číslo jednací: 24703/2024/500
spisová značka: S0447/2024/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Operační oděvy |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2024 |
Datum nabytí právní moci | 16. 8. 2024 |
Související rozhodnutí | 24703/2024/500 31253/2024/163 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0447/2024/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-24703/2024/500 |
|
Brno 21. 6. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 6. 6. 2024 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Fakultní nemocnice Plzeň, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň,
- navrhovatel – JNL s.r.o., IČO 51026414, se sídlem Uzovce 26, 082 66 Uzovce, Slovensko, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 4. 6. 2024 Mgr. Antonínem Hajduškem, LL.M., advokátem ev. č. ČAK 20009, se sídlem tř. Kosmonautů 1221/2a, 779 00 Olomouc,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Operační oděvy“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-052866, ve znění pozdějších změn a v Úředním věstníku Evropské unie dne 21. 11. 2023 pod ev. č. 2023/S 224-705411, ve znění pozdějších změn,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu ze dne 6. 6. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Fakultní nemocnice Plzeň, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Operační oděvy“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-052866, ve znění pozdějších změn a v Úředním věstníku Evropské unie dne 21. 11. 2023 pod ev. č. 2023/S 224-705411, ve znění pozdějších změn, navrhovatel – JNL s.r.o., IČO 51026414, se sídlem Uzovce 26, 082 66 Uzovce, Slovensko – nesložil kauci ve výši podle § 255 odst. 1 citovaného zákona.
Odůvodnění
I. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 6. 6. 2024 návrh navrhovatele – JNL s.r.o., IČO 51026414, se sídlem Uzovce 26, 082 66 Uzovce, Slovensko, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 4. 6. 2024 Mgr. Antonínem Hajduškem, LL.M., advokátem ev. č. ČAK 20009, se sídlem tř. Kosmonautů 1221/2a, 779 00 Olomouc (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Fakultní nemocnice Plzeň, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Operační oděvy“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 11. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 11. 2023 pod ev. č. Z2023-052866, ve znění pozdějších změn a v Úředním věstníku Evropské unie dne 21. 11. 2023 pod ev. č. 2023/S 224-705411, ve znění pozdějších změn (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.
3. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem ze dne 7. 6. 2024.
4. Návrh směřuje proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení ze dne 26. 4. 2024. Navrhovatel je přesvědčen, že ho zadavatel ze zadávacího řízení vyloučil v rozporu se zákonem, neboť dle navrhovatele nebyly splněny podmínky pro vyloučení dle § 48 odst. 2 písm. a) zákona.
5. Dne 14. 6. 2024 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu na zahájení správního řízení z téhož dne.
II. ZÁVĚRY ÚŘADU
6. Úřad přezkoumal splnění zákonných podmínek vážících se k podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v § 255 odst. 1 zákona, tj. nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu ve správné výši, a proto Úřadu nezbylo, než správní řízení zastavit podle § 257 písm. c) zákona. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
7. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
8. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
9. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle odstavce 2, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
10. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
11. Podle bodu 2 zadávací dokumentace jsou předmětem veřejné zakázky dodávky operačních oděvů (kalhot a halen).
12. Podle bodu 3 zadávací dokumentace budou dodávky předmětu plnění realizovány po dobu platnosti kupní smlouvy, přičemž kupní smlouva bude uzavřena na dobu 6 let.
13. V bodu 7 zadávací dokumentace zadavatel stanovil, že nabídky budou hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti. Podle téhož bodu zadávací dokumentace jsou hodnoticími kritérii pro zadání veřejné zakázky »nabídková cena uvedená účastníkem v poli „celková nabídková cena včetně DPH“ tabulky určené pro vyplnění cenové nabídky (viz příloha) a hodnota garantovaného náhradní plnění uvedená v návrhu smlouvy o garanci náhradního plnění«.
14. Přílohu č. 6 zadávací dokumentace tvoří dokument „Cenová tabulka“, kde je uvedeno mj. následující:
Položka |
Číslo nákresu |
Název položky |
Jednotková cena bez DPH |
Jednotková cena vč. DPH |
Nabídková cena za předpokládané roční množství včetně DPH |
Počet kusů/rok |
1 |
24A |
Halena operační |
|
|
|
1300 |
2 |
25A |
Kalhoty operační |
|
|
|
1200 |
Celková nabídková cena včetně DPH |
|
15. Součástí nabídky navrhovatele je dokument „Cenová nabídka“, kde je uvedeno mj. následující:
Položka |
Číslo nákresu |
Název položky |
Jednotková cena bez DPH |
Jednotková cena vč. DPH* |
Nabídková cena za předpokládané roční množství včetně DPH |
Počet kusů/rok |
1 |
24A |
Halena operační |
520 |
624,00 Kč |
811 200,00 Kč |
1300 |
2 |
25A |
Kalhoty operační |
395 |
474,00 Kč |
568 800,00 Kč |
1200 |
*Sazba DPH 20% platná v zemi dodavatele
Celková nabídková cena včetně DPH* |
1 380 000,00 Kč |
16. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že dne 30. 4. 2024 bylo navrhovateli doručeno rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení ze dne 26. 4. 2024. Navrhovatel proti tomuto rozhodnutí podal dne 13. 5. 2024 námitky z téhož dne, které zadavatel rozhodnutím o námitkách ze dne 27. 5. 2024 v celém rozsahu odmítl. Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 27. 5. 2024. Poslední den desetidenní lhůty pro podání návrhu k Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona tudíž připadl na den 6. 6. 2024, tedy nejpozději v tento den mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona.
17. Výše kauce se v souladu s § 255 odst. 1 zákona vypočte jako 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou.
18. Z výpisu z bankovního účtu Úřadu ze dne 5. 6. 2024 a z potvrzení o platbě ze dne 4. 6. 2024 doloženého Úřadu navrhovatelem vyplývá, že navrhovatel složil na účet Úřadu kauci ve výši 69 000 Kč, která byla na účet Úřadu připsána dne 5. 6. 2024.
19. Ohledně výpočtu kauce navrhovatel ve svém návrhu sdělil, že složil na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z jeho nabídkové ceny bez DPH za celou dobu plnění smlouvy (6 let), tj. ve výši 69.000 Kč. Sám navrhovatel tedy v návrhu výslovně uvedl, že pro výpočet kauce použil nabídkovou cenu bez DPH.
20. Ohledně správného výpočtu kauce Úřad odkazuje na „Stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k výpočtu výše kauce dle § 255 odst. 1 a 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů“ (dále jen „Stanovisko Úřadu“)[1], podle kterého „[p]okud jde o otázku, zda je pro výpočet výše kauce rozhodná nabídková cena bez daně z přidané hodnoty či cena s touto daní, zastává Úřad názor, že pokud zákon v předmětném ustanovení § 255 odst. 1 neobsahuje (na rozdíl například od předpokládané hodnoty veřejné zakázky) výslovné řešení, je třeba vycházet z § 115 odst. 3 zákona, tedy z toho, která z nabízených variant (nabídková cena bez DPH, nebo s DPH) je rozhodná při hodnocení nabídek. Pokud tedy při hodnocení nabídek rozhoduje nabídková cena s DPH, je základem pro výpočet kauce tato cena, a naopak. Tento názor je ostatně v souladu se závěry právní doktríny (Jurčík, R. Zákon o veřejných zakázkách. Komentář. 3. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 517) a soudní praxe [rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 2. září 2010, sp. zn. 62 Ca 11/2009, který nastolil princip, že ‚nemůže být přijatelný takový postup, aby nabídková cena byla vypočtena podle jedněch pravidel a kauce (vycházející podle § 115 odst. 1[ZVZ] právě z nabídkové ceny) podle pravidel jiných‘].“
21. Z výše uvedeného tak vyplývá, že pokud zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil jako kritérium hodnocení nabídek nabídkovou cenu s DPH, je pro výpočet výše kauce rozhodná celková nabídková cena včetně DPH. V šetřeném případě zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil, že bude hodnotit celkovou nabídkovou cenu včetně DPH, pro výpočet výše kauce je tedy nutné vycházet z nabídkové ceny navrhovatele včetně DPH.
22. Z cenové nabídky navrhovatele plyne, že nabídková cena navrhovatele za 1 rok platnosti kupní smlouvy činí 1 380 000 Kč vč. DPH. Kupní smlouva má být uzavřena na 6 let, celková nabídková cena navrhovatele za 6 let tak činí 8 280 000 Kč s DPH. Výše kauce se vypočte jako 1 % z částky 8 280 000 Kč. Správná výše kauce tak činí 82 800 Kč. Navrhovatel tedy byl povinen ve lhůtě do 6. 6. 2024 složit na účet Úřadu kauci ve výši 82 800 Kč.
23. Úřad tudíž shrnuje, že navrhovatel sice složil na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro podání návrhu ve smyslu § 251 odst. 2 zákona, avšak kauce byla navrhovatelem složena v rozporu s § 255 odst. 1 zákona v nesprávné výši. Jak bylo totiž Úřadem dovozeno shora, navrhovatel byl povinen složit kauci ve výši 82 800 Kč, jelikož zadavatel stanovil jako kritérium hodnocení nabídkovou cenu včetně DPH. Navrhovatel však složil kauci ve výši pouze 69 000 Kč, což odpovídá jeho nabídkové ceně bez DPH.
24. Nad rámec uvedeného Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mimo jiné i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši či ve stanovené lhůtě). Pro § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě a ve správné výši nedošlo.
25. Současně Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
26. S ohledem na skutečnost, že nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, tedy ve výši stanovené uvedeným ustanovením zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Fakultní nemocnice Plzeň, Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň
2. Mgr. Antonín Hajdušek, LL.M., advokát, tř. Kosmonautů 1221/2a, 779 00 Olomouc
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy