Různé pohledy na regulaci vztahu obchodních řetězců a jejich dodavatelů v rámci Evropské unie

8. 12. 2015
Evropská komise se dlouhodobě zabývá vztahy mezi dodavateli a odběrateli potravin při dodávkách potravin určených pro maloobchodní prodej v obchodních řetězcích. Důvodem je skutečnost, že v řadě případů uplatňují obchodní řetězce vůči dodavatelům potravin nefér obchodní praktiky (Unfair Trading Practices). Je to tedy stejná situace, s jakou se setkává Úřad při šetření chování tuzemských obchodních řetězců vůči jejich dodavatelům potravin. A je třeba poznamenat, že zkušenosti a poznatky, které Úřad získal, jsou stejné, jako v ostatních členských státech. Jedná se např. o jednostranné změny (ze strany obchodních řetězců) sjednaných smluvních podmínek se zpětnou platností, bezdůvodné ukončení smluvního vztahu, vynucování plateb bez jakékoli protihodnoty a podobně.

Na úrovni členských států však neexistuje jednotný přístup k posuzování chování obchodních řetězců. Evropská komise proto spolu s členskými státy hledá způsob, jak nefér obchodním praktikám obchodních řetězců zabránit. Ze zprávy, kterou přednesli zástupci Evropské komise na posledním jednání, uskutečněném 17. 11. 2015 v Bruselu vyplynulo, že v členských státech existuje několik způsobů řešení této problematiky.

V některých členských státech (jedná se o šest států), neexistuje žádná regulace chování obchodních řetězců. Ve dvou členských státech je regulace chování obchodních řetězců pouze na dobrovolné bázi a v ostatních členských státech jsou k regulaci chování obchodních řetězců vůči jejich dodavatelům využívány nejrůznější zákony, jako např. soutěžní zákon, občanský zákoník apod.

Na jedné straně jsou to předpisy, které obsahují obecná ustanovení zaměřená na nefér obchodní praktiky. Výhodou tohoto přístupu je, že používané předpisy jsou poměrně flexibilní a pokrývají téměř všechny případy v celém dodavatelském řetězci. Nevýhodou je, že orgán dohledu musí zajistit velké množství faktických poznatků v každém jednotlivém případě. Jiné členské státy využívají legislativu, která obsahuje velmi detailní popis nefér chování. Na první pohled se zdá, že aplikace této legislativy je snadnější a přináší větší právní jistotu. Nevýhodou je, že tato legislativa vyžaduje pravidelnou aktualizaci v závislosti na stále nových způsobech nefér chování, které obchodní řetězce používají vůči svým dodavatelům.

Česká republika patří k zemím, kde je chování obchodních řetězců vůči dodavatelům upraveno speciálním zákonem, který v současné době prochází novelizací.

Velmi významnou roli, a to prakticky ve všech členských státech, hraje tzv. faktor strachu. To znamená, že dodavatel, který je dotčen nefér chováním obchodního řetězce, se obává následných „sankcí“ ze strany obchodního řetězce, pokud by na nefér chování upozornil. Proto je velmi důležité, aby byla v takových případech ze strany orgánu dohledu zachována maximální ochrana stěžovatele. Na tomto místě je potřeba zdůraznit, že Úřad takto postupuje a neoznamuje nikdy obchodním řetězcům, který z dodavatelů podal na chování obchodního řetězce stížnost.

Jako neefektivní se ukázala regulace formou nejrůznějších etických kodexů, které jsou založeny na dobrovolné bázi a v případě, že obchodní řetězce poruší pravidla obsažená v těchto kodexech, nelze žádným způsobem vynutit respektování těchto pravidel, či zakázat chování, kterým je etický kodex porušován.

Protože celý proces zaměřený na nefér chování obchodních řetězců vůči dodavatelům nebyl doposud ukončen, dá se předpokládat, že diskuse o regulaci chování obchodních řetězců bude pokračovat. Úřad se této diskuse aktivně účastní a o dalším vývoji bude opět informovat.

 

Tiskové oddělení ÚOHS

15/070/HS034

 

16. dubna 2025 / ÚOHS uložil ZD Trhový Štěpánov milionovou pokutu za nekalé obchodní praktiky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti ZD Trhový Štěpánov a.s. pokutu ve výši 1 040 000 Kč za přestupky dle zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních...

15. dubna 2025 / Výroční zpráva o činnosti ÚOHS v roce 2024 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal svou výroční zprávu za loňský rok, ve které shrnuje výsledky své rozhodovací činnosti i další aktivity v oblastech ochrany hospodářské...

8. dubna 2025 / Newsletter ÚOHS za březen 2025 Třetí letošní Newsletter ÚOHS shrnuje vše důležité, co se na Úřadě pro ochranu hospodářské soutěže odehrálo v průběhu měsíce března

17. března 2025 / ACCOM Czech zaplatí pokutu 1 560 000 Kč za zneužití významné tržní síly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti ACCOM Czech, a.s. pokutu ve výši 1 560 000 korun za porušení zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách...

7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc

26. února 2025 / Blíží se závěr veřejné konzultace EK ke změnám v oblasti významné tržní síly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připomíná, že v současné době lze stále přispět do veřejné konzultace Evropské komise k návrhu nařízení upravujícímu spolupráci národních...

15. ledna 2025 / ÚOHS přijal závazky společnosti Bauhaus a zastavil správní řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přijal závazky navržené společností Bauhaus, k. s., a zastavil správní řízení vedené s touto společností ve věci možného přestupku spočívajícího...

18. prosince 2024 / Úřad dokončil sektorová šetření v oblasti významné tržní síly, výsledky shrnul v závěrečné zprávě Celkem 21 trhů v zemědělsko-potravinářském sektoru prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci sektorových šetření zaměřených na kontrolu, zda odběratelé plní povinnosti...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en