Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1546x
- Formulář pro oznamování podpor poskytnutých na základě nařízení č. 651/2014 (tzv. nařízení o blokových výjimkách) (23. 7. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v reakci na četné dotazy poskytovatelů zveřejnil formulář pro oznamování režimů (a ad hoc podpor) poskytnutých na základě Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, tzv. nařízení o blokových výjimkách - Sdružení soutěžitelů v hospodářské soutěži (7. 11. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal letošní třetí číslo informační listů, tentokrát na téma sdružení soutěžitelů v hospodářské soutěži - Dozor nad orgány veřejné správy (10. 12. 2014)
Čtvrtý informační list vydaný Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2014 je věnován právní úpravě, která vrátila do české legislativy zákaz orgánům veřejné správy narušovat hospodářskou soutěž - Stanovisko ÚOHS k výpočtu výše kauce při podání návrhu na přezkum veřejné zakázky (20. 7. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil stanovisko k výpočtu výše kauce dle ustanovení. § 115 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v účinném znění - Veřejná diskuse k přijaté směrnici o náhradách škod z protisoutěžního jednání (15. 9. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyzývá k účasti ve veřejné diskusi o implementaci Směrnice 2014/104/EU Evropského parlamentu a Rady ze dne 26. listopadu 2014 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vypracoval zjednodušený návod pro poskytování podpory de minimis a pro zápis do centrálního registru (14. 3. 2016)
Zjednodušený návod pro poskytování podpory de minimis a jejího zápisu do centrálního registru má za cíl poskytnout v přehledné formě příslušné kroky, které je třeba ze strany poskytovatele učinit v případě poskytnutí veřejných prostředků v režimu de minimis - Výroční zpráva 2015 (6. 5. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal výroční zprávu za rok 2015 - Veřejná diskuse k návrhu vyhlášky o podrobnostech návrhu na povolení fúze (3. 6. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyzývá k účasti ve veřejné diskuzi k návrhu vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti odůvodnění návrhu na povolení spojení soutěžitelů a dokladů osvědčujících skutečnosti rozhodné pro spojení - Další nepravdivé a zmatečné informace Lidových novin (18. 10. 2016)
Lidové noviny dnes uveřejnily článek Antimonopolní úřad ve hře o "hlavák", v němž jsou obsaženy zjevně nesprávné a zmatečné informace, které poškozují Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Úřad požádal Lidové noviny o zveřejnění opravného článku - Sdělení ÚOHS k problematice zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravní obslužnosti se zohledněním sociálních aspektů (20. 3. 2017)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v souvislosti s diskuzí o možnostech změn smluv o veřejných službách v regionální autobusové dopravě, uzavřených mezi kraji a poskytovateli dopravních služeb, považuje za vhodné
podrobněji se vyjádřit k problematice zohlednění sociálních aspektů při zadávání veřejných zakázek a následném uzavírání smluv o veřejných službách v přepravě v nabídkovém řízení
cs | en