Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- ÚOHS čerpá prostředky z Evropského fondu pro regionální rozvoj (25. 2. 2010)
Koncem ledna byl Ministerstvem vnitra, jako zprostředkujícím subjektem Integrovaného operačního programu pro období 2007-2013 pro oblasti intervence 1.1 a 1.1.b Rozvoj informační společnosti ve veřejné správě, schválen projekt Úprava elektronické spisové služby a IT podpora správních řízení na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - ÚOHS čerpá prostředky z Evropského sociálního fondu (12. 3. 2010)
Koncem února 2010 byl Ministerstvem vnitra České republiky schválen projekt „Zefektivnění řízení procesů na ÚOHS“, který bude financován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro období 2007 – 2013 (oblast intervence 4.4a.1 Posilování institucionální kapacity a efektivnosti veřejné správy, Výzva k překládání IP 4.1 – Efektivní správní úřad). - Dělení skupiny KKCG nevyžaduje souhlas Úřadu (12. 5. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svých prvostupňových rozhodnutích z rozhodl o tom, že transakce týkající se převodu výlučné kontroly nad společností KKCG Holding Limited na VALEA FOUNDATION a rovněž převod 100% akciového podílu soutěžitelů ŽDB GROUP a.s., BONATRANS GROUP a.s. a KOVOSVIT, a.s. na společnost BONATRANS Group Holding Limited nepodléhají povolení Úřadu - Za kartel v soutěži o veřejnou zakázku uložil ÚOHS pokutu téměř 5 milionů korun (23. 7. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil historicky první pokutu v ryze tuzemském případě tzv. bid-riggingu, tedy kartelové dohody mezi uchazeči o veřejnou zakázku - Čínští hosté se zajímali o pravomoci a zkušenosti ÚOHS (28. 7. 2010)
V pondělí 27. července 2010 se v sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže uskutečnilo pracovní setkání s delegací Cenového regulačního úřadu z čínské provincie Fujian - STUDENT AGENCY dostala pokutu za zneužití dominance (3. 11. 2010)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím ze dne 3.11. 2010 společnosti STUDENT AGENCY, s.r.o. pokutu ve výši 6 185 000 Kč za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Rozhodnutí není dosud pravomocné a v zákonné lhůtě lze proti němu podat rozklad.
- Sankce pro kartel výrobců CRT obrazovek byla potvrzena (25. 11. 2010)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj zamítl svým druhostupňovým rozhodnutím rozklady společností Chunghwa Picture Tubes, Ltd., Koninklijke Philips Electronics N.V., Technicolor S.A., Panasonic Corporation, MT Picture Display Co., Ltd., Toshiba Corporation proti prvostupňové sankci 51,787 milionů Kč za kartelovou dohodu na trhu CRT obrazovek - Experti diskutují o veřejné podpoře na konferenci ÚOHS (25. 11. 2010)
Přes sto účastníků dnes sdílí informace o veřejné podpoře v rámci Svatokateřinské konference pořádané Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Posluchače přivítal předseda Úřadu Petr Rafaj a jmenovitě poděkoval přítomným expertům, zástupcům Evropské komise Ivaně Novotné a Aleši Musilovi, Ondřeji Dostalovi ze Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii a Michaelu Kinclovi z Nejvyššího soudu ČR. Předseda zdůraznil důležitost problematiky... - Pokuty pro výrobce outdoorového vybavení byly potvrzeny (3. 2. 2011)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím pokuty ve výši 2 316 000 Kč společnosti HUSKY CZ s.r.o. a 425 000 Kč fyzické osobě Z.K. (značka Pinguin). - Liberec dostal sankci 6,55 milionu korun za zakázky související s MS v lyžování 2009 (30. 5. 2011)
Pokuty v celkové výši 6 550 000 korun uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže statutárnímu městu Liberec za porušení zákona o veřejných zakázkách při zadávání 72 zakázek souvisejících s Mistrovstvím světa v lyžování pořádaném v roce 2009. Sankce byly uloženy v celkem šesti prvostupňových rozhodnutích, v sedmém nebylo shledáno porušení zákona
cs | en