Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Svatomartinská konference 2025: představujeme témata a zahajujeme registraci (3. 9. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zve odbornou veřejnost a další zájemce o soutěžní právo na již 18. ročník Svatomartinské konference, který se uskuteční 5. až 6. listopadu 2025 v Brně. Tato tradiční odborná konference je určena zejména právníkům, ekonomům, zástupcům veřejné správy, akademické obce i dalším odborníkům působícím v oblasti hospodářské soutěže a významné tržní síly - Úřad povolil převzetí rourovny, válcoven a koksovny Liberty Ostrava (16. 9. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím společnosti IROMET SICAV a.s. nabýt kontrolu nad částí soutěžitele Liberty Ostrava a.s., konkrétně nad provozem rourovny, válcovny plochých výrobků, válcovny dlouhých výrobků a koksovny. Podle zjištění Úřadu nebude mít spojení za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí zatím není pravomocné - ÚOHS povolil spojení společností Toyota Fudosan a Toyota Industries Corporation (1. 12. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnost Toyota Fudosan Co., Ltd., získává možnost nepřímo výlučně kontrolovat společnost Toyota Industries Corporation, Ltd. Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti výroby a prodeje manipulační techniky, automobilů a automobilových dílů a textilních strojů - Společnost Terex může převzít Tatru (11. 9. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým rozhodnutím ze dne 29. září povolil fúzi, v jejímž důsledku má společnost Terex Corporation prostřednictvím společnosti GP omikron s.r.o. získat od SDC Prague, s.r.o. akcie představující majoritní podíl na základním kapitálu společnosti TATRA, a.s - Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů fyzické osoby, J. S., a společnosti PROMET TOOLS a.s./TATRA TRUCKS a.s. (8. 4. 2013)
S189/2013/KS - zjednodušené řízení, zveřejněno dne 8.3.2013 - Převzetí Tatry bylo povoleno ve zjednodušené proceduře (22. 4. 2013)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím z 19. dubna 2013 spojení soutěžitelů, v jehož důsledku dojde k převzetí společné kontroly nad společností TATRA TRUCKS a.s - ÚOHS schválil fúzi v oblasti výroby, údržby a oprav osobních železničních vozů a lokomotiv (12. 8. 2022)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil společnostem BUDAMAR LOGISTICS, a. s., a Optifin Invest, s. r. o., spojení se společností ŽOS Vrútky, a. s. Soutěžitelé BUDAMAR a Optifin vykonávající společnou kontrolu nad společností TATRAVAGÓNKA mají jejím prostřednictvím získat možnost vykonávat společnou kontrolu nad společností ŽOS Vrútky - ÚOHS povolil fúzi v oblasti výroby podvozků pro železniční nákladní vozy a osobní automobily (17. 7. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku společnosti Optifin Invest, s. r. o. (Optifin), a BUDAMAR LOGISTICS, a. s. (BUDAMAR), mají získat možnost nepřímo prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA, a. s. (TATRAVAGÓNKA), společně kontrolovat společnost G&S Rail Investments GmbH včetně všech jejích dceřiných společností - Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů PROMET TOOLS a.s./Tawesco s.r.o. (10. 3. 2011)
S089/2011 - zjednodušené řízení - Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů ConsilTech a.s./BIKE FUN International s.r.o. (22. 10. 2020)
ÚOHS-S0440/2020/KS - zjednodušené řízení, zveřejněno dne 22. 10. 2020
cs | en