Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1545x
- Rozsudek NSS ve věci nákupu akcií Libereckým krajem je pravomocný a po věcné stránce i definitivní (3. 11. 2020)
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. října 2020 ve věci nákupu akcií autobusového přepravce Libereckým krajem je pravomocný. Rozsudky správních soudů nabývají právní moci doručením účastníkům řízení, k čemuž v daném případě již došlo. Vyjádření zástupců Libereckého kraje o tom, že se nejedná o pravomocný rozsudek, je tedy zavádějící - Evropská komise zveřejnila výsledky evaluace pravidel pro veřejnou podporu (3. 11. 2020)
Evropská komise zveřejnila dne 30. října 2020 pracovní dokument (k dispozici zde: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/modernisation/fitness_check_en.html) shrnující výsledky hodnocení (evaluace) pravidel veřejné podpory přijatých v rámci balíčku modernizace veřejné podpory (tisková zpráva o zahájení evaluace v lednu 2019 je k dispozici zde: https://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/aktuality-z-verejne-podpory/2538-evropska-komise-prodlouzi-ucinnost-casti-predpisu-v-oblasti-verejne-podpory-a-zahaji-jejich-hodnoceni.html).
Kontrolou... - Úřad povolil spojení soutěžitelů Vršanská uhelná / Elektrárna Počerady a další dvě fúze (26. 11. 2020)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení akciových společností Vršanská uhelná, a. s., a Elektrárna Počerady, a. s., v jehož důsledku získává společnost Vršanská uhelná, a. s., možnost Elektrárnu Počerady, a. s., výlučně kontrolovat. Rozhodnutí je pravomocné - Nový předseda Petr Mlsna: navrátím Úřadu důvěryhodnost (4. 12. 2020)
Nový předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes na tiskové konferenci v Brně představil svou koncepci a plány na fungování ÚOHS pod jeho vedením. Vůbec poprvé v historii byl nový předseda vládou navržen na základě výsledků výběrového řízení, své funkce se ujal po jmenování prezidentem republiky 2. prosince 2020 - Světový soutěžní den upozorňuje na význam férové konkurence pro ekonomiky jednotlivých zemí (5. 12. 2020)
Sobotu 5. prosince si po celém světě úřady, kterým je svěřena ochrana a prosazování hospodářské soutěže, připomenou jako Světový soutěžní den. V letošním roce se zaměřením na roli hospodářské soutěže v přístupu ke zdravotní péči. Již několikátým rokem se k této iniciativě připojuje také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - Kartel si nezákonně rozdělil IT zakázku Olomouckého kraje, účastníkům hrozí pokuty téměř 75 milionů korun (9. 12. 2020)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím ze dne 7. prosince 2020 společnostem AUTOCONT a.s., TESCO SW a.s., ICZ a.s., MERIT GROUP a.s., A-Scan s.r.o., Asseco Central Europe, a.s. a FPO s.r.o. pokuty v souhrnné výši 74 622 000 korun za kartelovou dohodu v souvislosti s veřejnou zakázkou. Rozhodnutí není dosud pravomocné a mohou být proti němu podány rozklady - Také INTERGRAM vybíral poplatky za neobsazené pokoje, prvostupňová pokuta přesahuje 20 milionů korun (16. 12. 2020)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím z 14. prosince 2020 kolektivnímu správci INTERGRAM, nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově-obrazových záznamů, z.s., za zneužití dominantního postavení pokutu ve výši 20 799 000 Kč. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad - Předseda ÚOHS potvrdil pokutu za vertikální dohody pro společnost BABY DIREKT (5. 1. 2021)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení pokuty ve výši 40 793 000 Kč společnosti BABY DIREKT s.r.o. za uzavírání zakázaných vertikálních dohod o určování cen pro další prodej. Předseda ÚOHS na základě rozkladu společnosti BABY DIREKT napadené prvostupňové rozhodnutí částečně změnil, na výslednou pokutu však uvedené změny neměly dopad - Evropská komise schválila druhou změnu programu záruk „COVID Plus“ poskytovaných v kontextu pandemie COVID-19 (6. 1. 2021)
Den před Štědrým dnem schválila Evropská komise druhou změnu programu podpory poskytované ve formě záruk - Jednatel společnosti EGEM neposkytl součinnost při místním šetření, pořádková pokuta činí 2 362 000 Kč (7. 1. 2021)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým rozhodnutím z 6. ledna 2021 zamítl rozklad společnosti EGEM s.r.o. a potvrdil tak uložení pokuty ve výši 2 362 000 Kč, která tomuto soutěžiteli byla uložena za neposkytnutí součinnosti při místním šetření
cs | en