číslo jednací: S302/2008/VZ-23269/2008/510/če

Instance I.
Věc Rekonstrukce OA a VOŠ sociální v Ostravě I. etapa energetických úspor
Účastníci
  1. Moravskoslezský kraj
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 114 odst. 3 zák. č. 137/2006 Sb. - zast.- náležitosti návrhu
Rok 2008
Datum nabytí právní moci 31. 12. 2008
Dokumenty file icon pis44860.pdf 49 KB

Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 31.12.2008

Č.j.: S302/2008/VZ-23269/2008/510/če

V Brně dne 11. prosince 2008

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, zahájeném dne 30.10.2008 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou:

•  zadavatel – Moravskoslezský kraj, IČ 70890692, se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava - Moravská Ostrava, zastoupený hejtmanem Ing. Jaroslavem  Palasem,

•  navrhovatel Ing. Jaroslav Sebera, narozený dne 9.2.1961, podnikající pod obchodním jménem Ing. Jaroslav Sebera – Bohumínská stavební, IČ 44915225, místo podnikání  J. Koczura 493, 735 81 Bohumín,

•  vybraný uchazeč TCHAS, spol. s r. o., se sídlem Francouzská 6167, 708 00 Ostrava – Poruba, za niž jednají Ing. Jan Skořepa a Jacques-Antoine Tanner, jednatelé,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele v podlimitní veřejné zakázce „Rekonstrukce Obchodní akademie a VOŠ sociální  v Ostravě - I. etapa energetických úspor“, zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v ISVZ uveřejněno dne 4.7.2008 pod ev.č. VZ 60019439, rozhodl takto:

  Správní řízení se podle § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh nemá předepsané náležitosti, a to doklad o složení kauce, a navrhovatel tento doklad ve stanovené lhůtě nedoplnil.

Odůvodnění

  Moravskoslezský kraj, IČ 70890692, se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava - Moravská Ostrava, zastoupený hejtmanem Ing. Jaroslavem  Palasem (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), v ISVZ pod ev.č. VZ 60019439 dne 4.7.2008 oznámení otevřeného řízení na podlimitní veřejnou zakázku „Rekonstrukce Obchodní akademie a VOŠ sociální  v Ostravě - I. etapa energetických úspor“. Jako základní hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky zvolil zadavatel nejnižší nabídkovou cenu. Z  dokumentace o veřejné zakázce je zřejmé, že zadavatel ve  lhůtě pro podání nabídek obdržel 4 nabídky.

  Jak vyplývá z  protokolů z  jednání hodnotící komise ze dne 12.8.2008, resp.  ze dne 29.9.2008, komise po posouzení  a hodnocení nabídek konstatovala, že nabídkový rozpočet uchazeče Ing. Jaroslava Sebery, narozeného dne 9.2.1961, podnikajícího pod obchodním jménem Ing. Jaroslav Sebera – Bohumínská stavební, IČ 44915225, místo podnikání  J. Koczura 493, 735 81 Bohumín (dále jen  „navrhovatel“), doložený v jeho nabídce nebyl zpracován v souladu s položkovým rozpočtem, který tvořil přílohu č. 1 zadávací dokumentace, neboť v rozpočtu navrhovatele nejsou uvedeny všechny požadované položky (např. rozpočet pro MaR), resp. při ocenění některých položek  navrhovatel nedodržel jejich požadovanou specifikaci. Na základě toho komise nabídku navrhovatele vyřadila. Jak vyplývá ze zprávy  o  posouzení a hodnocení nabídek ze dne 29.9.2008, komise následně stanovila pořadí nabídek podle výše nabídkové ceny s tím, že jako nejvhodnější vyhodnotila nabídku uchazeče TCHAS, spol. s  r. o., se sídlem Francouzská 6167, 708 00 Ostrava – Poruba, za niž jednají Ing. Jan Skořepa a Jacques-Antoine Tanner, jednatelé (dále jen „TCHAS“). Zadavatel následně rozhodl o vyloučení navrhovatele z  účasti v  zadávacím řízení  a o výběru nejvhodnější nabídky uchazeče TCHAS, a to usnesením rady kraje č. 197/7106  ze dne 26.6.2008. Uvedené skutečnosti zadavatel sdělil jmenovaným dopisy ze dne 3.10.2008.

Z dokumentace vyplývá, že navrhovatel obdržel oznámení zadavatele o svém vyloučení dne 6.10.2008 a následně dopisem ze dne 10.10.2008, doručeným zadavateli téhož dne, proti němu podal námitky. Zadavatel podaným námitkám nevyhověl. Uvedenou skutečnost sdělil navrhovateli dopisem ze dne 16.10.2008, který ho podle doručenky převzal dne 20.10.2008. Navrhovatel následně dopisem ze dne 30.10.2008 podal u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Úřad obdržel návrh dne 30.10.2008 faxem (písemně dne 31.10.2008) a tímto dnem bylo podle § 113 zákona zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Zadavatel obdržel návrh dne 30.10.2008 faxem (písemně dne 31.10.2008). Dokumentaci a stanovisko zadavatele k návrhu Úřad obdržel dne 10.11.2008.

Účastníky správního řízení jsou podle § 116 zákona:

•  zadavatel,

•  navrhovatel,

•  vybraný uchazeč TCHAS.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem ze dne 11.11.2008. Současně zadavateli rozhodnutím č.j. S302/2008/VZ-22660/2008/510/če ze dne 11.11.2008, které nabylo právní moci dne 29.11.2008, uložil předběžné opatření – zákaz uzavřít smlouvu v  zadávacím řízení do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno. Usnesením č.j. S302/2008/VZ-21963/2008/510/če ze dne 11.11.2008, s opravou provedenou rozhodnutím č.j. S302/2008/VZ-23481/2008/510/če  ze dne 21.11.2008 (dále jen „usnesení“ a „opravné rozhodnutí“), Úřad účastníkům řízení stanovil lhůty, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a vyjádřit svá stanoviska v řízení. Současně stanovil navrhovateli lhůtu  k doplnění návrhu o doklad o složení kauce  ve výši ve výši 331 804,00 Kč, a to do pěti dnů od obdržení opravného rozhodnutí, které navrhovatel podle doručenky obdržel dne 24.11.2008.

Úřad přezkoumal na základě § 112 a násl. ustanovení zákona náležitosti návrhu navrhovatele a rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí následující rozhodné skutečnosti.

Návrh musí podle § 114 odst. 2 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat přesné označení zadavatele, v  čem je spatřováno porušení zákona, v  jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, příslušné důkazy, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu zasílaného Úřadu je doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o složení kauce podle § 115 zákona. Jestliže podle § 114 odst. 3 zákona návrh nemá předepsané náležitosti podle odst. 2 téhož ustanovení zákona a navrhovatel je  ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní nebo nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 113 odst. 2 nebo odst. 3 zákona nebo nebyl podán oprávněnou osobou nebo není-li Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o návrhu, Úřad zahájené řízení zastaví; pokud má důvodné podezření, že došlo k porušení tohoto zákona, zahájí správní řízení z moci úřední.

Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč.

Dne 30.10.2008 podal navrhovatel návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, jehož součástí však nebyl doklad o složení kauce. Z výpisů z účtu Úřadu také vyplývalo, že kauce na účet Úřadu složena nebyla. Z dokumentace (nabídky navrhovatele)  je zřejmé, že nabídková cena, kterou navrhovatel podal ve veřejné zakázce činí  33 180 418,00 Kč bez DPH. Podle § 115 odst. 1 zákona činí kauce 1% z nabídkové ceny (33 180 418,00 Kč bez DPH) navrhovatele, tedy po zaokrouhlení částku ve výši 331 804,00 Kč.

Vzhledem k tomu, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce  na účet Úřadu, a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že by kauce byla na jeho účet navrhovatelem složena, stanovil Úřad navrhovateli  usnesením ze dne 11.11.2008, s opravou provedenou opravným rozhodnutím ze dne 21.11.2008,  lhůtu ke složení kauce a k doložení dokladu o jejím složení, a to do pěti dnů od obdržení opravného rozhodnutí. Zároveň ho upozornil na skutečnost, že jestliže ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží a nedoloží doklad prokazující její složení, Úřad podle § 114 odst. 3 zákona zahájené řízení zastaví.

Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoložil doklad o složení kauce na účet Úřadu ani s podáním návrhu, ani ve lhůtě stanovené mu Úřadem, ani později, a tudíž nedodržel zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 2 zákona mj. i doklad o složení kauce podle § 115 zákona. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nedoplnil návrh o doklad o složení kauce podle  § 115 zákona ve lhůtě stanovené Úřadem, rozhodl Úřad o zastavení řízení, jak je uvedeno  ve výroku.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.

 

Mgr. Pavel Herman

ředitel sekce veřejných zakázek

 

  

Obdrží:

Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava - Moravská Ostrava

Ing. Jaroslav Sebera, narozený 9.2.1961, podnikající pod obchodním jménem Ing. Jaroslav Sebera – Bohumínská stavební,  J. Koczura  493, 735 81 Bohumín

 

TCHAS, spol. s  r. o., Francouzská 6167, 708 00 Ostrava – Poruba

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz