číslo jednací: S119/2010/VZ-9017/2010/530/EDo

Instance I.
Věc Dostavba kanalizace v obci Horní Bečva
Účastníci
  1. Obec Horní Bečva
  2. INSTA CZ s.r.o.
  3. Sdružení COMMODUM – TM Stav
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok zamítnuto
Rok 2010
Datum nabytí právní moci 28. 7. 2010
Dokumenty file icon 2010_S119.pdf 91 KB

Č. j.: ÚOHS-S119/2010/VZ-9017/2010/530/EDo

V Brně dne: 30.6.2010


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 12.4.2010 na základě návrhu ze dne 12.4.2010, jehož účastníky jsou

• zadavatel – Obec Horní Bečva, IČ 00303771, Horní Bečva 550, 756 57 Horní Bečva, zastoupené Mgr. Oldřichem Ondryášem, starostou,

• navrhovatel – obchodní společnost INSTA CZ s.r.o., IČ 25374311, se sídlem Jeremenkova 1142/42, 772 00 Olomouc, Hodolany, za niž jedná Josef Mikeska, jednatel,

•  vybraný uchazeč – účastníci sdružení „Sdružení COMMODUM – TM Stav“

•  obchodní společnost COMMODUM, spol. s r.o., IČ 46577238, se sídlem Valašská Bystřice čp. 225, 756 27 Valašská Bystřice, za niž jedná Miroslav Zezulka, jednatel,

•  obchodní společnost TM Stav, spol. s r.o., IČ 48399477, se sídlem Jasenice čp. 729, 755 01 Vsetín, za niž jedná Daniel Mikeš, jednatel,

kteří na základě smlouvy o sdružení uzavřené mezi účastníky sdružení dne 26.1.2010 podali společnou nabídku, a s nímž jmenovaný zadavatel uzavřel dne 11.5.2010 smlouvu o dílo č. 1/2010,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele v podlimitní veřejné zakázce „Dostavba kanalizace v obci Horní Bečva“, zadávané formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno pod ev. č. 60040790 dne 15.1.2010 a následně opraveno dne 29.1.2010,

rozhodl takto:

Návrh společnosti INSTA CZ s.r.o., IČ 25374311, se sídlem Jeremenkova 1142/42, 772 00 Olomouc, Hodolany, za niž jedná Josef Mikeska, jednatel, se podle § 118 odst. 4 písm. d) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zamítá, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v zadávacím řízení nebo v soutěži o návrh.

Odůvodnění

1.  Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný dle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel návrh na přezkoumání úkonů zadavatele – Obec Horní Bečva, IČ 00303771, Horní Bečva 550, 756 57 Horní Bečva, zastoupená Mgr. Oldřichem Ondryášem, starostou (dále jen "zadavatel") při zadávání veřejné zakázky „Dostavba kanalizace v obci Horní Bečva“, zadávané formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno pod ev. č. 60040790 dne 15.1.2010 a následně opraveno dne 29.1.2010 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.  Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 3.3.2010 vyplývá, že zadavatel obdržel k posouzení 8 nabídek. V rámci posouzení a hodnocení nabídek byly z důvodu neprokázání základních kvalifikačních předpokladů a neprokázání ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů vyřazeny 2 nabídky.

3.  Po posouzení a vyhodnocení nabídek komisí jmenovanou zadavatelem, zdokumentovaném ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 3.3.2010, komise vyhodnotila z hlediska kritéria ekonomické výhodnosti nabídky jako nejvhodnější nabídku „Sdružení COMMODUM – TM Stav“

•  obchodní společnost COMMODUM, spol. s r.o., IČ 46577238, se sídlem Valašská Bystřice čp. 225, 756 27 Valašská Bystřice, za niž jedná Miroslav Zezulka, jednatel,

•  obchodní společnost TM Stav, spol. s r.o., IČ 48399477, se sídlem Jasenice čp. 729, 755 01 Vsetín, za niž jedná Daniel Mikeš, jednatel,

kteří na základě smlouvy o sdružení uzavřené mezi účastníky sdružení dne 26.1.2010 podali společnou nabídku (dále jen „vybraný uchazeč“).

4.  Na základě výsledku jednání hodnotící komise zadavatel rozhodl dne 4.3.2010 o výběru nejvhodnější nabídky, což uchazečům oznámil dopisem ze dne 8.3.2010.

5.  Dne 24.3.2010 obdržel zadavatel od obchodní společnosti INSTA CZ s.r.o., IČ 25374311, se sídlem Jeremenkova 1142/42, 772 00 Olomouc, Hodolany, za niž jedná Josef Mikeska, jednatel (dále jen „navrhovatel“) námitky proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky.  Po přezkoumání jejich oprávněnosti zadavatel námitkám navrhovatele nevyhověl, což oznámil dopisem ze dne 1.4.2010, který byl doručen navrhovateli dne 2.4.2010. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval vyřízení námitek za učiněné v souladu se zákonem, podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na zahájení správního řízení.

6.  V návrhu navrhovatel napadá postup zadavatele při posouzení a hodnocení nabídek vedoucí k výběru nejvhodnější nabídky. Pochybení zadavatele navrhovatel spatřuje jednak ve výběru uchazeče, který dle navrhovatele ve své nabídce uvedl nabídkovou cenu tak nízkou, že dle navrhovatele za ni nelze plnění veřejné zakázky objektivně realizovat. Zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny vybraným uchazečem nelze dle navrhovatele ověřit, neboť popis hodnocení nabídek není dostatečně transparentní. V této souvislosti navrhovatel zmiňuje nedodržení postupu stanoveného ustanovením § 77 odst. 6 zákona ohledně zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny a § 80 odst. 1 zákona vztahujícího se ke zprávě o posouzení a hodnocení nabídek. Transparentní popis hodnocení nabídek ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek dle navrhovatele absentuje, a proto navrhovatel považuje rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky za nepřezkoumatelné.

7.  Na základě uvedených argumentů navrhovatel alternativně navrhuje, aby Úřad buď zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky a aby zadavateli uložil provést nové posouzení a hodnocení nabídek, nebo aby zrušil celé předmětné zadávací řízení.

8.  Úřad obdržel návrh dne 12.4.2010 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

9.  Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

• zadavatel,

• navrhovatel,

• vybraný uchazeč.

10.  Zadavatel v dopise ze dne 12.5.2010, který byl Úřadu doručen dne 13.5.2010,  uvedl, že provádí relevantní činnost podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona – poskytování vodovodu, sloužícího veřejné potřebě, pro účely provozování takového vodovodu podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s dodávkou pitné vody a provádění činnosti, která souvisí s odváděním odpadních vod kanalizací sloužící veřejné potřebě a s čištěním odpadních vod. Zadavatel je vlastník vodovodů a kanalizací, jejichž provozování provádí prostřednictvím společnosti Služby HB s.r.o., IČ 25908111, se sídlem Horní Bečva 550, 756 57 Horní Bečva, kterou pro výše uvedený účel založil a jejímž je 100% vlastníkem. Zadavatel svá tvrzení také doložil kopií "Smlouvy o správě a provozování vodohospodářského infrastrukturního majetku" ze dne 1.7.2002 uzavřenou mezi ním a zmíněnou společností Služby HB s.r.o.

11.  Aby bylo zřejmé, že se zadavatel nachází v pozici tzv. sektorového zadavatele, resp. že je vlastníkem stávajících vodovodních řádů a splaškových kanalizací, zadavatel doložil také další dokumenty osvědčující, že je zadavatelem ve smyslu ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona v odvětví vodárenství. Zadavatel doložil následující listiny:

•  Výpis z obchodního rejstříku firmy Služby HB s.r.o., který prokazuje, že předmětem podnikání firmy Služby HB s.r.o. je i provozování vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu,

•  Rozhodnutí Městského úřadu Rožnov pod Radhoštěm ze dne 27.12.2007, jako věcně a místně příslušného vodoprávního úřadu, kterým se vydává povolení k vypouštění odpadních vod z ČOV Horní a Prostřední Bečva do vod povrchových a k nakládání s vodami s platností do 31.12.2012.

•  Rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje ze dne 26.4.2010, o povolení k provozování vodovodu a kanalizace Obce Horní Bečva pro veřejnou potřebu,

•  Provozní evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2010, kde je potvrzeno v bodě 7. vlastnictví stokové sítě obcí Horní Bečva,

•  Majetková evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2010, kde je potvrzeno v bodě 6. vlastnictví kanalizační sítě obcí Horní Bečva,

•  Inventurní soupis inventarizace majetku Obce Horní Bečva ke dni 31.12.2009, který potvrzuje vlastnictví kanalizace Obce Horní Bečva,

•  Souhrnná technická zpráva na investiční akci „Dostavba stokových systémů na pozemcích v k.ú. Horní Bečva“ do ČOV od společnosti Projekt IV, s.r.o., Praha 8,

•  Rozhodnutí č. 08018691-SFŽP ze dne 28.1.2009, o poskytnutí dotace, vydané Ministerstvem životního prostředí, na akci „Dostavba kanalizace v obci Horní Bečva“.

12.  Zadavatel dále Úřadu oznámil, že s vybraným uchazečem uzavřel smlouvu o dílo dne 11.5.2010, jejíž kopii následně Úřadu také doručil.

13.  Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-S119/2010/VZ-6916/2010/530/EDo ze dne 21.5.2010. Usnesením
č. j. ÚOHS-S119/2010/VZ-6917/2010/530/EDo ze dne 21.5.2010 Úřad účastníkům řízení stanovil lhůty, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a vyjádřit v řízení své stanovisko.

14.  Dne 28.5.2010 obdržel Úřad vyjádření zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel Úřadu sdělil, že nemá k předmětné záležitosti dalších důkazů, ani nečiní žádné  jiné návrhy. Zadavatel v tomto svém vyjádření odkázal na své stanovisko ze dne 12.5.2010.

15.  Úřad přezkoumal na základě § 112 případ ve všech vzájemných souvislostech. Po zhodnocení všech podkladů a na základě vlastních zjištění rozhodl o zamítnutí návrhu, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona.

16.  Podle § 2 odst. 7 zákona vykonává-li veřejný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti veřejného zadavatele.

17.  Podle § 4 odst. 1 písm. d) zákona se relevantní činností pro účely zákona rozumí v odvětví vodárenství

1. poskytování vodovodu, sloužícího veřejné potřebě, pro účely provozování takového vodovodu podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody,

2. provozování vodovodu sloužícího veřejné potřebě podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody, nebo

3. dodávka pitné vody do vodovodu podle bodů 1 a 2.

18.  Podle § 4 odst. 1 písm. e) bodu 2. zákona se relevantní činností pro účely zákona rozumí rovněž činnost osob vykonávajících relevantní činnost podle písmene d), pokud tato činnost souvisí s odváděním odpadních vod kanalizací sloužící veřejné potřebě nebo s čištěním odpadních vod.

19.  Podle § 19 odst. 1 zákona sektorový zadavatel postupuje podle tohoto zákona pouze v případě nadlimitních veřejných zakázek zadávávaných v souvislosti s výkonem relevantní činnosti.

20.  Z dokladů předložených zadavatelem v rámci správního řízení je zřejmé, že zadavatel vykonává relevantní činnost uvedenou v ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona v odvětví vodárenství a činnosti s vodárenstvím související tím, že jako vlastník poskytuje vodohospodářský infrastrukturní majetek (tj. vodovod, sloužící veřejné potřebě a kanalizaci, která souvisí s odváděním odpadních vod sloužící veřejné potřebě nebo s čištěním odpadních vod, sloužící veřejné potřebě), což dokládá smlouvou o správě a provozování vodohospodářského infrastrukturního majetku ze dne 1.7.2002,  inventurním soupisem inventarizace majetku Obce Horní Bečva ke dni 31.12.2009, který potvrzuje vlastnictví kanalizace Obce Horní Bečva, výpisem z provozní evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2010, kde je potvrzeno v bodě 7. vlastnictví stokové sítě obcí Horní Bečva, výpisem z majetková evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2010, kde je potvrzeno v bodě 6. vlastnictví kanalizační sítě obcí Horní Bečva, rozhodnutím Městského úřadu Rožnov pod Radhoštěm ze dne 27.12.2007, jako věcně a místně příslušného vodoprávního úřadu, kterým se vydává povolení k vypouštění odpadních vod z ČOV Horní a Prostřední Bečva do vod povrchových a k nakládání s vodami s platností do 31.12.2012, rozhodnutím Krajského úřadu Zlínského kraje ze dne 26.4.2010, o povolení k provozování vodovodu a kanalizace Obce Horní Bečva pro veřejnou potřebu.

21.  Jak je v informačním systému o veřejných zakázkách ze dne 29.1.2010 v bodě II. 1.5) označeném jako „Stručný popis zakázky“ uvedeno, je předmětem plnění veřejné zakázky dostavba kanalizace v obci Horní Bečva s cílem odkanalizování zastavěného území obce Horní Bečva a odvedení vod na stávající ČOV. Vybudováním nových stok se zabrání odtoku odpadních vod do stávající dešťové kanalizace, vsakům do půdy a dalším negativním vlivům na životní prostředí. Zadavatel současně uvedl, že daný projekt je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci "Operačního programu Životní prostředí". Zakázka na dostavbu kanalizace v obci Horní Bečva je tedy zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti veřejného zadavatele, přičemž zadavatel současně splňuje podmínky výkonu relevantní činnosti v odvětví vodárenství podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona.

22.  Podle § 12 odst. 1 zákona se nadlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota podle § 13 bez daně z přidané hodnoty dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb. Podle odst. 2 téhož ustanovení zákona se podlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota činí v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby nejméně 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a nedosáhne finančního limitu podle odstavce 1.

23.  Podle nařízení vlády České republiky  č. 474/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, a nařízení vlády č. 78/2008 Sb., kterým se stanoví finanční limity pro účely koncesního zákona, činí finanční limit podle § 12 odst. 1 zákona v případě veřejných zakázek na stavební práce 125 451 000,- Kč.

24.  V šetřeném případě je v oznámení o zakázce uvedena předpokládaná cena veřejné zakázky 37 623 681,- Kč bez DPH a této hodnotě odpovídá i cena sjednaná ve smlouvě o dílo s vybraným uchazečem ze dne 11.5.2010, která dle bodu IV. této smlouvy činí 33 587 565,- Kč bez DPH.

25.  Na základě výše uvedených skutečností je zřejmé, že obec Horní Bečva zadává veřejnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti, při které je vázána podle § 2 odst. 7 zákona pouze postupy platnými pro sektorové zadavatele, kteří podle § 19 odst. 1 zákona postupují podle zákona o veřejných zakázkách pouze při zadávání nadlimitních veřejných zakázek. Vzhledem k tomu, že se jedná o podlimitní veřejnou zakázku, nevznikla zadavateli povinnost postupovat podle zákona.

26.  Podle ust. § 118 odst. 4 písm. d) zákona Úřad návrh zamítne, pokud návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v zadávacím řízení nebo v soutěži o návrh.

27.  Jelikož předpokládaná hodnota šetřené veřejné zakázky nedosáhla finančního limitu stanoveného pro nadlimitní veřejné zakázky a zadavatel zároveň naplnil definici sektorového zadavatele, který není povinen postupovat podle zákona v případě podlimitních veřejných zakázek, Úřad návrh zamítl, neboť návrh nesměřoval proti postupu, který je zadavatel povinen podle zákona v zadávacím řízení dodržovat.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Rozklad proti rozhodnutí o předběžném opatření nemá podle § 117 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení, kterému bylo předběžné opatření oznámeno, mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

  Mgr. Kamil Rudolecký

  Místopředseda

Obdrží:

·  Obec Horní Bečva, Horní Bečva 550, 756 57 Horní Bečva

·  INSTA CZ s.r.o., Jeremenkova 1142/42, 772 00 Olomouc, Hodolany

·  COMMODUM, spol. s r.o., Valašská Bystřice čp. 225, 756 27 Valašská Bystřice

·  TM Stav, spol. s r.o., Jasenice čp. 729, 755 01 Vsetín

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en