číslo jednací: S192/2008/VZ-18794/2008/540/Zaj
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Získávání dotací z fondů EU |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 114 odst. 3 zák. č. 137/2006 Sb. - zast.- náležitosti návrhu |
| Rok | 2008 |
| Datum nabytí právní moci | 8. 1. 2009 |
| Související rozhodnutí | S192/2008/VZ-18794/2008/540/Zaj R159/2008/02-21113/2008/310-ZČ R184/2008/02-25892/2008/310-AS |
| Dokumenty |
Č. j. S192/2008/VZ-18794/2008/540/Zaj | V Brně dne 17. října 2008 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, zahájeném dne 2.7.2008, na návrh ze dne 30.6.2008, jehož účastníky jsou
· zadavatel – Ústecký kraj, IČ 70892156, se sídlem Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem,
· navrhovatel – RENARDS, s. r. o., IČ 25327275, se sídlem Hlinky 138/27, 603 00 Brno, zastoupený na základě plné moci ze dne 23.11.2007 Mgr. Ing. Ladislavem Kavříkem,
· vybraný uchazeč – společnosti Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, a.s., IČ 60279524, se sídlem Velká Hradební 3118/48, 400 02 Ústí nad Labem, ROPRO a.s., IČ 27888941, se sídlem Pařížská 1323/2, 400 01 Ústí nad Labem, a Eurovision, a.s., IČ 27691845, se sídlem Veveří 102, 616 00 Brno, které dne 16.4.2008 uzavřely smlouvu o sdružení za účelem podání společné nabídky,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných ve veřejné zakázce „Získávání dotací z fondů EU“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 11.3.2008 pod ev. č. 60015719 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 11.3.2008 pod ev. č. 2008/S49-067732,
rozhodl podle § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, takto:
Správní řízení se zastavuje, neboť návrh nebyl podán oprávněnou osobou.
Odůvodnění
Zadavatel – Ústecký kraj, IČ 70892156, se sídlem Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), v informačním systému o veřejných zakázkách dne 11.3.2008 pod ev. č. 60015719 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 11.3.2008 pod ev. č. 2008/S49-067732 zadání veřejné zakázky „Získávání dotací z fondů EU“ (dále jen „veřejná zakázka“).
Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 23.4.2008 vyplývá, že zadavatel ve stanovené lhůtě obdržel pět nabídek. Hodnotící komise po kontrole úplnosti nabídek vyřadila ze zadávacího řízení dvě nabídky, které neobsahovaly požadované doklady a všechny náležitosti stanovené v zadávací dokumentaci.
Dopisem ze dne 25.4.2008 požádal zadavatel uchazeče RENARDS, s. r. o., IČ 25327275, se sídlem Hlinky 138/27, 603 00 Brno, zastoupeného na základě plné moci ze dne 23.11.2007 Mgr. Ing. Ladislavem Kavříkem, (dále jen „navrhovatel“), o doplnění kvalifikačních předpokladů a zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, ve lhůtě 3 pracovních dnů ode dne obdržení výzvy. Dne 30.4.2008 obdržel zadavatel dopis navrhovatele, kterým doplnil kvalifikační předpoklady a zdůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu obsaženou v nabídce. Zadavatel zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny neakceptoval a dne 27.5.2008 rozhodl o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení, neboť nabídka navrhovatele obsahovala mimořádně nízkou nabídkovou cenu za část B a C předmětu veřejné zakázky, a dále z toho důvodu, že navrhovatel nedodržel závazné podmínky zadávacího řízení uvedené v čl. 12 zadávací dokumentace, neboť neocenil všechny části projektů uvedených v zadávací dokumentaci.
Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 5.5.2008 vyplývá, že hodnotící komise vyhodnotila jako ekonomicky nejvýhodnější nabídku společností Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, a.s., IČ 60279524, se sídlem Velká Hradební 3118/48, 400 02 Ústí nad Labem, ROPRO a.s., IČ 27888941, se sídlem Pařížská 1323/2, 400 01 Ústí nad Labem, a Eurovision, a.s., IČ 27691845, se sídlem Veveří 102, 616 00 Brno (dále jen „vybraný uchazeč“), které dne 16.4.2008 uzavřely smlouvu o sdružení za účelem podání společné nabídky. O výběru nejvhodnější nabídky rozhodl zadavatel dne 27.5.2008, když se ztotožnil s doporučením hodnotící komise a své rozhodnutí oznámil uchazečům dopisem z téhož dne.
Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení ze zadávacího řízení podal navrhovatel dopisem ze dne 2.6.2008 námitky, které zadavatel obdržel dne 11.6.2008 a které dopisem ze dne 18.6.2008 odmítl podle § 110 odst. 6 zákona pro absenci uvedení újmy, která stěžovateli vznikla, a z toho důvodu, že navrhovatel v námitkách neuvedl, čeho se domáhá. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval odmítnutí námitek za učiněné v souladu se zákonem, podal dopisem ze dne 30.6.2008 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“) u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). Zadavateli byl návrh doručen dne 30.6.2008.
Úřad obdržel návrh dne 2.7.2008 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
Dokumentaci o zadání veřejné zakázky obdržel Úřad dne 7.7.2008.
Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:
• zadavatel,
• navrhovatel
• vybraný uchazeč.
Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č. j. S192/2008/VZ-13504/2008/504/Zaj ze dne 4.7.2008. Zároveň jim usnesením č. j. S192/2008/VZ-13505/2008/540/Zaj ze dne 4.7.2008 stanovil lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. V usnesení Úřad rovněž stanovil navrhovateli lhůtu k provedení úkonu, a to předložení dokladu potvrzujícího, že návrh byl ve lhůtě do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž účastník řízení obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitkám nevyhověl, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli, jak stanoví § 113 odst. 2 zákona.
Dne 15.7.2008 obdržel Úřad doklady, ze kterých vyplynulo, že návrh byl podán v zákonné lhůtě.
Vyjádření zadavatele k návrhu obdržel Úřad dne 16.7.2008. Zadavatel odkazuje na své stanovisko v rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení a na důvody odmítnutí námitek navrhovatele. Dále uvádí, že trvá na posouzení nabídkové ceny navrhovatele jako mimořádně nízké za část B a C předmětu veřejné zakázky a dále, že navrhovatel nedodržel závazné podmínky zadávacího řízení uvedené v čl. 12 zadávací dokumentace, neboť neocenil všechny části projektů uvedených v zadávací dokumentaci.
Dne 17.7.2008 Úřad usnesením č. j. S192/2008/VZ-14375/2008/540/Zaj ze dne 17.7.2008 stanovil navrhovateli lhůtu k provedení úkonu - doplnění návrhu o doklad o složení zbývající části kauce na účet Úřadu. Zbývající část kauce navrhovatel doplatil na účet Úřadu.
Na návrh navrhovatele vydal Úřad dne 17.7.2008 rozhodnutí o předběžném opatření č. j. S192/2008/VZ-14295/2008/540/Zaj, kterým uložil zadavateli zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno. Proti předběžnému opatření podal zadavatel dne 8.8.2008 rozklad, o němž bude rozhodnuto samostatně.
Dne 21.7.2008 umožnil Úřad po předchozí žádosti navrhovatele nahlédnutí do příslušného správního spisu a související dokumentace, s výjimkou nabídek ostatních uchazečů.
Dne 22.8.2008 vydal Úřad usnesení, ve kterém zadavateli stanovil lhůtu, ve které měl písemně odpovědět na otázky týkající se jeho postupu v šetřeném zadávacím řízení při zpracování struktury hodnotícího kritéria nabídkové ceny a realizace první fáze projektů, spočívající v poskytování služeb podle článku 3. písm. A zadávací dokumentace. Dne 3.9.2008 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele k položeným otázkám.
Dne 30.9.2008 obdržel Úřad informaci navrhovatele o změně sídla společnosti a vyjádření, kterým navrhovatel shrnuje svůj postoj k postupu zadavatele ve veřejné zakázce. Ve vyjádření navrhovatel souhrnně uvádí důvody podání návrhu, a vzhledem k tomu, že považuje rozhodnutí zadavatele o vyloučení ze zadávacího řízení za učiněné v rozporu se zákonem, trvá na jeho zrušení. Navrhovatel nepovažuje nabídkovou cenu obsaženou ve své nabídce za mimořádně nízkou vzhledem k předpokládané hodnotě veřejné zakázky a domnívá se, že splnil veškeré zadavatelem požadované náležitosti zadávacích podmínek.
Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona náležitosti návrhu a rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.
Dle § 110 odst. 5 zákona se námitky podávají písemně, podání řádných námitek je podmínkou pro podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele ve stejné věci.
Ustanovení § 110 odst. 6 zákona stanoví, že stěžovatel musí v námitkách uvést, kdo je podává, proti kterému úkonu zadavatele směřují, v čem je spatřováno porušení zákona, jaká újma stěžovateli v důsledku domnělého porušení zákona hrozí nebo vznikla a čeho se stěžovatel domáhá. Námitky neobsahující náležitosti podle tohoto odstavce zadavatel odmítne a bezodkladně písemně uvědomí o této skutečnosti stěžovatele.
Podle § 114 odst. 3 zákona jestliže návrh nemá předepsané náležitosti podle § 114 odst. 2 zákona a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní nebo nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 113 odst. 2 nebo 3 zákona nebo nebyl podán oprávněnou osobou nebo není-li Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o návrhu, Úřad zahájené řízení zastaví; pokud má důvodné podezření, že došlo k porušení tohoto zákona, zahájí správní řízení z moci úřední.
V šetřeném případě navrhovatel podal námitky směřující proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení, neboť nesouhlasil s vyloučením ze zadávacího řízení a s důvody uvedenými zadavatelem v rozhodnutí o vyloučení.
Úřad po přezkoumání obsahu podaných námitek konstatuje, že navrhovatel ve svých námitkách ze dne 2.6.2008 nedodržel ust. § 110 odst. 6 zákona tím, že uvedl pouze to, kdo námitky podává, proti kterému úkonu zadavatele směřují, v čem spatřuje porušení zákona a jaká újma navrhovateli v důsledku domnělého porušení zákona hrozí nebo vznikla. V námitkách není uvedeno, čeho se navrhovatel svými námitkami domáhá, zda se domáhá zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení ze zadávacího řízení, nebo zrušení jiného úkonu zadavatele, či celého zadávacího řízení.
Úřad dále uvádí, že se sice dá předpokládat, že by navrhovatel pravděpodobně požadoval zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení ze zadávacího řízení, nicméně v situaci, kdy v námitkách není žádná zmínka o tom, co navrhuje, nelze než potvrdit postup zadavatele, který námitky odmítl pro nedostatek náležitostí stanovených v ust. § 110 odst. 6 zákona.
Vzhledem k tomu, že navrhovatelem podané námitky neobsahují náležitosti stanovené v § 110 odst. 6 zákona, rozhodl Úřad o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku, neboť námitky neobsahují údaje o tom, čeho se svými námitkami domáhá. Jelikož řádné podání námitek je podmínkou pro podání návrhu ve stejné věci a navrhovatel řádné námitky nepodal, nebyl ani v dané věci oprávněnou osobou k podání návrhu k přezkoumání úkonů zadavatele.
Poučení:
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.
Mgr. Pavel Herman
ředitel sekce veřejných zakázek
Obdrží:
Ústecký kraj, Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
Mgr. Ing. Ladislav Kavřík,
Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, a.s.,Velká Hradební 3118/48, 400 02
Ústí nad Labem
ROPRO a.s., Pařížská 1323/2, 400 01 Ústí nad Labem
Eurovision, a.s., Veveří 102, 616 00 Brno
Na vědomí:
RENARDS, s.r.o., Vídeňská 7, 639 00 Brno
Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce


