číslo jednací: 05426/2023/500
spisová značka: S0497/2022/VZ

Instance I.
Věc Poskytování mobilních telekomunikačních služeb 2022+
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo financí
  2. Vodafone Czech Republic a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 21. 4. 2023
Související rozhodnutí 05426/2023/500
15224/2023/163
Dokumenty file icon 2022_S0497.pdf 333 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0497/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-05426/2023/500

 

Brno  7. 2. 2023

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 31. 10. 2022
na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1,
  • navrhovatel – Vodafone Czech Republic a.s., IČO 25788001, se sídlem náměstí Junkových 2808/2, 155 00 Praha 5, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 7. 2. 2019 Mgr. Martinem Dolečkem, advokátem, ev. č. ČAK 10533, Na strži 2102/61a, 140 00 Praha 4,

ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování mobilních telekomunikačních služeb 2022+“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 8. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 9. 2022 pod ev. č. zakázky Z2022-035094, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 9. 2022 pod ev. č. 2022/S 170-482239, ve znění pozdějších oprav,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0497/2022/VZ zahájené na návrh navrhovatele – Vodafone Czech Republic a.s., IČO 25788001, se sídlem náměstí Junkových 2808/2, 155 00 Praha 5 – ze dne 31. 10. 2022 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování mobilních telekomunikačních služeb 2022+“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 8. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 9. 2022 pod ev. č. zakázky Z2022-035094, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 9. 2022 pod ev. č. 2022/S 170-482239, ve znění pozdějších oprav, se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel rozhodnutím ze dne 25. 1. 2023 zrušil zadávací řízení na cit. veřejnou zakázku.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 31. 10. 2022 návrh navrhovatele – Vodafone Czech Republic a.s., IČO 25788001, se sídlem náměstí Junkových 2808/2, 155 00 Praha 5, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 7. 2. 2019 Mgr. Martinem Dolečkem, advokátem, ev. č. ČAK 10533, Na strži 2102/61a, 140 00 Praha 4 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání  veřejné zakázky „Poskytování mobilních telekomunikačních služeb 2022+“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 31. 8. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 9. 2022 pod ev. č. zakázky Z2022-035094, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 9. 2022 pod ev. č. 2022/S 170-482239, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).

2.             Dnem 31. 10. 2022, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Návrh navrhovatele směřuje proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky. Navrhovatel je názoru, že zadavatel

  • stanovil zadávací podmínky v rozporu s § 36 odst. 3 zákona, „neboť nedostatečně vymezují rozsah předmětu Veřejné zakázky a rozložení jeho plnění v čase“,
  • v rámci vysvětlení zadávacích podmínek, a to zejména vysvětlení zadávací dokumentace č. 2 ze dne 21. 9. 2022 a vysvětlení zadávací dokumentace č. 4 ze dne 27. 9. 2022, uváděl v rozporu s ustanovením § 36 odst. 3 ZZVZ a § 6 odst. 1 ZZVZ vědomě nepravdivé informace týkající se předpokládaného termínu zahájení realizace předmětu Veřejné zakázky“,
  • v rámci vysvětlení zadávacích podmínek, a to zejména vysvětlení zadávací dokumentace č. 2 ze dne 21. 9. 2022 a vysvětlení zadávací dokumentace č. 4 ze dne 27. 9. 2022, přenášel v rozporu s ustanovením § 36 odst. 3 ZZVZ a § 6 odst. 1 ZZVZ odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek Veřejné zakázky na dodavatele, neboť odkazoval dodavatele na informační zdroje vně samotných zadávacích podmínek Veřejné zakázky“,
  • prostřednictvím oznámení JŘB[U] a výzvou obsaženou v čl. 2. odst. 2.4 zadávací dokumentace k Veřejné zakázce došlo (…) k faktickému zahájení zadávacího řízení na veřejnou zakázku s totožným předmětem plnění, aniž by došlo k ukončení zadávacího řízení na Veřejnou zakázku.“.

Navrhovatel navrhuje, aby Úřad zrušil zadávací řízení.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-39042/2022/524 ze dne 4. 11. 2022.

6.             Dne 10. 11. 2022 Úřad obdržel vyjádření zadavatele z téhož dne k návrhu navrhovatele. Úřad dále obdržel od zadavatele dne 10. 11. 2022 prostřednictvím datové schránky a dne 11. 11. 2022 prostřednictvím držitele poštovní licence dokumentaci o předmětném zadávacím řízení.

7.             Usnesením č. j. ÚOHS-41084/2022/524 ze dne 21. 11. 2022 určil Úřad zadavateli lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení, a zaslání příslušné dokumentace o zadávacím řízení ve smyslu § 216 odst. 1 zákona pořízené v souvislosti s provedenými úkony.

8.             Usnesením č. j. ÚOHS-01785/2023/524 ze dne 13. 1. 2023 stanovil Úřad účastníkům správního řízení lhůtu, v níž se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

9.             Usnesením č. j. ÚOHS-02755/2023/524 ze dne 19. 1. 2023 Úřad na základě žádosti navrhovatele ze dne 17. 1. 2023 účastníkům správního řízení prodloužil lhůtu stanovenou usnesením č. j. ÚOHS-01785/2023/524 ze dne 13. 1. 2023.

10.         Dne 25. 1. 2023 obdržel Úřad přípis zadavatele, jehož přílohou bylo rozhodnutí zadavatele z téhož dne o zrušení předmětného zadávacího řízení. Zadavatel rozhodl o zrušení zadávacího řízení dle § 127 odst. 1 zákona, neboť po uplynutí lhůty pro podání nabídek v zadávacím řízení nebyl žádný účastník zadávacího řízení.

11.         Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.

12.         S ohledem na skutečnost, že zadavatel svým rozhodnutím ze dne 25. 1. 2023 zrušil podle § 127 odst. 1 zákona zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku, a nastala tedy skutečnost předvídaná v § 257 písm. g) zákona, rozhodl Úřad o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

13.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval
za neúčelné stanovit účastníkům řízení novou lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí
ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval.

14.         Obiter dictum Úřad v souladu s principem dobré správy doplňuje, že přistoupí-li zadavatel ve smyslu čl. 2. „Úvodní ustanovení“ odst. 2.4 zadávací dokumentace[1] k realizaci avizovaného jednacího řízení bez uveřejnění, nesmí dle § 63 odst. 1 zákona podstatně změnit zadávací podmínky oproti předchozímu (nyní šetřenému) otevřenému řízení, tj. nesmí např. změnit/zrušit požadavek na maximálně přípustné jednotkové ceny poskytovaných služeb stanovený v čl. 13. „Hodnocení nabídek“ odst. 13.8 zadávací dokumentace. K tomu Úřad rovněž uvádí, že svědčí-li okolnosti související s veřejnou zakázkou, a především pak důvody použití jednacího řízení bez uveřejnění tomu, že existuje více dodavatelů, kteří by byli schopni plnit předmět veřejné zakázky, nelze považovat za zákonný takový postup zadavatele, který by v takovém jednacím řízení bez uveřejnění jednal pouze s jedním dodavatelem (k tomu srov. rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 30 Af 108/2016-246 ze dne 13. 3. 2019[2]).

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

Obdrží:

1.             Česká republika – Ministerstvo financí, Letenská 525/15, 118 00 Praha 1

2.             Mgr. Martin Doleček, advokát, Na strži 2102/61a, 140 00 Praha 4

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] V dotčeném článku zadávací dokumentace zadavatel stanovil, že „pokud ve lhůtě pro podání nabídek neobdrží žádnou nabídku nebo předložené nabídky nebudou splňovat požadavky zadavatele na předmět veřejné zakázky, je oprávněn návazně postupovat v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 63 odst. 1 písm. a) nebo b) Zákona. (…) Navazující veřejná zakázka tedy může být zahájena prakticky ihned po případném zrušení otevřeného řízení. Centrální zadavatel v takovém případě povede jednání vždy pouze s jedním dodavatelem na základě svého výběru, nevylučuje však postupné oslovení více dodavatelů. V případě zájmu o oslovení v rámci jednacího řízení bez uveřejnění, může dodavatel vyplnit Přílohu č. 6 ZD - Vzorový krycí list pro účast v JŘBU (dále jako ‚přihláška do JŘBU‘), ve které uvede jednotkové ceny, o nichž je ochotný s Centrálním zadavatelem jednat, a kterou nahraje ve lhůtě pro podání nabídek do NENu namísto své nabídky. Pokud obdrží Centrální zadavatel více přihlášek do JŘBU, pro jednání primárně osloví dodavatele s takto indikovanou nejnižší celkovou cenou. Dodavatel však musí do přihlášky do JŘBU uvést veškeré jednotkové ceny a musí být formálně oprávněn k poskytování mobilních telekomunikačních služeb podle bodu 7.4 ZD. Vyplněná přihláška do JŘBU není v rámci tohoto otevřeného řízení považována za nabídku.“.

[2] Byť se závěry soudu vztahují k předchozí právní úpravě zadávání veřejných zakázek, zcela jistě je lze aplikovat i ve vztahu k nyní účinné právní úpravě.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en