číslo jednací: S597/2012/VZ-23444/2012/513/KSt

Instance I.
Věc Rekonstrukce a využití budov č. p. 57 a č. p. 72 v obci Kuks pro potřeby Revitalizace KUKS o. p. s.
Účastníci
  1. Revitalizace KUKS o. p. s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 66 odst. 2 zák. č. 500/2004 - zastaveno, odpadl důvod
Rok 2012
Datum nabytí právní moci 14. 12. 2012
Dokumenty file icon 2012_S597.pdf 130 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S597/2012/VZ-23444/2012/513/KSt

 

14. prosince 2012

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 23. 10. 2012 z moci úřední, jehož účastníkem je

· zadavatel – Revitalizace KUKS o. p. s., IČ 28771168, se sídlem Kuks 12, 544 43 Kuks, 

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání  veřejné zakázky „Rekonstrukce a využití budov č. p. 57 a č. p. 72 v obci Kuks pro potřeby Revitalizace KUKS o. p. s.“ zadávané formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo odesláno do informačního systému o veřejných zakázkách dne 28. 3. 2012 a bylo uveřejněno dne 29. 3. 2012 pod ev. č. 211410, ve znění oprav uveřejněných dne 25. 4. 2012 a jehož zrušení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 7. 12. 2012, vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť ve správním řízení odpadl důvod, jehož se toto řízení týkalo. 

Odůvodnění

1. Obecně prospěšná společnost Revitalizace KUKS o. p. s., IČ 28771168, se sídlem Kuks 12, 544 43 Kuks (dále jen „zadavatel“), odeslala dne 28. 3. 2012 do informačního systému o veřejných zakázkách a uveřejnila dne 29. 3. 2012 pod ev. č. 211410, ve znění oprav uveřejněných dne 25. 4. 2012, oznámení otevřeného zadávacího řízení za účelem zadání veřejné zakázky „Rekonstrukce a využití budov č. p. 57 a č. p. 72 v obci Kuks pro potřeby Revitalizace KUKS o. p. s.“ (dále jen „veřejná zakázka“).

2. Z protokolu o otevírání nabídek ze dne 21. 5. 2012 vyplývá, že ve stanovené lhůtě podalo nabídku 5 uchazečů. Všechny nabídky splnily požadavky § 71 odst. 8 zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 28. 6. 2012 bylo zjištěno, že hodnotící komise vyřadila 3 nabídky a na základě posouzení zbylých 2 nabídek vybrala jako nejvhodnější nabídku uchazeče AVERS, spol. s r. o., IČ 41190840, se sídlem Michelská 240, 147 00 Praha 4 (dále jen „AVERS, spol. s r. o.“).

3. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 3. 8. 2012 podnět, v němž pisatel uvedl, že zadavatel podle jeho názoru nastavil kvalifikační předpoklady tak, že jejich požadovaná úroveň je nepřiměřená ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti veřejné zakázky. K tomu dále mimo jiné uvedl, že bylo třeba v rámci ekonomických kvalifikačních předpokladů doložit, aby obrat uchazeče v oblasti restaurátorských prací neklesl pod 5 mil. Kč za každé účetní období. Rozsah restaurátorských prací však byl v této veřejné zakázce vyčíslen pouze v částce ve výši 43 000,- Kč, a tudíž požadovaný obrat přesahuje jejich rozsah 115x. Zadavatel dále požadoval, aby celkový obrat uchazeče neklesl pod 100 mil. Kč za každé účetní období. Zároveň v dodatečné informaci č. 6 k zadávací dokumentaci zadavatel uvedl, že sčítání obratu dodavatele a subdodavatele není možné. Omezením možnosti prokázáním obratu prostřednictvím subdodavatele tak dle názoru pisatele podnětu zadavatel porušil § 51 odst. 4 zákona.

4. Vzhledem k tomu, že z předložené zadávací dokumentace získal Úřad pochybnost o souladu postupu zadavatele se zákonem, zahájil správní řízení z moci úřední.

Správní řízení u Úřadu

5. Účastníkem správního řízení podle § 116 zákona je zadavatel.

6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníku řízení oznámením č. j. ÚOHS-S597/2012/VZ-19698/2012/513/KSt ze dne 22. 10. 2012, v němž seznámil účastníka řízení se skutečnostmi, které budou podkladem pro rozhodnutí. Usnesením č. j. ÚOHS-S597/2012/VZ-19713/2012/513/KSt z téhož dne stanovil účastníku řízení lhůtu, v níž mohl navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

7. Rozhodnutím č. j. ÚOHS-S597/2012/VZ-19841/2012/513/KSt ze dne 22. 10. 2012 Úřad nařídil z moci úřední podle § 117 odst. 1 písm. a) zákona předběžné opatření, kterým zadavateli zakázal uzavřít smlouvu v zadávacím řízení.

8. Dne 23. 10. 2012, kdy bylo oznámení o zahájení správního řízení zadavateli doručeno, bylo zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

Vyjádření zadavatele k důvodům zahájení správního řízení ze dne 5. 11. 2012

9. Dne 5. 11. 2012 obdržel Úřad vyjádření zadavatele ze dne 30. 10. 2012 k důvodům, na základě kterých Úřad zahájil správního řízení.

10. Požadavek na doložení referencí v oblasti restaurátorských prací ve výši min. 5 mil. Kč za každé účetní období v posledních 3 letech zadavatel odůvodnil tak, že předmětem veřejné zakázky je výběr zhotovitele stavby revitalizace dvou historických objektů v památkové rezervaci Kuks, a to revitalizace kulturní památky barokního lázeňského domu č. p. 57 a rekonstrukce historické tovární vily č. p. 72. Obnova kulturní památky z období baroka v nejcennější části památkové rezervace Kuks, je prakticky vždy spjata s neočekávanými nálezy původních starších konstrukcí. Nezřídka se stává, že po odstranění novodobých konstrukcí, dojde k nálezům zazděných kamenných portálů a ostění, ale také starších omítek opatřených dobovou freskovou nebo malířskou výzdobou, která má charakter uměleckého nebo umělecko-řemeslného díla. Stabilizace a potencionální restaurátorský zásah vyžadují ve většině případů zásah odborníka, který je držitelem licence Ministerstva kultury k restaurování těchto prvků.

11. Splnění požadovaného finančního obratu je podle zadavatele jistou pojistkou, že se uchazeč s obdobnou nálezovou situací již setkal a dokáže rozpoznat kvalitu potencionálních nálezů, na které je schopen reagovat s patřičnou dávkou zkušenosti a odborné erudice.

12. Zadavatel dále doložil sdělení Ministerstva kultury ze dne 26. 10. 2011, sdělení Krajského úřadu Královehradeckého kraje ze dne 27. 10. 2011 a sdělení Národního památkového ústavu ze dne 21. 11. 2011, ze kterých vyplývá, že budova č. p. 72 se nachází v památkové rezervaci Kuks a je tedy přímo památkově chráněna jako součást památkově chráněného území, a proto jsou požadavky na řešení obnovy vnějšího pláště srovnatelné s požadavky kladenými na obnovu kulturních památek.

13. Ke stanovení požadavku na doložení obratu uchazeče min. ve výši 100 mil. Kč za každé účetní období v posledních 3 letech zadavatel uvedl, že tento požadavek zdůvodňuje snahou vybrat ekonomicky silného a stabilního dodavatele, aby co nejvíce eliminoval možnou situaci, že by se dodavatel v průběhu realizace veřejné zakázky dostal do likvidace, nebo do insolvenčního řízení. V případě, že by tato situace nastala při realizaci šetřené veřejné zakázky, ohrozilo by to včasné dokončení projektu a tím i poskytnutí dotace, což by jednak negativně ovlivnilo finanční situaci zadavatele, ale zejména mělo zásadní dopad na technický stav renovovaných objektů, který je již nyní havarijní.

14. K otázce možnosti sčítání celkové výše obratu zadavatel uvedl, že uvedená problematika není zákonem jednoznačně upravena. Zadavatel připouští, že možnost sčítání kvalifikace ve výši obratu by mohlo být s odkazem na rozhodnutí Úřadu č. j. S430,446/2010/VZ-7942/2011/520 za určitých podmínek možné, nicméně v šetřeném případě pro odstranění pochybností tuto možnost výslovně vyloučil a žádný uchazeč v zákonné lhůtě proti zadávací dokumentaci námitku nepodal.

15. Zadavatel má za to, že svým postupem v průběhu zadávacího řízení neporušil zákon takovým způsobem, který by podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. S ohledem na uvedené skutečnosti zadavatel navrhuje, aby Úřad rozhodl o zastavení správního řízení.

Sdělení zadavatele ze dne 10. 12. 2012

16. Dne 10. 12. 2012 obdržel Úřad sdělení zadavatele ze dne 6. 12. 2012, ve kterém uvedl, že dne 6. 12. 2012 rozhodl o zrušení šetřeného zadávacího řízení. Přílohou uvedeného sdělení bylo rozhodnutí zadavatele ze dne 6. 12. 2012 o zrušení zadávacího řízení.

Závěry Úřadu

17. Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ ve vzájemných souvislostech, a po zhodnocení všech podkladů rozhodl o zastavení správního řízení, neboť odpadl důvod, jehož se toto řízení týkalo. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

18. Podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2001 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), správní orgán řízení vedené z moci úřední usnesením zastaví, jestliže zjistí, že u některého správního orgánu již před zahájením tohoto řízení bylo zahájeno řízení v téže věci, nebo jestliže v řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci, odpadl jeho důvod, zejména jestliže účastník zemřel nebo zanikl, anebo zanikla věc nebo právo, jehož se řízení týká. Toto usnesení se pouze poznamená do spisu.

19. Dne 6. 12. 2012 rozhodl zadavatel o zrušení šetřeného zadávacího řízení. Dne 7. 12. 2012 bylo zrušení zadávacího řízení uveřejněno v informačním systému o veřejných zakázkách.

20. Vzhledem k tomu, že zadavatel svým rozhodnutím ze dne 6. 12. 2012 zrušil šetřené zadávací řízení, zanikla tak veřejná zakázka, která měla být Úřadem přezkoumána. Protože zanikl důvod, jehož se správní řízení týkalo, zastavil Úřad správní řízení zahájení z moci úřední, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení se podle § 76 odst. 5 správního řádu nelze odvolat, neboť se jedná o usnesení, které se podle § 66 odst. 2 správního řádu pouze poznamenává do spisu.

 

 

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

k poznamenání do správního spisu vedeného pod sp. zn. S597/2012

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz