číslo jednací: 22033/2025/500
spisová značka: S0364/2025/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Ďáblice – Letní údržba MČ Praha Ďáblice 2025 – případná opce 2026 |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2025 |
Datum nabytí právní moci | 2. 7. 2025 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0364/2025/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-22033/2025/500 |
|
Brno 13. 6. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 16. 5. 2025 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – městská část Praha – Ďáblice, IČO 00231266, se sídlem Osinalická 1104/13, 182 00 Praha,
- navrhovatel – Greon group s.r.o., IČO 10670572, se sídlem Masarykovo náměstí 22/13, 250 01 Brandýs nad Labem,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ďáblice – Letní údržba MČ Praha Ďáblice 2025 – případná opce 2026“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídky ze dne 6. 3. 2025, která byla uveřejněna na profilu zadavatele téhož dne pod systémovým číslem P25V00002130,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0364/2025/VZ se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podaným návrhem navrhovatele – Greon group s.r.o., IČO 10670572, se sídlem Masarykovo náměstí 22/13, 250 01 Brandýs nad Labem – ze dne 16. 5. 2025 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – městská část Praha – Ďáblice, IČO 00231266, se sídlem Osinalická 1104/13, 182 00 Praha – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ďáblice – Letní údržba MČ Praha Ďáblice 2025 – případná opce 2026“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídky ze dne 6. 3. 2025, která byla uveřejněna na profilu zadavatele téhož dne pod systémovým číslem P25V00002130, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona.
Odůvodnění
I. Průběh správního řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 16. 5. 2025 návrh navrhovatele – Greon group s.r.o., IČO 10670572, se sídlem Masarykovo náměstí 22/13, 250 01 Brandýs nad Labem – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – městská část Praha – Ďáblice, IČO 00231266, se sídlem Osinalická 1104/13, 182 00 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Ďáblice – Letní údržba MČ Praha Ďáblice 2025 – případná opce 2026“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídky ze dne 6. 3. 2025, která byla uveřejněna na profilu zadavatele téhož dne pod systémovým číslem P25V00002130 (dále jen „zadávací řízení“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0364/2025/VZ.
3. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
4. Navrhovatel uvádí, že svým návrhem brojí proti oznámení o výběru dodavatele ze dne 15. 4. 2025 (dále jen „oznámení o výběru dodavatele“). Navrhovatel v návrhu uvádí, že „[z]adávací řízení je zatíženo zásadními vadami, které měly přímý dopad na zákonnost i rovné podmínky účasti uchazečů. Tyto vady nejsou formálního charakteru, ale systémové a závažné, což vylučuje jejich pozdější opravu bez dalšího porušení zákona. […] S ohledem na výše uvedené vady, které zasahují samotné základy zákonného a férového zadávacího řízení, a vzhledem k tomu, že již došlo k posouzení nabídek a výběru na základě vadné dokumentace, není možná náprava jinak než zrušením celého řízení. Nabídky byly připravovány a podávány za podmínek, které neodpovídaly správnému právnímu režimu, a tudíž došlo k zásadnímu narušení rovného postavení uchazečů dle § 6 ZZVZ.“
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 21. 5. 2025.
6. Dne 28. 5. 2025 byla Úřadu prostřednictvím datové schránky doručena dokumentace o zadávacím řízení a vyjádření zadavatele z téhož dne.
II. Závěry úřadu
7. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
8. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
9. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
10. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. Za nabídkovou cenu se pro účely výpočtu této kauce považuje rovněž cena uvedená v předběžné nabídce. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění ze smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
11. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
12. Složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.
13. V šetřeném případě navrhovatel svými námitkami ze dne 30. 4. 2025, které zadavatel obdržel téhož dne, brojil v návaznosti na obdržené oznámení o výběru dodavatele proti skutečnosti, že dle názoru navrhovatele „[z]adávací dokumentace obsahuje vnitřní nesoulad ohledně stanovení právního režimu veřejné zakázky“. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že o námitkách navrhovatele rozhodl zadavatel svým rozhodnutím ze dne 7. 5. 2025 tak, že tyto námitky v celém rozsahu odmítnul. Předmětné rozhodnutí o námitkách navrhovatel obdržel téhož dne.
14. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem připadal v posuzovaném případě poslední den lhůty pro podání návrhu Úřadu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona na 19. 5. 2025[1]. Tedy nejpozději dne 19. 5. 2025 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona.
15. Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce, přičemž rovněž z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že Úřad na svůj účet od navrhovatele ve lhůtě pro podání návrhu žádnou platbu vztahující se k předmětnému návrhu neobdržel. Úřad tak považuje za nesporné, že nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu podle § 255 odst. 1 zákona.
16. V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce na účet Úřadu ve výši a ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona. Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (složení kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
17. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. V případě, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z tohoto důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
18. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu, Úřad rozhodl podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. městská část Praha – Ďáblice, Osinalická 1104/13, 182 00 Praha
2. Greon group s.r.o., Masarykovo náměstí 22/13, 250 01 Brandýs nad Labem
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Pozn. Úřadu: Posledním dnem lhůty pro podání návrhu byla sobota 17. 5. 2025; v souladu s obecným pravidlem pro počítání lhůt, dle kterého připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže následující, v šetřeném případě tedy pondělí 19. 5. 2025.