číslo jednací: 02416/2025/162
spisová značka: R0192/2024/VZ

Instance II.
Věc Opravy a údržba autobusů OTOKAR v překlenovacím období
Účastníci
  1. Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace
  2. ZLINER, s. r. o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 22. 1. 2025
Dokumenty file icon 2024_R0192.pdf 195 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-R0192/2024/VZ

Číslo jednací:      ÚOHS-02416/2025/162 

 

 

Brno 22. 1. 2025

 

Ve správním řízení o rozkladu ze dne 29. 11. 2024, doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže téhož dne zadavatelem –

  • Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, IČO 06231292, se sídlem Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem,

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-43421/2024/500 ze dne 14. 11. 2024, vydanému ve správním řízení vedeném pod sp. zn. ÚOHS-S0732/2024/VZ ve věci přezkoumání úkonů shora uvedeného zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky s názvem „Opravy a údržba autobusů OTOKAR v překlenovacím období“ v jednacím řízení bez uveřejnění zahájeném dne 9. 8. 2024 odesláním výzvy k podání nabídek, jehož dalším účastníkem je navrhovatel –

  • ZLINER s.r.o., IČO 45479534, se sídlem třída Tomáše Bati 283, Louky, 763 02 Zlín,

jsem podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění ve spojení s § 90 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v rozhodném znění na základě návrhu rozkladové komise, jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, rozhodl takto:

 

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže sp. zn. ÚOHS-S0732/2024/VZ, č. j. ÚOHS-43421/2024/500 ze dne 14. 11. 2024

 

r u š í m

 

a správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0732/2024/VZ ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace – učiněných při zadávání veřejné zakázky s názvem „Opravy a údržba autobusů OTOKAR v překlenovacím období“ v jednacím řízení bez uveřejnění zahájeném dne 9. 8. 2024 odesláním výzvy k podání nabídek,

 

z a s t a v u j i.

 

Odůvodnění

 

I.               Zadávací řízení a správní řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 13. 9. 2024 návrh navrhovatele – ZLINER s.r.o., IČO 45479534, se sídlem třída Tomáše Bati 283, Louky, 763 02 Zlín – na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, IČO 06231292, se sídlem Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem – učiněných při zadávání veřejné zakázky s názvem „Opravy a údržba autobusů OTOKAR v překlenovacím období“ v jednacím řízení bez uveřejnění zahájeném dne 9. 8. 2024 odesláním výzvy k podání nabídek (dále jen „veřejná zakázka“). Tuto výzvu zadavatel zaslal dvěma dodavatelům – navrhovateli a dodavateli JT SERVICE company s.r.o., IČO 8062374, se sídlem Na Kocandě 1913/39, Předměstí, 412 01 Litoměřice (dále jen „dodavatel JT SERVICE“).

2.             Předmět veřejné zakázky je rozdělen na tři části a tvoří jej poskytování služeb či prací mimozáručních oprav a údržby, tj. mimozáručních oprav a odstraňování poruchy, závady či poškození autobusů značky OTOKAR využívaných zadavatelem tak, aby tato vozidla bylo co nejrychleji možno znovu nasadit do běžného provozu a provozovat je v rámci dopravní obslužnosti zajišťované zadavatelem, a dále plnění spočívající v související dodávce náhradních dílů, spotřebního materiálu a provozních náplní. Smlouva na plnění veřejné zakázky má být dle zadávací dokumentace uzavřena na dobu nezbytně nutnou, než zadavatel získá možnost objednávat plnění dle smlouvy vzešlé z otevřeného zadávacího řízení na zakázku ev. č. Z2024-020947[1], nejdéle však na dobu 1 roku od podpisu smlouvy s vybraným dodavatelem.

3.             Navrhovatel svým návrhem brojil proti volbě druhu zadávacího řízení, jímž je jednací řízení bez uveřejnění dle § 63 odst. 5 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění (dále jen „zákon“), jelikož dle jeho názoru nebyly dány okolnosti, pro které by zadavatel mohl pro zadání veřejné zakázky zvolit tento druh zadávacího řízení a Úřad by tedy měl zadavateli uložit nápravné opatření spočívající ve zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku, a to pro všechny její části.

II.             Napadené rozhodnutí

4.             Dne 14. 11. 2024 vydal Úřad rozhodnutí sp. zn. ÚOHS-S0732/2024/VZ, č. j. ÚOHS-43421/2024/500 (dále jen „napadené rozhodnutí“), jehož výrokem I rozhodl o tom, že zadavatel postupoval při zadávání veřejné zakázky v rozporu s § 55 zákona, když pro zadání veřejné zakázky použil jednací řízení bez uveřejnění s odkazem na § 63 odst. 5 zákona, aniž by pro použití tohoto druhu zadávacího řízení byly splněny zákonem stanovené podmínky, neboť postup v jednacím řízení bez uveřejnění nebyl v daném případě nezbytný v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, přičemž tento postup mohl ovlivnit výběr dodavatele a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.

5.             Jako opatření k nápravě tohoto nezákonného postupu zadavatele Úřad výrokem II napadeného rozhodnutí v souladu s § 263 odst. 2 zrušil zadávací řízení pro veřejnou zakázku. Současně zadavateli prostřednictvím výroku III napadeného rozhodnutí uložil dle § 263 odst. 8 zákona zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku. Výrokem IV napadeného rozhodnutí byla zadavateli uložena povinnost uhradit náklady řízení ve výši 30 000 Kč.

III.           Rozklad zadavatele

6.             Proti napadenému rozhodnutí podal zadavatel rozklad, který byl Úřadu doručen dne 29. 11. 2024. Vzhledem k tomu, že zadavatel obdržel napadené rozhodnutí dne 15. 11. 2024, byl rozklad podán včas.

7.             Zadavatel předsedovi Úřadu navrhuje, aby napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil.

IV.          Řízení o rozkladu

8.             Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 správního řádu, a podle § 88 odst. 1 správního řádu předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.

9.             Navrhovatel se k rozkladu zadavatele vyjádřil prostřednictvím přípisu ze dne 5. 12. 2024, v němž navrhnul, aby předseda Úřadu rozklad zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil.

Procesní postup v řízení o rozkladu

10.         Podáním ze dne 20. 12. 2024, které je ve správním spise vedené pod sp. zn. ÚOHS-R0192/2024/VZ, č. j. ÚOHS-49462/2024/160, zadavatel Úřad informoval o tom, že dne 19. 12. 2024 rozhodl o zrušení zadávacího řízení pro veřejnou zakázku, o čemž uvědomil i účastníky zadávacího řízení. V důsledku tohoto úkonu zadavatel předsedovi Úřadu navrhuje, aby podle § 90 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) ve spojení s § 152 odst. 5 správního řádu napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení podle § 257 písm. g) zákona zastavil.

11.         Dne 6. 1. 2025 bylo v certifikovaném elektronickém nástroji Tender Arena ověřeno, že zadavatel dne 19. 12. 2024 odeslal navrhovateli sdělení o zrušení zadávacího řízení z téhož dne, kterým jej informoval o zrušení zadávacího řízení pro část 1 veřejné zakázky. Téhož dne zadavatel odeslal navrhovateli a dodavateli JT SERVICE sdělení o zrušení zadávacího řízení z téhož dne, kterým je informoval o zrušení zadávacího řízení pro část 2 a 3 veřejné zakázky. Tato tři sdělení byla zařazena do správního spisu sp. zn. ÚOHS-R0192/2024/VZ pod č. j. ÚOHS-00409/2025/162, ÚOHS-00410/2025/162 a ÚOHS-00411/2025/162.

12.         Současně byly pořízeny printscreeny detailů shora uvedených zpráv, z nichž vyplývá, že všechna tři sdělení o zrušení zadávacího řízení pro jednotlivé části veřejné zakázky byla jejich adresátům doručena v okamžiku jejich odeslání, tedy dne 19. 12. 2024 (tyto printscreeny tvoří ve správním spise přílohu shora uvedených sdělení). V souladu s § 4 odst. 1 vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody platí, že doručením prostřednictvím elektronického nástroje je okamžik přijetí datové zprávy na elektronickou adresu adresáta či adresátů datové zprávy v elektronickém nástroji. Vzhledem k této okolnosti patnáctidenní lhůta pro podání námitek proti zrušení zadávacího řízení dle § 242 odst. 2 zákona uplynula dne 3. 1. 2024. Při nahlédnutí do certifikovaného elektronického nástroje dne 6. 1. 2025 nebylo shledáno, že by proti zrušení zadávacího řízení podal některý z účastníků zadávacího řízení námitky.

13.         O shora uvedených úkonech souvisejících s nahlédnutím do certifikovaného elektronického nástroje a pořízením podkladů rozhodnutí byl sepsán úřední záznam, který je ve správním spise sp. zn. ÚOHS-R0192/2024/VZ veden pod č. j. ÚOHS-00991/2025/162.

14.         Dne 9. 1. 2025 bylo účastníkům správního řízení odesláno usnesení č. j. ÚOHS-01009/2025/162 z téhož dne, kterým jim byla stanovena lhůta k vyjádření se ke shora uvedeným novým podkladům rozhodnutí. Zadavatel na toto usnesení reagoval prostřednictvím přípisu ze dne 14. 1. 2025, v němž uvedl, že nemá potřebu se k novým podkladům rozhodnutí vyjadřovat.

Stanovisko předsedy Úřadu

15.         Po projednání věci rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech dospěl předseda Úřadu s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise k následujícímu závěru.

16.         Jelikož v průběhu tohoto řízení o rozkladu bylo zjištěno, že ve smyslu § 90 odst. 4 správního řádu ve spojení s § 257 písm. g) zákona nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího je třeba napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit.

V.            K důvodům zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení řízení

17.         Podle § 152 odst. 5 správního řádu, nevylučuje-li to povaha věci, platí pro řízení o rozkladu ustanovení o odvolání.

18.         Podle § 90 odst. 4 správního řádu, jestliže odvolací správní orgán zjistí, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího zruší napadené rozhodnutí a řízení zastaví, ledaže jiné rozhodnutí o odvolání může mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků.

19.         Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.

20.         Úřad zahájil správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele podle § 249 zákona na základě písemného návrhu navrhovatele. V době podání návrhu bylo cílem navrhovatele zrušení zadávacího řízení, a to pro všechny části veřejné zakázky.

21.         V průběhu vedení tohoto správního řízení zadavatel zrušil přezkoumávané zadávací řízení, tuto skutečnost oznámil jeho účastníkům dne 19. 12. 2024 a proti zrušení zadávacího řízení nebyly podány námitky.

22.         Skutečnost, že zadavatel zrušil zadávací řízení, které bylo předmětem přezkumu, představuje zákonem předpokládaný procesní důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona. Tímto úkonem zadavatele došlo k naplnění cíle, ke kterému směřoval návrh navrhovatele, jenž se domáhal přezkoumání důvodů, o které zadavatel opřel zahájení zadávacího řízení dle § 63 odst. 5 zákona, a rovněž cíle, ke kterému směřovalo napadené rozhodnutí. Nebylo by tedy účelné dále pokračovat ve správním řízení, jehož základní smysl, tj. přezkoumání úkonů zadavatele ve správním řízení a eventuální uložení opatření k nápravě, již byl naplněn tím, že zadavatel sám zrušil zadávací řízení, jehož se má tento přezkum týkat.

23.         Co se týče námitek uvedených v rozkladu zadavatele, je třeba konstatovat, že není namístě se jimi zabývat, protože není naplněn procesní rámec pro věcný přezkum. Zrušením zadávacího řízení ze strany zadavatele došlo k odpadnutí předmětu řízení a vznikla tak překážka, kvůli které již Úřad (ani jeho předseda) nemůže v řízení věcně rozhodnout.

24.         Vzhledem k tomu, že ze spisového materiálu vyplývá, že zadavatel zrušením zadávacího řízení de facto vyhověl návrhu navrhovatele a respektoval závěry napadeného rozhodnutí, a s ohledem na to, že z obsahu správního spisu je zřejmé, že žádný z účastníků správního řízení netvrdil ani neprokázal, že by jiné rozhodnutí o rozkladu mohlo mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků, nezbývá než ve smyslu § 90 odst. 4 správního řádu v návaznosti na § 257 písm. g) zákona napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit.

VI.          Závěr

25.         Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, je třeba uzavřít, že nastaly podmínky pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení. Proto bylo rozhodnuto tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

  

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 91 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 152 odst. 5 téhož zákona dále odvolat.

 

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

 

doc. JUDr. PhDr. Petr Mlsna, Ph.D.

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

 

  

Obdrží

1.             Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem

2.             ZLINER s.r.o., třída Tomáše Bati 283, 763 02 Zlín

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Jedná se o veřejnou zakázku „Opravy a údržba autobusů OTOKAR Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.“ zadávanou v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 5. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 9. 5. 2024 pod ev. č. Z2024-020947 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 5. 2024 pod ev. č. 273625-2024.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en