Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- EK zahájila veřejnou konzultaci o pravidlech veřejné podpory v oblasti námořní dopravy (20. 2. 2012)
Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci o přezkumu Pokynů Společenství pro státní podporu námořní dopravy. Veřejné konzultace se můžou účastnit členské státy, orgány veřejné správy, obchodní společnosti, jednotlivci a další zúčastněné subjekty - Plnění informační povinnosti o výši vyplacené veřejné podpory v roce 2011 (6. 3. 2012)
Poskytovatel veřejné podpory je povinen poskytnout do 30. dubna 2012 informace o výši poskytnuté veřejné podpory za kalendářní rok 2011 - Veřejná konzultace o revizi pravidel EU pro regionální podporu (6. 3. 2012)
V souvislosti s blížícím se vypršením platnosti pravidel EU pro oblast regionální podpory zahájila Evropská komise (EK) přípravy na novém znění pravidel - Jarní konference o veřejné podpoře (13. 4. 2012)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádá pravidelnou Jarní konferenci v oblasti veřejné podpory, zaměřenou na novinky v této oblasti. Konference se uskuteční dne 31. května 2012 v sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně a jejím hlavním tématem budou služby obecného hospodářského zájmu - Evropská komise přijala nové nařízení stanovící limit podpory de minimis pro podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu (27. 4. 2012)
Evropská komise přijala dne 25. 4. 2012 Nařízení (EU) č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (Úřední věstník EU L 114 ze dne 26. 4. 2012, str. 8 – 13 - Veřejná konzultace k revizi obecného nařízení o blokových výjimkách (29. 6. 2012)
V kontextu přípravy reformního balíčku předpisů EU pro poskytování veřejné podpory (iniciativa modernizace státní podpory) zahájila Evropská komise revizi jednoho z klíčových předpisů – obecného nařízení o blokových výjimkách, jehož účinnost ve stávající podobě vyprší ke konci příštího roku. Obecné nařízení o blokových výjimkách umožňuje poskytovat veřejnou podporu bez nutnosti jejího schvalování Evropskou komisí. Jedná se zejména o regionální... - EK žádá o připomínky k návrhu závazků pro elektrárenskou společnost ČEZ (10. 7. 2012)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže upozorňuje odbornou veřejnost na probíhající veřejnou diskuzi Evropské komise k návrhu závazků pro energetickou skupinu ČEZ - Veřejná konzultace k revizi nařízení Komise 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o ES na podporu de minimis (30. 8. 2012)
V kontextu přípravy reformního balíčku předpisů Evropské unie pro poskytování veřejné podpory (iniciativa modernizace státní podpory) zahájila Evropská komise revizi dalšího z klíčových předpisů – Nařízení komise 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o ES na podporu de minimis, jehož účinnost ve stávající podobě vyprší ke konci příštího roku. Nařízení de minimis umožňuje poskytovat veřejnou podporu bez nutnosti jejího schvalování Evropskou komisí - Veřejná konzultace k revizi procesních pravidel veřejné podpory (31. 7. 2012)
Evropská komise zahájila v kontextu připravované reformy pravidel veřejné podpory veřejnou konzultaci k přezkumu Nařízení Rady (ES) č. 659/1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o ES. Cílem probíhající konzultace je sběr názorů členských států a zúčastněných stran na dva aspekty procesního rámce veřejné podpory; konkrétně se jedná o způsob vyřizování stížností a zajištění, aby Komise obdržela v řízení o veřejné podpoře úplné a správné informace - Veřejná konzultace k revizi Pokynů Společenství pro státní podporu investic rizikového kapitálu do malých a středních podniků (31. 7. 2012)
Evropská komise zahájila v kontextu připravované reformy pravidel veřejné podpory veřejnou konzultaci k revizi Pokynů Společenství pro státní podporu investic rizikového kapitálu do malých a středních podniků. Účelem konzultace je vyzvat členské státy a zúčastněné strany pomocí dotazníku k předložení podnětů spolu s informacemi k vývoji na trhu, pokud jde o nabídku financování vlastního kapitálu a dluhu životaschopných malých a středních podniků, a...
cs | en