Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Zadavatel neoprávněně vylučoval kvůli údajům v obchodním rejstříku (29. 7. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prvostupňovým rozhodnutím z 15. července 2015 vyhověl návrhu uchazeče B.I.B.S., a.s., který směřoval proti úkonům zadavatele Ministerstva zdravotnictví České republiky v zadávacím řízení na zavedení pokročilých metod strategického a projektového řízení - Uveřejňování je zárukou transparentnosti (25. 8. 2015)
MF Dnes se ve dnešním vydání (Úřad pokutuje papírové banality. MF Dnes, 25.8.2015, s. A6) poměrně rozsáhle věnovala tzv. uveřejňovacím deliktům, tedy pochybením zadavatelů, kteří se zpožděním nebo vůbec nezveřejňují informace o zadávacím řízení v českém a unijním věstníku či na profilu zadavatele, jak jim ukládá zákon o veřejných zakázkách - Sankce za nepřípustné rozdělení veřejné zakázky (20. 10. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z moci úřední uložil městské části Praha–Koloděje pokutu ve výši 250 tisíc korun za rozdělení veřejné zakázky na výstavbu mateřské školy na dvě veřejné zakázky a jeden dodatek, který Úřad posoudil jako třetí veřejnou zakázku. Došlo tak ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limit stanovený zákonem, v důsledku čehož zadavatel nezvolil odpovídající... - Pokuty a zákaz plnění veřejných zakázek byly uloženy společnostem Celkonsia a PMB-ZOS (26. 11. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal dodavatele Počítačová a vzdělávací společnost Celkonsia s.r.o. a PMB-ZOS s.r.o. za uvádění nepravdivých údajů při účasti v zadávacím řízení Úřadu práce České republiky „Výběr dodavatele služeb na realizaci projektu: 10 pro život. Za porušení zákona o veřejných zakázkách jim byl uložen zákaz plnění veřejných zakázek na dobu 3 let a pokuty v celkové výši 300 000 Kč (Celkonsia 200 000 Kč, PMB-ZOS... - Úřad opětovně pokutoval zakázané dohody obsažené ve smlouvě o propojení mezi mobilními operátory Vodafone a T-Mobile (26. 11. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též Úřad) vydal opakované prvostupňové rozhodnutí o tom, že mobilní operátoři Vodafone Czech Republic a.s. a T-Mobile Czech Republic a.s. se dopustili porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže - Úřad odhaloval stavební kartel postupně po dva roky, informace LN jsou nesprávné (15. 12. 2015)
Lidové noviny dnes rozsáhle informovaly o kartelu stavebních firem, kterému Úřad pro ochranu hospodářské soutěže před nedávnem uložil nepravomocně sankci převyšující dvě miliardy korun. Přestože o rozhodnutí probíhá rozkladové řízení a Úřad k němu nesděluje podrobnosti, uvádíme v reakci na spekulace Lidových novin některá fakta z průběhu řízení: - Pokuty za zakázané dohody v propojovacích smlouvách Vodafone a T-Mobile byly potvrzeny (8. 1. 2016)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl svým druhostupňovým rozhodnutím z 22. prosince 2015 rozklady mobilních telekomunikačních operátorů Vodafone Czech Republic a.s. a T-Mobile Czech Republic a.s. ve věci uložení opakované pokuty za protisoutěžní dohody o propojení sítí - Krajský soud potvrdil rozhodnutí ÚOHS v případu REWE (15. 1. 2016)
Krajský soud v Brně dnes potvrdil rozhodnutí ÚOHS z 8. 8. 2013 ve věci společnosti REWE Zentralfinanz eG, které Úřad uložil pokutu ve výši 23,89 milionu korun za nedodržení závazků z roku 2008, jimiž ÚOHS podmínil její fúzi se společností PLUS-DISCOUNT. Společnost se ještě může proti rozhodnutí Krajského soudu bránit podáním kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu - Veolia Energie může získat výlučnou kontrolu nad Pražskou teplárenskou LPZ (1. 6. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím spojení soutěžitelů Veolia Energie ČR, a.s., a Pražská teplárenská LPZ, a.s. Rozhodnutí již nabylo právní moci - ÚOHS pořádá již desátý ročník Svatomartinské konference o soutěžním právu (9. 11. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádá dnes a zítra ve svém brněnském sídle již desátý ročník Svatomartinské konference, na níž každoročně seznamuje a diskutuje s odbornou veřejností o nejnovějších událostech v oblasti soutěžní politiky
cs | en