Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1546x
- Referenční sazba od 1. 2. 2009 (2. 2. 2009)
Dne 23. 1. 2009 bylo v Úředním věstníku Evropských společenství zveřejněno oznámení Evropské komise o aktuální úrokové sazbě pro navrácení státní podpory a o referenční a diskontní sazbě pro jednotlivé členské státy. - Informační list ÚOHS a předsednictví ČR v Radě Evropské unie (2. 2. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává první Informační list roku 2009, který je věnován českému předsednictví v Evropské unii - Plnění informační povinnosti o veřejných podporách poskytnutých v roce 2008 (19. 2. 2009)
V souladu s § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, jsou poskytovatelé povinni Úřadu do 30. dubna kalendářního roku předložit informace o veřejných podporách, poskytnutých v předcházejícím kalendářním roce. Forma a obsah plnění informační povinnosti k poskytnuté... - Referenční sazba od 1. 3. 2009 (24. 2. 2009)
Dne 20. 2. 2009 Evropská komise aktualizovala výši úrokové sazby pro navrácení státní podpory a referenční a diskontní sazbu pro jednotlivé členské státy. Oznámené referenční sazby jsou platné od 1. března 2009. Pro Českou republiku platí nová referenční sazba ve výši 3,74%. Nová referenční sazba a sazba pro navrácení je uveřejněna na internetové adrese:http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.htmlOdbor vnějších vztahů ÚOHS09/022/VP005 - Zpráva o podpoře na služby obecného hospodářského zájmu (3. 3. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto monitorovací, koordinační a poradenský orgán v oblasti veřejné podpory vypracoval za Českou republiku zprávu o poskytnuté veřejné podpoře na služby obecného hospodářského zájmu - Výroční zpráva Úřadu za rok 2008 (6. 3. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2008. Publikace podává přehled a statistiky o činnosti Úřadu ve všech oblastech jeho působnosti za minulý rok i výhled na plánovanou agendu pro rok 2009. Výroční zpráva ke stažení v *.PDF BOdbor vnějších vztahů ÚOHS09/030 - Referenční sazba od 1. 4. 2009 (26. 3. 2009)
Od 1. 4. 2009 platí pro Českou republiku nová základní sazba pro výpočet referenční a diskontní sazby a sazby pro navrácení veřejné podpory. Tato referenční sazba činí 2,96%. Nová referenční sazba a sazba pro navrácení je uveřejněna na internetové adrese:http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.htmlOdbor vnějších vztahů ÚOHS09/041/VP009 - Příručka o předpisech platných v oblasti veřejné podpory, určená pro malé a střední podniky (26. 3. 2009)
Evropská komise zveřejnila na svých internetových stránkách příručku určenou malým a středním podnikům, která obsahuje přehled pravidel platných v oblasti veřejné podpory, na jejižch základě je možno uvedeným subjektům poskytovat veřejnou podporu. Příručka obsahuje rovněž opatření, která jsou zahrnuta v Dočasném rámci Společenství zlepšující přístup k financování za současné finanční a hospodářské krize. Příručka je k dispozici... - Oznámení o pojmu spojujících se soutěžitelů (1. 4. 2009)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokračuje ve svém programu transparentnosti a předvídatelnosti rozhodovací činnosti v oblasti spojování soutěžitelů a po veřejné konzultaci s odbornou veřejností vydává finální text Oznámení o pojmu spojujících se sotěžitelů - Publikace ke konferenci Evropský soutěžní den (11. 5. 2009)
Publikace s články k jednotlivým panelovým diskuzím konference Evropský soutěžní den, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádá ve dnech 13. a 14. května 2009 v Brně, je k dispozici ke stažení zde B.Odbor vnějších vztahů ÚOHS
cs | en