číslo jednací: S0459/2015/VZ-27826/2015/521/MŽi

Instance I.
Věc Specifické vzdělávání ve společnosti Algoman
Účastníci
  1. ALGOMAN, s.r.o.,
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 120 odst. 2 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb.
Rok 2015
Datum nabytí právní moci 24. 9. 2015
Dokumenty file icon 2015_S0459.pdf 365 KB

Č. j.: ÚOHS-S0459/2015/VZ-27826/2015/521/MŽi

 

11. září 2015

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve věci spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jehož se dopustil zadavatel

 

  • ALGOMAN, s.r.o., IČO 25380117, se sídlem Hlavní 316, 747 81 Otice,

 

v souvislosti se zadáváním veřejné zakázky „Specifické vzdělávání ve společnosti Algoman“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace ze dne 6. 3. 2014 uveřejněné na profilu zadavatele (https://www.profilzadavatele.cz/profil-zadavatele/algoman-s-r-o_1910/) dne 7. 3. 2014, přičemž oznámení o zadání zakázky bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 5. 2014 pod ev. č. zakázky 488052,

vydává podle § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tento

příkaz:

I.

Zadavatel – ALGOMAN, s.r.o., IČO 25380117, se sídlem Hlavní 316, 747 81 Otice – se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že nedodržel postup stanovený v ustanovení § 83 odst. 1 cit. zákona, když neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na veřejnou zakázku „Specifické vzdělávání ve společnosti Algoman“, zadávanou ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace ze dne 6. 3. 2014, uveřejněné na profilu zadavatele dne 7. 3. 2014, k uveřejnění ve lhůtě do 15 dnů od uzavření smlouvy o zajištění vzdělávacích služeb ze dne 29. 4. 2014, tedy do 14. 5. 2014, ale až dne 15. 5. 2014.

II.

Za spáchání správního deliktu uvedeného ve výroku I. tohoto příkazu se zadavateli – ALGOMAN, s.r.o., IČO 25380117, se sídlem Hlavní 316, 747 81 Otice – ukládá podle § 120 odst. 2 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů,

 

pokuta ve výši 1 000,- Kč (jeden tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu.

 

Odůvodnění

1. Odesláním dopisu vyzývajícího k účasti ve zjednodušeném podlimitním řízení za účelem zadání veřejné zakázky „Specifické vzdělávání ve společnosti Algoman“ zahájil dne 7. 3. 2015 zadavatel – ALGOMAN, s.r.o., IČO 25380117, se sídlem Hlavní 316, 747 81 Otice (dále jen „zadavatel“) – předmětné zadávací řízení (dále jen „veřejná zakázka“). Výzva k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace ze dne 6. 3. 2014 (dále jen „výzva“) byla rovněž téhož dne uveřejněna na profilu zadavatele.

2. Předmětem veřejné zakázky je podle bodu 2. „Informace o druhu, předmětu a hodnotě veřejné zakázky“ výzvy „výběr dodavatele vzdělávání“, přičemž „[s]oučástí předmětu plnění veřejné zakázky jsou následující vzdělávací aktivity:

a) Vysokorychlostní diamantové vrtání s výnosem jádra do 100 m,

b) Vysokotlaká injektáž v podzemí tlakem 2,5 MPa,

c) Obsluha vysokotlakých kompresorů,

d) Sanace betonu na přehradách,

e) Chemická injektáž betonu,

f) Výroba gabionového opevnění,

g) Zdění kamenného zdiva na vodních tocích.“

3. Předmětná veřejná zakázka je financovaná z prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Její předpokládaná hodnota činila 2 224 560,- Kč bez DPH.

4. Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 3. 4. 2014 vyplývá, že hodnotící komise vyhodnotila jako nejvhodnější nabídku uchazeče CIRCLE Education s.r.o., IČO 28501136, se sídlem Jiráskova 247/1, 250 88 Čelákovice (dále jen „vybraný uchazeč“). Zadavatel se ztotožnil se závěry hodnotící komise a dne 29. 4. 2014 uzavřel s vybraným uchazečem na předmět plnění veřejné zakázky smlouvu o zajištění vzdělávacích služeb s celkovou cenou 2 202 360 Kč bez DPH (tj. 2 664 855,60 Kč s DPH).

5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dohledu nad postupy zadavatelů při zadávání veřejných zakázek a soutěži o návrh, obdržel podnět k přezkoumání postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky, přičemž v rámci šetření podnětu si vyžádal od zadavatele vyjádření k podnětu a dále dokumentaci o předmětné veřejné zakázce.

6. Před zkoumáním samotného postupu zadavatele v zadávacím řízení se Úřad nejprve zabýval otázkou, zda společnost ALGOMAN, s.r.o., naplňuje definici zadavatele podle zákona.

7. Ustanovení § 2 zákona definuje zadavatele veřejné zakázky, přičemž z § 2 odst. 3 zákona vyplývá, že dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují 200 000 000 Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby.

8. Podle § 2 odst. 5 zákona postupuje dotovaný zadavatel při zadávání veřejné zakázky podle ustanovení tohoto zákona platných pro veřejného zadavatele; tím není dotčeno ustanovení odstavce 7. Dotovaný zadavatel nepostupuje podle ustanovení tohoto zákona v případě zadávání veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti.

9. Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že předmětná veřejná zakázka byla zadávána v rámci realizace projektu „Specifické vzdělávání ve společnosti ALGOMAN, s.r.o. reg. č. CZ.1.04/1.1.04/B3.00170“ a je financována z veřejných zdrojů. Z rozhodnutí o poskytnutí dotace č. 42/B3 ze dne 13. 12. 2013 vyplývá, že zadavateli byla poskytnuta dotace v celkové maximální výši 3 874 437,70 Kč z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost na realizaci projektu „Specifické vzdělávání ve společnosti ALGOMAN, s.r.o. reg. č. CZ.1.04/1.1.04/B3.00170“, přičemž celkové způsobilé výdaje předmětného projektu budou financovány z veřejných zdrojů (85% z Evropského sociálního fondu a 15% ze státního rozpočtu).

10. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zadavatel byl při zadávání předmětné veřejné zakázky v postavení dotovaného zadavatele podle § 2 odst. 3 zákona, neboť předmětná veřejná zakázka byla z více jak 50 % hrazena z veřejných zdrojů.

11. Po přezkoumání předložených podkladů, jež jsou součástí spisu vedeného v této věci pod sp. zn. S0459/2015/VZ, Úřad dospěl k závěru, že zadavatel nepostupoval v souladu se zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

12. Podle § 83 odst. 1 věty první zákona je veřejný zadavatel povinen do 15 dnů od uzavření smlouvy odeslat oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění.

13. Podle § 146 odst. 1 zákona je-li podle tohoto zákona stanovena povinnost k uveřejnění oznámení či zrušení profilu zadavatele, oznámení o zahájení zadávacího řízení, předběžného oznámení, pravidelného předběžného oznámení, oznámení soutěže o návrh, oznámení o subdodávce, oznámení o výsledku zadávacího řízení, souhrnu oznámení o zadání veřejných zakázek na základě rámcové smlouvy, oznámení o zrušení zadávacího řízení nebo soutěže o návrh či jiných údajů (dále jen „vyhlášení“), rozumí se tím uveřejnění

a) ve Věstníku veřejných zakázek podle § 157, jde-li o podlimitní veřejnou zakázku a uveřejnění oznámení či zrušení profilu zadavatele nebo souhrnu oznámení o zadání veřejných zakázek na základě rámcové smlouvy,

b) ve Věstníku veřejných zakázek podle § 157 a Úředním věstníku Evropské unie (dále jen „Úřední věstník“), jde-li o nadlimitní veřejnou zakázku; v případě veřejné zakázky na služby podle přílohy č. 2 se v Úředním věstníku uveřejňuje pouze oznámení o výsledku zadávacího řízení nebo oznámení týkající se soutěže o návrh.

Za uveřejnění vyhlášení se považuje uveřejnění všech údajů z vyhlášení doručeného zadavatelem.

14. Podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nesplní povinnost uveřejnění stanovenou tímto zákonem, nebo nedodrží způsob uveřejnění stanovený tímto zákonem.

15. Podle § 120 odst. 2 písm. b) zákona se za správní delikt uloží pokuta do 20 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle § 120 odstavce 1 písm. b) zákona.

16. Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že dne 29. 4. 2014 uzavřel zadavatel s vybraným uchazečem smlouvu o zajištění vzdělávacích služeb.

17. Z oddílu VI.4) „Datum odeslání tohoto oznámení“ oznámení o zadání zakázky uveřejněného ve Věstníku veřejných zakázek vyplývá, že zadavatel odeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek dne 15. 5. 2014.

18. Z výše uvedených údajů je zřejmé, že zadavatel odeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění do Věstníku veřejných zakázek 16 dnů po uzavření smlouvy o zajištění vzdělávacích služeb. Jelikož byl zadavatel v šetřeném případě povinen oznámení o zadání předmětné zakázky odeslat k uveřejnění do 15 dnů od data uzavření smlouvy o zajištění vzdělávacích služeb (tj. od 29. 4. 2014), tedy do 14. 5. 2014, avšak učinil tak až dne 15. 4. 2014 (tedy po uplynutí zákonné lhůty), porušil tak ustanovení § 83 odst. 1 zákona, když oznámení o zadání zakázky neodeslal k uveřejnění do 15 dnů od data uzavření smlouvy.

19. Úřad považuje na základě výše uvedeného za prokázané, že zadavatel v šetřeném případě nedodržel postup stanovený v ustanovení § 83 odst. 1 zákona tím, že neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění ve lhůtě do 15 dnů od uzavření smlouvy o zajištění vzdělávacích služeb s vybraným uchazečem. Tímto postupem zadavatel naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona.

20. Podle § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) lze povinnost v řízení z moci úřední a ve sporném řízení uložit formou písemného příkazu. Příkaz může správní orgán vydat, považuje-li skutkové zjištění za dostatečné; vydání příkazu může být prvním úkonem v řízení.

21. Úřad považuje ve smyslu ustanovení § 150 odst. 1 správního řádu skutková zjištění za dostatečná a s ohledem na výše uvedené považuje za prokázané, že se zadavatel dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona tím, že v rozporu s ustanovením § 83 odst. 1 zákona neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění do 15 dnů od uzavření smlouvy o zajištění vzdělávacích služeb.

22. V tomto případě je vydání příkazu prvním úkonem ve správním řízení.

23. Úřad posoudil postup zadavatele a vzhledem ke zjištěným skutečnostem přistoupil k uložení pokuty, neboť zadavatel svým postupem naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona.

24. Podle § 121 odst. 3 zákona účinného v době spáchání správního deliktu odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán. Úřad dodává, že předmětné ustanovení bylo s účinností ode dne 6. 3. 2015 novelizováno, přičemž podle § 121 odst. 3 zákona účinného v době vydání tohoto příkazu odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil správní řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.

25. Úřad v šetřeném případě aplikoval výjimku zakotvenou v ust. čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a posoudil případ podle pozdějšího zákona (zákona účinného v době vydání tohoto příkazu), neboť došel k závěru, že je pro zadavatele příznivější. Při posuzování příznivosti právní úpravy vycházel Úřad zejména ze skutečnosti, že zákon účinný v době zahájení zadávacího řízení umožňoval oproti stávající právní úpravě zahájit správní řízení s větším časovým odstupem od okamžiku spáchání správního deliktu či od okamžiku, kdy se o něm Úřad dozvěděl. V návaznosti na posledně citované ustanovení zákona Úřad před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona (ve znění ke dni vydání tohoto příkazu). V šetřeném případě se Úřad o spáchání správního deliktu dozvěděl na základě podnětu, který obdržel dne 2. 6. 2015, přičemž správní řízení ve věci spáchání správního deliktu je zahájeno doručením tohoto příkazu. Ke spáchání správního deliktu došlo marným uplynutím lhůty pro odeslání oznámení o výsledku zadávacího řízení na veřejnou zakázku k uveřejnění do Věstníku veřejných zakázek, tj. dne 15. 5. 2014. Z uvedených údajů tedy vyplývá, že odpovědnost zadavatele za správní delikt nezanikla.

26. V šetřeném případě se zadavatel dopustil správního deliktu dle § 120 odst. 1 písm. b) zákona, přičemž za jeho spáchání lze podle § 120 odst. 2 písm. b) zákona zadavateli uložit pokutu do 20 000 000 Kč.

27. Podle § 121 odst. 2 zákona se při určení výměry pokuty zadavateli, který je právnickou osobou, přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

28. Hlavním kritériem, které je dle výše citovaného ustanovení rozhodné pro určení výměry pokuty, je závažnost správního deliktu. Jde o obecnou kategorii poměřující rozsah dopadu konkrétního deliktního jednání na specifický právem chráněný zájem s přihlédnutím k významu tohoto chráněného zájmu. Zákon pak demonstrativním výčtem vymezuje, co lze pod pojem závažnost správního deliktu podřadit (způsob jeho spáchání, jeho následky a okolnosti, za nichž byl spáchán). Úřad nad rámec uvedených kritérií pak může přihlédnout i k jiným okolnostem, pokud jsou svojí povahou podstatné pro posouzení závažnosti správního deliktu, a které by s ohledem na skutkové okolnosti konkrétního případu mohly být kvalifikovány jako polehčující či přitěžující.

29. Co se týče posouzení stupně závažnosti spáchaného správního deliktu, Úřad konstatuje, že postupem zadavatele došlo k ohrožení právem chráněného zájmu spočívajícího v možnosti zpětné kontroly veřejné zakázky a postupu zadavatele ze strany veřejnosti, jež přispívá k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků. Úřad ve prospěch zadavatele v této souvislosti zohlednil jako výrazně polehčující okolnost, že zadavatel oznámení o výsledku zadávacího řízení dodatečně zveřejnil, a to pouze s jednodenním zpožděním, čímž byla kontrola postupu zadavatele ze strany veřejnosti omezena toliko minimálně. Současně lze uvést, že v rámci posouzení závažnosti správního deliktu Úřad vychází z úvahy, že se v šetřeném případě jedná o podlimitní veřejnou zakázku s celkovou konečnou hodnotou 2 664 855,60 Kč s DPH. V této souvislosti Úřad zohledňuje, že zájem veřejnosti na kontrole vynakládání veřejných prostředku stoupá zejména ve vztahu k hodnotě dané veřejné zakázky (čím vyšší je její hodnota, tím vyšší je zájem veřejnosti na veřejné kontrole). Po zvážení všech okolností šetřeného případu Úřad posoudil stupeň závažnosti správního deliktu v šetřeném případě jako méně závažný.

30. Při určení výše pokuty Úřad vzal v úvahu i ekonomickou situaci zadavatele, neboť v určitém případě se pokuta, byť uložená v minimální výši, může jevit jako krajně „nespravedlivá“. Úřad ekonomickou situaci zadavatele ověřoval z veřejně dostupných zdrojů a podkladů doložených zadavatelem. Z výkazu zisku a ztráty za období 1. 7. 2011 – 30. 6. 2012[1] vyplývá, že zadavatel hospodařil v daném účetním období se ziskem 149 000 Kč. Z doloženého přiznání k dani z příjmů právnických osob za období 1. 7. 2012 – 30. 6. 2013 ze dne 7. 12. 2013 vyplývá, že roční úhrn čistého obratu činil dle zadavatele v předmětném období 60 832 743 Kč. Úřadu je známa skutečnost, že se zadavatel nachází od 25. 5. 2015 v insolvenci, nicméně i s přihlédnutím k této skutečnosti nepovažuje pokutu uloženou v minimální výši 1 000,- Kč za likvidační nebo nepřiměřeně zasahující ekonomickou podstatu zadavatele (a v tomto smyslu nespravedlivou).

31. Úřad vychází z premisy, že pokuta uložená zadavateli za spáchání správního deliktu má obecně plnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní, tj. postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Uložená pokuta pak dle názoru Úřadu naplňuje obě základní funkce právní odpovědnosti.

32. Úřad posoudil postup zadavatele ze všech výše uvedených hledisek a stanovenou pokutu ve výši 1 000 Kč (tj. při samé spodní hranici zákonné sazby) vzhledem k souvislostem případu posoudil jako dostačující.

33. S ohledem na výše uvedené bylo rozhodnuto, jak je uvedeno ve výroku tohoto příkazu.

34. Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Celního úřadu pro Jihomoravský kraj zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710. Jako variabilní symbol zadavatel uvede své identifikační číslo.

  

Poučení

Proti tomuto příkazu lze podle § 150 odst. 3 správního řádu podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne jeho oznámení, a to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 1926/7, Černá pole, 604 55 Brno. Lhůta pro podání odporu běží ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení ve věci pokračuje. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet dnem podání odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Josef Chýle, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

  

 

 

Obdrží

ALGOMAN, s.r.o., Hlavní 316, 747 81 Otice

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] dostupné na https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-firma?subjektId=236499

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en