číslo jednací: 36278/2024/461
spisová značka: S0452/2024/TS

Instance I.
Věc Možné porušení § 4 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití
Účastníci
  1. NET PLASY, spol. s r.o.
Typ správního řízení Významná tržní síla
Výrok § 8 odst. 1 písm. a) ve spojení s § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb.
§ 6 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb.
§ 8 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb.
§ 79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 27. 9. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0452.pdf 360 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0452/2024/TS

Číslo jednací:      ÚOHS-36278/2024/461

 

Brno 24. 9. 2024

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0452/2024/TS, zahájeném dne 11. 6. 2024 z moci úřední podle § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, § 7 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů a § 21 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, jehož účastníkem je společnost NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, zastoupená Mgr. Lucií Oršulovou, advokátkou, ev. č. ČAK 09167, se sídlem advokátní kanceláře Lazarská 13/8, 120 00 Praha 2, ve věci přestupku podle § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

rozhodnutí:

I.

Obviněná společnost NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, se uznává vinnou ze spáchání pokračujícího přestupku podle § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 7 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, kterého se dopustila tím, že

 

A.      v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 jako odběratel s významnou tržní silou uplatňovala vůči společnosti Maspoma CZ spol. s r.o., se sídlem Benešovská 279, 257 26 Divišov, IČO 496 20 002, lhůtu splatnosti kupní ceny až 84 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur:

1.      Faktura – daňový doklad číslo: FVH2-189/2023, s datem vystavení 25. 1. 2023, se splatností do 4. 2. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 16. 3. 2023

2.      Faktura – daňový doklad číslo: FVH2-496/2023, s datem vystavení 1. 3. 2023, se splatností do 11. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 4. 2023

3.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322000445, s datem vystavení 13. 6. 2023, se splatností do 23. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 14. 8. 2023 a zbylé částky dne 28. 8. 2023

4.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322000886, s datem vystavení 25. 7. 2023, se splatností do 4. 8. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 1. 9. 2023 a zbylé částky dne 17. 10. 2023

5.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322001233, s datem vystavení 29. 8. 2023, se splatností do 8. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 23. 10. 2023 a zbylé částky dne 2. 11. 2023

6.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322001592, s datem vystavení 4. 10. 2023, se splatností do 14. 10. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 7. 12. 2023

7.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322002322, s datem vystavení 6. 12. 2023, se splatností do 16. 12. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 29. 1. 2024

8.      FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322002681, s datem vystavení 17. 1. 2024, se splatností do 27. 1. 2024, s připsáním dlužné částky na účet dne 19. 2. 2024;

 

B.      v období od 1. 1. 2023 do 9. 11. 2023 jako odběratel s významnou tržní silou uplatňovala vůči společnosti MILK WORLD s.r.o., se sídlem Bělehradská 858/23, Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČO 020 70 596, lhůtu splatnosti kupní ceny až 77 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur:

9.      Faktura – daňový doklad číslo: 2023086, s datem vystavení 25. 5. 2023, se splatností do 8. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 15. 6. 2023 a dne 27. 6. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 3. 7. 2023

10.  Faktura – daňový doklad číslo: 2023112, s datem vystavení 5. 7. 2023, se splatností do 10. 7. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 21. 8. 2023

11.  Faktura – daňový doklad číslo: 2023129, s datem vystavení 26. 7. 2023, se splatností do 9. 8. 2023, se započtením části dlužné částky dne 18. 8. 2023, dále dne 13. 9. 2023 a zbylé částky dne 11. 10. 2023 dohodou stran

12.  Faktura – daňový doklad číslo: 2023138, s datem vystavení 31. 8. 2023, se splatností do 11. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 21. 9. 2023 a dne 11. 10. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 11. 10. 2023

13.  Faktura – daňový doklad číslo: 2023142, s datem vystavení 1. 9. 2023, se splatností do 15. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 11. 10. 2023 a zbylé částky dne 9. 11. 2023;

 

C.      v období od 1. 1. 2023 do 4. 10. 2023 jako odběratel s významnou tržní silou uplatňovala vůči společnosti LAKTOS, a.s., se sídlem Nová cesta 1550/17, Krč, 140 00 Praha 4, IČO 264 60 726, lhůtu splatnosti kupní ceny až 79 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur:

14.  Faktura – daňový doklad č.: 116417, s datem vystavení 30. 1. 2023, se splatností do 1. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 9. 3. 2023

15.  Faktura – daňový doklad č.: 116443, s datem vystavení 25. 2. 2023, se splatností do 27. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 4. 2023

16.  Faktura – daňový doklad č.: 116499, s datem vystavení 22. 4. 2023, se splatností do 22. 5. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 30. 5. 2023 a zbylé částky dne 6. 6. 2023

17.  Faktura – daňový doklad č.: 1164137, s datem vystavení 22. 5. 2023, se splatností do 21. 6. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 27. 7. 2023

18.  Faktura – daňový doklad č.: 1164202, s datem vystavení 13. 7. 2023, se splatností do 12. 8. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 21. 9. 2023, dále dne 22. 9. 2023 a zbylé částky dne 2. 10. 2023

19.  Faktura – daňový doklad č.: 1164221, s datem vystavení 7. 8. 2023, se splatností do 6. 9. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 4. 10. 2023;

 

D.     v období od 1. 1. 2023 do 22. 1. 2024 jako odběratel s významnou tržní silou uplatňovala vůči společnosti T-ZONE Czech Republic s.r.o., se sídlem č.p. 334, 687 38 Nedakonice, IČO 036 55 890, lhůtu splatnosti kupní ceny až 93 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur:

20.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202303002, s datem vystavení 8. 3. 2023, se splatností do 22. 3. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 24. 4. 2023, dne 28. 4. 2023 a dále dne 9. 5. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 31. 3. 2023

21.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202305001, s datem vystavení 30. 5. 2023, se splatností do 13. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 27. 6. 2023 a zbylé částky dne 18. 7. 2023

22.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202307006, s datem vystavení 10. 7. 2023, se splatností do 9. 8. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 9. 2023

23.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202307046, s datem vystavení 31. 7. 2023, se splatností do 14. 8. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 1. 11. 2023

24.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202308091, s datem vystavení 31. 8. 2023, se splatností do 14. 9. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 1. 11. 2023

25.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202309004, s datem vystavení 5. 9. 2023, se splatností do 19. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 5. 10. 2023 a zbylé částky dne 17. 10. 2023

26.  DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202312030, s datem vystavení 20. 12. 2023, se splatností do 3. 1. 2024, s připsáním dlužné částky na účet dne 22. 1. 2024.

 

Tímto jednáním zneužila svého postavení silnější strany, neboť uplatňovala lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů. Tato lhůta nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

II.

Podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, se obviněné společnosti NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, zakazuje, aby ode dne právní moci tohoto rozhodnutí zneužívala svou tržní sílu způsobem popsaným ve výroku I. tohoto rozhodnutí.

III.

Podle § 8 odst. 3 zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, se obviněné společnosti NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, ukládá

správní trest pokuty ve výši

117.000 Kč

(slovy: sto sedmnáct tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do 90 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

IV.

Podle § 93 odst. 1 písm. i) a § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 6 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů, se účastníkovi řízení, společnosti NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, ukládá povinnost nahradit

náklady řízení paušální částkou

2.500 Kč

(slovy: dva tisíce pět set korun českých).

Paušální částka nákladů řízení je splatná ve lhůtě do 15 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

 

Odůvodnění

I.               Zahájení a průběh správního řízení

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále také „Úřad“) v počátcích šetření vytýkaného jednání vycházel z informací a podkladů, které obdržel v rámci prováděného sektorového šetření vedeného pod sp. zn. ÚOHS-P0676/2023/TS. Ze shromážděných podkladů a informací pojal Úřad podezření na jednání společnosti NET PLASY, spol. s r.o., U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133 (dále také „NET PLASY“ nebo „obviněná“ nebo „účastník řízení“), které by mohlo být v rozporu s ustanovením § 4 odst. 1, 2 písm. f) zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů (dále také „zákon o významné tržní síle“ nebo „zákon“), a následně s ní v rámci výkonu své dozorové působnosti zahájil předběžné šetření vedené pod sp. zn. ÚOHS-P0260/2024/TS.

2.             Na základě vyhodnocení obdržených podkladů, informací a smluvní dokumentace Úřad dospěl k závěru, že je dáno důvodné podezření na porušení ustanovení § 4 odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle ze strany účastníka řízení a zahájil správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS‑S0452/2024/TS (dále také „správní řízení“). Správní řízení bylo zahájeno dne 11. 6. 2024, kdy bylo účastníkovi řízení doručeno Oznámení o zahájení řízení o přestupku č. j. ÚOHS-23065/2024/461 (dále také „oznámení o zahájení řízení“). Informace a podklady získané v rámci předběžného šetření se po zahájení správního řízení staly součástí správního spisu řízení o přestupku.[1]

3.             Vytýkané jednání bylo v oznámení o zahájení řízení o přestupku Úřadem vymezeno tak, že obviněná společnost NET PLASY:

v období od 1. 1. 2023 do dne doručení tohoto oznámení o zahájení řízení o přestupku uplatnila lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. Tohoto jednání se dopustila nejméně u těchto dodavatelů:

Maspoma CZ spol. s r.o., IČO 496 20 002,

MILK WORLD s.r.o., IČO 020 70 596,

LAKTOS, a.s., IČO 264 60 726.

Uvedeným jednáním se obviněná mohla dopustit přestupku podle § 8 odst. 1 písm. a) ve spojení s § 4 odst. 1, 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, podle něhož se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí přestupku tím, že sjedná nebo uplatní lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle. 

4.             Po doplnění dokazování vydal Úřad dne 26. 8. 2024 sdělení výhrad, č. j. ÚOHS-32228/2024/461 (dále též „Sdělení výhrad“)[2], v němž účastníkovi řízení sdělil základní skutkové okolnosti případu, jejich právní hodnocení a odkazy na hlavní důkazy o nich obsažené ve správním spise. Dále Úřad účastníka řízení informoval o výši pokuty, kterou mu hodlal ve správním řízení uložit. Ve Sdělení výhrad bylo jednání vytýkané společnosti NET PLASY popsáno tak, že společnost NET PLASY:

A.      v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 uplatňovala vůči společnosti Maspoma CZ spol. s r.o., se sídlem Benešovská 279, 257 26 Divišov, IČO 496 20 002, lhůtu splatnosti kupní ceny až 84 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur: Následoval výčet 8 dílčích útoků.

B.      v období od 1. 1. 2023 do 9. 11. 2023 uplatňovala vůči společnosti MILK WORLD s.r.o., se sídlem Bělehradská 858/23, Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČO 020 70 596, lhůtu splatnosti kupní ceny až 77 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur: Následoval výčet 5 dílčích útoků.

C.      v období od 1. 1. 2023 do 4. 10. 2023 uplatňovala vůči společnosti LAKTOS, a.s., se sídlem Nová cesta 1550/17, Krč, 140 00 Praha 4, IČO 264 60 726, lhůtu splatnosti kupní ceny až 79 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur: Následoval výčet 6 dílčích útoků.

D.     v období od 1. 1. 2023 do 22. 1. 2024 uplatňovala vůči společnosti T-ZONE Czech Republic s.r.o., se sídlem č.p. 334, 687 38 Nedakonice, IČO 036 55 890, lhůtu splatnosti kupní ceny až 93 dnů ode dne doručení faktur za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a to prostřednictvím pozdních plateb k úhradě těchto faktur: Následoval výčet 7 dílčích útoků.

Jednáním popsaným výše společnost NET PLASY, spol. s r.o., se sídlem U Mlékárny 1020, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, IČO 453 58 133, jako odběratel zemědělských produktů a potravinářských výrobků, který disponuje významnou tržní silou vůči výše uvedeným dodavatelům zemědělských produktů a potravinářských výrobků, zneužila svého postavení silnější strany, neboť uplatňovala lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle. Tato lhůta nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

5.             Úřad ve Sdělení výhrad účastníka řízení dále informoval o možnosti využití institutu narovnání dle § 8 odst. 6 zákona o významné tržní síle, který vede ke snížení pokuty, jejíž výši Úřad ve Sdělení výhrad účastníku řízení sdělil.

6.             Dne 16. 9. 2024 obdržel Úřad podání od účastníka řízení vedené pod č. j. ÚOHS-35456/2024/400 (dále též „přípis ze dne 16. 9. 2024“)[3], v němž účastník řízení:

(a)          požádal Úřad o snížení pokuty narovnáním podle § 8 odst. 6 zákona v souladu se Sdělením výhrad;

(b)          bezvýhradně a bezpodmínečně uznal svou odpovědnost za správní delikt, jehož skutkové okolnosti a právní hodnocení byly uvedeny ve Sdělení výhrad;

(c)          nerozporoval výši Úřadem zvažované pokuty, jak je uvedena ve Sdělení výhrad;

(d)          nenavrhl v rámci předmětného správního řízení doplnění dokazování ani provedení dalších procesních úkonů.

II.             Charakteristika účastníka řízení       

7.             Společnost NET PLASY, spol. s r.o. byla zapsána dne 10. července 1992 do obchodního rejstříku vedeného u Krajského soudu v Brně, v oddílu C, vložka 31130. Společnost NET PLASY má jako předmět podnikání uvedeny následující činnosti: mlékárenství; výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona; silniční motorová doprava - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny; ostraha majetku a osob.

8.             Společnost NET PLASY představuje dle zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) ve znění pozdějších předpisů, obchodní korporaci.  Jediným společníkem společnosti NET PLASY je podle výpisu z obchodního rejstříku společnost ALIMPEX FOOD a.s., se sídlem Českobrodská 1174, 198 00 Praha 9 – Kyje, IČO 471 15 807. Dle posledních zveřejněných údajů v obchodním rejstříku spadají obě uvedené společnosti do skupiny ALIMPEX FOOD. Další interní vlastnické vztahy jsou rovněž patrny z odpovědi účastníka řízení.[4] Základní kapitál společnosti NET PLASY vykazuje dle obchodního rejstříku hodnotu 300 000 Kč a je ze 100 % splacen.

III.           Vymezení pojmů dodavatel, odběratel a zemědělské produkty a potravinářské výrobky

A.            Dodavatel a odběratel

9.             V zákoně o významné tržní síle je dodavatel vymezen jako: „osoba nebo aliance dodavatelů, pokud vyrábí nebo prodává zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje služby související s prodejem zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků; dodavatelem je také osoba, která prodej, výrobu nebo související služby pro jiného dodavatele zajišťuje na základě smlouvy“[5]. Pojem odběratel je v zákoně vymezen jako „osoba nebo aliance odběratelů, pokud nakupuje zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky nebo přijímá nebo poskytuje související služby, nebo osoba, která takový nákup nebo související služby pro jiného odběratele zajišťuje na základě smlouvy; odběratelem je také stát, územní samosprávný celek, jiná právnická osoba veřejného práva nebo jejich sdružení“[6]

10.         Ze žádostí o informace a podklady Úřadu adresovaných společnosti NET PLASY a jejím dodavatelům[7] zemědělských produktů a potravinářských výrobků (dále též „potraviny“) lze vyvodit, že Úřad v téže věci vždy požadoval informace vztahující se k nákupu potravin určených pro zpracování a následný prodej společností NET PLASY. Úřad nevyžadoval žádné informace týkající se jiných výrobků než těch, které je možné označit za potraviny. Účastník řízení i oslovení dodavatelé v tomto smyslu Úřadu odpovídali, nikdo z oslovených dodavatelů neuvedl, že by společnosti NET PLASY nedodával potraviny. To ostatně potvrzují i podklady, z nichž je ve vztahu k vytýkanému jednání zřejmé, že se vždy jednalo o prodej potravin.[8]

11.         Na základě výše uvedených skutečností má Úřad za to, že společnost NET PLASY lze považovat za odběratele ve smyslu zákona o významné tržní síle. K obdobnému závěru dospěl Úřad také v případě dodavatelů společnosti NET PLASY, které lze dozajista za dodavatele ve smyslu citovaného zákona považovat.

B.             Zemědělské produkty a potravinářské výrobky

12.         Při výkladu pojmu zemědělské produkty a potravinářské výrobky vychází Úřad z definice uvedené v zákoně o významné tržní síle, podle které se rozumí: „zemědělskými produkty a potravinářskými výrobky produkty uvedené na seznamu v příloze I Smlouvy o fungování Evropské unie, jakož i produkty v této příloze neuvedené, avšak zpracované pro použití jako potraviny s využitím látek, výrobků nebo zboží uvedených v této příloze“. Při výkladu pojmu zemědělské produkty a potravinářské výrobky Úřad hodnotí, zda příslušné věci (látky, suroviny, materiály apod.) jsou obsaženy v Příloze I Smlouvy o fungování Evropské unie (dále také „Příloha I SFEU“). Úřad přihlíží rovněž k zařazení podle kombinované celní nomenklatury (dále také „KN“)[9]. Pokud lze danou věc, surovinu, látku nebo materiál podřadit pod některou z vyjmenovaných kapitol KN, pak subjekt, který bude takový produkt vyrábět nebo s ním bude obchodovat (a tedy splňovat definici odběratele, dodavatele nebo jejich aliance podle ustanovení § 2 zákona), bude adresátem zákona.

13.         V případě, že nebude možné surovinu, látku nebo materiál či věc přímo podřadit pod žádnou z kategorií dle Přílohy I SFEU, Úřad provede přezkum složení a účelu využití dané suroviny. Jestliže se ve složení objeví látka nebo složka, která pod některou z kategorií dle přílohy podřadit lze a současně je předpokládána konzumace člověkem, přičemž nejde o kategorii vyloučenou z definice pojmu potravina[10], lze v takovém případě dovodit podřazení pod věcný rozsah zákona.

14.         Úřad z obdržených podkladů a rovněž z veřejně dostupných zdrojů ověřil, jaké potraviny jsou předmětem obchodního vztahu mezi jednotlivými dodavateli a společností NET PLASY. Úřad následně vyhodnotil, zda jsou jednotlivé potraviny uvedeny v Příloze I SFEU nebo zda se jedná o produkty neuvedené v příloze I SFEU, jež jsou zpracovány pro použití jako potraviny s využitím látek, výrobků nebo zboží uvedených v příloze I SFEU. Přehled dodavatelů a jimi obchodovaného zboží je součástí správního spisu.[11]

15.         Na základě shora uvedeného má Úřad za prokázané, že společnost NET PLASY odebírala od svých dodavatelů produkty, které je možné považovat za potraviny podle zákona o významné tržní síle.

IV.          Významná tržní síla společnosti NET PLASY v posuzovaném období

16.         Předpokladem spáchání nekalé obchodní praktiky ze strany odběratele je, že odběratel disponuje významnou tržní silou. Úřad vede řízení o pokračujícím přestupku, jehož jednotlivé dílčí útoky probíhaly v době od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024. Pro učinění závěru o spáchání nekalé obchodní praktiky je proto nutné, aby účastník řízení po celou tuto dobu disponoval významnou tržní silou vůči svým dodavatelům potravin (dále též „rozhodné období“).

17.         Podle zákona o významné tržní síle se významná tržní síla posuzuje dle výše dosaženého ročního obratu odběratele vůči svým dodavatelům potravin. Ustanovení § 3 v odst. 1 zákona stanovuje pět obratových pásem, od 2 mil. EUR do 350 mil. EUR, přičemž platí, že nachází-li se odběratel ve vyšším obratovém pásmu než jeho příslušný dodavatel, pak vůči takovému dodavateli disponuje významnou tržní silou.  

18.         Podle ustanovení § 3a odst. 1, odst. 2 zákona o významné tržní síle: „ročním obratem uvedeným v § 3 je roční obrat za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců“, při výpočtu ročního obratu odběratele nebo dodavatele se vychází z ročního obratu podniku, nezávislého podniku, partnerského podniku a propojeného podniku podle Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků (dále též „doporučení Komise“). Úřad proto zjišťoval výši ročního obratu účastníka řízení a všech jeho dodavatelů potravin, vůči nimž účastník řízení uplatňoval lhůty splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

19.         Úřad se v průběhu šetření a řízení dotazoval účastníka řízení na výši ročního obratu za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců. Ve své odpovědi[12] na žádost o podklady a informace ze dne 9. 10. 2023[13] účastník řízení uvedl, že výše ročního obratu skupiny, do níž společnost NET PLASY patří, odpovídá za kalendářní rok 2022 (období končící k 31. 12. 2022) obratovému pásmu od 150 do 350 mil. EUR. Následně v rámci odpovědi[14] na žádost o podklady a informace ze dne 15. 7. 2024[15] účastník řízení sdělil Úřadu, že za kalendářní rok 2023 (období končící k 31. 12. 2023) dosáhl roční obrat skupiny částky (…obchodní tajemství…).

20.         Úřad následně zjišťoval výši obratů dodavatelů společnosti NET PLASY. Svá zjištění Úřad přitom shrnul do dokumentu[16] obsahující přehled o výši ročních obratů dodavatelů, z něhož je na první pohled zřejmé, že žádný z dodavatelů nedosáhl v rozhodném období stejného či vyššího obratového pásma jako účastník řízení.

21.         Na základě provedených důkazů má Úřad za prokázané, že účastník řízení disponoval v rozhodném období významnou tržní silou vůči svým dodavatelům uvedených ve výroku I. tohoto rozhodnutí.

V.            Vytýkané jednání společnosti NET PLASY

22.         Úřad si v průběhu šetření vyžádal od účastníka řízení a jeho dodavatelů smluvní dokumentace, vztahující se k prodeji potravin, včetně souvisejících faktur a výpisů z bankovního účtu. Z obdržených podkladů[17] Úřad zjistil, že smluvní dokumentace, kterou účastník řízení uzavíral se svými dodavateli potravin, se až na výjimky skládá z

(i)                  dílčích kupních smluv, nebo

(ii)                potvrzených objednávek, obsahující zpravidla pouze minimální smluvní náležitosti.

23.         Smluvní dokumentace poskytnutá účastníkem řízení a jeho dodavatelem společností Maspoma CZ spol. s r.o. obsahuje celkem 11 potvrzených objednávek, které se týkají prodeje nebo nákupu potravin, přičemž lhůta splatnosti kupní ceny činí dle ujednání v jednotlivých objednávkách vždy do 30 dnů od data doručení faktury kupujícímu. Z doložených faktur a výpisů z bankovního účtu nicméně vyplývá, že v osmi (8) případech byla kupní cena uhrazena až po uplynutí této lhůty, konkrétně se jedná o pozdní platby za faktury:

-         Faktura – daňový doklad číslo: FVH2-189/2023, s datem vystavení 25. 1. 2023, se splatností do 4. 2. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 16. 3. 2023;

-         Faktura – daňový doklad číslo: FVH2-496/2023, s datem vystavení 1. 3. 2023, se splatností do 11. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 4. 2023;

-         FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322000445, s datem vystavení 13. 6. 2023, se splatností do 23. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 14. 8. 2023 a zbylé částky dne 28. 8. 2023;

-         FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322000886, s datem vystavení 25. 7. 2023, se splatností do 4. 8. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 1. 9. 2023 a zbylé částky dne 17. 10. 2023;

-         FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322001233, s datem vystavení 29. 8. 2023, se splatností do 8. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 23. 10. 2023 a zbylé částky dne 2. 11. 2023;

-          FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322001592, s datem vystavení 4. 10. 2023, se splatností do 14. 10. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 7. 12. 2023;

-          FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322002322, s datem vystavení 6. 12. 2023, se splatností do 16. 12. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 29. 1. 2024;

-          FAKTURA – DAŇOVÝ DOKLAD číslo: 2322002681, s datem vystavení 17. 1. 2024, se splatností do 27. 1. 2024, s připsáním dlužné částky na účet dne 19. 2. 2024.[18]

24.         Smluvní dokumentaci mezi účastníkem řízení a společností MILK WORLD s.r.o., coby dodavatelem, tvoří pět (5) dílčích kupních smluv, týkající prodeje nebo nákupu potravin, přičemž splatnost fakturčiní dle ujednání v ustanovení III. těchto smluv 14 dní po dni dodání zboží. Nehledě na skutečnost, že obviněnou společností NET PALSY nebyla dodržena smluvně stanovená lhůta splatnosti kupní ceny, Úřad z doložených faktur a výpisů z bankovního účtu zjistil, že ve všech pěti (5) případech byla kupní cena uhrazena až po uplynutí 30 dnů ode dne doručení faktury. Konkrétně se jedná o pozdní platby za faktury:

-         Faktura – daňový doklad číslo: 2023086, s datem vystavení 25. 5. 2023, se splatností do 8. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 15. 6. 2023 a dne 27. 6. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 3. 7. 2023;

-         Faktura – daňový doklad číslo: 2023112, s datem vystavení 5. 7. 2023, se splatností do 10. 7. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 21. 8. 2023;

-         Faktura – daňový doklad číslo: 2023129, s datem vystavení 26. 7. 2023, se splatností do 9. 8. 2023, se započtením části dlužné částky dne 18. 8. 2023, dále dne 13. 9. 2023 a zbylé částky dne 11. 10. 2023 dohodou stran;

-         Faktura – daňový doklad číslo: 2023138, s datem vystavení 31. 8. 2023, se splatností do 11. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 21. 9. 2023 a dne 11. 10. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 11. 10. 2023;

-         Faktura – daňový doklad číslo: 2023142, s datem vystavení 1. 9. 2023, se splatností do 15. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 11. 10. 2023 a zbylé částky dne 9. 11. 2023.[19]

25.         Obdobně, jako je tomu výše, také smluvní dokumentace se společností LAKTOS, a.s., coby dodavatelem, je tvořena sedmi (7) dílčími kupními smlouvami, vztahující se k prodeji nebo nákupu potravin. Pokud jde o platební podmínky, dle identického znění těchto smluv činí lhůta splatnosti kupní ceny 30 pracovních dnů po odsouhlasení množství. Pomine-li Úřad vágnost smluvního ustanovení o lhůtě splatnosti kupní ceny, nelze přehlédnout skutečnost, že v šesti (6) případech byla podle doložených faktur a výpisů z bankovního účtu kupní cena uhrazena až po uplynutí 30 dnů ode dne doručení faktury. Konkrétně se jedná o pozdní platby za faktury:

-         Faktura – daňový doklad č.: 116417, s datem vystavení 30. 1. 2023, se splatností do 1. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 9. 3. 2023;

-         Faktura – daňový doklad č.: 116443, s datem vystavení 25. 2. 2023, se splatností do 27. 3. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 4. 2023;

-         Faktura – daňový doklad č.: 116499, s datem vystavení 22. 4. 2023, se splatností do 22. 5. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 30. 5. 2023 a zbylé částky dne 6. 6. 2023;

-         Faktura – daňový doklad č.: 1164137, s datem vystavení 22. 5. 2023, se splatností do 21. 6. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 27. 7. 2023;

-         Faktura – daňový doklad č.: 1164202, s datem vystavení 13. 7. 2023, se splatností do 12. 8. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 21. 9. 2023, dále dne 22. 9. 2023 a zbylé částky dne 2. 10. 2023;

-         Faktura – daňový doklad č.: 1164221, s datem vystavení 7. 8. 2023, se splatností do 6. 9. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 4. 10. 2023.[20]

26.         Smluvní dokumentace uzavřená účastníkem řízení a společností T-ZONE Czech Republic s.r.o., obsahuje celkem sedm (7) dílčích kupních smluv, souvisejících s prodejem nebo nákupem potravin. Lhůta splatnosti kupní ceny je v těchto smlouvách vymezena individuálně, a to za použití slovních obratů: „… 14 dnů od data doručení faktury kupujícímu…; „… 30 dnů ode dne doručení faktury…; nebo„… 14 dnů od data vystavení faktury…“. Přesto z předložených faktur a výpisů z bankovního účtu je nepochybné, že ve všech sedmi (7) případech byla kupní cena uhrazena až po uplynutí 30 dnů ode dne doručení faktury, konkrétně se jedná o pozdní platby za faktury:

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202303002, s datem vystavení 8. 3. 2023, se splatností do 22. 3. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 24. 4. 2023, dne 28. 4. 2023 a dále dne 9. 5. 2023, přičemž zbylá částka byla započtena dohodou stran ze dne 31. 3. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202305001, s datem vystavení 30. 5. 2023, se splatností do 13. 6. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 27. 6. 2023 a zbylé částky dne 18. 7. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202307006, s datem vystavení 10. 7. 2023, se splatností do 9. 8. 2023, s připsáním dlužné částky na účet dne 5. 9. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202307046, s datem vystavení 31. 7. 2023, se splatností do 14. 8. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 1. 11. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202308091, s datem vystavení 31. 8. 2023, se splatností do 14. 9. 2023, se započtením dlužné částky dohodou stran ze dne 1. 11. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202309004, s datem vystavení 5. 9. 2023, se splatností do 19. 9. 2023, s připsáním části dlužné částky na účet dne 5. 10. 2023 a zbylé částky dne 17. 10. 2023;

-         DAŇOVÝ DOKLAD (FAKTURA) č.: 202312030, s datem vystavení 20. 12. 2023, se splatností do 3. 1. 2024, s připsáním dlužné částky na účet dne 22. 1. 2024.[21]

27.         Ve všech shora uvedených případech činila lhůta splatnosti faktur až 30 dnů ode dne jejich vystavení.[22] Datum doručení či převzetí obviněnou společností NET PLASY není z jednotlivých faktur, ani z jiných podkladů, zřejmé. Zároveň není ze žádné smluvní dokumentace s dodavateli patrná existence ujednání, jež by tento rozpor upravovala fikcí doručení.

28.         S přihlédnutím ke smluvně ujednaným lhůtám splatnosti faktur, a rovněž k zákonné lhůtě[23], Úřad v rámci dokazování vychází ze domněnky, že okamžik doručení každé z faktur nemohl předcházet dni jejich vystavení. Jelikož v řízení doposud nevyšly najevo skutečnosti, prokazující opak, Úřad jako rozhodnou událost pro počátek běhu lhůty splatnosti kupní ceny považuje právě den vystavení faktury.

29.         Na základě výše uvedeného má Úřad za prokázané, že společnost NET PLASY v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 uplatňovala v celkem 26 případech lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup potravin delší než 30 dnů ode dne doručení faktury, a to tak, že

(i)            v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 prostřednictvím 8 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňovala vůči společnosti Maspoma CZ spol. s r.o. lhůtu splatnosti až 84 dnů ode dne doručení faktury;

(ii)          v období od 1. 1. 2023 do 9. 11. 2023 prostřednictvím 5 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňovala vůči společnosti MILK WORLD s.r.o. lhůtu splatnosti až 77 dnů ode dne doručení faktury;

(iii)        v období od 1. 1. 2023 do 4. 10. 2023 prostřednictvím 6 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňovala vůči společnosti LAKTOS, a.s. lhůtu splatnosti až 79 dnů ode dne doručení faktury; a konečně

(iv)        v období od 1. 1. 2023 do 22. 1. 2024 prostřednictvím 7 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňovala vůči společnosti T-ZONE Czech Republic s.r.o., lhůtu splatnosti až 93 dnů ode dne doručení faktury.

VI.          Právní hodnocení vytýkaného jednání

A.            Formální stránka vytýkaného jednání     

30.         Podle § 4 odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, je nekalou obchodní praktikou sjednání nebo uplatnění lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona, přičemž lhůta splatnosti kupní ceny, nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. Podle § 8 odst. 1 písm. a) citovaného zákona se odběratel, který má významnou tržní sílu, dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 4 zneužije svoji významnou tržní sílu.

31.         Podle § 7 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti za přestupky“ nebo „zákon o přestupcích“), se pokračováním v přestupku rozumí takové jednání, jehož jednotlivé dílčí útoky vedené jednotným záměrem naplňují skutkovou podstatu stejného přestupku, jsou spojeny stejným nebo podobným způsobem provedení, blízkou souvislostí časovou a souvislostí v předmětu útoku.

32.         Přechodná ustanovení zákona o významné tržní síle – zavedená zákonem č. 359/2022 Sb. Čl. II (dále též „Novela“) – v odst. 1 uvádí, cit: „Smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jejichž náležitosti jsou v rozporu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uvedou jejich smluvní strany do souladu se zákonem č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona“. Tato novela nabyla účinnosti dne 1. 1. 2023 (dále též „přechodné ustanovení“). Odběratelé s významnou tržní silou tak měli jednoroční lhůtu (která skončila dne 31. 12. 2023, dále též „přechodné období“), během které měli odběratelé s významnou tržní silou povinnost odstranit ze své smluvní dokumentace uzavřené do 31. 12. 2022 ta smluvní ujednání, která jsou v rozporu se zákonem.

33.         Podle Úřadu je třeba přechodné ustanovení vykládat tak, že během přechodného období bylo možné, aby smluvní dokumentace uzavřená odběratelem s významnou tržní silou před přechodným obdobím obsahovala ustanovení kolidující se zněním zákona o významné tržní síle. Nicméně není možné, aby takováto rozporná ujednání byla během přechodného období odběratelem s významnou tržní silou vůči jeho dodavatelům v praxi aplikována, resp. uplatňována, nebo sjednávána.

34.         Skutková podstata vytýkaného jednání nevyžaduje pouze sjednání, nýbrž alternativně i jeho uplatnění. K vytýkanému jednání došlo převážně v době přechodného období. Jak Úřad popsal výše, má za prokázané, že účastník řízení v době od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 uplatňoval v celkem 26 případech lhůtu splatnosti kupní ceny za nákup potravin delší než 30 dnů ode dne doručení faktury, a to tím, že (i) v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 prostřednictvím 8 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňoval vůči společnosti Maspoma CZ spol. s r.o. lhůtu splatnosti až 84 dnů ode dne doručení faktury; (ii) v období od 1. 1. 2023 do 9. 11. 2023 prostřednictvím 5 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňoval vůči společnosti MILK WORLD s.r.o. lhůtu splatnosti až 77 dnů ode dne doručení faktury; (iii) v období od 1. 1. 2023 do 4. 10. 2023 prostřednictvím 6 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňoval vůči společnosti LAKTOS, a.s. lhůtu splatnosti až 79 dnů ode dne doručení faktury; a konečně (iv) v období od 1. 1. 2023 do 22. 1. 2024 prostřednictvím 7 pozdních plateb na úhradu faktur uplatňoval vůči společnosti T-ZONE Czech Republic s.r.o., lhůtu splatnosti až 93 dnů ode dne doručení faktury.

35.         Na základě shora uvedeného má Úřad bez důvodných pochybností za prokázané, že obviněná svým vytýkaným jednáním uvedeným ve výroku I. tohoto rozhodnutí naplnila všechny formální znaky nekalé obchodní praktiky uvedené v § 4 odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle. Dále má Úřad za to, že vytýkané jednání obviněné, ke kterému docházelo v době od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 vůči čtyřem dodavatelům, má charakter pokračujícího přestupku skládajícího se v případě dodavatele Maspoma CZ spol. s r.o.  z 8 dílčích útoků spočívajících v provedení 8 pozdních plateb, v případě dodavatele MILK WORLD s.r.o. z 5 dílčích útoků spočívajících v provedení 5 pozdních plateb, v případě dodavatele LAKTOS, a.s. ze 6 dílčích útoků spočívajících v provedení 6 pozdních plateb a v případě dodavatele T-ZONE Czech Republic s.r.o. z 5 dílčích útoků spočívajících v provedení 5 pozdních plateb.

36.         Za subjektivní znak pokračování v přestupku bývá označen požadavek jednotného záměru při jeho páchání. Pachatel by proto již při prvním dílčím útoku měl mít alespoň hrubou představu o tom, že zákon bude porušovat i do budoucna. Pachatel po subjektivní stránce již od počátku zamýšlí aspoň v nejhrubších rysech i další útoky a po objektivní stránce se tyto jednotlivé útoky jeví jako postupné realizování tohoto jediného záměru. Z logiky věci pak bude předpokladem jednotného záměru, a tedy i pokračování v přestupku zavinění alespoň ve formě úmyslu nepřímého.

37.         Další podmínkou je podle přestupkového zákona provedení stejným nebo podobným způsobem a blízká souvislost časová a souvislost v předmětu útoku. Podle judikatury se pak ona blízká časová souvislost bude vždy posuzovat individuálně podle konkrétních okolností daného případu. Tato souvislost pak bude typicky přerušena, jestliže pachatel na několik měsíců v páchání přestane. Trestněprávní judikatura k tomu dodává, že čím závažnější přestupek, čím vyšší škoda jím bude způsobena a čím větší počet dílčích útoků pachatel spáchá, tím spíš bude možné akceptovat vyšší časovou prodlevu mezi těmito jednotlivými dílčími útoky a nadále je považovat za dílčí útoky jediného přestupku. Z hlediska trestání je tedy podstatná charakteristika pokračování v přestupku jakožto jediného skutku, za nějž správní orgán také uloží „běžný“ (rozuměj nikoli úhrnný) trest. V rámci určení druhu trestu a jeho výměry pak správní orgán přihlédne k počtu dílčích útoků jako k součásti povahy a závažnosti přestupku ve smyslu § 38 písm. g) přestupkového zákona s tím, že čím vyšší počet dílčích útoků, tím je samozřejmě přestupek považován za závažnější.

38.         Úřad má za to, že jednotlivé útoky spočívající v provedení pozdních plateb (i) jsou vedeny jednotným záměrem získat finanční výhodu na úkor dodavatelů; (ii) naplňují stejnou skutkovou podstatu přestupku – porušení § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle; (iii) jsou spojeny stejným způsobem provedení, tj. úhradou kupní ceny až po 30 dnech ode dne doručení faktury; a (iv) jsou spojeny blízkou časovou souvislostí a souvislostí v předmětu útoku.

B.             Materiální stránka vytýkaného jednání

39.         Vytýkané jednání je třeba posuzovat nejen s ohledem na naplnění formálních znaků příslušného přestupku, ale je třeba provést také zhodnocení jeho materiální stránky.

40.         Ze závěrů popsaných výše má Úřad za to, že se obviněná dopustila pokračujícího přestupku uvedeného v § 8 odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle tím, že spáchala nekalou obchodní praktiku podle § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) cit. zákona, když uplatnila vůči svým čtyřem (4) dodavatelům potravin lhůtu splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů ode dne doručení faktury. Úřad při posuzování, zda jsou splněny materiální znaky vytýkaného jednání přihlížel zejména k (i) době vytýkaného jednání, které trvalo 14 měsíců, (ii) počtu dodavatelů společnosti NET PLASY negativně dotčených tímto jednáním, který činil 4 a (iii) k výši v úroků z prodlení, které by v případě sporu mohl přisoudit civilní soud. Při vyčíslení těchto úroků z prodlení vycházel Úřad z právních předpisů[24], podle kterých výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů. Za celou dobu prodlení tak výše úroků z prodlení dosahuje částky přibližně 85 000 Kč. Přehled o zákonných úrocích z prodlení za každé dílčí porušení zákona Úřad shrnul do dokumentu, jež je součástí správního spisu.[25]

41.         S ohledem na pokračující charakter vytýkaného jednání, dobu 14 měsíců, během kterých docházelo k jednotlivým dílčím útokům, množství dodavatelů negativně dotčených protiprávním jednáním účastníka řízení v poměru vůči celkovému počtu přímých dodavatelů účastníka řízení (celkově má účastník řízení 14 přímých dodavatelů potravin)[26], a výši škodlivého následku způsobeného v jejich majetkové sféře, má Úřad za to, že došlo k naplnění potřebného stupně společenské škodlivosti vytýkaného jednání hodnoceného jako pokračující přestupek. 

VII.        Stanovení správního trestu

42.         Jednáním uvedeným ve výroku I. tohoto rozhodnutí se obviněná dopustila přestupku ve formě pokračování ve smyslu ustanovení § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, ve spojení s ustanovením § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky, podle něhož je zakázáno sjednání nebo uplatnění lhůty splatnosti kupní ceny za nákup nebo prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků delší, než je lhůta uvedená v § 3b odst. 1 písm. a) zákona. Uvedená lhůta nesmí být delší než 30 dnů ode dne doručení faktury.

43.         V daném případě účastník řízení dle Úřadu naplnil tuto skutkovou podstatu přestupku tím, že v období od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024 prostřednictvím 26 pozdních plateb uplatnil vůči svým čtyřem dodavatelům potravin lhůtu splatnosti delší než 30 dní ode dne doručení faktury za nákup jejich produktů.

44.         Úřad vytýkané jednání považuje za jeden pokračující přestupek skládající se z celkem 26 dílčích útoků směřujících vůči 4 dodavatelům ve smyslu § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky. Podle Úřadu se nejedná o nahodilé porušení zákona o významné tržní síle, nýbrž o jednání systémové, pokračující po dobu nejméně 14 měsíců ode dne účinnosti Novely, jehož záměrem mohlo být získat od některých dodavatelů obviněné finanční výhodu odpovídající navýšení vlastního provozního cash-flow. Výše zákonného úroku z prodlení byla Úřadem vyčíslena na částku přibližně 85 000 Kč.

45.         Podle ustanovení § 8 odst. 3 zákona se za zneužití významné tržní síly uloží pokuta do 10 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu odběratele s významnou tržní silou za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců. Kritérium obratu se používá u subjektů, které obratu dosahují, jako je tomu v případě účastníka řízení. Úřad proto při výpočtu výše pokuty vycházel z kritéria obratu, což znamená, že výše pokuty nemůže v posuzovaném případě přesáhnout hranici 10 % čistého obratu dosaženého účastníkem řízení za poslední ukončené účetní období.

46.         Podle ustanovení § 37 písm. a), c) a f) zákona o odpovědnosti za přestupky se při určení výměry trestu přihlédne zejména k povaze a závažnosti přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem a u právnických osob též k povaze jejich činnosti.

47.         Úřad při stanovení výše pokuty vycházel z typové a individuální závažnosti přestupku. Pro určení míry typové závažnosti je podstatné, že se účastník řízení dle Úřadu dopustil jednoho přestupku zneužití významné tržní síly, tj. porušení ustanovení § 3b zákona o významné tržní síle, který je Úřadem považován typově za delikt s nižší mírou závažnosti. Pokud jde o individuální závažnost, Úřad přihlédl k řadě skutečností, jejichž povaha a význam se mění dle okolností specifických konkrétnímu případu. S ohledem na níže uvedené skutečnosti považuje Úřad individuální závažnost v posuzované věci za významnou.

48.         Povaha a závažnost přestupku je podle ustanovení § 38 zákona o odpovědnosti za přestupky dána zejména významem zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem porušen nebo ohrožen, významem a rozsahem následku přestupku, způsobem spáchání přestupku, okolnostmi spáchání přestupku, délkou doby, po kterou trvalo protiprávní jednání pachatele nebo po kterou trval protiprávní stav udržovaný protiprávním jednáním pachatele.

49.         Vytýkaným jednáním došlo dle Úřadu ke spáchání nekalé obchodní praktiky, kdy byl narušen zájem chráněný zákonem o významné tržní síle spočívající v ochraně slabší smluvní strany. Zákon se snaží provést „určitou nápravu“ nerovnosti smluvních stran a jejich vyjednávacích pozic v dodavatelsko‑odběratelských vztazích v zemědělském a potravinářském sektoru, tj. snaží se o dosažení spravedlivějších podmínek mezi odběrateli a dodavateli potravin, disponuje-li současně odběratel významnou tržní silou. V kontextu vytýkaného jednání bude férovost dána mimo jiné tím, že odběratel s významnou tržní silou nebude na své slabší dodavatele diskriminačním způsobem přenášet obchodní a finanční rizika a své náklady spojené s financováním výroby a obchodu s vlastními výrobky.

50.         Pokud jde o rozsah a význam následku, délku doby pokračujícího deliktu účastníka řízení, resp. o počet jednotlivých dílčích útoků, které tvoří pokračování v přestupku, k tomu je třeba uvést, že rozsah a význam následku je dán rovněž mnohostí dílčích útoků a jejich trvalostí, což se projevilo v majetkové sféře dotčených 4 dodavatelů potravin. K vytýkanému jednání docházelo po dobu 14 měsíců. Celková výše škodlivého následku/účinku způsobeného v majetkové sféře těchto 4 dodavatelů potravin dosáhla částky přibližně 85 000 Kč.

51.         Dílčí útoky vytýkaného jednání byly páchány uplatněním lhůty splatnosti kupní ceny delší než 30 dnů od doručení faktury prostřednictvím pozdního hrazení faktur ze strany účastníka řízení. Při vyrovnávání závazků oproti dodavatelům prostřednictvím uplatňování lhůty splatnosti delší než 30 dnů ode dne doručení faktury tak docházelo k udržování negativního následku v majetkové sféře dotčených 4 dodavatelů potravin (negativní ovlivnění provozního cash-flow). Jednalo se o jednání systematické, ke kterému docházelo a jehož negativní účinky se projevovaly ve sféře dotčených dodavatelů po dobu nejméně 14 měsíců.

52.         Pokud jde o polehčující a přitěžující okolnosti, Úřad spatřuje v jednání účastníka řízení několik polehčujících okolností. Zaprvé, účastník řízení, jak ve fázi předběžného šetření, tak ve fázi správního řízení, s Úřadem aktivně spolupracoval a poskytoval mu veškeré požadované informace a podklady. Dále, ve vztahu k dodavatelům dotčených vytýkaným jednáním účastník řízení dobrovolně uhradil úroky z prodlení na účet svých dodavatelů, a to téměř zcela ve výši Úřadem vyčísleného zákonného úroku z prodlení.

53.         Obviněné nepřitěžuje žádná okolnost.

54.         Ze všech shora uvedených důvodů je Úřad přesvědčen, že jednání společnosti NET PLASY je možné považovat za úmyslné.

55.         Povaha činnosti účastníka řízení primárně vyplývá z údajů v obchodním rejstříku. Společnost NET PLASY má jako předmět podnikání uvedeny následující činnosti: mlékárenství; výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona; silniční motorová doprava - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny; ostraha majetku a osob.Jádro činnosti účastníka řízení dle poznatků Úřadu spočívá ve výrobě, obchodu a službách neuvedených v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona, které tvoří největší část obratu obviněné.

56.         S ohledem na všechny uvedené skutečnosti Úřad posoudil jednání účastníka řízení jako jeden pokračující přestupek s nižší mírou závažnosti.

57.         Úřad posoudil jednání účastníka řízení jako vhodné pro použití institutu narovnání ve smyslu ustanovení § 8 odst. 6 zákona o významné tržní síle, spočívající v možnosti účastníka řízení, jenž byl Úřadem uznán vinným z přestupku podle § 8 odst. 1 zákona o významné tržní síle, dosáhnout snížení ukládané pokuty o 20 %. Samotné narovnání je pak založeno na přiznání účastníka řízení z přestupku, přičemž přiznáním se rozumí bezpodmínečné prohlášení účastníka řízení, že nerozporuje skutková zjištění Úřadu ani jejich právní hodnocení, učiněné účastníkem řízení v zákonné 15denní lhůtě ode dne doručení Sdělení výhrad.

VIII.      Konkrétní výpočet výše pokuty

58.         Úřad je při stanovení základní výše pokuty povinen vycházet z čistých obratů odběratelů s významnou tržní silou za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců[27]. Úřad může uložit pokutu do 10 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu odběratele s významnou tržní silou.

59.         Podle účetní závěrky společnosti NET PLASY za účetní období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023 činil čistý obrat[28] obviněné částku 739 498 000 Kč.[29]

60.         Dále Úřad zohlednil délku trvání vytýkaného jednání, která byla kratší než 2 roky (od 1. 1. 2023 do 19. 2. 2024).

61.         Jelikož se v daném případě jedná o delikt s typově nižší mírou závažnosti, po uvážení a přihlédnutí k individuální závažnosti stanovil Úřad výsledný podíl z čistého obratu pro výpočet základní částky pokuty ve výši 0,02 %. V absolutním vyjádření činí základní částka pokuty po zahrnutí polehčujících okolností a po zaokrouhlení na celé tisíce dolů částku 147 000 Kč. 

62.         Přípisem ze dne 16. 9. 2024 podala společnost NET PLASY v 15denní zákonné lhůtě[30] žádost o snížení pokuty narovnáním. V této žádosti se přiznala ke spáchání přestupku (nekalých obchodních praktik) tak, jak byly Úřadem vymezeny ve Sdělení výhrad, bezpodmínečně a bezvýhradně uznala svou odpovědnost za tyto přestupky a souhlasila s jejich právním hodnocením provedeným Úřadem. Společnost NET PLASY tedy nijak nerozporovala skutková zjištění Úřadu a jeho právní hodnocení těchto zjištění. Společnost NET PLASY rovněž nijak nerozporovala výši pokuty, kterou Úřad podle Sdělení výhrad hodlal za vytýkané jednání uložit. Podle Úřadu došlo ze strany společnosti NET PLASY ke splnění všech zákonných podmínek pro využití institutu narovnání. Dále má Úřad za to, že s ohledem na povahu a závažnost vytýkaných přestupků nic nebrání využití institutu narovnání a že výše pokuty indikovaná ve Sdělení výhrad, snížená o 20 % ve smyslu § 8 odst. 6 ZVTS, je v daném případě dostatečná.

63.         S ohledem na všechny shora uvedené skutečnosti činí konečná výše pokuty uložená společnosti NET PLASY částku 117 000 Kč.

64.         Úřad je dále povinen zkoumat, zda je účastník řízení s ohledem na svou aktuální celkovou majetkovou a finanční situaci schopen pokutu uhradit, resp. zda ukládaná pokuta nemůže být považována z tohoto důvodu za nepřiměřenou či likvidační. Důvodem pro snížení pokuty nemůže být pouhé zjištění, že se účastník řízení nachází ve ztrátě či v nepříznivé finanční situaci.

65.         Z účetní závěrky účastníka řízení za kalendářní rok končící k 31. 12. 2023 Úřad zjistil, že účastník řízení dosáhl v kalendářním roce 2023 kladného provozního výsledku hospodaření ve výši 19 483 tis. Kč a kladného výsledku hospodaření po zdanění ve výši 19 322 tis. Kč. Celková aktiva po korekci dosahují výše 146 609 tis. Kč.[31] Výše pokuty proto nepředstavuje pro další podnikatelskou činnost účastníka řízení zásadní překážku. Z dosavadní finanční a majetkové situace účastníka řízení tak neplyne, že by pokuta byla pro účastníka řízení nepřiměřená nebo likvidační.

66.         Výrokem II. Úřad podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona o významné tržní síle účastníku řízení zakázal, aby ode dne právní moci tohoto rozhodnutí zneužíval svou tržní sílu způsobem popsaným ve výroku I. tohoto rozhodnutí.

67.         Společnost NET PLASY je povinna uloženou pokutu ve výši 117 000 Kč uhradit ve lhůtě stanovené ve výroku III. tohoto rozhodnutí na účet Celního Úřadu pro Jihomoravský kraj, číslo účtu 3754-17721621/0710 vedený u České národní banky, konstantní symbol 1148, jako variabilní symbol se uvede identifikační číslo (IČO) společnosti NET PLASY.

68.         Náklady řízení je společnost NET PLASY povinna uhradit ve lhůtě uvedené ve výroku IV. tohoto rozhodnutí na účet Úřadu vedený u České národní banky, číslo účtu 19-24825621/0710, konstantní symbol 1148, variabilní symbol 2024000452.

IX.           Závěr

69.         Úřad na základě všech shora uvedených důvodů konstatuje, že společnost NET PLASY byla uznána vinnou ze spáchání pokračujícího přestupku podle ustanovení § 8 odst. 1 písm. a), § 4 odst. 1, odst. 2 písm. k) zákona o významné tržní síle, ve spojení s § 7 zákona o odpovědnosti za přestupky, a proto rozhodl v souladu s § 67 odst. 1 správního řádu, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad. O rozkladu rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

 

 

JUDr. Petr Solský

místopředseda Úřadu

 

 

 

Obdrží

Vážená paní

Mgr. Lucie Oršulová

advokátka v plné moci

Lazarská 13/8

120 00 Praha 2

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 1 až 15.

[2] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 40.

[3] Správní spis, pořadové č. dokumentu 41.

[4] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 3.

[5] Srov. ustanovení § 2 písm. a) zákona o významné tržní síle.

[6] Viz ustanovení § 2 písm. b) zákona o významné tržní síle.

[7] Jedná se zejména o dodavatele vymezené ve výroku I. tohoto rozhodnutí.

[8] Např. Správní spis, pořadové číslo 9, 14 a 21.

[9] Srov. Nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku („Společný celní sazebník“), Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1998 (KN platná pro rok 2023) a dále Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2364 (Kombinovaná nomenklatura platná pro rok 2024). Uvedená nařízení obsahují kategorizaci všech příbuzných produktů do jednotlivých kapitol.

[10] Článek 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin.

[11] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 39.

[12] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 3.

[13] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 2.

[14] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 38.

[15] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 26.

[16] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 39.

[17] Např. Správní spis, pořadové číslo dokumentu 5 a 36.

[18] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 8 a 36.

[19] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 3 a 36.

[20] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 9 a 36.

[21] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 21 a 36.

[22] Viz bod 23. až 26. tohoto rozhodnutí.

[23] Srov. § 3b odst. 1 písm. a) zákona o významné tržní síle.

[24] Srov. § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb., kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku, veřejných rejstříků právnických a fyzických osob a evidence svěřenských fondů a evidence údajů o skutečných majitelích, ve znění pozdějších předpisů.

[25] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 39.

[26] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 3.

[27] Srov. ustanovení § 8 odst. 3 zákona o významné tržní síle.

[28] Jedná se o jiný údaj, než u zkoumání kritéria tržní síly ve smyslu § 3a zákona.

[29] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 36.

[30] Srov. § 7 odst. 1 zákona o významné tržní síle, ve spojení s § 22bb odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže.

[31] Správní spis, pořadové číslo dokumentu 36.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en