číslo jednací: R79/2010/VZ-15033/2010/310/PMo

Instance II.
Věc Trest domácího vězení – Provozování služby elektronického monitoringu odsouzených včetně dodávky centrálního úložiště a jeho rozhraní
Účastníci
  1. Česká republika, Ministerstvo spravedlnosti ČR
  2. ALFA secure s.r.o.
  3. ABI Special, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno
Rok 2010
Datum nabytí právní moci 12. 10. 2010
Dokumenty file icon 2010_R079.pdf 83 KB

Č. j.: ÚOHS-R79/2010/VZ-15033/2010/310/PMo

 

V Brně dne: 6. října 2010

 

Ve správním řízení o rozkladu doručeném dne 21. 6. 2010 zadavatelem

·  Českou republikou – Ministerstvem spravedlnosti ČR, se sídlem Vyšehradská 424/16,  128 10 Praha 2, IČ 00025429, zastoupenou JUDr. Jiřím Pospíšilem, ministrem spravedlnosti, 

  proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 4. 6. 2010  č. j. S161,163/2010/VZ-7990/2010/520/DŘí,

jehož dalšími účastníky správního řízení jsou společnosti –

·  ALFA secure s. r. o., se sídlem Puškinova 1122/III, 290 01 Poděbrady, IČ 26451867, za niž jedná František Třeštík, jednatel, ve správním řízení na základě plné moci ze dne 20. 4. 2010 zastoupená JUDr. Jindřichem Vítkem, advokátem AK Erhartová Vítek, se sídlem  Nad Petruskou 1, 120 00 Praha 2, IČ 63622777, a

·  ABI Special, s. r. o., se sídlem Brandlova 1267/6, 702 00 Moravská Ostrava, IČ 25978292,  za niž jedná Libor Svoboda, jednatel,

které bylo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže vydáno ve společném správním řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání nadlimitní veřejné zakázky  „Trest domácího vězení – Provozování služby elektronického monitoringu odsouzených včetně dodávky centrálního úložiště a jeho rozhraní“, v otevřeném řízení podle zákona č. 137/2006 Sb.,  o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 5. 3. 2010 pod evidenčním číslem 60042564 a v Úředním věstníku EU dne 9. 3. 2010 pod zn. 2010/S 47-069238,

jsem podle ust. § 90 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na ust. § 90 odst. 2 téhož zákona, na základě návrhu rozkladové komise, jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, rozhodl takto:

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S161,163/2010/VZ-7990/2010/520/Dří ze dne 4. 6. 2010

r u š í m

a správní řízení o rozkladu

z a s t a v u j i.

Odůvodnění

I.  Zadávací řízení a prvostupňové řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1.  Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále jen „zákon“), k výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, obdržel dne 14. 5. 2010 návrh společnosti ALFA secure s. r. o., se sídlem Puškinova 1122/III, 290 01 Poděbrady, IČ 26451867, za niž jedná František Třeštík, jednatel, ve správním řízení na základě plné moci ze dne 20. 4. 2010 zastoupená JUDr. Jindřichem Vítkem, advokátem AK Erhartová Vítek, se sídlem  Nad Petruskou 1, 120 00 Praha 2, IČ 63622777 (dále jen „navrhovatel ALFA secure s. r. o.“),  na přezkoumání úkonů učiněných zadavatelem Českou republikou – Ministerstvem spravedlnosti ČR, se sídlem Vyšehradská 424/16, 128 10 Praha 2, IČ 00025429, zastoupeným  JUDr. Jiřím Pospíšilem, ministrem spravedlnosti (dále jen „zadavatel“), v nadlimitní veřejné zakázce „Trest domácího vězení – Provozování služby elektronického monitoringu odsouzených včetně dodávky centrálního úložiště a jeho rozhraní“, zadávané v otevřeném řízení, jejíž oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne  5. 3. 2010 pod evidenčním číslem 60042564 a v Úředním věstníku EU dne 9. 3. 2010 pod  zn. 2010/S 47-069238 (dále jen „veřejná zakázka“). 

2.  Dne 21. 5. 2010 Úřad obdržel návrh společnosti ABI Special, s. r. o., se sídlem Brandlova 1267/6, 702 00 Moravská Ostrava, IČ 25978292, za niž jedná Libor Svoboda, jednatel  (dále jen „navrhovatel ABI Special s. r. o.“), na přezkoumání úkonů učiněných zadavatelem v předmětné veřejné zakázce. Součástí návrhu byl návrh na vydání předběžného opatření, kterým má být zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení. Dne 27. 5. 2010 obdržel Úřad od navrhovatele ALFA secure s. r. o. doplnění návrhu, jehož součástí je návrh na vydání předběžného opatření, kterým má být zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení.

II.  Napadené rozhodnutí

3.  Dne 4. 6. 2010 vydal Úřad rozhodnutí o předběžném opatření č. j. S161,163/2010/VZ-7990/2010/520/DŘí, kterým zadavateli uložil zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení,  a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.

4.  V odůvodnění tohoto rozhodnutí Úřad uvedl, že po předběžném přezkoumání daného případu získal pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem při stanovení profesního kvalifikačního předpokladu v bodu 4.1 písm. b) „Profesní kvalifikační předpoklady“ zadávací dokumentace, podle kterého „profesní kvalifikační předpoklady podle § 54 písm. b) zákona prokáže uchazeč předložením dokladu o oprávnění k podnikání podle zvláštních právních předpisů v rozsahu odpovídajícím předmětu veřejné zakázky, zejména dokladu prokazujícího příslušné živnostenské oprávnění či licenci, minimálně však v oblastech poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob, výroba, instalace, opravy elektrických strojů a přístrojů, elektronických a telekomunikačních zařízení  a poskytování software poradenství v oblasti informačních technologií, zpracování dat, hostingové a související činnosti a webové portály a dokladu o všeobecném oprávnění podle ust. § 9 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, v platném znění“, respektive zda zadavatel omezil rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem dané veřejné zakázky. 

5.  Dále Úřad v napadeném rozhodnutí konstatoval, že na základě výše uvedených pochybností  o souladu postupu zadavatele se zákonem rozhodl o předběžném opatření v rozsahu nezbytném pro zajištění účelu řízení tak, aby smlouva na plnění dané veřejné zakázky nebyla uzavřena dříve, než bude případ řádně prošetřen, případně než bude zjednána náprava. 

III.  Řízení o rozkladu

6.  Rozhodnutí Úřadu č. j. ÚOHS-S161,193/2010/VZ-7990/2010/520/DŘí ze dne 4. 6. 2010 napadl zadavatel rozkladem doručeným Úřadu dne 21. 6. 2010, kterýmžto dnem bylo zahájeno správní řízení o rozkladu.

7.  Dne 9. 9. 2010 vydal Úřad usnesení č. j. ÚOHS‑S161,163/2010/VZ-9450/2010/520/Dří, kterým zastavil předmětné správní řízení, neboť dne 9. 8. 2010 obdržel rozhodnutí zadavatele ze dne 4. 8. 2010 o zrušení předmětného zadávacího řízení. Jelikož tedy  v průběhu správního řízení zadavatel zadání šetřené veřejné zakázky zrušil, zanikla tak veřejná zakázka, která měla být Úřadem přezkoumána. Návrh navrhovatele ALFA secure  s. r. o. a navrhovatele ABI Special s. r. o. se tak stal zjevně bezpředmětným, a proto Úřad dané správní řízení zastavil. Výše uvedené usnesení nabylo právní moci dne 30. 9. 2010.

IV.  Stanovisko předsedy Úřadu

8.  Podle ust. § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu platí, že jestliže odvolací správní orgán dojde  k závěru, že napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo že je nesprávné, napadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a řízení zastaví.

9.  Podle naposledy citovaného ustanovení postupuje odvolací správní orgán na základě  § 90 odst. 2 správního řádu též tehdy, jde-li o odvolání proti rozhodnutí o předběžném opatření a nabylo-li již rozhodnutí ve věci právní moci, ledaže by rozhodnutí o tomto odvolání mohlo mít význam pro náhradu škody.

10.  K tomu uvádím, že pokud Úřad před vydáním rozhodnutí o rozkladu v této věci vydal meritorní prvostupňové rozhodnutí, přičemž toto rozhodnutí následně i nabylo právní moci, jedná se o skutečnost předvídanou výše citovaným ust. § 90 odst. 2 v návaznosti na ust.  § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu. Napadené rozhodnutí musí tedy být v souladu   s relevantními ustanoveními správního řádu zrušeno a správní řízení o rozkladu je třeba zastavit.

V.  Závěr

11.  Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že dané okolnosti odůvodňují aplikaci ust. § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu, jsem dospěl k závěru, že nastaly podmínky pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení.

12.  Vzhledem k výše uvedenému, když jsem shledal důvody, pro které bylo nutno napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku uvedeno.

Poučení

Proti tomuto usnesení se nelze podle § 91 odst. 1 správního řádu dále odvolat.

otisk úředního razítka

Ing. Petr Rafaj

předseda

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 Obdrží:

1.  Česká republika – Ministerstvo spravedlnosti ČR, Vyšehradská 424/16, 128 10 Praha 2

2.  JUDr. Jindřich Vítek, advokát AK Erhartová Vítek, Nad Petruskou 1, 120 00 Praha 2

3.  ABI Special s. r. o., Brandlova 1267/6, 702 00 Moravská Ostrava 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz