číslo jednací: 25502/2024
spisová značka: S0074/2024

Instance I.
Věc Přijetí závazků
Účastníci
  1. Kubík, a. s.
Typ správního řízení Dohody
Výrok § 6 odst. 2 zákona č. 395/2009 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 17. 6. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0074.pdf 416 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-S0074/2024/TS

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-25502/2024/461

 

Brno  27. 6. 2024

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0074/2024/TS, zahájeném dne 1. 2. 2024 z moci úřední podle § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, § 7 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů a § 21 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, jehož účastníkem je společnost Kubík a.s., se sídlem U Prašné brány 1090/1, 111 21 Praha 1, IČO: 259 28 082, zastoupená Mgr. Tadeášem Vraspírem, advokátem, ev. č. ČAK 18968, se sídlem Zámecká 7, 570 01 Litomyšl, ve věci porušení § 4 odst. 1, odst. 2 písm. f), g), k), a r) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto 

 

rozhodnutí

  

I.                     

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHSS0074/2024/TS přijímá dle § 6 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, níže uvedené závazky navržené dle § 6 odst. 3 téhož zákona účastníkem řízení, společností Kubík a.s., IČO: 25928082, se sídlem Praha 1, U Prašné brány 1090/2, PSČ 11121 (dále jen „účastník řízení“ nebo „společnost Kubík“), k odstranění závadného stavu, a ukládá jejich splnění: 

1.      Účastník řízení se zavazuje ve lhůtě do 31. 10. 2024 doplnit do stávajících smluv uzavřených mezi jím jako odběratelem s významnou tržní silou a jeho dodavateli, jejichž předmětem je poskytování promočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, jako jejich nedílnou součást odhad nákladů na poskytování těchto služeb a podklad, na jehož základě k takovému odhadu dospěl, a tento návrh textu předložit Úřadu ve stanovené lhůtě ke schválení

2.      Účastník řízení se zavazuje pro rok 2025 předkládat svým dodavatelům při vyjednávání smluvních podmínek nové smlouvy či části smluv o poskytovánípromočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, včetně odhadu nákladů na poskytování těchto služeb a podkladu, na jehož základě účastník řízení k takovému odhadu dospěl. 

3.      Účastník řízení se zavazuje předložit Úřadu do 30. 4. 2025 seznam dodavatelů, se kterými sjednal marketingové služby v souladu se závazkem uvedeným v bodě 1. Účastník řízení společně se seznamem dodavatelů předloží 5 smluv s libovolnými dodavateli, kterými prokáže sjednání marketingových služeb v souladu se závazky v bodě 1. a zák. č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů. 

II.                   

Správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0074/2024/TS, vedené s účastníkem řízení ve věci možného porušení § 4 odst. 1, 2 písm. f), g), k) a r) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, se podle § 6 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje

Odůvodnění

 

I.                    Zahájení a průběh řízení 

1.      Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zahájil na základě informací získaných v předběžném šetření sp. zn. ÚOHS-P0018/2024/TS (dále jen „předběžné šetření“) správní řízení z moci úřední dne 1. 2. 2024, kdy bylo společnosti Kubík a.s., se sídlem U Prašné brány 1090/1, 111 21 Praha 1, IČO 259 28 082, doručeno oznámení o zahájení řízení o přestupku (dále jen „Oznámení o zahájení řízení“). Řízení o přestupku bylo zahájeno podle § 22b odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně hospodářské soutěže“), ve spojení s § 78 odst. 2 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „přestupkový zákon“ nebo „zákon o odpovědnosti za přestupky“) a § 46 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“).

2.      Předběžné šetření Úřad zahájil na základě skutečností zjištěných při provádění sektorového šetření vedeného pod sp. zn. ÚOHS-P0675/2023/TS (dále jen „sektorové šetření“), jehož předmětem bylo ověření plnění povinností stanovených odběratelům s významnou tržní silou zákonem č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o významné tržní síle“). Úřad se v uvedeném sektorovém šetření zabýval dodavatelsko-odběratelskými vztahy v sektoru velkoobchodního nákupu zemědělských produktů a potravinářských výrobků.

3.      Úřad nejprve oslovil účastníka řízení se žádostí o podklady a informace. Zajímal se přitom o portfolio dodavatelů účastníka řízení a kompletní smluvní dokumentaci uzavřenou s obratově slabšími dodavateli. Následně Úřad oslovil vybrané dodavatele účastníka řízení za účelem ověření již předloženého vzorku smluv, který byl Úřadu zaslán účastníkem řízení. Podstatné je, že Úřad v rámci předběžného šetření shromáždil smluvní dokumentaci, která byla sjednána před účinností novely zákona o významné tržní síle, tedy před 1. 1. 2023. V předložených smlouvách proto Úřad zaznamenal mnohá pochybení, vedoucí k podezření na četné nekalé obchodní praktiky.

4.      Na základě těchto zjištění bylo s účastníkem řízení zahájeno správní řízení. Podle Oznámení o zahájení řízení o přestupku se měl účastník řízení dopustit přestupků podle § 8 odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle, ve spojení s § 4 odst. 1, 2 písm. f), g), k) a r) zákona o významné tržní síle, podle něhož se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí přestupku tím, že: (i) Podle písm. f) nedodrží písemnou formu smlouvy nebo nesjedná povinné náležitosti smlouvy podle ustanovení § 3b odst. 1 nebo 3 zákona o významné tržní síle nebo nepředá jedno vyhotovení smlouvy dodavateli podle § 3b odst. 2 zákona o významné tržní síle. (ii) Podle písm. g) vyžaduje platby nebo jiné plnění, které nesouvisí s nákupem nebo prodejem zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků nebo s poskytováním souvisejících služeb, nebo které jsou nepřiměřené hodnotě poskytnutých služeb. (iii) Podle písm. k) sjednává nebo uplatňuje lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů a potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a). (iv) Podle písm. r) sjednává nebo uplatňuje platby nebo jiná plnění za uvedení zemědělských produktů a potravinářských výrobků doprodeje, včetně sjednání nebo uplatnění platby nebo jiného plnění za skladování zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, jejich zařazení do nabídky nebo jejich dodání na trh.

5.      Za účelem ověření skutečností zjištěných v předběžném šetření oslovil Úřad účastníka řízení žádostí o podklady a informace ze dne 19. 2. 2024, č. j. ÚOHS-07442/2024/TS, ve které požadoval předložení aktuálně platných a účinných smluv s dodavateli zemědělských produktů a potravinářských produktů, vůči kterým disponuje účastník řízení významnou tržní silou ve smyslu § 3 odst. 1 a 2 zákona o významné tržní síle.

6.      V návaznosti na požadavek Úřadu předložil účastník řízení kompletní účinnou smluvní dokumentaci, která byla sjednána s jeho dodavateli ještě před uplynutím přechodného ustanovení zákona o významné tržní síle, tedy v samém závěru roku 2023.

7.      Po prostudování předložených podkladů Úřad nařídil ústní jednání, při kterém došlo k projednání obsahu smluv a naznačení dalšího procesního postupu.

8.      Účastník řízení v návaznosti na ústní jednání zaslal dne 7. 6. 2024 Úřadu návrh závazků k odstranění závadného stavu na trhu ve smyslu § 6 odst. 3 zákona o významné tržní síle (dále jen „návrh závazků“).

9.      S ohledem na skutkovou situaci, efektivitu správního řízení a zásadu procesní ekonomie přistoupil Úřad přímo k vydání toto rozhodnutí o zastavení řízení o přestupku a přijetí závazků navržených účastníkem řízení ve smyslu ustanovení § 6 odst. 3 zákona o významné tržní síle.

II.                  Charakteristika účastníka řízení

10.  Společnost Kubík byla zapsána dne 18. října 1999 do obchodního rejstříku vedeného u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 9502. Společnost Kubík má jako předmět podnikání uvedeno provádění staveb, jejich změn a odstraňování; výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona; montáž, opravy, revize a zkoušky plynových zařízení a plnění nádob plyny; prodej kvasného lihu, konzumního lihu a lihovin; provozování cestovní kanceláře.

11.  Společnost Kubík představuje dle zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích a družstvech (zákon o obchodních korporacích) ve znění pozdějších předpisů obchodní korporaci. Základní kapitál společnosti vykazuje dle Obchodního rejstříku hodnotu 92 000 000,- Kč a je ze 100 % splacen. Dle Evidence skutečných majitelů bylo zjištěno, že jsou skutečnými majiteli (i) Ing. Martin Kubík, nar. 22. 9. 1971 a (ii) Miroslava Kubíková, nar. 1. 3. 1967.

III.                Skutková zjištění 

12.  Jak je již uvedeno shora, prvotní podezření Úřadu o tom, že by se účastník řízení mohl dopouštět jednání, které je v rozporu se zákonem o významné tržní síle, plynulo ze sektorového, resp. předběžného šetření. Zde Úřad shromáždil vzorek smluvní dokumentace uzavřené ve většině případů v období před 1. lednem 2023. Ačkoliv některé zajištěné smlouvy byly datovány rokem 2023, kvalitou se velmi blížily těm smlouvám uzavřeným v minulosti.

13.  Úřad ve shromážděných podkladech zaznamenal celou řadu porušení zákona o významné tržní síle, proto zahájil řízení o přestupku pro celkem 10 skutků.

14.  Po zahájení řízení o přestupku Úřad přistoupil k došetření věci, oslovil tedy účastníka řízení se žádostí o kompletní platnou a účinnou smluvní dokumentaci s jeho veškerými obratově slabšími dodavateli. Úřad tentokrát požadoval aktuálně účinné smlouvy (pro rok 2024) s celkem 46 dodavateli zemědělských produktů a potravinářských výrobků. Jednalo se o tyto dodavatele:

[…obchodní tajemství…]

15.  Účastník řízení dále upozornil na skutečnost, že s dodavateli uvedenými níže ukončil obchodní spolupráci, přičemž předložil skeny dohod o ukončení spolupráce s těmito dodavateli:

[…obchodní tajemství…]

16.  Dále účastník řízení v přípisu uvedl, že tři z uvedených dodavatelů nejsou dodavateli potravin ve smyslu zákona o významné tržní síle. Jedná se o tyto dodavatele:

[…obchodní tajemství…]

17.  Výše uvedení dodavatelé účastníku řízení dodávají následující zboží. V případě dodavatele č. 12) jde o kancelářské a školní potřeby, dodavatel č. 15) dodává tiskoviny a dodavatel č. 24) upomínkové předměty. Tyto výrobky nejsou ve smyslu zákona o významné tržní síle považovány za potraviny, z tohoto důvodu byly výše uvedené subjekty ze seznamu dodavatelů potravin vyloučeny.

18.  Po seznámení se s poklady Úřad konstatuje, že veškeré účastníkem řízení předložené smlouvy byly sjednány ještě před uplynutím roku 2023, tedy v rámci novelou daného přechodného ustanovení. Konkrétně se jedná o smlouvy s těmito dodavateli potravin:

[…obchodní tajemství…]

19.  Podstatné je, že nově předložené smlouvy již neobsahovaly sporná ustanovení, která by kolidovala s příslušnými požadavky zákona o významné tržní síle. Úřad v doložené dokumentaci zaznamenal jen dílčí pochybení ve sjednání marketingových služeb, kdy účastníkem řízení nebyl zcela dodržen požadavek § 3b písm. c) in fine, že smlouva má obsahovat odhad nákladů na poskytovanou službu a podklad, na jehož základě odběratel s významnou tržní silou k takovému odhadu dospěl. 

20.  Toto drobné pochybení bylo s účastníkem řízení diskutováno v rámci ústního jednání.

21.  S ohledem na povahu účastníka řízení a jeho aktivní spolupráci v rámci správního řízení a takřka okamžitou nápravu porušení, ke které došlo předložením nově sjednaných smluv ještě v rámci přechodného období stanoveného novelou zákona o významné tržní síle, Úřad dokazování ukončil.

IV.               Dodavatel, odběratel, zemědělské produkty a potravinářské výrobky

Pojem dodavatel a odběratel 

22.  V zákonu o významné tržní síle je v § 2 písm. a) ZVTS pojem dodavatel vymezen jako „osoba nebo aliance dodavatelů, pokud vyrábí nebo prodává zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje služby související s prodejem zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků; dodavatelem je také osoba, která prodej, výrobu nebo související služby pro jiného dodavatele zajišťuje na základě smlouvy“. 

23.  Pojem odběratel je v § 2 písm. b) cit. zákona vymezen jako „osoba nebo aliance odběratelů, pokud nakupuje zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje související služby, nebo osoba, která takový nákup nebo související služby pro jiného odběratele zajišťuje na základě smlouvy; odběratelem je také stát, územní samosprávný celek, jiná právnická osoba veřejného práva nebo jejich sdružení“. 

24.  Ze žádostí o informace a podklady Úřadu adresovaných společnosti Kubík a.s. a jejím dodavatelům zemědělských produktů a potravinářských výrobků (dále též „produkty“ nebo „výrobky“), je zřejmé, že Úřad v tomto správním řízení vždy požadoval informace vztahující se k nákupu produktů určených společnosti Kubík a.s. (tj. konečnému příjemci a zpracovateli). Úřad nevyžadoval žádné informace týkající se jiných výrobků než těch, které je možné označit za zemědělské produkty a potravinářské výrobky. Oslovení dodavatelé potravin, včetně účastníka řízení, v tomto smyslu i odpovídali, nikdo z nich neuvedl, že by dodával jiné, nepotravinářské výrobky. Výjimkou jsou shora uvedení tři dodavatelé, u kterých Úřad na základě tvrzení účastníka řízení ověřil, že se skutečně jedná o společnosti, které potraviny nedodávají. 

Pojem zemědělské produkty a potravinářské výrobky

25.  Při výkladu pojmu zemědělské produkty a potravinářské výrobky Úřad vychází z definice uvedené v § 2 písm. e) ZVTS, podle které jsou zemědělskými produkty a potravinářskými výrobky produkty uvedené na seznamu v příloze I Smlouvy o fungování Evropské unie, jakož i produkty v této příloze neuvedené, avšak zpracované pro použití jako potraviny s využitím látek, výrobků nebo zboží uvedených v této příloze. Úřad přihlíží rovněž k zařazení podle kombinované celní nomenklatury (dále též „KN“).[1] Pokud lze danou věc, surovinu, látku nebo materiál podřadit pod některou z vyjmenovaných kapitol KN, pak subjekt, který bude takový produkt vyrábět, nebo s ním bude obchodovat (a tedy splňovat definici odběratele, dodavatele nebo jejich aliance podle § 2 ZVTS), je adresátem ZVTS. 

26.  Z úředního záznamu ze dne 26. 6. 2024 č. j. ÚOHS-25324/2024/461 plyne přehled všech dodavatelů a jimi dodávaných komodit.

V.                 Právní posouzení 

Významná tržní síla společnosti Kubík a.s. 

27.  Předpokladem spáchání nekalé obchodní praktiky ze strany odběratele je, že odběratel disponuje významnou tržní silou. Podle ZVTS se významná tržní síla (dále též „VTS“) posuzuje podle výše dosaženého ročního obratu odběratele vůči jeho dodavatelům zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků. § 3 v odst. 1 ZVTS stanoví pět obratových pásem, od 2 mil. EUR do 350 mil. EUR, platí přitom, že nachází-li se odběratel ve vyšším obratovém pásmu než jeho příslušný dodavatel, pak vůči takovému dodavateli disponuje významnou tržní silou. 

28.  Podle § 3a odst. 1, odst. 2 ZVTS je ročním obratem uvedeným v § 3 roční obrat za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců, při výpočtu ročního obratu odběratele nebo dodavatele se vychází z ročního obratu podniku, nezávislého podniku, partnerského podniku

a propojeného podniku podle Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků (dále též „doporučení Komise“). Úřad tak zjišťoval výši ročního obratu účastníka řízení a všech jeho dodavatelů produktů za období od 1. 1. 2023 do současnosti. 

29.  Z úředního záznamu ze dne 26. 6. 2024 č. j. ÚOHS-25323/2024/461 plynou konkrétní obraty dodavatelů potravin účastníka řízení.

Samotný účastník řízení dosáhl v roce 2022 čistého obratu ve výši […obchodní tajemství…]

Z výše uvedených skutečností má Úřad za prokázané, že účastník řízení se po celou dobu vytýkaného jednání nacházel v obratovém pásmu […obchodní tajemství…] dle § 3 odst. 1 zákona o významné tržní síle. Proto, aby společnost Kubík a.s. disponovala vůči svým dodavatelům významnou tržní silou, je nutné, aby se každý z těchto dodavatelů nacházel v nižších obratových pásmech, tj. pásmech […obchodní tajemství…]

Jednání účastníka řízení 

Přechodná ustanovení zákona o významné tržní síle

30.  Zákon o významné tržní síle ve znění novely č. 359/2022 Sb. obsahuje v čl. II přechodná ustanovení v následujícím znění: „Smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jejichž náležitosti jsou v rozporu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uvedou jejich smluvní strany do souladu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“

31.  Podle výkladu Úřadu toto přechodné ustanovení umožňovalo smluvním stranám v dodavatelsko-odběratelském vztahu upravit smlouvy, které byly uzavřeny před účinností zákona o významné tržní síle ve znění novely 359/2002 Sb. do podoby, aby splňovaly požadavky zákona o významné tržní síle v tomto znění.

32.  Podle Úřadu je třeba přechodné ustanovení vykládat tak, že během přechodného období je možné, aby smlouvy uzavřené odběratelem s významnou tržní silou před 1. 1. 2023 obsahovaly ustanovení kolidující se ZVTS, nicméně není možné takováto ujednání rozporná se ZVTS během přechodného období odběratelem s významnou tržní silou vůči jeho dodavatelům v praxi aplikovat.

33.  V rámci předběžného šetření zaznamenal Úřad v předložené smluvní dokumentaci řadu dílčích pochybení, která jsou předmětem Oznámení o zahájení řízení o přestupku. Konkrétně se jednalo o možné porušení ustanovení § 4 odst. 1 a 2 písm. f), g), k), a r) zákona o významné tržní síle.

Skutek podle § 4 odst. 1 a 2 písm. f) zákona o významné tržní síle

34.  Úřad v Oznámení o zahájení řízení o přestupku účastníku řízení vytýkal, že s částí svých dodavatelů v období od 1. 1. 2023 nesjednal smlouvu o nákupu zemědělských produktů a potravinářských výrobků v písemné formě, ač mu to ukládá zákon o významné tržní síle v § 3b. Tohoto jednání se měl účastník řízení dopustit u 4 dodavatelů.

35.  Po zahájení správního řízení však účastník řízení doložil, že i s těmito dodavateli má sjednanou písemnou smlouvu a že formálnímu požadavku zákona o významné tržní síle bylo učiněno za dost. 

36.  Ve vztahu k několika nižším jednotkám dodavatelů Úřad dále zjistil pochybení spočívající v nedodržení požadavků na smlouvu o poskytování služeb. Jednalo se ve všech případech o smlouvu o poskytování marketingových služeb. Ačkoliv předložené smlouvy obsahovaly obecná ustanovení o sjednání marketingu, tyto služby nebyly řádně specifikovány co do předmětu, rozsahu a odhadu nákladů na tyto služby tak, jak to požaduje zákon o významné tržní síle v § 3b písm. c). 

37.  V nově účinných smlouvách, které byly Úřadu předloženy účastníkem řízení v rámci správního řízení jsou poskytované služby řádně specifikovány a dodavatelé tak mohou získat přehledné informace o tom, co je jim za poplatek poskytováno. Jediné pochybení, které Úřad v souvislosti s marketingem zaznamenal, je chybějící odhad nákladů na poskytovanou službu a podklad, na základě kterého odběratel s významnou tržní silou k tomuto odhadu dospěl.

38.  Úřadem akceptované závazky navržené účastníkem řízení tedy směřují k odstranění vadného stavu a souladu smlouvy o marketingových službách se zákonem o významné tržní síle.

39.  Úřad konečně v Oznámení o zahájení řízení o přestupku kladl účastníku řízení za vinu vadné sjednání takzvaných nákupních akcí. Jednalo se opět o dva skutky, přičemž u prvního šlo o smlouvy uzavřené před 1. 1. 2023, u druhého pak o smlouvy uzavřené po novele zákona o významné tržní síle. Konkrétní pochybení bylo zřejmé z bodu 4 rámcové kupní smlouvy, nazvaného „Podmínky týkající se letáků“. V tomto bodě nebylo uvedeno odhadované množství zboží do nákupní akce.

40.  V rámci ústního jednání Úřad zjistil, že tento požadavek zákona není zakomponován přímo do rámcových smluv, nicméně při sjednávání dílčích smluv, které se přímo týkají konkrétní nákupní akce, je již odhadované zboží do akce uváděno.

41.  Také toto původní pochybení bylo ještě v rámci přechodného období odstraněno.

Skutek podle § 4 odst. 1 a 2 písm. g) zákona o významné tržní síle

42.  Úřad v Oznámení o zahájení řízení o přestupku účastníku řízení vytýkal, že se svými dodavateli sjednal bonusy z hodnoty dodaného zboží ve výši 3 – 9 % bez DPH, přičemž tyto bonusy podle názoru Úřadu neměly žádnou souvislost s nákupem zemědělských produktů a potravinářských výrobků. Účastníkem řízení byla tato ustanovení ve smlouvách zdůvodňována různě, např. dlouhodobou spoluprací, množstevní slevou, slevou na smluvní sortiment apod.

43.  Citované skutkové podstaty se v Oznámení o zahájení řízení o přestupku týkaly dva skutky, přičemž jeden se vztahoval ke smlouvám uzavřeným před 1. 1. 2023, druhý ke smlouvám uzavřeným již po novele zákona o významné tržní síle. Uvedenou praktiku Úřad zachytil pouze u 5 dodavatelů.

44.  Smlouvy účastníka řízení s jeho dodavateli z posledního čtvrtletí roku 2023, které byly Úřadu předloženy po zahájení správního řízení, však již tato ujednání neobsahují. Účastník řízení v nově sjednaných smlouvách žádná podobná plnění nevyžaduje.

45.  Protože k přejednání smluvních podmínek došlo ještě v rámci přechodného období a zachycený vzorek smluv, které byly v rozporu se zákonem čítal nízké jednotky případů, Úřad dále následek sjednaných bonusů nezkoumal.

Skutek podle § 4 odst. 1 a 2 písm. k) zákona o významné tržní síle

46.  Úřad v Oznámení o zahájení řízení o přestupku účastníku řízení také vytýkal, že ve vztahu ke dvěma svým dodavatelům ve smlouvách o nákupu zemědělských produktů a potravinářských výrobků uzavřených před 1. 1. 2023 ponechal v platnosti ustanovení o lhůtě splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

47.  Nové smlouvy účinné od pro rok 2024 již obsahují ustanovení o době splatnosti kupní ceny za dodávku zemědělských produktů a potravinářských výrobků v souladu se zákonem o významné tržní síle. Ve smlouvách je tedy sjednána 30denní lhůta splatnosti.

48.  V této souvislosti nutno dodat, že ve správním řízení se Úřad zabýval i materiální stránkou této praktiky, přičemž dospěl ke zjištění, že účastník řízení v šetřeném období navzdory sjednané delší, než zákonné lhůtě splatnosti platil svým dodavatelům včas, tj. do 30 dnů ode dne doručení faktury.

Skutek podle § 4 odst. 1 a 2 písm. r) zákona o významné tržní síle

49.  Úřad dále v Oznámení o zahájení řízení o přestupku účastníku řízení vytýkal, že se ve smlouvě s jedním dodavatelem nachází nezákonně sjednaný zalistovací poplatek. Tato praktika byla shledána pouze u jednoho dodavatele a pro období pouhých 5 měsíců.

50.  K tomuto je třeba konstatovat, že zalistovací poplatek již v aktuálně účinných smlouvách sjednáván není. S ohledem na zjištěné skutečnosti se Úřad materiální povahou tohoto poplatku dále nezabýval.

Shrnutí

51.  Účelem sektorového, potažmo předběžného šetření věci bylo ověření, zda okruh stakeholderů, dosud zákonem o významné tržní síle neregulovaný, zaregistroval novou právní úpravu a je s ní srozuměn. Úřad se proto zajímal, zda příslušní dodavatelé s významnou tržní silou již v průběhu přechodného období vyvíjejí aktivitu k úpravě smluv se svými dodavateli. V šetřené věci došlo k tomu, že v průběhu podzimu 2023 byly Úřadem zachyceny starší smlouvy, které se svými dodavateli účastník řízení sjednal ještě v době, kdy na něho působnost zákona o významné tržní síle nedopadala. Podstatné však je, že záhy po zahájení správního řízení, tj. počátkem února 2024, společnost Kubík a.s. aktivně zareagovala a obratem Úřadu zaslala nové smlouvy, sjednané v průběhu posledního čtvrtletí roku 2023, které již vyhovují požadavkům zákona o významné tržní síle.

52.   S ohledem na účastníka řízení, kterým je menším velkoobchodem s obratem spadajícím do pásma b) dle ustanovení § 3 odst. 1 zákona o významné tržní síle, okruh poškozených dodavatelů, který se Úřadu podařil zachytit a formální povahu praktik, hodnotil Úřad věc jako vhodnou pro uplatnění institutu závazků ve smyslu § 6 zákona o významné tržní síle. Správní řízení Úřad pro skutky uvedené v Oznámení o zahájení řízení o přestupku zastavil.

VI.               Účastníkem řízení navržené závazky

53.  Dne 7. 6. 2024 obdržel Úřad od účastníka řízení přípis, ve kterém předložil návrhy svých závazků v následujícím znění:

„I.

1.    Účastník řízení se zavazuje nejpozději do 28. 2. 2025 doplnit do stávajících smluv uzavřených mezi účastníkem řízení jako odběratelem s významnou tržní silou a jeho dodavateli, jejichž předmětem je poskytování promočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, jako jejich nedílnou součást ceník těchto služeb, jenž bude vycházet z průzkumu trhu provedeného účastníkem řízení. 

2.    Účastník řízení se zavazuje od 28. 2. 2025 dále uzavírat nové smlouvy mezi ním jako odběratelem s významnou tržní silou a dodavateli, jejichž předmětem bude poskytování promočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů tak, že, jejich nedílnou součástí bude ceník těchto služeb, jenž bude vycházet z průzkumu trhu provedeného účastníkem řízení.“ 

54.  Úřad se zabýval posouzením závazků, které účastník řízení navrhl Úřadu k odstranění závadného stavu ve smyslu § 6 odst. 3 a 4 zákona o významné tržní síle. Tyto závazky může Úřad přijmout pouze za kumulativního splnění následně uvedených podmínek:

1)      Účastník řízení písemně navrhne závazky, jejichž splněním se odstraní závadný stav, nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy mu Úřad doručil sdělení výhrad;

2)      Úřad shledá navržené závazky dostatečnými, jejich splněním se odstraní závadný stav;

3)      zneužití významné tržní síly nebylo Úřadem kvalifikováno jako závažné;

4)      od podání návrhu závazků do rozhodnutí Úřadu podle odstavce 3 (tj. do přijetí rozhodnutí o závazcích) je účastník řízení svým návrhem závazků vázán a nesmí postupovat způsobem, který je předmětem sdělení výhrad Úřadu.

55.  Jsou-li souběžně splněny všechny podmínky uvedené v předchozím bodě, rozhodne Úřad namísto rozhodnutí o zneužití významné tržní síly a zákazu takového jednání do budoucna o zastavení řízení. V takovém rozhodnutí může Úřad vedle přijetí a uložení splnění závazků navržených účastníkem řízení rovněž stanovit podmínky a povinnosti nutné k zajištění splnění těchto závazků. Pokud Úřad účastníkem navržené závazky nepřijme, pokračuje v řízení (srov. § 6 odst. 2 a odst. 3 zákona o významné tržní síle).

56.  Po zastavení řízení může Úřad znovu zahájit řízení podle § 6 odst. 5 zákona o významné tržní síle, jestliže a) se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání tohoto rozhodnutí rozhodné, b) účastník řízení jedná v rozporu se svými závazky nebo c) toto rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných podkladů, údajů a informací.

Podmínka včasné iniciativy účastníka řízení

57.  Dne 7. 5. 2024 proběhlo v prostorách Úřadu ústní jednání, na kterém byl rozebírán skutkový stav věci a další procesní postup ve věci, a to včetně možnosti účastníka navrhnout závazky k odstranění závadného stavu na trhu a jejich podoby.

58.  Při ústním jednání byla účastníku řízení Úřadem stanovena lhůta jednoho měsíce ode dne konání ústního jednání k podání závazků ve smyslu § 6 odst. 3 zákona o významné tržní síle.

59.  Účastník řízení tuto lhůtu využil a dne 7. 6. 2024 zaslal Úřadu přípis obsahující návrh závazků k odstranění závadného stavu na trhu.

60.  Úřad proto konstatuje, že došlo ke splnění požadavků zákona o významné tržní síle ke včasné iniciativě účastníka řízení.

Podmínka dostatečnosti závazků k odstranění závadného stavu

61.  Úřad se dále zabýval posouzením, zda jsou účastníkem řízení navržené závazky dostačující k odstranění závadného stavu na trhu. V daném ohledu se Úřad zaměřil na vyhodnocení dostatečnosti navržených závazků v rovině vytýkaného jednání, jeho uplatňování a v neposlední řadě rovněž z pohledu narovnání obchodních vztahů s dodavateli potravin.

62.  Účastník řízení se zavázal, že do 28. 2. 2025 doplní do stávajících smluv uzavřených mezi účastníkem řízení jako odběratelem s významnou tržní silou a jeho dodavateli, jejichž předmětem je poskytování promočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona o významné tržní, jako jejich nedílnou součást ceník těchto služeb, jenž bude vycházet z průzkumu trhu provedeného účastníkem řízení.

63.  Účastník řízení se dále zavázal, že od 28. 2. 2025 dále bude uzavírat nové smlouvy mezi ním jako odběratelem s významnou tržní silou a dodavateli, jejichž předmětem bude poskytování promočních a marketingových služeb anebo zprostředkování některé z těchto činností ve smyslu ustanovení § 3b odst. 1 písm. c) zákona o významné tržní síle tak, že, jejich nedílnou součástí bude ceník těchto služeb, jenž bude vycházet z průzkumu trhu provedeného účastníkem řízení.

64.  Tyto závazky Úřad neshledal, pokud jde o časové rozvržení jednotlivých opatření, za dostačující. Naopak Úřad považoval za vhodné, aby účastník řízení nejprve Úřadu předložil návrh nové podoby smlouvy či částí smluv o marketingových službách, které budou obsahovat veškeré parametry stanovené zákonem o významné tržní síle, ke schválení, a to ve lhůtě do 31. 10. 2024. 

65.  Následně bude účastník řízení sjednávat pro období roku 2025 se svými dodavateli zemědělských produktů a potravinářských výrobků smlouvy o poskytování marketingových služeb ve znění souladném se zákonem o významné tržní síle. Tento závazek účastník řízení Úřadu prokáže ve lhůtě do konce dubna 2025 tím, že Úřadu zašle seznam dodavatelů, se kterými marketingové služby přejednal a zároveň doloží 5 smluv s libovolnými dodavateli, či jejich částí, které budou v souladu se závazky, ke kterým se zavázal, a především v souladu se zákonem o významné tržní síle.

66.  Po úpravě lhůt tedy Úřad považuje návrh závazků za dostačující, jelikož uvedenými způsoby dojde k úpravě stávajících smluv s dodavateli zemědělských produktů a potravinářských výrobků v předepsaném termínu.

Podmínka neexistence závažného zneužití významné tržní síly. 

67.  Při posouzení závažnosti jednání a přípustnosti přijetí závazků Úřad přihlížel především k délce jednání a počtu dodavatelů, se kterými má účastník řízení aktuálně uzavřenu smlouvu o nákupu potravin. Vzhledem k tomu, že pochybení účastníka řízení spočívalo pouze v drobném formálním nedostatku, dospěl Úřad k názoru, že neexistence závažného zneužití významné tržní síly byla splněna.

Podmínka zdržení se jednání

68.  Ustanovení § 6 odst. 2 zákona o významné tržní síle je účastník řízení svým návrhem závazků vázán vůči Úřadu, případně také vůči třetím osobám – v tomto případě vůči dodavatelům zemědělských a potravinářských produktů účastníka řízení.

69.  U této dílčí podmínky lze konstatovat, že chybějící odhad nákladů na službu a podklad související s tímto odhadem dodavatele sice může do nějaké míry omezovat v posouzení toho, zda a v jakém rozsahu hodlají služby účastníka řízení využívat, na druhou stranu stávající dodavatelé účastníka řízení již jeho služby využívají, jsou obeznámeni s jejich fungováním a jsou s nimi spokojení. Z obchodního hlediska je tedy důležité, aby poskytování služeb nebylo narušeno a formální požadavky zákona byly do smluv zakomponovány, pokud možno plynule v okamžiku vyjednávání nových smluvních podmínek pro navazující období roku 2025.

70.  Vzhledem k výše uvedenému Úřad považuje za splněnou i tuto podmínku.

71.  Úřad navržené závazky posoudil a po jejich dílčí úpravě dospěl k názoru, že jejich přijetím ze strany účastníka řízení bude závadný stav, pro který bylo správní řízení vedeno, odstraněn. Návrh obsahuje závazky, které jsou v případě jejich splnění schopny napravit závadný stav na trhu, které bylo způsobeno jednáním účastníka řízení.

VII.             Závěr 

72.  Na základě výše uvedených skutečností dospěl Úřad k závěru, že jsou kumulativně splněny všechny podmínky nezbytné pro akceptaci závazků podle § 6 odst. 2 a 3 zákona o významné tržní síle. Vzhledem k tomu ve výroku I. tohoto rozhodnutí přijal účastníkem řízení navržené závazky a uložil účastníku řízení jejich splnění. Ve výroku I. tohoto rozhodnutí zároveň uložil Úřad účastníku řízení povinnosti k zajištění kontroly plnění závazků. Současně výrokem II. tohoto rozhodnutí Úřad zastavil správní řízení vedené s účastníkem řízení ve věci možného porušení § 4 odst. 1, odst. 2 písm. f), g), k), r) zákona o významné tržní síle. 

73.  Podle § 6 odst. 4 zákona o významné tržní síle může Úřad po zastavení řízení znovu zahájit řízení o zneužití významné tržní síly, jestliže a) se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání tohoto rozhodnutí rozhodné, b) účastník řízení jedná v rozporu se svými závazky, nebo jestliže c) toto rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných podkladů, údajů a informací. 

74.  Současně je třeba dodat, že dle § 8 odst. 1 písm. b) zákona o významné tržní síle se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí přestupku tím, že nesplní závazek podle § 6 odst. 2 téhož zákona. 

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení dle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

 

JUDr. Petr Solský

místopředseda

 

 

 

 

 

Obdrží:

Mgr. Tadeáš Vraspír

Zámecká 7

570 01 Litomyšl

 

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 



[1] Srov. Nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku („Společný celní sazebník“), Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1998 (KN platná pro rok 2023) a dále Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2364 (Kombinovaná nomenklatura platná pro rok 2024). Uvedená nařízení obsahují kategorizaci všech příbuzných produktů do jednotlivých kapitol.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en