území města Ústí nad Labem, zajištění 5G konektivity a 5G routeru pro potřeby šíření obrazových dat v reálném čase z vozidla do dohledového centra parkovacího systému (GLOBDATA a.s.) včetně navazujících integračních služeb do současného systému“, a předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 6 898 000 Kč bez DPH.
3. Dne 11. 4. 2025 doručil navrhovatel – dodavatel GEMOS CZ, spol. s r.o., IČO 25065238, se sídlem B. Smetany 1599, 250 88 Čelákovice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 2. 5. 2025 Mgr. Michalem Šimků, advokátem, ev. č. ČAK 09430, se sídlem Šítkova 233/1, 110 00 Praha (dále jen „navrhovatel“) - zadavateli „Námitky“ ze dne 10. 4. 2025 (dále jen „námitky“). „Rozhodnutím“ ze dne 22. 4. 2025 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“), které bylo navrhovateli doručeno téhož dne, zadavatel uvedené námitky odmítl.
4. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nesouhlasil s důvody uvedenými v rozhodnutí o námitkách, podal dne 2. 5. 2025 k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele z téhož dne. Návrh byl rovněž dne 2. 5. 2025 ve stejnopise doručen zadavateli.
II. OBSAH NÁVRHU
5. Navrhovatel ve svém návrhu uvádí, že požadavky zadavatele na prokázání technické kvalifikace v otázce referencí jsou nepřiměřené a nedůvodné.
6. Konkrétně navrhovatel rozporuje požadavek na referenční zakázku týkající se dodávek/služeb v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračních značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH, když dle navrhovatele je požadovaná referenční hodnota nepřiměřená.
7. Dle navrhovatele vozidlo poptávané v rámci šetřené veřejné zakázky lze koupit za cenu „do nebo těsně nad 500 000 Kč bez DPH (bez kamerové nástavby)“, „s kamerovou nástavbou za méně než 2 000 000 Kč bez DPH“. Navrhovatel k tomu odkazuje na rešerši internetových zdrojů, z nichž dovozuje, že odpovídající vozidla lze pořídit v cenovém rozpětí 494 959 Kč bez DPH až 528 919 Kč bez DPH. Dále k tomu navrhovatel odkazuje na dle jeho názoru odpovídající konkrétní realizované dodávky (vozidlo s kamerovou nástavbou v ceně 1 199 000 Kč bez DPH, kamerová nástavba obsahující HW a instalaci na vozidlo v ceně 600 000 Kč bez DPH, technická podpora kamerové nástavby obsahující služby a kamerovou nástavbu s instalací v ceně 860 400 Kč bez DPH či kamerová nástavba obsahující dodávku a instalaci v ceně 720 000 Kč bez DPH).
8. Dle navrhovatele přitom vozidlo a kamerová nástavba v ceně 2 000 000 Kč bez DPH „plní stejnou funkci a poskytuje stejnou službu“ jako vozidlo a kamerová nástavba za cenu 3 000 000 Kč bez DPH.
9. Současně navrhovatel uvádí, že zadavatel postavil jako referenční bod pouze hodnotu referenční zakázky, když náročnost a rozsah řešení referenční zakázky nezjišťoval, a tedy nemohl takto vymezenou referencí ověřit způsobilost dodavatele veřejnou zakázku plnit.
10. Navrhovatel je přesvědčen, že hodnota požadované reference „možná i převyšuje hodnotu poptávaného plnění“.
11. Důsledkem požadované referenční hodnoty 3 000 000 Kč bez DPH je dle navrhovatele to, že dodavatel jako je navrhovatel, který je schopen zakázku plnit, avšak „umí dodávat požadované plnění za částky o vyšší statisíce nižší“, se nemůže předmětného zadávacího řízení zúčastnit. Zadavatel tedy dle navrhovatele bez zjevného důvodu zvýhodňuje dodavatele, kteří nabízejí drahé dodávky, a naopak znevýhodňuje dodavatele, kteří dodávají za reálné a rozumné ceny.
12. Navrhovatel odmítá argument zadavatele obsažený v rozhodnutí o námitkách, že předmětem veřejné zakázky je komplexní technologické řešení na klíč, když dle navrhovatele jde pouze o „nákup vozidla s kamerovým systémem a jeho zprovoznění“, tj. „nejde o nic speciálního, co by nebylo předmětem řady výběrových řízení realizovaných za zásadně nižší ceny“.
13. Dále pak navrhovatel považuje za nepřiměřený požadavek zadavatele na referenční zakázku týkající se dodávek/služeb v oblasti 5G konektivity poskytované v rámci neveřejné sítě, v hodnotě min. 1 000 000 Kč. Dle navrhovatele požadovaná reference není pro danou veřejnou zakázku relevantní, neboť využití neveřejné sítě je pro provoz kamerového vozidla nereálné (data jsou přenášena přes běžnou veřejnou síť mobilního operátora), přičemž navíc neveřejnou 5G sít může dodat pouze omezený okruh osob, např. mobilní operátor nebo technologický partner/integrátor. Současně je dle navrhovatele nadhodnocena hodnota této reference, neboť předmětem veřejné zakázky je jedno vozidla a jedna SIM karta, když naopak za částku 1 000 000 Kč bez DPH by bylo možné provozovat jednu SIM kartu několik desítek let. Rovněž je dle navrhovatele nadbytečný požadavek na využití 5G sítě, protože dle jeho názoru plně postačuje i 4G síť, když vozidlo nepotřebuje přenášet velké datové objemy.
14. Navrhovatel pak dále vyslovuje pochybnost, zda nedošlo k nedůvodnému sloučení plnění v rámci veřejné zakázky, když dle jeho názoru mohlo být soutěženo samostatně vozidlo a samostatně systém, což by mohlo snížit hodnotu referenční zakázky a vést i k otevření soutěže širšímu okruhu dodavatelů.
15. S ohledem na uvedené navrhovatel navrhuje, aby Úřad zrušil předmětné zadávací řízení a uložil zadavateli sankci za přestupek.
III. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
16. Podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), bylo zahájeno správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0330/2025/VZ ve věci přezkoumání úkonů zadavatele dne 2. 5. 2025, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele.
17. Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona zadavatel a navrhovatel.
18. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 6. 5. 2025.
Vyjádření zadavatele k návrhu ze dne 16. 5. 2025
19. Dne 16. 5. 2025 obdržel Úřad od zadavatele vyjádření k návrhu.
20. Zadavatel uvádí, že šetřená veřejná zakázka je součástí široké skupiny jeho investičních a projektových aktivit (vč. dalších šesti 5G projektů), které cílí na digitální transformaci města, a to s cílem vytvořit integrované dohledové a datové centrum pro ucelený monitoring a řízení provozu města vč. propojení dílčích technologických prvků.
21. Dle zadavatele je předmětem veřejné zakázky realizace aplikace vysokovýkonnostní konektivity 5G v souladu se specifikací 3GPP za účelem inteligentní kontroly parkování prostřednictvím vozidla s (předpokládanou) technologií LIDAR a kamerami, přičemž 5G síť v souladu se specifikací 3GPP poskytne městu vysokorychlostní, nízké zpoždění a stabilní síťové připojení pro přenos obrazových dat z monitorovacího vozidla v reálném čase. Jde tedy o komplexní plnění zahrnující nákup vozidla vč. inteligentního systému pro mapování dopravy v klidu, analytickou licenci pro provoz inteligentního systému, podporu integrace řešení na stávající systém parkování (REST API, mapové podklady ad.), pokročilý 5G router s Wi-Fi do monitorovacího vozidla, konektivitu pro zařízení včetně SIM, konfiguraci sítě (zřízení APN/5G připojení), propojení na síť města a další služby integrace, technickou podporu řešení, zabezpečení provozního zázemí – úložiště a další prvky. Zadavatel k tomu uvádí, že jednotlivé technické komponenty jsou úzce provázány mezi sebou a kladou zvýšené požadavky na vzájemnou kompatibilitu, která je podmínkou pro fungování řešení jako celku. Zadavatel zdůrazňuje, že vymezil minimální funkční a technické požadavky na předmět plnění, přičemž konkrétní řešení ponechal na uchazečích, tj. požadoval dodání funkčního řešení jako celku – tedy komplexního balíku ekosystému technologií a podpůrných služeb. Zadavatel tak odmítá názor navrhovatele, že by bylo možné předmět veřejné zakázky redukovat pouze na „vozidlo s kamerovou nástavbou“ a od tohoto odvozovat přiměřenost požadované reference.
22. K přiměřenosti požadavku na referenci ve výši 3 000 000 Kč pro HW/SW monitoring zadavatel znovu zdůrazňuje, že předmětem veřejné zakázky není pouze dodávka vozidla či vozidla s technologií, nýbrž komplexní technologické řešení a několikaměsíční projekt zahrnující dodávku vozidla, HW technologie pro sběr dat, SW pro jejich vyhodnocování, odborné služby (integrace do dalších systémů zadavatele), vytvoření zabezpečeného přístupového bodu do sítě 5G, jeho provázání se sítí zadavatele, zprostředkování či poskytnutí služby stabilní 5G konektivity s návaznou potřebou při integraci zajistit odpovídající míru kybernetické bezpečnosti všech částí řešení i řešení jako celku. Požadovaná reference tak nebyla dle zadavatele stanovena pouze ve vztahu k nákupní ceně vozidla s technologií, nýbrž k projektu jako celku.
23. Zadavatel zdůrazňuje, že neomezil reference pouze na zakázky, které obsahují (pouze) vozidlo a potřebnou technologii, nýbrž umožnil doložit zkušenosti s využitím specifikovaných technologií bez dalšího technického omezení. Zadavatel je tak přesvědčen o tom, že referenční hodnotu stanovil jako kompromis mezi snahou neomezit trh a současně vybrat uchazeče se zkušenostmi s obdobně koncipovanými projekty.
24. Referenční hodnotu pak zadavatel stanovil dle svého tvrzení na základě tržního průzkumu obdobných projektů.
25. K požadavku na 5G konektivitu v neveřejní síti zadavatel uvádí, že v rámci veřejné zakázky dojde k využití pokročilé konektivity v rámci 5G sítě, tj. 5G konektivita je klíčovým bodem plnění a nelze ji nahradit jiným způsobem. Cílem veřejné zakázky tedy není pouze provozní služba SIM karty, ale konfigurace sítě, propojení komunikace na metropolitní síť města a další služby integrace. Současně zadavatel požaduje využití neveřejné sítě, a to s ohledem na kybernetickou bezpečnost a potenciálně citlivá data, která využívané sítě budou přenášet. Zadavatel tedy dle svého tvrzení nevyžaduje v rámci plnění veřejné zakázky vybudování neveřejní sítě, nýbrž zajištění potřebného připojení na 5G sítě s odpovídající mírou bezpečnosti, ochrany, integrity a výkonnosti. Hodnota 1 000 000 Kč bez DPH dle zadavatele pak odpovídá pracnosti vázané na přípravu APN a realizaci konfiguračních a integračních prací.
26. K možnému rozdělení veřejné zakázky na samostatné poptávání vozidla a technologie zadavatel uvádí, že takový postup by představoval výrazné navýšení technické a administrativní zátěže a významně by zvyšoval riziko selhání projektu, neboť návrh funkčního řešení jako celku je odpovědností uchazeče a rozdělení na části by znamenalo nemožnost garantovat funkčnost systému jako celku.
27. Zadavatel s ohledem na uvedené navrhuje, aby Úřad návrh zamítl.
Další průběh správního řízení
28. Usnesením ze dne 26. 5. 2025 určil Úřad zadavateli lhůtu k poskytnutí stanoviska k následující otázce:
„Pakliže uvádíte, že jste minimální požadované hodnoty referenčních zakázek stanovili kombinací tržního průzkumu obdobných projektů a srovnáním realizovaných 5G projektů v dalších městech, sdělte Úřadu, jaké konkrétní obdobné projekty jste při stanovení minimálních požadovaných hodnot referenčních zakázek zohlednili a dále na základě jakých konkrétních skutečností jste takto zohledněné projekty vyhodnotili jako obdobné, tj. odpovídající parametrům šetřené veřejné zakázky a tedy zohlednitelné při stanovení minimálních požadovaných hodnot referenčních zakázek pro šetřenou veřejnou zakázku.“
29. Dne 2. 6. 2025 obdržel Úřad od zadavatele vyjádření k citovanému usnesení, v němž zadavatel uvedl, že při vymezení požadavků na referenci týkající se dodávky/služby v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračních značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH vycházel zejména z následujících projektů:
- „Smlouva o poskytování služeb monitoringu komunikací a souvisejících plnění“ zadavatele Hlavní město Praha (hodnota plnění 199 313 456 Kč bez DPH, dodavatel Iterait a.s.),[1]
- „Systém monitoringu parkování vozidel vč. technické podpory a údržby“ zadavatele Statutární město Karlovy Vary (hodnota plnění 3 014 800 Kč bez DPH, dodavatel CAMEA Technology, a.s.),[2]
- „Pronájem monitorovacího vozidla s kamerovou nástavbou a navazujícího systému“ zadavatele město Tábor/Technické služby Tábor s.r.o. (hodnota plnění 3 359 160 Kč bez DPH, dodavatel STEGG s.r.o.),[3]
- „Smlouva o poskytování služeb monitoringu dopravy v klidu“ zadavatele Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (hodnota plnění 50 116 578 Kč bez DPH, dodavatel ELTODO, a.s.),[4]
- „Automatizovaná kontrola (Smlouva o nájmu – monitorovací vozidlo)“ zadavatele město Jihlava (hodnota plnění 5 333 280 Kč bez DPH, dodavatel CORTEC s.r.o.)[5],
přičemž „byly zohledněny jak cenové hladiny dílčích plnění, které plnohodnotně neodpovídaly komplexitě veřejné zakázky Zadavatele, ale sloužily jako datový vstup pro odhad ceny jednotlivých komponent, tak komplexní referenční projekty, které validují jak existenci kvalifikovaných uchazečů schopných realizovat poptávaný předmět plnění, tak indikují jejich zkušenosti s komplexními projekty v oblasti monitoringu dopravy v klidu.“ Dle zadavatele tak lze dovodit, že požadovanou referenční zakázku mohlo doložit minimálně 5 subjektů na trhu, a to dodavatelé „Iterait a.s., CAMEA Technology, a.s., CORTEC s.r.o., STEGG s.r.o., ELTODO, a. s.“
Další průběh správního řízení
30. Žádostí ze dne 17. 6. 2025 vyzval Úřad dodavatele CAMEA Technology, a.s.[6], dodavatele STEGG s.r.o.[7] a dodavatele CORTEC s.r.o.[8] jakožto dodavatele působící na relevantním trhu, kteří nepodali v šetřeném zadávacím řízení nabídku, k poskytnutí stanoviska k následujícím otázkám:
1) „S ohledem na vymezený předmět šetřené veřejné zakázky, jaká je dle Vašeho odborného posouzení přibližná reálná hodnota předmětu plnění, tj. za jakou reálnou cenu by bylo možné pořídit zadavatelem požadované vozidlo, hardware a nezbytný software umožňující realizaci kontroly oprávněnosti parkování s využitím mobilní technologie automatického rozpoznávání RZ zaparkovaných vozidel a s podporou 5G? Nežádáme Vás o zpracování konkrétní nabídky ani přesnou kalkulaci. Naším cílem je získat rámcový odhad ceny (popřípadě jakékoli cenové rozpětí), který by dle Vašich zkušeností odrážel náročnost popsaného řešení s tím, že je samozřejmé, že na celkovou cenu bude mít vliv i konkrétní typ zvoleného vozidla a jeho pořizovací cena.
2) Dle zjištění Úřadu lze předpokládat, že bezemisní vozidlo s min. dojezdem 250 km na jedno nabití (např. Škoda Enyaq) a dále technologii na elektronickou kontrolu parkování motorových vozidel, její vyhodnocování a export dat o detekovaných podezřeních na přestupek (tj. kamerový set pro snímání dopravních značek, zaparkovaných vozidel a jejich RZ, HW pro ukládání nasnímaných dat a instalaci vyhodnocovacího SW) by bylo možné pořídit v souhrnné částce již cca 2 mil. Kč bez DPH. S ohledem na takto definovaný rozsah plnění si Vás dovolujeme požádat o sdělení, zda by podle Vašeho odborného názoru bylo možné takovou dodávku považovat za natolik srovnatelnou s předmětem šetřené veřejné zakázky, že by zkušenost s jejím plněním mohla svědčit o způsobilosti dodavatele realizovat i nyní šetřenou veřejnou zakázku dle požadavků zadavatele. Pokud byste se s tímto názorem neztotožnili – např. s ohledem na další technické nebo funkční požadavky obsažené v zadávací dokumentaci – uveďte prosím, jaké konkrétní rozdíly podle Vašeho názoru brání považovat uvedenou referenční zakázku za odpovídající šetřenému předmětu plnění.
3) Zvažovali jste podání nabídky na plnění šetřené veřejné zakázky? A pokud ano, byl důvodem Vaší neúčasti v zadávacím řízení požadavek zadavatele na prokázání technické kvalifikace v otázce předmětné reference (a případně z jakého konkrétního důvodu byl tento požadavek vyhodnocen jako bránící Vám v podání nabídky na plnění předmětné veřejné zakázky)?“
31. V odpovědi na uvedenou žádost obdržel Úřad následující vyjádření dodavatelů.
32. Dodavatel CAMEA Technology, a.s., sdělil:
1) „Vymezení předmětu šetřené zakázky z pohledu prokazování technické kvalifikace zadavatel rozdělil na dvě části: a) požadované vozidlo, hardware a nezbytný software umožňující realizaci kontroly oprávněnosti parkování s využitím mobilní technologie automatického rozpoznávání RZ zaparkovaných vozidel, b) podpora 5G sítě.
V části a) je obecně známá cena požadovaného vozu Škoda Enyaq. Cena za dodávku HW a SW samotné technologie pro monitoring registračních značek vozidel dle rozsahu zakázky by se mohla pohybovat v rozmezí 1mil Kč až 1,5 mil. Kč bez DPH. Zde se jedná pouze o cenu za dodávku technologie pro monitorovací vozidlo, bez požadované dodávky provozního zázemí, požadované podpory integrací a projektového řízení. Náklady na požadovanou podporu integrací a projektové řízení lze u této zakázky pouze odhadovat, mohou tvořit i více než 50 % z ceny dodávky HW a SW. Část b) naše společnost nerealizuje.
2) V požadavcích na technickou kvalifikaci je specifikován požadavek na dodávku/poskytování služby v oblasti monitoringu registračních značek z jedoucího monitorovacího vozidla. Pro objektivní posouzení technické kvalifikace by bylo vhodné nastavit požadavek na výši reference nezahrnující dodávku vozidla. V návaznosti na odpověď k dotazu č.1 je nutné posuzovat samostatně dodávku vozidla a dodávku technologie a práce na komplexním technologickém řešení požadovaném v zadání této zakázky. Nicméně závěrem můžeme konstatovat, že částka 2 mil. Kč pro pořízení vozidla a kamerového setu s podporou je krajní a je na samé dolní hranici realizovatelnosti.
3) Uvedené zakázky se účastníme jako dílčí dodavatel pro vyššího dodavatele, který nás o prokázání technické kvalifikace nepožádal. S ohledem na rozsah zakázky lze předpokládat, že požadavky bude moci splnit jen sdružení dodavatelů nebo systémový integrátor.“
33. Dodavatel STEGG s.r.o. sdělil:
1) „Na základě našich odborných zkušeností a s ohledem na rozsah a požadavky uvedené v zadávací dokumentaci, odhadujeme reálnou tržní hodnotu kompletního řešení, které je předmětem veřejné zakázky (včetně bezemisního vozidla, kamerového systému, analytického SW, integračních služeb, 5G konektivity a zabezpečeného provozního zázemí), v rozmezí 5–7 mil. Kč bez DPH.
Zejména zohledňujeme následující položky:
− Vozidlo kategorie Škoda Enyaq nebo podobné: cca 1,2–1,5 mil. Kč bez DPH
− LIDAR/kamerová sestava s potřebnou sadou funkcí a certifikací: 1,5–2,2 mil. Kč
− Analytická SW licence a provozní systém: cca 0,6–1 mil. Kč
− Datové úložiště a provozní IT infrastruktura: cca 0,5–0,8 mil. Kč
− Zajištění 5G routeru a konektivity: cca 0,3–0,6 mil. Kč
− Služby integrace, testování, školení a podpora provozu: cca 0,6–1 mil. Kč
Z uvedeného vyplývá, že zadavatelem stanovená předpokládaná hodnota veřejné zakázky ve výši 6 898 000 Kč bez DPH je v relaci s nákladovou náročností požadovaného komplexního řešení.
2) Dle našeho odborného názoru nelze považovat plnění v rozsahu 2 mil. Kč bez DPH, pokrývající pouze dodávku vozidla s kamerovým systémem a základním vyhodnocovacím SW, za plně srovnatelné s předmětem veřejné zakázky v Ústí nad Labem, a to z následujících důvodů:
− Zadavatel požaduje vysoce integrovaný technologický ekosystém zahrnující napojení na městské systémy přes REST API, zabezpečený přenos v reálném čase přes 5G síť, projektové vedení, SLA závazky i dodávku dedikovaného datového úložiště.
− Zakázka zahrnuje požadavky na kybernetickou bezpečnost, redundanci, real-time provozní spolehlivost a plnou 5G konektivitu dle 3GPP.
− Požadavky na přesnost, výkonnost, datové struktury a způsob detekce přesahují běžné dodávky vozidla s kamerou.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že taková referenční zakázka nemůže být považována za odpovídající, protože nepostihuje komplexnost a systémovou integraci požadovanou v této veřejné zakázce.
3) V rámci interní analýzy jsme zvažovali parametry zadávací dokumentace, nicméně vzhledem k našim aktuálním kapacitním a projektovým prioritám jsme se rozhodli nabídku nepodat. Důvodem tedy nebyly požadavky na kvalifikaci.“
34. Dodavatel CORTEC s.r.o. sdělil:
1) „S ohledem na vymezený předmět šetřené veřejné zakázky, tj. pořízení vozidla, hardwaru a nezbytného softwaru umožňujícího realizaci kontroly oprávněnosti parkování prostřednictvím mobilní technologie automatického rozpoznávání registračních značek (RZ) s podporou 5G, uvádíme následující rámcový odborný odhad hodnoty požadovaného řešení:
− Vozidlo (např. elektromobil): 450 000 – 900 000 Kč bez DPH
− Hardware (kamerový systém, výpočetní jednotka): 1 300 000 – 2 200 000 Kč bez DPH
− Software (rozpoznávání RZ, export, reporting): 450 000 – 750 000 Kč bez DPH
− Síť 5G – v tomto případě nedokážeme na základě našich dosavadních zkušeností posoudit. Tato část požadavku zadavatele představuje dodávku routeru, konfiguraci sítě a další. Z celkové koncepce a požadavků zadávací dokumentace je možné usoudit, že hlavní cílem tohoto výběrového řízení je pořízení privátní 5G sítě spolufinancované z dotace a zavedením monitoringu parkování využívajícího služeb této sítě má být prokázáno její praktické využití.
− Implementace a podpora: 100 000 – 200 000 Kč bez DPH
Celkový rámcový odhad bez zahrnutí sítě 5G: 2,3 mil. – 4,05 mil. Kč bez DPH
Uvedené ceny vycházejí z kalkulací našich vlastních realizovaných projektů a cen obdobných řešení uváděných v nabídkách pro veřejné zakázky.
2) Na základě popisu uvedené referenční zakázky, která zahrnuje dodávku bezemisního vozidla (např. Škoda Enyaq) a technologie pro elektronickou kontrolu parkování s kamerovým systémem a vyhodnocovacím softwarem, se nedomníváme, že by bylo možné tuto referenční zakázku považovat za plně srovnatelnou s předmětem šetřené veřejné zakázky v rozsahu požadovaném zadavatelem. Předmětná veřejná zakázka dle našeho názoru vyžaduje pokročilejší technické řešení, zejména z hlediska:
- Integrace systému s infrastrukturou zadavatele (např. napojení na městské nebo národní registry, správní systémy apod.),
- Zajištění provozu v reálném čase s využitím 5G konektivity, což předpokládá výrazně vyšší nároky na hardware, konektivitu a softwarovou architekturu,
- Vyšší úroveň automatizace a přesnosti při vyhodnocování podezření na přestupek,
- Možné požadavky na datové zabezpečení, šifrování a ochranu osobních údajů dle GDPR v reálném provozu
- Požadavek na projektové vedení v širším rozsahu (s ohledem na další veřejné zakázky realizované v rámci řešeného 5G projektu) než je běžné při prosté dodávce a implementaci samotného řešení monitoringu parkování.
Z dostupného popisu referenční zakázky nevyplývá, že by byla zajištěna např.:
- Modularita systému a možnost jeho škálování, tj. připojení dalších vozidel nebo kamerových uzlů,
- Dlouhodobá údržba, aktualizace softwaru a servisní zajištění,
- Komplexní reporting a analytické nástroje, jaké bývají součástí rozsáhlejších implementací pro města, (využití dat atd.)
3) Zadávací dokumentaci k veřejné zakázce jsme zaznamenali a zvažovali jsme možnost podání nabídky. Po důkladné interní analýze jsme se však rozhodli nabídku nepodat, a to především z důvodu technické a ekonomické náročnosti požadavku na integraci 5G konektivity do systému. Z našeho pohledu představuje podpora přenosu dat prostřednictvím 5G sítí vysoce specializovaný prvek řešení, jehož realizace by vyžadovala spolupráci s technologickým partnerem disponujícím konkrétním know-how a infrastrukturou v této oblasti. Vzhledem k rozsahu a komplexnosti plnění by takové partnerství bylo prakticky nezbytné pro zajištění souladu s požadavky zadavatele. Z kapacitních a strategických důvodů jsme však v dané fázi nezahájili jednání o takové spolupráci, a proto jsme přistoupili k rozhodnutí nabídku nepodávat.“
Další průběh správní řízení
35. Usnesením ze dne 10. 7. 2025 stanovil Úřad účastníkům správního řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí.
36. Zadavatel se ve stanovené lhůtě ani později k podkladům rozhodnutí nevyjádřil.
Vyjádření navrhovatele k podkladům rozhodnutí ze dne 17. 7. 2025
37. Dne 17. 7. 2025 obdržel Úřad od navrhovatele vyjádření k podkladům rozhodnutí z téhož dne, v němž navrhovatel uvádí ke stanoviskům dodavatelů působících na relevantním trhu následující. Dle navrhovatele kalkuluje většina oslovených dodavatelů s vozidlem Škoda Enyaq, k čemuž však navrhovatel uvádí, že zadání zadavatele vyhovuje i řada podstatně levnějších vozidel, když navíc Škoda Enyaq patří mezi větší vozidla a je tedy obtížnější jezdit s ním po centrech měst mezi zaparkovanými automobily. Stejně tak má navrhovatel za to, že oslovení dodavatelé pracují s nepřiměřeně vysokou cenou za 5G router a SIM kartu (dle navrhovatele max. 100 000 Kč), za software, hardware a datové úložiště, i za integraci, školení a podporu. Navrhovatel by byl dle svého tvrzení schopen dodat kompletní předmět zakázky včetně vozidla a nadstandardní podpory s integrací do IS města za cenu 2 400 000 Kč. Navrhovatel zpochybňuje celkovou odhadovanou cenu dodavatele STEGG s.r.o.
38. Dále navrhovatel podotýká, že se na uvedené dodávky specializuje, přičemž již dodal jedno vozidlo s kamerovou nástavbou (komplet), dále nainstaloval a dodal 7 kamerových nástaveb a další vozidla připravuje. Rovněž navrhovatel uvádí, že jeho činnost musí být známa i zadavateli, neboť pro něj prováděl průzkum respektovanosti, jehož prostřednictvím mu prokázal schopnosti svých technologií, a to i ve věci odpovídající předmětu veřejné zakázky.
39. Navrhovatel tak trvá na tom, že požadavek na referenční zakázku s hodnotou 3 000 000 Kč bez DPH je nepřiměřený.
IV. ZÁVĚRY ÚŘADU
40. Úřad přezkoumal na základě § 248 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů, zejména relevantních částí dokumentace o zadávacím řízení, vyjádření účastníků řízení a na základě vlastního zjištění rozhodl o zamítnutí části návrhu týkající se vymezení požadavku na doložení zkušenosti s „dodávkou/službou v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračního značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla, v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH“, a ve zbývající části o zastavení správního řízení. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
Relevantní ustanovení zákona
41. Podle § 6 odst. 1 zákona zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti.
42. Podle § 73 odst. 6 zákona platí, že pokud zadavatel požaduje prokázání ekonomické nebo technické kvalifikace, musí v zadávací dokumentaci přiměřeně vzhledem ke složitosti a rozsahu předmětu veřejné zakázky stanovit
a) která kritéria ekonomické nebo technické kvalifikace požaduje a
b) minimální úroveň pro jejich splnění.
43. Podle § 79 odst. 2 písm. b) zákona k prokázání kritérií technické kvalifikace zadavatel může požadovat seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení včetně uvedení ceny a doby jejich poskytnutí a identifikace objednatele; zadavatel může stanovit, že budou zohledněny doklady i za dobu delší než poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení, pokud je to nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže.
44. Podle § 257 písm. h) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky; to neplatí pro návrhy podle § 254 zákona.
45. Podle § 265 písm. a) zákona Úřad návrh zamítne, pokud nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření.
Skutečnosti vyplývající z dokumentace o zadávacím řízení
46. Dle čl. 2.1 „Účel veřejné zakázky“ zadávací dokumentace „hlavní cíl předmětu plnění veřejné zakázky je v aplikaci vysokovýkonnostní konektivity 5G v souladu se specifikací 3GPP za účelem inteligentní kontroly parkování prostřednictvím vozidla s technologií LIDAR a kamerami. 5G síť v souladu se specifikací 3GPP poskytne městu vysokorychlostní, nízké zpoždění a stabilní síťové připojení pro přenos obrazových dat z monitorovacího vozidla v reálném čase.“ Plnění veřejné zakázky je „spolufinancováno prostřednictvím 2. výzvy – Demonstrativní aplikace ekosystému sítí 5G pro chytrá města, obce a regiony vyhlášené v rámci komponenty Národního plánu obnovy (1.4 Digitální ekonomika a společnost, inovativní start-upy a nové technologie)“, přičemž „účelem této nadlimitní veřejné zakázky je naplnění stanovených cílů a aktivit Projektu 5G formou dodávky vybraných prvků demonstrativní aplikace ekosystému sítí 5G v prostředí statutárního města Ústí nad Labem, a to v podobě uceleného technologického ekosystému zahrnující pořízení vozidla pro inteligentní monitorování dopravy v klidu a navazujícího vybavení včetně integračních služeb do dohledového centra parkovacího systému s využitím 5G konektivity dle specifikací 3GPP“.
47. Dle čl. 2.2 „Specifikace veřejné zakázky“ zadávací dokumentace je předmětem veřejné zakázky „pořízení vozidla, hardwaru a nezbytného softwaru umožňujícího realizaci kontroly oprávněnosti parkování s využitím mobilní technologie automatického rozpoznávání RZ zaparkovaných vozidel a s podporou 5G. Předmět plnění zahrnuje následující dílčí komponenty:
1) Nákup vozidla vč. inteligentního systému pro mapování dopravy v klidu.
2) Analytická licence pro provoz inteligentního systému.
3) Podpora integrace řešení na stávající systém parkování (REST API, mapové podklady ad.).
4) Pokročilý 5G router s Wi-Fi do monitorovacího vozidla.
5) Konektivita pro zařízení včetně SIM (předpoklad 12 měsíců provozu).
6) Konfigurace sítě (zřízení APN / připojení), propojení na síť města a další služby integrace.
7) Technická podpora řešení (předpoklad 12 měsíců).
8) Zabezpečení provozního zázemí – úložiště a další prvky.“
„Komponenty jsou v rámci poptávané dodávky 5G aplikace úzce provázány a vyžadují vysokou úroveň vzájemné kompatibility. Zadavatel proto v této veřejné zakázce požaduje dodání komplexního funkčního ekosystému technologií, podpůrných služeb a výkonné 5G konektivity, který bude odpovídat potřebám schváleného projektového záměru formulovaných formou technické specifikace plnění a minimálních technických a funkčních požadavků. Provázání dodávky technologií, služeb a konektivity cílí na prevenci či mitigace funkčních a integračních rizik, která by mohla vyvstat při oddělené dodávce dílčích komponent.“
48. Dle čl. 2.3 „Technické podmínky předmětu plnění veřejné zakázky“ zadávací dokumentace vymezil zadavatel pro jednotlivé dílčí komponenty technické podmínky následovně:
„1) Nákup vozidla vč. inteligentního systému pro mapování dopravy v klidu [mj.]
Monitorovací vozidlo včetně osazené technologie bude provádět soustavný sběr dat o dopravě v klidu prostřednictvím automatizovaného zařízení. Díky monitoringu bude docházet k identifikaci a dokumentaci vozidel zaparkovaných na parkovacích plochách města a následnému předání příslušných dat do parkovacího systému vč. možnosti ověření provedení platby v daném systému.
Požadavky na inteligentní systém vozidla pro mapování dopravy v klidu:
- Sada senzorů na střechu, umožňující pořizování snímků RZ i snímků po stranách vozidla.
- Kamerový systém umožňující případný nepřetržitý provoz (tj. nesmí být napájen bateriemi vyžadujícími odstávku systému za účelem nabíjení).
- Kompatibilita s požadovaným 5G routerem, přenos dat přes 5G síť.
- Role 5G: Real-time dotazování na existenci parkovacího oprávnění vozidla (RZ) v daném čase.
- Požadavky na vozidlo pro nasazení inteligentního systému
- Bezemisní vozidlo s min. reálným dojezdem 250 km na jedno nabití.
2) Analytická licence pro provoz inteligentního systému [mj.]
- Poskytnutí licencí pro kompletní využití systému.
- Poskytnutí licence min. po dobu trvání projektu (předpoklad 12 měsíců).
- Opce na prodloužení licence za stejných podmínek plnění 31.12.2026
3) Podpora integrace řešení na stávající systém parkování [mj.]
- Podpora integrace řešení na stávající systém parkování - expertní a technická podpora na vyžádání na bázi hodinové sazby (maximálně 100 hodin bez nutnosti čerpání)
- Podpora integrace řešení na stávající systém parkování - REST API, integrace mapových podkladů, oživení, konfigurace, nastavení rolí a přístupů
4) Pokročilý 5G router s Wi-Fi do monitorovacího vozidla [mj.]
Přenos dat z monitorovacího vozidla bude zajištěn prostřednictvím pokročilého průmyslového 5G modemu, který je rovněž součástí předmětu plnění. Data budou přenášena v reálném čase do dohledového centra parkovacího systému. Je požadováno, aby 5G modem splňoval standardy 3GPP pro provoz v různých pásmech. 5G modem městu poskytne možnosti pokročilé konfigurace, monitorování a zabezpečení datového provozu, díky čemuž se výrazně posílí úroveň kybernetické bezpečnosti celého technologického ekosystému projektu.
- Požadavek na dodržení specifikací 3GPP
- Dodávka a instalace celkem 1 ks pokročilého 5G routeru do monitorovacího vozidla
- Připraveno pro 5G NR konektivitu - schopnost přenášet data v režimu a pásmech 5G NSA i SA
5) Konektivita 5G dle specifikací 3GPP
Poskytování 5G konektivity (1-2 SIM) s tarifem odpovídajícím datovým potřebám aplikačního řešení min. pro 1 zařízení po dobu trvání projektu s možností prodloužení plnění. Předpokladem je min. 12 měsíců.
6) Konfigurace sítě (zřízení APN/připojení), propojení na síť města a další služby integrace [mj.]
V rámci předmětu plnění veřejné zakázky je zadavatelem požadováno zajištění služeb vytvoření, dodání a vstupní konfigurace zabezpečené 5G konektivity pro potřeby provozu technologického řešení (resp. koncových prvků demonstrativní aplikace). Předpokládané plnění zahrnuje veškerou nutnou součinnost pro propojení do sítě zadavatele.
Technologické vybavení bude pomocí zřízené neveřejné sítě připojeno na speciálně definovaný APN (Access Point Name), přičemž zřízení a provoz APN je předmětem této zakázky. Dodavatel zajistí pomocí zabezpečené neveřejné sítě propojení do dohledového centra, kde budou umístěny podpůrné technologie a infrastruktura Projektu 5G, např. úložiště, řídící SW apod. Zadavatel požaduje možnost použít vlastní IP adresy koncových zařízení – konfigurace neveřejné sítě je součástí plnění.
7) Technická podpora řešení (předpoklad 12 měsíců)
- Součástí plnění musí být technická podpora řešení min. po dobu trvání projektu (31.12.2025).
- Možnost prodloužení technické podpory řešení za stejných podmínek min. do 31.12.2026.
- Podpora (hotline) min. v pracovní dny (pondělí-pátek) v časech 09:00 – 17:00.
- Záruční oprava – reakce nejpozději do 5 pracovních dnů.
8) Zabezpečení provozního zázemí – dedikované datové úložiště [mj.]
Datové úložiště musí být dodáno jako jedno z následujících technických řešení:
- Enterprise NAS zařízení (vhodné pro firmy);
- Diskové pole;
- Vysokokapacitní server osazený pevnými disky s nainstalovaným OS
- Případně jiné adekvátní řešení“
49. Dle čl. 2.4 „Další požadavky předmětu plnění veřejné zakázky“ zadávací dokumentace „zadavatel požaduje od dodavatele součinnost a ad hoc spolupráci s dodavateli dalších, paralelně realizovaných VZ v rámci řešeného 5G projektového záměru, a to po celou dobu plnění. Účastník je v rámci nabídky povinen předložit návrh přístupu k plnění předmětu veřejné zakázky.“
50. Dle čl. 6.3 „Technická kvalifikace“ zadávací dokumentace požadoval zadavatel předložit „seznam významných dodávek a/nebo služeb poskytnutých dodavatelem za posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení včetně uvedení ceny a doby jejich poskytnutí a identifikace objednatele“, přičemž „kvalifikaci prokáže dodavatel, který předloží v rámci tohoto kvalifikačního předpokladu min. 2 referenčních zakázek dokončených za posledních 5 let, z toho alespoň:
- 1 zakázka zahrnující dodávky/služby v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračních značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla, v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH,
- 1 zakázku zahrnující dodávky/služby v oblasti 5G konektivity poskytované v rámci neveřejné sítě, v hodnotě min. 1 000 000 Kč“.
51. Dle „Protokolu o otevírání nabídek“ ze dne 22. 4. 2025 obdržel zadavatel ve lhůtě pro podání nabídek celkem 2 nabídky, a to od dodavatele ELTODO, a.s., a od dodavatele Iterait a.s., s nabídkovými cenami 4 894 185 Kč bez DPH a 3 437 000 Kč bez DPH.
Právní posouzení
K výroku I. tohoto rozhodnutí
52. Úřad nejprve v obecné rovině uvádí, že zadávacími podmínkami ve smyslu § 28 odst. 1 písm. a) zákona jsou veškeré podmínky stanovené zadavatelem, které se týkají účasti v zadávacím řízení i celého průběhu zadávacího řízení. Součástí zadávacích podmínek mohou být i kritéria technické kvalifikace, jejichž účelem má být ověření personálních a technických kapacit dodavatele, resp. jeho zkušeností a odborných schopností v rozsahu nezbytném pro plnění veřejné zakázky, aby tak předmětem hodnocení byly pouze nabídky těch dodavatelů, u nichž jsou v co nejvyšší míře vyloučeny pochybnosti o tom, že budou skutečně schopni řádně, včas a v odpovídající kvalitě veřejnou zakázku plnit. Zadavatel může v rámci technické kvalifikace požadovat dle § 79 odst. 2 písm. b) zákona doložení seznamu dodavatelem již realizovaných významných služeb či dodávek, k nimž může stanovit i konkrétní minimální parametrické požadavky, a to pro ověření, že zkušenosti dodavatele jsou vzhledem k rozsahu a složitosti veřejné zakázky dostačující.
53. Je právem zadavatele stanovit požadavky na technickou kvalifikaci zcela dle svého uvážení, avšak při jejich vymezení musí postupovat v mezích zákona. To znamená, že je povinen dodržet zásady zadávání veřejných zakázek zakotvené v § 6 zákona (zejména zásadu transparentnosti, přiměřenosti a zákazu diskriminace) a na ně navazující konkrétní ustanovení zákona, a to především § 73 odst. 6 zákona, z něhož plyne, že zadavatel musí minimální úroveň pro splnění stanovených kritérií kvalifikace stanovit přiměřeně vzhledem ke složitosti a rozsahu předmětu veřejné zakázky.
54. Obecně lze říci, že je-li účelem stanovení podmínek kvalifikace zajistit, aby se zadávacího řízení zúčastnili pouze dodavatelé, kteří jsou způsobilí splnit předmětnou veřejnou zakázku řádně a včas [podle § 28 odst. 1 písm. c) zákona se kvalifikací rozumí „způsobilost a schopnost dodavatele plnit veřejnou zakázku“], pak je zřejmé, že vymezení podmínek kvalifikace vede vždy k určitému omezení okruhu potenciálních účastníků zadávacího řízení. Nemusí však jít o nezákonný postup, pokud je takový požadavek opodstatněný a odůvodnitelný. Zadavatel je tedy oprávněn využít prostor daný mu zákonem a prostřednictvím požadavků na technickou kvalifikaci v podstatě znevýhodnit některé dodavatele, toto je možné ovšem pouze tehdy, je-li to odůvodněno objektivními okolnostmi. Technická kvalifikace tak představuje nástroj legitimní selekce s přirozeným prvkem relativní diskriminace, proto je třeba při jejím vymezení důsledně dbát na přiměřenosti požadavků, a to zejména s ohledem na věcný charakter, složitost a rozsah předmětu veřejné zakázky. Zásadě přiměřenosti přitom musí odpovídat nejen volba jednotlivých požadavků, ale také jejich minimální úroveň. Nastavení takových kvalifikačních předpokladů, které nemají vazbu na předmět veřejné zakázky nebo které jsou ve vztahu k tomuto předmětu zjevně nepřiměřené (byť k němu určitý vztah mají), tedy které ve výsledku pouze znemožní některým dodavatelům se o veřejnou zakázku ucházet, aniž by jejich prokázání reálně osvědčovalo schopnost dodavatele předmět veřejné zakázky řádně realizovat, je nutné považovat za nepřípustnou diskriminaci.
55. V řešené věci je předmětem sporu mezi zadavatelem a navrhovatelem to, zda požadavek zadavatele na doložení zkušenosti s alespoň jednou zakázkou „zahrnující dodávky/služby v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračních značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla, v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH“ lzepovažovatza přiměřený pro ověření schopnosti dodavatelů plnit veřejnou zakázku.
56. Navrhovatel napadá konkrétně požadovanou hodnotu referenčního plnění ve výši 3 000 000 Kč bez DPH, kterou považuje za nepřiměřenou („možná“ převyšující i hodnotu poptávaného plnění). Podstatou jeho argumentace je to, že předmětem veřejné zakázky je nákup vozidla s kamerovým systémem a jeho zprovoznění, což je možné pořídit za cenu nižní než 2 000 000 Kč bez DPH. Dle navrhovatele by tedy pro ověření schopnosti plnit veřejnou zakázku mělo být dostačující doložení zkušenosti s nákupem vozidla s kamerovou nástavbou v hodnotě 2 000 000 Kč bez DPH.
57. Oproti tomu zadavatel zdůrazňuje, že v rámci plnění veřejné zakázky je poptáván návrh a dodání funkčního řešení jako celku, tj. komplexního technologického řešení monitoringu dopravy s využitím pokročilé konektivity v rámci 5G sítě, a nejde tedy pouze o dodání vozidla s kamerovou nástavbou. Dle zadavatele požadovaná referenční zakázka koresponduje s předmětem veřejné zakázky. Zadavatel tak považuje s ohledem na předpokládanou hodnotu řešené veřejné zakázky požadovanou referenční hodnotu za přiměřenou a nezbytnou pro ověření schopnosti dodavatele řádně veřejnou zakázku splnit.
58. Úřad se tedy zabýval otázkou, zda zadavatel vymezil kritérium technické kvalifikace spočívající v požadavku na doložení zkušenosti s poskytováním komplexního řešení monitoringu registračních značek z jedoucího monitorovacího vozidla v hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH v souladu se zákonem, tj. se zásadou přiměřenosti a způsobem odpovídajícím rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky.
59. Konkrétně Úřad posuzoval, zda požadavek zadavatele na hodnotu uvedené reference ve výši 3 000 000 Kč bez DPH je nezbytný pro ověření způsobilosti dodavatele veřejnou zakázku z pohledu její složitosti a rozsahu řádně splnit, nebo zda by nemohlo pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže postačovat doložení předmětné zkušenosti ve výši 2 000 000 Kč bez DPH.
60. Úřad se nejprve zabýval posouzením obsahu předmětu veřejné zakázky.
61. Jak vyplývá ze zadávací dokumentace, předmětem řešené veřejné zakázky je pořízení vozidla včetně navazujícího technologického vybavení (LIDAR, kamery) za účelem inteligentního monitorování dopravy v klidu, zajištění 5G konektivity a 5G routeru pro potřeby šíření obrazových dat v reálném čase z vozidla do dohledového centra parkovacího systému a navazujících integračních služeb do současného systému. Jde tedy o dodání komplexního funkčního systému technologií, podpůrných služeb a výkonné 5G konektivity, v rámci čehož zadavatel požaduje dodat vozidlo, hardware a software umožňující kontrolu parkování s využitím mobilní technologie automatického rozpoznávání registračních značek vozidel a s podporou 5G. Konkrétně má jít o dodání vozidla vč. inteligentního systému pro mapování dopravy v klidu, analytickou licenci pro provoz inteligentního systému, podporu integrace řešení na stávající systém parkování, pokročilý 5G router s WI-FI do monitorovacího vozidla, konektivitu pro zařízení včetně SIM, konfiguraci sítě (zřízení APN/připojení), propojení na síť města a další služby integrace, technickou podporu řešení a zabezpečení provozního zázemí – úložiště a další prvky.
62. Úkolem dodavatelů je jednak vypracovat návrh řešení požadovaného předmětu plnění veřejné zakázky, a to jako celku zahrnujícího zadavatelem určené jednotlivé dílčí komponenty s definovanými požadovanými funkčními a technickými parametry (to vše při zajištění jejich vzájemné kompatibility a provázanosti, a to i s ohledem na další systémy zadavatele i jeho projekty v rámci digitální transformace a s nutností zajistit kybernetickou bezpečnost všech částí řešení i řešení jako celku), a dále pak navržený systém dodat a zajistit jeho zprovoznění. Je tedy požadováno i zajištění systémové integrace navrženého řešení, když je zároveň zřejmé, že celý systém má být dle podmínek dotačního programu týkajícího se aplikace 5G sítě pro chytrá města, v jehož rámci má být veřejná zakázka realizována, založen na využití 5G konektivity pro přenos dat, což s sebou nese i nutnost vytvořit zabezpečený přístupový bod do sítě 5G, provázání do sítě zadavatele a poskytování služby stabilní 5G konektivity.
63. Již ze zadávací dokumentace je tedy zřejmé, že předmětem veřejné zakázky není pouhé dodání vozidla s kamerovou nástavbou, resp. vozidla se samotnou technologií pro monitoring, nýbrž jde o zpracování návrhu a realizaci komplexního technologického řešení monitoringu dopravy vč. systémové integrace založeného na využití 5G konektivity pro přenos dat.
64. Jak k tomu podrobněji vyplývá i z vyjádření dodavatelů působících na relevantním trhu, předmět veřejné zakázky nelze považovat za srovnatelný s dodávkou vozidla s kamerovým setem a vyhodnocovacím systémem, v jehož případě nejde o komplexnost a systémovou integraci požadovanou v řešené veřejné zakázce, když dále požadavek na přenos dat prostřednictvím 5G sítě lze považovat za vysoce specializovaný a inovativní prvek předmětu plnění. Konkrétně k tomu dodavatelé argumentují, že „zadavatel požaduje vysoce integrovaný technologický ekosystém zahrnující napojení na městské systémy přes REST API, zabezpečený přenos v reálném čase přes 5G síť, projektové vedení, SLA závazky i dodávku dedikovaného datového úložiště. Zakázka zahrnuje požadavky na kybernetickou bezpečnost, redundanci, real-time provozní spolehlivost a plnou 5G konektivitu dle 3GPP. Požadavky na přesnost, výkonnost, datové struktury a způsob detekce přesahují běžné dodávky vozidla s kamerou.“ Jde tedy o integraci „systému s infrastrukturou zadavatele (např. napojení na městské nebo národní registry, správní systémy apod.), zajištění provozu v reálném čase s využitím 5G konektivity, což předpokládá výrazně vyšší nároky na hardware, konektivitu a softwarovou architekturu, vyšší úroveň automatizace a přesnosti při vyhodnocování podezření na přestupek, možné požadavky na datové zabezpečení, šifrování a ochranu osobních údajů dle GDPR v reálném provozu, požadavek na projektové vedení v širším rozsahu (s ohledem na další veřejné zakázky realizované v rámci řešeného 5G projektu) než je běžné při prosté dodávce a implementaci samotného řešení monitoringu parkování“. Předmětem veřejné zakázky tak má být „dodávka vozidla a dodávka technologie a práce na komplexním technologickém řešení“. Lze tak dovodit, že předmět veřejné zakázky představuje „vyšší úroveň“ technologického řešení monitoringu dopravy, který překračuje běžný rámec standardních dodávek systémů pro monitorování dopravy.
65. Dle Úřadu tak lze přisvědčit zadavateli, že jde-li v řešené veřejné zakázce o zpracování návrhu a realizaci systému zahrnujícího dodání bezemisního vozidla, kamerového systému, analytického softwaru, integračních služeb, 5G konektivity a zabezpečeného provozního zázemí (tj. mimo pořízení vozidla s kamerovým systémem jde i o integraci systému s infrastrukturou zadavatele, dodávku dedikovaného datové úložiště, projektové vedení s ohledem na další projekty zadavatele v souvislosti s digitální transformací města a zejména o zabezpečený přenos dat prostřednictvím 5G sítě, tedy zajištění provozu v reálném čase s využitím 5G konektivity), a to na základě dodavatelem zpracovaného konceptu konkrétního technologického řešení, pak nemůže být samotné dodání vozidla s kamerovou nástavbou, resp. dodání vozidla se samotnou monitorovací technologií, považováno za srovnatelné plnění.
66. Zjednodušeně lze tedy říci, že předmět veřejné zakázky sice v sobě skutečně zahrnuje i dodání vozidla a kamerového systému, avšak toto tvoří pouze základní část poptávaného plnění, jež má být součástí komplexního technologického řešení monitoringu registračních značek zahrnujícího i integraci do systému zadavatele a zajištění dedikovaného datového úložiště, a navíc založeného na využití 5G sítě.
67. Dle přesvědčení Úřadu tedy nelze přisvědčit tvrzení navrhovatele, že předmětem veřejné zakázky je pouze nákup vozidla s kamerovým systémem a jeho zprovoznění a od jeho hodnoty odvozovat přiměřenost požadované reference.
68. Naopak, požadavek zadavatele na zajištění systémové integrace navrženého řešení a využití 5G konektivity lze považovat za klíčové a specifické aspekty předmětu plnění veřejné zakázky, jež předmět dané veřejné zakázky podstatným způsobem odlišují od běžných dodávek monitoringu dopravy, tj. dodávek vozidla s kamerovou nástavbou, resp. vozidla s monitorovací technologií.
69. Dle názoru Úřadu tak nelze pochybovat o tom, že uvedené nutně musí klást vyšší nárok na hardware, konektivitu a softwarovou architekturu, tj. jde o vyšší celkovou technickou i ekonomickou náročnost řešení než při prostém nákupu vozidla a implementaci softwaru pro monitoring parkování.
70. Úřad tak shrnuje, že byť je dodání vozidla a kamerového setu skutečně součástí předmětu plnění řešené veřejné zakázky, je zároveň zřejmé, že tato část představuje z technického a technologického řešení pouze základní součást předmětu plnění, když však stěžejní podstatou předmětu veřejné zakázky je zpracování koncepce a dodání specifického systému s využitím vozidla a kamerového setu integrovaného do celého technologického systému, a to systému pracujícího s využitím 5G konektivity.
71. Úřad dále posuzoval výši předpokládané hodnoty veřejné zakázky vůči požadavku na předmětnou podmínku technické kvalifikace.
72. Ze zadávací dokumentace vyplývá, že zadavatel stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky ve výši 6 898 000 Kč bez DPH.
73. Zadavatel obdržel 2 nabídky s konkrétními navrženými a oceněnými technologickými řešeními, v jejichž rámci byly zadavateli nabídnuty ceny 4 894 185 Kč bez DPH a 3 437 000 Kč bez DPH.
74. Z vyjádření oslovených dodavatelů působících na relevantním trhu vyplývá následující.
75. Dle dodavatele STEGG s.r.o. celková hodnota veřejné zakázky může dosahovat zhruba částky 5 až 7 mil. Kč bez DPH. Konkrétně uvedený dodavatel uvádí ceny jednotlivých komponentů veřejné zakázky následovně: vozidlo 1,2 až 1,5 mil. Kč bez DPH, LIDAR/kamerová sestava 1,5 až 2,2 mil. Kč bez DPH, analytická licence a provozní systém 0,6 až 1 mil. Kč bez DPH, datové úložiště a provozní IT infrastruktura 0,5 až 0,8 mil. Kč bez DPH, služby integrace a podpora provozu 0,6 až 1 mil. Kč bez DPH, 5G router a konektivita 0,3 až 0,6 mil. Kč bez DPH. Z vyjádření tohoto dodavatele tak lze dovodit, že hodnota vozidla může činit 1,2 až 1,5 mil. Kč bez DPH, celková hodnota technologie může činit 3,5 až 5,6 mil. Kč bez DPH, tj. celková hodnota vozidla a technologie vč. 5G sítě může činit 4,7 až 7,1 mil. Kč bez DPH.
76. Dodavatel CORTEC s.r.o. odhad celkové hodnoty veřejné zakázky neuvádí, avšak uvádí ceny jednotlivých komponentů veřejné zakázky následovně: vozidlo 0,45 až 0,9 mil. Kč bez DPH, hardware (kamerový systém, výpočetní jednotka) 0,3 až 2,2 mil. Kč bez DPH, software (rozpoznávání RZ, export, reporting) 0,45 až 0,75 mil. Kč bez DPH, implementace a podpora 0,1 až 0,2 mil. Kč bez DPH. Cenu za 5G síť tento dodavatel neuvádí. Z vyjádření tohoto dodavatele tak lze dovodit, že hodnota vozidla může činit 0,45 až 0,9 mil. Kč bez DPH, jen hodnota technologie bez 5G sítě může činit 1,85 až 3,15 mil. Kč bez DPH, tj. hodnota vozidla a technologie bez 5G sítě může činit 2,3 až 4,05 mil. Kč bez DPH.
77. Dodavatel CAMEA Technology, a.s., odhad celkové hodnoty veřejné zakázky neuvádí, avšak uvádí ceny jednotlivých komponentů veřejné zakázky následovně: cena technologie 1 až 1,5 mil. Kč bez DPH, cena za podporu integrací a projektové řízení 0,5 až 0,75 mil. Kč bez DPH. Cenu za 5G síť tento dodavatel neuvádí. Z vyjádření tohoto dodavatele tak lze dovodit, že jen hodnota technologie bez 5G sítě může činit min. 1,5 až 2,25 mil. Kč bez DPH.
78. Byť tedy oslovení dodavatelé poskytli Úřadu pouze rámcové odhady cenových kalkulací plnění poptávaného v rámci předmětné veřejné zakázky, tedy nikoliv konkrétní nabídkové ceny odvozené od konkrétního zvoleného technologického řešení a typu použitých dílčích komponentů, a to navíc v různém položkovém rozložení, lze dle názoru Úřadu z nich dojít k následujícím závěrům.
79. Dodavatel, který ocenil celou hodnotu plnění jako technologického celku se všemi vyžadovanými dílčími komponenty i s využitím 5G konektivity, dovodil celkovou hodnotu poptávaného plnění v rozpětí 4,7 až 7,1 mil. Kč bez DPH, tj. ve výši odpovídající předpokládané hodnotě veřejné zakázky stanové zadavatelem.
80. Další dva oslovení dodavatelé sice neuvedli celkovou odhadovanou cenu poptávaného plnění, avšak z jejich vyjádření vyplývá, že jen cena technologie bez zohlednění využití 5G sítě pro přenos dat se může pohybovat dle jejich odhadu v rozpětí 1,5 až 2,25 mil. Kč bez DPH, resp. 1,85 až 3,15 mil. Kč bez DPH. (Úřad připomíná, že dle dodavatele, který nacenil kompletní předmět plnění, může hodnota technologie vč. 5G sítě činit 3,5 až 5,6 mil. Kč bez DPH.) I z vyjádření těchto dodavatelů tak vyplývá, že při zohlednění ceny bezemisního vozidla (jehož volba závisí na dodavateli a jehož cena může dle vyjádření dodavatelů činit 0,45 až 1,5 mil. Kč bez DPH), a dále při zohlednění ceny za zajištění přenosu dat prostřednictvím 5G sítě (když cena jen za 5G router a konektivitu se může dle vyjádření dodavatele STEGG s.r.o. pohybovat v rozmezí 0,3 až 0,6 mil. Kč bez DPH, přičemž lze zároveň předpokládat i další související náklady v rámci systému pro zajištění přenosu dat přes 5G síť), je reálné, že celková hodnota poptávaného plnění přesáhne částku 3 000 000 Kč bez DPH.
81. Jak tedy vyplývá ze zjištění Úřadu, hodnota poptávaného plnění může v závislosti na konkrétním zvoleném řešení a použitých komponentů sice dosáhnout i nižší hodnoty, než zadavatel předpokládal v rámci stanovené předpokládané hodnoty, avšak nelze dojít k závěru, že by neměla přesáhnout částku 3 000 000 Kč bez DPH, když tuto částku může přesáhnout i velmi výrazně.
82. Je tedy zřejmé, že cenový rozptyl celkové hodnoty poptávaného plnění může být poměrně široký. Předmětem veřejné zakázky je totiž komplexní ekosystém technologií, podpůrných služeb a výkonné 5G konektivity (jež v sobě zahrnuje pořízení vozidla, hardwaru a nezbytného softwaru, to vše s podporu 5G a při zajištění úzké provázanosti a vzájemné kompatibility komponentů, tj. provázání dodávky technologií, služeb a konektivity), jenž má být navržen dodavatelem, když poptávané plnění může být řešeno různými technologickými způsoby dle volby dodavatelů, jejichž cena bude závislá na charakteru zvoleného celkového technologického řešení a typu použitých dílčích komponentů.
83. Pakliže však z pěti dodavatelů tři z nich (kteří ocenili celý předmět šetřené veřejné zakázky) uvedli hodnotu poptávaného plnění nad 3 000 000 Kč bez DPH (a to i velmi výrazně), a ani z vyjádření dalších dvou dodavatelů (na základě neúplných kalkulací) nelze dovodit, že by tato hodnota neměla přesáhnout částku 3 000 000 Kč bez DPH, lze dle přesvědčení Úřadu vyjít pro účely posouzení šetřené věci z toho, že hodnota předmětu plnění i přes značný cenový rozptyl činí v závislosti na konkrétním zvoleném řešení více než 3 000 000 Kč bez DPH.
84. Úřad podotýká, že navrhovatel v návrhu uvádí, že předmět plnění (tj. vozidlo s kamerovou nástavbou) lze pořídit za cenu méně než 2 000 000 Kč bez DPH, přičemž ve svém vyjádření k podkladům rozhodnutí již uvádí, že by byl schopen zakázku realizovat za cenu 2 400 000 Kč bez DPH, o níž tvrdí, že zahrnuje „kompletní předmět zakázky včetně vozidla a nadstandardní podpory s integrací do IS města“, když však zároveň je z jeho vyjádření zřejmé, že ani tato cena neodráží fungování systému s využitím 5G sítě, a tedy ji nelze považovat za konečnou.
85. Na základě uvedeného přistoupil Úřad k posouzení otázky, zda zadavatelem požadovaná reference na zkušenost s poskytováním komplexního řešení monitoringu registračních značek (HW a SW) z jedoucího monitorovacího vozidla v hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH odpovídá rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky.
86. Z věcného hlediska Úřad výše dovodil, že předmětem řešené veřejné zakázky je navržení a dodání komplexního řešení monitoringu dopravy s využitím mobilní technologie automatického rozpoznávání registračních značek vozidel, v jehož rámci má být dodáno vozidlo a příslušný hardware a software pro zajištění fungování navrženého technologického systému, to vše dle návrhu systému technologie a s využitím konkrétních prvků zvolených dodavatelem.
87. Obsahem předmětné reference má být zkušenost se systémem komplexního řešení mobilního monitoringu registračních značek, tj. s nezbytným hardwarovým a softwarovým vybavením nezbytným pro fungování takového systému.
88. Vyžadovaná reference se tedy týká zkušenosti, která je svým věcným charakterem srovnatelná s tím, co má dodavatel v rámci veřejné zakázky plnit. Z věcného hlediska se tedy dle Úřadu jeví daný kvalifikační požadavek jako odpovídající předmětu veřejné zakázky. Lze říci, že zadavatel v rámci daného kritéria technické kvalifikace nepožadoval nic jiného, než aby budoucí dodavatel měl zkušenosti s obdobným plněním, které bude následně zadavateli poskytovat.
89. Jak bylo dále uvedeno, zadavatel stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky ve výši 6 898 000 Kč bez DPH. Požadoval-li tedy zadavatel doložení zkušenosti s poskytováním komplexního řešení monitoringu dopravy s hodnotou 3 000 000 Kč bez DPH, je zřejmé, že referenční hodnota předpokládanou hodnotu nepřesahuje, když tvoří méně než 50 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Byť celková hodnota poptávaného plnění může dosahovat i podstatně nižších hodnot než zadavatelem stanové předpokládané hodnoty, vyplynulo zároveň ze zjištění Úřadu, že nelze dovodit, že by hodnota poptávaného plnění neměla přesahovat částku 3 000 000 Kč bez DPH, když naopak tuto částku může přesahovat i velmi výrazně. I pokud by tedy Úřad vzal v úvahu celkovou hodnotou plnění ve výši pouze 3 000 000 Kč bez DPH, je zřejmé, že referenční hodnota tuto hodnotu nepřesahuje.
90. Zákon ve své obecnosti neobsahuje žádnou číselnou hranici, do které je finanční hodnotu referenční zakázky možné považovat za přiměřenou a důvodnou a je tak třeba vycházet z konkrétních okolností dané veřejné zakázky. Pakliže však požadovaná hodnota referenční zakázky tvoří polovinu předpokládané hodnoty veřejné zakázky, resp. nepřesahuje celkovou dovozenou hodnotu poptávaného plnění, pak lze říci, že tato hodnota má odpovídající vazbu na předmět plnění a její výši nelze považovat bez dalšího za odporující zásadě přiměřenosti.
91. Úřad se proto dále zabýval i otázkou, zda právě takto stanovená referenční hodnota je i nezbytná pro ověření schopnosti dodavatele danou veřejnou zakázku řádně realizovat, resp. zda by nemohla postačovat referenční hodnota nižší.
92. Úřad k tomu opakuje, že jak bylo dovozeno výše, předmět veřejné zakázky nelze redukovat na dodání vozidla s kamerovou nástavbou, resp. vozidla se samotnou monitorovací technologií. Naopak požadovaný návrh a dodání komplexního technologického řešení monitoringu dopravy vč. integračních a podpůrných služeb s využitím 5G konektivity lze považovat za specifické plnění, které přesahuje rámec běžného dodání vozidla a kamerového setu. Podstatou plnění veřejné zakázky je tedy technologické zpracování konceptu uceleného a provázaného systému monitoringu dopravy založeného na přenosu dat prostřednictvím 5G sítě.
93. Ze znění požadované reference je zřejmé, že cílem zadavatele bylo ověřit si zkušenost dodavatele s komplexní technologií monitoringu dopravy, tj. určitou specifickou zkušenost, která je vzhledem k předmětu plnění veřejné zakázky významná pro její splnění. Zadavatel přitom neomezil možnost splnění dané reference žádnými dalšími konkrétními podmínkami, tj. nestanovil žádné další požadavky na konkrétní parametry referenčního systému monitoringu dopravy, např. na nutnost využití 5G konektivity či konkrétního typu (či technické úrovně a rozsahu) použité technologie. Zadavatel tedy zacílil požadavek na předmětnou referenční zakázku na zkušenost s komplexním řešením monitoringu, přičemž umožnil doložit zkušenost s jakýmkoliv komplexním řešením monitoringu dopravy. Dodavatelé tak mohli předmětný kvalifikační požadavek splnit předložením i reference týkající se systému zajišťujícího přenos dat jiným způsobem než prostřednictvím 5G sítě, pakliže šlo o komplexní systém monitoringu dopravy.
94. Úroveň složitosti a rozsahu takové zkušenosti zadavatel podmínil pouze referenční hodnotou 3 000 000 Kč bez DPH (přičemž nevyloučil, aby tato referenční hodnota v sobě zahrnovala i cenu vozidla s kamerovým systémem).
95. Lze-li tedy dovodit, že předmět veřejné zakázky je technologicky specifickým předmětem odlišným od prostého dodání vozidla s kamerovým systémem, resp. vozidla se samotnou monitorovací technologií, lze rozumět požadavku zadavatele na doložení zkušenosti „vyšší úrovně“ než s pouhým dodáním vozidla s kamerovou nástavbou.
96. Pakliže zadavatel tedy neomezil možnost předložit zkušenost s jakýmkoliv systémem monitoringu dopravy a chtěl-li zároveň mít jistotu, že dodavatel (zjednodušeně řečeno) „umí víc než pouze dodat vozidlo s kamerovou nástavbou“ (což může odpovídat ceně 2 000 000 Kč bez DPH, jak tvrdí sám navrhovatel – která však mohla být v této ceně rovněž obsažena) a že tedy dokládaná zkušenost odráží alespoň určitou technologickou zkušenost dodavatele s tvorbou a provozem systému monitoringu registračních značek (tj. že nejde o dodavatele, který nikdy zakázku obdobného technického a ekonomického rozsahu nerealizoval), pak lze rozumět tomu, že tento limitující požadavek pro ověření zkušeností s technologickou komplexností řešení monitoringu dopravy vyjádřil právě prostřednictvím referenční hodnoty ve výši 3 000 000 Kč bez DPH.
97. S ohledem na uvedené nelze mít postup zadavatele, který požadoval k prověření schopnosti dodavatele veřejnou zakázku v odpovídající kvalitě plnit předložení zkušenosti s poskytováním (jakéhokoliv) komplexního řešení monitoringu dopravy v hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH, za rozporný se zákonem. Úřad nepřehlíží skutečnost, že požadavku na předložení reference v minimální hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH by mohla vyhovět i dodávka několika vozidel s kamerovými systémy, případně jiný soubor plnění, který není nutně technicky nebo technologicky vysoce sofistikovaný. Tato okolnost však sama o sobě nezpochybňuje legitimitu požadavku zadavatele. Zadavatel stanovením uvedené minimální hodnoty zjevně usiloval o to, aby se k plnění veřejné zakázky kvalifikovali pouze takoví dodavatelé, kteří jsou schopni organizačně, personálně a ekonomicky zvládnout zakázku určité velikosti a komplexity. Lze tak dovodit, že dodavatel, jehož jediná relevantní zkušenost spočívá v dodání vozidla s kamerovým systémem v hodnotě 2 000 000 Kč, se profiluje jako subjekt působící převážně v segmentu dodávek nižšího rozsahu, resp. jako subjekt bez prokazatelné realizace zakázek srovnatelného objemu a charakteru. Zkušenost tohoto druhu pak nemusí zadavateli poskytovat dostatečné záruky, že daný dodavatel zvládne realizovat širší nebo složitější projekt, který může zahrnovat nejen dodávku technologií, ale i jejich systémové propojení, konfiguraci, dokumentaci, podporu a zajištění funkčnosti v reálném provozu. Naopak dodavatel, který byl schopen realizovat plnění v celkové hodnotě alespoň 3 000 000 Kč bez DPH, byť by šlo o soubor jednodušších dodávek, již zadavateli prokazuje, že má kapacitu zvládnout zakázku určitého finančního objemu, a tedy i organizační a realizační schopnosti v jiném měřítku. Zadavatel tak mohl oprávněně předpokládat, že takový dodavatel bude pravděpodobně schopen zajistit i technologicky složitější plnění požadované v rámci předmětné veřejné zakázky – a to alespoň z hlediska rozsahu a řízení souvisejících procesů.
98. Úřad tak má za to, že nelze požadavek zadavatele na doložení zkušenosti s komplexním řešením monitoringu dopravy v hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH považovat za nepřiměřený či excesivní, když naopak jej lze považovat za nezbytný pro ověření schopnosti dodavatele danou veřejnou zakázku realizovat.
99. Vzhledem k uvedenému tak nelze zadavateli klást k tíži to, že nestanovil předmětný kvalifikační požadavek šířeji, tj. s nižší referenční hodnotou, a že za kvalifikovaného nepovažuje dodavatele se zkušeností v hodnotě 2 000 000 Kč bez DPH, jak se domnívá navrhovatel. V takovém případě by sice mohl zadavatel rozšířit okruh možných dodavatelů, avšak na druhé straně by musel přijmout určitou míru rizika, že bude vybírat z dodavatelů, kteří s poskytováním poptávaného plnění nemají odpovídající zkušenosti, v jejichž případě by tak nemusela být zaručena řádná realizace veřejné zakázky.
100. Úřad k tomu podotýká, že zadavatel při vymezení požadavků na předmětnou referenci prodloužil referenční období, když oproti zákonné možnosti vyžadovat doložení zkušenosti realizované v posledních 3 letech před zahájením zadávacího řízení umožnil prokázat zkušenost s poskytnutím systému monitoringu dopravy v období 5 let před zahájením zadávacího řízení, čímž mohl rozšířit okruh dodavatelů schopných danou kvalifikaci prokázat. Současně lze dovodit, že pro celkem 5 dodavatelů působících na relevantním trhu (tj. pro 2 dodavatele, kteří podali nabídku, a pro 3 další dodavatele, kteří poskytli Úřadu své stanovisko) nepředstavoval předmětný kvalifikační požadavek překážku pro podání nabídky na plnění šetřené veřejné zakázky, a tedy na něj nelze pohlížet jako omezující hospodářskou soutěž na příslušném trhu. Skutečnost, že zadavatel obdržel pouze 2 nabídky, pak nemůže na uvedeném závěru ničeho změnit.
101. Na základě všech zjištění a skutečností dospěl Úřad k závěru, že zadavatel při vymezení kritéria technické kvalifikace spočívající v požadavku na doložení zkušenosti s poskytováním komplexního řešení monitoringu registračních značek z jedoucího monitorovacího vozidla v hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH nepostupoval v rozporu se zákonem.
102. Úřad proto ve věci návrhu navrhovatele v části týkající se vymezení požadavku na doložení zkušenosti s „dodávkou/službou v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračního značek/vozidel na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla, v min. hodnotě 3 000 000 Kč bez DPH“ rozhodl o jeho zamítnutí podle § 265 písm. a) zákona, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření, jak je uvedeno ve I. výroku tohoto rozhodnutí.
K výroku II. tohoto rozhodnutí
103. Navrhovatel ve svém návrhu dále namítá, že dle jeho názoru je nepřiměřený i kvalifikační požadavek na doložení zkušenosti s dodávkou či službou v oblasti 5G konektivity poskytované v rámci neveřejné sítě v hodnotě min. 1 000 000 Kč. Nadto navrhovatel v návrhu vyjadřuje pochybnost o tom, zda nedošlo k nedůvodnému sloučení předmětu plnění a zda nemělo být poptáváno samostatně vozidlo a samostatně systém.
104. Úřad předně uvádí, že jednou z podmínek pro podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je předcházející podání námitek zadavateli. Platí, že návrh je až druhotným nástrojem procesní obrany dodavatele, neboť prvotním nástrojem jsou námitky, jež jsou podávány přímo zadavateli. Pokud dodavatel nevyužije možnosti podání námitek, resp. takto neučiní včas a řádně, tedy s veškerými zákonnými náležitostmi, pak není oprávněn domáhat se ochrany svých práv před Úřadem. Námitky tedy jsou institutem, který představuje primární ochranu dodavatelů před případným nezákonným postupem zadavatele. Zákon pak definuje konkrétní časový okamžik v průběhu zadávacího řízení, v jehož rámci je z pohledu stěžovatele nutné využít práva k podání námitek. Uvedený přístup koresponduje se zásadou právní jistoty jak všech účastníků zadávacího řízení, resp. potenciálních dodavatelů, tak i samotného zadavatele. Zákon je přitom koncipován tak, aby námitky byly primárně předestřeny zadavateli a aby zadavatel měl možnost na ně reagovat. Zadavatel tedy musí mít možnost seznámit se s namítanými skutečnostmi, a to v dostatečně konkrétní a srozumitelné podobě, aby tak bylo zřejmé, v čem je spatřováno porušení zákona a aby tedy zadavatel mohl zjednat nápravu či napadený postup řádně stěžovateli zdůvodnit.
105. Institut podání námitek je v zákoně upraven v § 241 a následujících ustanoveních. Pravidlo obsažené v § 242 odst. 4 zákona mimo jiné stanoví, že je-li v zadávacím řízení stanovena lhůta pro podání nabídek, musí být námitky proti zadávacím podmínkám doručeny zadavateli nejpozději do skončení této lhůty.
106. Jak vyplývá z dokumentace o zadávacím řízení, zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek do dne 22. 4. 2025. Navrhovatel doručil dne 11. 4. 2025 zadavateli námitky, v nichž napadal zadávací podmínky, a to konkrétně požadovanou technickou kvalifikaci, k čemuž uvedl, že „podmínky požadované zadavatelem k prokázání minimální úrovně technické kvalifikace jsou nepřiměřené a nedůvodné. Nepřiměřený je zejména požadavek, aby referenční zakázka, zahrnující dodávky/služby v oblasti poskytování komplexního řešení (HW a SW) monitoringu registračních značek/vozidel (na místních komunikacích z jedoucího monitorovacího vozidla) měla minimální hodnotu ve výši 3 000 000 Kč bez DPH.“
107. Byť tedy navrhovatel obecně označil celou technickou kvalifikaci za nepřiměřenou a nedůvodnou, veškerá jeho argumentace obsažená v námitkách směřovala výhradně k této referenční zakázce. Nepřiměřenost reference na dodávku či službu v oblasti 5G konektivity v rámci neveřejné sítě navrhovatel ve svých námitkách vůbec nezmínil a k této části technické kvalifikace tedy neuvedl vůbec ničeho, tj. ani to, v čem konkrétně spatřuje v souvislosti s jejím stanovením porušení zákona ze strany zadavatele. Současně navrhovatel nevznesl ve svých námitkách jakoukoliv námitku týkající se způsobu vymezení předmětu veřejné zakázky, tj. sloučení poptávky vozidla a systému.
108. Z dokumentace o zadávacím řízení pak nevyplývá (a navrhovatel to ani netvrdí), že by v průběhu zadávacího řízení doručil navrhovatel zadavateli jiné námitky (ve smyslu § 241 a násl. zákona) než uvedené námitky ze dne 11. 4. 2025.
109. Vzhledem k uvedenému je zřejmé, že pakliže navrhovatel v návrhu oproti podaným námitkám nově napadá i referenci na dodávku či službu v oblasti 5G konektivity poskytované v rámci neveřejné sítě a sloučení předmětu plnění, pak jde o námitky proti zadávacím podmínkám, které však navrhovatel ve lhůtě pro podání nabídek ve smyslu § 242 odst. 4 zákona neuplatnil. Této části návrhu tak nepředcházely řádně a včas podané námitky, a Úřad se jí tudíž nebude dále z věcného pohledu zabývat.
110. Úřad shrnuje, že pokud právě popsané části návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky, jejichž řádné a včasné podání je dle § 257 písm. h) zákona podmínkou pro podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele v téže věci, je zřejmé, že navrhovatel nesplnil zákonnou podmínku pro podání uvedené části návrhu. Z uvedeného důvodu rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku II. tohoto rozhodnutí, a řízení v této části návrhu (tj. týkající se údajné nepřiměřenosti požadavku na doložení zkušenosti s dodávkou či službou v oblasti 5G konektivity poskytované v rámci neveřejné sítě v hodnotě min. 1 000 000 Kč a dále údajného nedůvodného sloučení předmětu plnění) podle ustanovení § 257 písm. h) zákona zastavil, neboť této části návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky.
POUČENÍ
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Včas podaný rozklad proti výroku I. tohoto rozhodnutí má odkladný účinek. Rozklad proti výroku II. tohoto rozhodnutí nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží
1. Statutární město Ústí nad Labem, Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem
2. Mgr. Michal Šimků, advokát, Šítkova 233/1, 110 00 Praha
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] https://smlouvy.gov.cz/smlouva/20599087?backlink=g6ust
[2] https://smlouvy.gov.cz/smlouva/30709852?backlink=wugnm
[3] https://smlouvy.gov.cz/smlouva/30359432
[4] https://smlouvy.gov.cz/smlouva/18687327
[5] https://smlouvy.gov.cz/smlouva/31546904
[6] IČO 06230831, se sídlem Karásek 2290/1m, 621 00 Brno
[7] IČO 19718144, se sídlem Počernická 272/96, 108 00 Praha
[8] IČO 26725533, se sídlem Na Groši 1344/5a, 102 00 Praha 10


