Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- O Úřadu > Etické normy a protikorupční opatření
Oznamování
Oznamování podezření z porušení právních předpisů
V souladu s právními předpisy, které ukládají Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zajistit systém evidence oznámení o podezření z porušení právních předpisů, je s účinností od 1. 8. 2023 zřízena funkce osoby, která přijímá a vyřizuje oznámení o možném protiprávním jednání podle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (dále jen „prošetřovatel“).
Prošetřovatel... - O Úřadu > Historie Úřadu > Vývoj soutěžního práva
První zmínku o kartelovém právu v českých zemích lze najít v § 4 rakouského koaličního zákona č. 43 z roku 1870, podle něhož neměly právní účinnost úmluvy živnostníků uzavřené s cílem zvýšit ceny zboží v neprospěch zákazníků. Po vzniku Československé republiky došlo k první systematické úpravě práva proti omezování soutěže v roce 1933. Stalo se tak zákonem č. 141/1933 Sb., o kartelech a soukromých monopolech. Na rozdíl od současné... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Místní šetření
Informace o místním šetření pro soutěžitele
Soutěžitelé jsou dle § 21f a § 21g soutěžního zákona povinni podrobit se šetření Úřadu na pozemcích a ve všech objektech, místnostech a dopravních prostředcích, které užívají při své činnosti v hospodářské soutěži (obchodní prostory); poskytnout Úřadu, resp. jeho zaměstnancům a pověřeným osobám, nezbytnou součinnost k výkonu jeho oprávnění a výkon těchto oprávnění strpět a rovněž strpět... - Informační centrum > Informace k nahlížení do spisu
K nahlížení do spisu je níže zveřejněn stručný popis postupu při podání žádosti, doplněný o výtah z příslušné části vnitřního předpisu upravujícího nahlížení do spisu.
Konkrétní postup při žádosti o nahlížení
Žádost musí být doručena osobně, poštou, do datové schránky ÚOHS, v elektronické formě s uznávaným elektronickým podpisem anebo podána ústně do protokolu.
Za podmínky, že bude žádost do pěti dnů potvrzena, popřípadě doplněna... - Informační centrum > Vzdálený přístup ke spisu
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil 1. září 2022 provoz systému pro vzdálený přístup do správního spisu. Služba umožňuje osobám, které mají přístup ke správnímu spisu, typicky zejména účastníkům řízení a jejich právním zástupcům, vzdáleně přistoupit do spisu přes internetové připojení, aniž by museli osobně nahlížet do spisu v sídle Úřadu.
Podle odhadů Úřadu budou moci oprávněné osoby prostřednictvím vzdáleného přístupu... - Informační centrum > Informace k vyznačování obchodního tajemství
Dokument je vodítkem pro soutěžitele poskytující Úřadu informace, podklady a obchodní záznamy (dále též „podklady a informace“) nezbytné pro jeho činnost, při označování informací, jež představují jejich obchodní tajemství.
1. Obecná východiska
1.1 Úřad je oprávněn podle zákona o ochraně hospodářské soutěže[1] vyžadovat od soutěžitelů[2] podklady a informace nezbytné pro jeho činnost, které mohou mít význam pro objasnění... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Sektory a trhy náchylné k bid riggingu
K tomu, aby podniky realizovaly úspěšnou tajnou dohodu typu bid rigging, musí se shodnout na společném postupu pro její realizaci, monitorovat, zda všichni zúčastnění dohodu dodržují, a nastavit způsob, jak potrestat ty, kdo dohodu neplní. I když se tento typ tajných dohod může objevit ve všech ekonomických sektorech, existují určitá odvětví, která jsou k jeho vzniku náchylnější. Pokud jsou pro předmětný sektor nebo trh charakteristické dále popsané rysy... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging
Bid rigging jsou tajné kartelové dohody uzavírané mezi účastníky výběrových řízení s úmyslem ovlivnit výsledek výběrového řízení ve prospěch dosažení předem dohodnutého cíle. Jaké jsou možnosti odhalování a potírání takových dohod? Jaká preventivní opatření mohou zadavatelé či organizátoři výběrových řízení přijmout za účelem předcházení vzniku tajných dohod?
Prevence a detekce kartelových dohod v souvislosti s výběrovými řízeními... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Olomoucká nemocnice oslovila pouze jednoho zájemce (14. 9. 2007)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina potvrdil uložení pokuty 100 tisíc korun Fakultní nemocnici Olomouc. Důvodem je závažné pochybení v tendru na dodávku výpočetní techniky - ÚOHS se vždy bude zabývat všemi podněty a stížnostmi (29. 11. 2007)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže si podnětů občanů mimořádně váží, proto považuje za nutné reagovat na ne zcela přesné informace v některých sdělovacích prostředcích - Využití upraveného plánu jakosti jako hodnotícího kritéria může být problematické (5. 5. 2008)
Dvě rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Peciny z května 2007 týkající se veřejných zakázek „Břeclavsko – rekonstrukce a výstavba vodohospodářské infrastruktury v povodí řeky Dyje – část B, C“ zadavatele Vodovody a kanalizace Břeclav byla v nedávné době zrušena rozsudky Krajského soudu v Brně. - Zdravotní pojišťovny jsou veřejnými zadavateli (6. 10. 2008)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina pravomocně potvrdil zastavení správního řízení ve věci veřejné zakázky na Dodávku vitaminových přípravků pro děti zadavatele Hutnická zaměstnanecká pojišťovna, neboť neshledal porušení zákona o veřejných zakázkách - Netransparentní losování na Povodí Labe (20. 2. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil svým prvostupňovým nepravomocným rozhodnutím ze dne 18. února 2009 pokutu 100 tisíc korun zadavateli Povodí Labe. Důvodem jsou závažná pochybení při vypsání tendru na rekonstrukci zdí plavební komory v Lysé nad Labem. Zakázku z roku 2005 o objemu 44 mil. korun realizovala LABSKÁ, strojní a stavební společnost - Zákon o významné tržní síle vstoupil v účinnost (2. 2. 2010)
Dne 1. února 2010 nabyl účinnosti zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (dále jen ZVTS). Kontrolou nad jeho dodržováním byl pověřen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - Úřad prověří návrh Kapsche (25. 9. 2018)
V současné době je ve věci systému elektronického mýtného uzavřena smlouva, zadávací řízení skončilo a Úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy. Úřadu byl nyní takový návrh doručen a bude se jím bezesporu zabývat. Návrh bude prověřen v zákonné lhůtě, tedy do 60 dní... - Předseda ÚOHS potvrdil zamítnutí návrhu proti zakázce Českých drah na elektrické jednotky EMU160 (30. 1. 2019)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu ze dne 19. 9. 2018, jímž byl zamítnut návrh společnosti ALSTOM Transport Deutschland GmbH na přezkoumání zadávacích podmínek v zadávacím řízení na uzavření rámcové dohody na dodávky elektrických jednotek EMU160 pro regionální dopravu, zadávaném společností České dráhy, a.s - K rozhodnutím o rámcových dohodách DSÚK na nákup autobusů (17. 4. 2019)
Ústecký kraj ve své včerejší tiskové zprávě zavádějícím způsobem mylně, značně zjednodušeně a účelově interpretuje důvody dvou prvostupňových rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vydaných 15. 4. 2019, jimiž byl uložen Dopravní společnosti Ústeckého kraje zákaz plnění rámcových dohod na dodávky autobusů o délce 10,5 m a 12 m - Rozklad zadavatelů ve věci VMO Žabovřeská byl zamítnut (20. 5. 2020)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl na doporučení rozkladové komise rozklad zadavatelů Ředitelství silnic a dálnic ČR a Statutárního města Brna proti prvostupňovému rozhodnutí, jímž bylo zrušeno zadávací řízení „I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II“. Zrušení uvedeného zadávacího řízení tedy nabylo právní moci
cs | en