číslo jednací: 19823/2025/500
spisová značka: S0294/2025/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | V432/429 – zdvojení vedení (P.0407), stavebně-montážní práce |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2025 |
Datum nabytí právní moci | 9. 7. 2025 |
Související rozhodnutí | 19823/2025/500 25166/2025/162 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0294/2025/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-19823/2025/500 |
|
Brno 29. 5. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 22. 4. 2025 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha,
- navrhovatel – společníci:
- RRR spol. s r.o., IČO 25410946, se sídlem 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov;
- STROICOMMERCE s. s r.o., EUID 109514464, se sídlem ul. Gerber 5, 1619 Občina Stolična, okres Vitoša, Bulharsko;
- FENIX COMERCIO DE FERROS E MATERIAL ELETRICO LTDA s. s r.o., UID 19.860.249/0001-50, se sídlem Rua Itapeva, č. 246, Bairro Sǎo Luiz, Cidade de Canoas, Estado do Rio Grande do Sul; (RS), CEP: 92.420-090, Brazílie;
kteří uzavřeli dne 4. 3. 2025 „Smlouvu o sdružení právnických osob ve společnosti“, zastoupeni ve správním řízení na základě plné moci ze dne 21. 4. 2025 vedoucím společníkem RRR spol. s r.o., IČO 25410946, se sídlem 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání části 1 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 2 (P.0407), stavebně-montážní práce“ a části 2 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 3 (P.0407), stavebně-montážní práce“ veřejné zakázky „V432/429 – zdvojení vedení (P.0407), stavebně-montážní práce“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 27. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 1. 2025 pod ev. č. Z2025-005655, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 1. 2025 pod ev. č. 58147-2025,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – společníků RRR spol. s r.o., IČO 25410946, se sídlem 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov; STROICOMMERCE s. s r.o., EUID 109514464, se sídlem ul. Gerber 5, 1619 Občina Stolična, okres Vitoša, Bulharsko; FENIX COMERCIO DE FERROS E MATERIAL ELETRICO LTDA s. s r.o., UID 19.860.249/0001-50, se sídlem Rua Itapeva, č. 246, Bairro Sǎo Luiz, Cidade de Canoas, Estado do Rio Grande do Sul; (RS), CEP: 92.420-090, Brazílie – ze dne 22. 4. 2025 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha – učiněných při zadávání části 1 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 2 (P.0407), stavebně-montážní práce“ a části 2 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 3 (P.0407), stavebně-montážní práce“ veřejné zakázky „V432/429 – zdvojení vedení (P.0407), stavebně-montážní práce“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 27. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 1. 2025 pod ev. č. Z2025-005655, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 1. 2025 pod ev. č. 58147-2025, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Odůvodnění
I. Průběh správního řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 22. 4. 2025 návrh navrhovatele – společníků:
- RRR spol. s r.o., IČO 25410946, se sídlem 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov;
- STROICOMMERCE s. s r.o., EUID 109514464, se sídlem ul. Gerber 5, 1619 Občina Stolična, okres Vitoša, Bulharsko;
- FENIX COMERCIO DE FERROS E MATERIAL ELETRICO LTDA s. s r.o., UID 19.860.249/0001-50, se sídlem Rua Itapeva, č. 246, Bairro Sǎo Luiz, Cidade de Canoas, Estado do Rio Grande do Sul; (RS), CEP: 92.420-090, Brazílie;
kteří uzavřeli dne 4. 3. 2025 „Smlouvu o sdružení právnických osob ve společnosti“, zastoupeni ve správním řízení na základě plné moci ze dne 21. 4. 2025 vedoucím společníkem RRR spol. s r.o., IČO 25410946, se sídlem 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov – z téhož dne.
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – ČEPS, a.s., IČO 25702556, se sídlem Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání části 1 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 2 (P.0407), stavebně-montážní práce“ a části 2 „V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 3 (P.0407), stavebně-montážní práce“ veřejné zakázky „V432/429 – zdvojení vedení (P.0407), stavebně-montážní práce“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 27. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 1. 2025 pod ev. č. Z2025-005655, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 1. 2025 pod ev. č. 58147-2025 (dále jen „veřejná zakázka“).
3. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.
4. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
5. V souvislosti s výše uvedeným návrhem složil navrhovatel dne 22. 4. 2025 na účet Úřadu kauci ve výši 100 000 Kč.
6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem č. j. ÚOHS-15274/2025/536 ze dne 25. 4. 2025.
7. Dne 5. 5. 2025 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu a dále byla Úřadu zpřístupněna dokumentace v elektronickém nástroji Tender arena.
II. Závěry úřadu
8. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
Relevantní ustanovení zákona
9. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
10. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
11. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. Za nabídkovou cenu se pro účely výpočtu této kauce považuje rovněž cena uvedená v předběžné nabídce. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
12. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
Skutečnosti vyplývající z dokumentace o zadávacím řízení
13. V čl. 1 „předmět veřejné zakázky“ zadávací dokumentace se uvádí:
„Předmět plnění Veřejné zakázky je v souladu s ustanovením § 35 Zákona rozdělen na dvě (2) Části:
Část 1 – V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 2 (P.0407)
Stavebně-montážní práce, včetně dodávky veškerého materiálu pro výstavbu nového dvojitého vedení 400kV V432/429 mezi Transformovnou Kočín a TR Přeštice v úseku st. č. 88 až st. č. 229.
Část 2 – V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 3 (P.0407)
Stavebně-montážní práce, včetně dodávky veškerého materiálu pro výstavbu nového dvojitého vedení 400kV V432/429 mezi Transformovnou Kočín a TR Přeštice v úseku st. č. 229 až st. č. 312.“
14. V čl. 9 „doba plnění“ zadávací dokumentace se uvádí:
„Všechny termíny plnění jsou podrobně stanoveny v návrhu Smlouvy o Dílo.
Část 1 – V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 2 (P. 0407)
Dokončení stavby do 30. 11. 2029
Část 2 – V432/429 – zdvojení vedení, Úsek 3 (P.0407)
Dokončení stavby do 30. 11. 2029.“
15. V čl. 12 „pravidla pro hodnocení nabídek“ zadávací dokumentace se uvádí:
„Části veřejné zakázky (Část 1 a Část 2) budou hodnoceny samostatně:
Hodnocení nabídek bude prováděno ve smyslu § 114 a 115 Zákona podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a dodržování zásad OVZ (viz bod 6 této Zadávací dokumentace) každé Části Veřejné zakázky zvlášť, a to na základě vah, které představují podíl jednotlivých kritérií hodnocení na celkovém hodnocení:
|
Kritéria hodnocení |
Váha |
A. |
Nabídková cena |
99,95 % |
B. |
Zásady OVZ |
0,05 % |
[…]
V rámci dílčího kritéria A. Nabídková cena bude Zadavatel hodnotit výši celkové nabídkové ceny v Kč bez DPH, tj. částky stanovené v souladu se bodem 11.2 této Zadávací dokumentace.
V rámci dílčího kritéria B. Zásady OVZ bude Zadavatel hodnotit úroveň nabízeného plnění, a to dle vyplněného Dotazníku OVZ (Příloha č. 9 této Zadávací dokumentace).“
16. V čl. 11.2 „stanovení nabídkové ceny“ zadávací dokumentace se uvádí:
„Účastníci stanoví nabídkovou cenu za kompletní provedení Díla jednotlivých Částí Veřejné zakázky v rozsahu specifikovaném v Projektové dokumentaci pro provádění stavby a Smlouvě o Dílo a jejích přílohách. Nabídková cena v rámci Nabídky bude zpracována a předložena ve formě kompletně vyplněných jednotkových cen Soupisu prací v digitální formě (ve formátu .xls). Soupisy prací jsou součástí Projektové dokumentace pro provádění stavby (Příloha č. 3 Zadávací dokumentace).
Účastník není oprávněn měnit popisy položek, množství ani jakýmkoliv jiným způsobem, zasahovat do Soupisu prací pro ocenění. Uchazeč je oprávněn pouze k uvedeným položkám v Soupisu prací uvést jednotkové ceny v Kč bez DPH, nebo pokud změnu Soupisu prací výslovně stanoví Zadavatel (např. v rámci dodatečných informací k Zadávacím podmínkám).
Jakákoliv jiná úprava Soupisu prací a jiný způsob zpracování nabídkové ceny se nepřipouští.
Nabídková cena musí být zpracována v Kč bez DPH. Nabídková cena účastníka bude zahrnovat veškeré náklady spojené s realizací předmětu Části Veřejné zakázky. Nabídková cena bude zahrnovat veškeré činnosti vyplývající pro účastníka ze Zadávacích podmínek a s tím spojené náklady, o kterých účastník podle svých odborných znalostí měl vědět, že jsou k řádnému a kvalitnímu plnění Veřejné zakázky nezbytné.
Celková nabídková cena a jednotlivé položky nabídkové ceny budou účastníkem stanoveny jako konečné a nepřekročitelné. V případě, že účastník uvede v Soupisu prací u kterékoli položky nulovou hodnotu, resp. hodnotu, jež v součtu s ostatními položkami neodpovídá celkové nabídkové ceně, může Zadavatel po účastníkovi požadovat objasnění předložených údajů. Případnou opravou Soupisu prací však nesmí být dotčena celková nabídková cena.
Účastníci předloží v Nabídce vyplněný formulář Nabídka ceny (Příloha č. 1 této Zadávací dokumentace), který bude sloužit pro informaci Zadavatele o rozdělení nabídkové ceny dle jednotlivých částí Díla. […]
V Nabídce bude informace o nabídkové ceně uvedena ve Formuláři Nabídka ceny (Příloha č. 1 této Zadávací dokumentace). Účastník ve Formuláři Nabídka ceny uvede celkovou nabídkovou cenu v Kč bez DPH. […].“
17. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že navrhovatel podal nabídku na část 1 a 2 veřejné zakázky, přičemž součástí nabídky učinil vyplněnou přílohu č. 1 zadávací dokumentace (dále jen „formulář – nabídka ceny“).
18. Z formuláře – nabídka ceny vyplývá, že navrhovatel stanovil pro část 1 veřejné zakázky celkovou cenu 2 006 423 154,43 Kč bez DPH a pro část 2 veřejné zakázky celkovou cenu 1 148 835 729,40 Kč bez DPH.
19. Dle rozhodnutí o vyloučení účastníka ze zadávacího řízení ze dne 19. 3. 2025 rozhodl zadavatel o vyloučení navrhovatele z účasti v zadávacím řízení podle § 48 odst. 2 písm. b) zákona z důvodu, že navrhovatel nesplnil zadávací podmínky.
20. Dne 2. 4. 2025 doručil navrhovatel zadavateli „námitky účastníka proti rozhodnutí a oznámení zadavatele o vyloučení účastníka zadávacího řízení“ z téhož dne (dále jen „námitky“). Zadavatel „rozhodnutím zadavatele o námitkách stěžovatele“ ze dne 11. 4. 2025 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“) doručeným navrhovateli téhož dne námitky odmítl.
21. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nesouhlasil s důvody uvedenými v rozhodnutí o námitkách, podal dne 22. 4. 2025 k Úřadu návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele z téhož dne.
Právní posouzení
22. Úřad obecně uvádí, že podle § 251 odst. 2 zákona musí navrhovatel v případě, kdy se chce domoci přezkoumání úkonů zadavatele ze strany Úřadu, doručit návrh na zahájení správního řízení Úřadu do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel odmítl jeho námitky.
23. V souvislosti s podáním návrhu je navrhovatel povinen uhradit Úřadu kauci, přičemž nejde-li o přezkoumání postupu zadavatele při zadávání koncese, je třeba při úhradě kauce vycházet z § 255 odst. 1 zákona.
24. Z § 255 odst. 1 zákona vyplývá, že kauci je třeba složit na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu (tj. nejpozději poslední den lhůty pro doručení návrhu Úřadu, přičemž v tento den musí být kauce již připsána na účet Úřadu).
25. Z ustanovení § 255 odst. 1 zákona dále plyne, že navrhovatel je povinen složit kauci ve výši
1 % ze své nabídkové ceny po celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však 50 000 Kč, nejvýše 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
26. V rámci posouzení splnění zákonných náležitostí pro podání návrhu Úřad posuzoval, zda navrhovatel v daném případě uhradil kauci v souladu s § 255 odst. 1 zákona, tedy včas a v zákonem předepsané výši.
K včasnosti úhrady kauce
27. Jak již bylo uvedeno výše, navrhovatel svými námitkami ze dne 2. 4. 2025, které byly zadavateli doručeny téhož dne, brojil proti svému vyloučení za zadávacího řízení. Rozhodnutí zadavatele o námitkách ze dne 11. 4. 2025 bylo navrhovateli doručeno téhož dne.
28. Návrh navrhovatele byl Úřadu doručen dne 22. 4. 2025[1] a téhož dne byla připsána na účet Úřadu kauce ve výši 100 000 Kč.
29. Vzhledem k tomu, že nejzazším termínem pro doručení návrhu a rovněž složení kauce byl s odkazem na § 251 odst. 2 zákona den 22. 4. 2025, přičemž k připsání kauce na účet Úřadu došlo právě tohoto dne, Úřad konstatuje, že navrhovatel dostál své povinnosti vyplývající z § 255 odst. 1 zákona týkající se povinnosti včasné úhrady kauce.
K výši uhrazené kauce
30. Navrhovatel složil na účet Úřadu kauci ve výši 100 000 Kč.
31. Úřad připomíná, že v daném případě (kdy nejde o koncesi ani o návrh na uložení zákazu plnění smlouvy) je při určení výše kauce třeba vyjít z § 255 odst. 1 zákona, který stanoví, že s podáním návrhu je navrhovatel povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % ze své nabídkové ceny za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou (nejméně však 50 000 Kč, nejvýše 10 000 000 Kč), a v případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci 100 000 Kč.
32. Obecně z účelu institutu kauce vyplývá, že výše kauce by měla být především v určitém poměru k hodnotě přezkoumávané zakázky. Z § 255 odst. 1 zákona lze jazykovým výkladem dovodit, že nabídkovou cenou pro účely výpočtu kauce je u smluv na dobu určitou cena odpovídající celkovému rozsahu plnění, tj. cena vyjadřující celkové náklady po celou dobu plnění veřejné zakázky.
33. Primárně se tedy metoda výpočtu kauce odvíjí od výše nabídkové ceny navrhovatele, když však podmínkou pro uplatnění této metody je existence nabídkové ceny navrhovatele (tj. že nabídková cena je známa). Pouze v případech, kdy není možné stanovit nabídkovou cenu (např. navrhovatel dosud nepodal nabídku), je nutné uhradit kauci v „paušální“ výši 100 000 Kč. Povinnost uhradit „paušální“ výši kauce tedy má nastupovat až v situaci, kdy navrhovatel není objektivně schopen (ani výpočtem) celkovou nabídkovou cenu stanovit.
34. V otázce definice „nabídkové ceny“ je třeba vzít v úvahu, že tato cena a „skutečná cena“ mohou být totožné (např. je-li předmětem veřejné zakázky dodání jednoho konkrétního výrobku), avšak v některých případech se mohou odlišovat (např. jsou-li předmětem veřejné zakázky dodávky či služby, které budou realizovány podle skutečných potřeb zadavatele na základě garantovaných jednotkových cen).
35. Pakliže nabídková cena, která je předmětem hodnocení, odpovídá celkovým nákladům za celou dobu plnění zakázky, je nabídkovou cenou dodavatele pro účely výpočtu kauce právě tato cena.
36. Ani v situaci, kdy zadavatel uvede, že plnění bude poptáváno podle skutečných potřeb zadavatele na základě garantovaných jednotkových cen, a stanoví pro účely hodnocení modelový příklad rozsahu plnění, nelze mít za to, že celkovou nabídkovou cenu nelze zjistit. Modelový příklad totiž představuje odhad skutečného průběhu plnění, avšak z hlediska nabídkové ceny odhadem není, naopak jde o model pro navrhovatele z hlediska koncipování jeho nabídky závazný. Stejně tak je pak závazná a jednoznačná cena stanovená na základě takového modelu. Pokud tedy zadavatel dostatečným způsobem vymezí jednotlivé vstupy pro výpočet nabídkové ceny tak, aby mohli uchazeči podat nabídky s porovnatelnými nabídkovými cenami a za tímto účelem stanoví modelové údaje (např. předpokládaný počet poptávaných jednotek), pak je zřejmé, že bylo možné určit konkrétní výši nabídkové ceny. Ani to, že se tato modelově vypočtená nabídková cena může při následném plnění změnit, nemůže sama o sobě zpochybnit konkrétní výši nabídkového ceny pro účely hodnocení nabídky[2].
37. Rovněž Úřad zdůrazňuje, že zákon v ustanovení § 255 odst. 1 výslovně nestanoví (na rozdíl od předpokládané hodnoty veřejné zakázky), zda se má kauce počítat z ceny bez DPH či z ceny s DPH, a tedy je třeba vycházet z toho, jaká cena je rozhodná při hodnocení nabídek. Pokud tedy při hodnocení nabídek rozhoduje nabídková cena s DPH, je základem pro výpočet kauce tato cena, pokud při hodnocení nabídek rozhoduje nabídková cen bez DPH, je základem pro výpočet kauce tato cena[3].
38. Úřad rovněž uvádí, že je-li veřejná zakázka rozdělena na části a podal-li navrhovatel nabídku do více částí veřejné zakázky, pak při výpočtu výše kauce vychází ze součtu nabídkových cen za ty části veřejné zakázky, ve vztahu k nimž podal nabídku a ve vztahu k nimž zároveň podává návrh. Uvedené vyplývá z rozsudku Krajského soudu v Brně, č. j. 62 Af 57/2010-535 ze dne 9. 12. 2010, v němž se uvádí, že „[b]yla-li veřejná zakázka důvodně a v souladu se ZVZ rozdělena na několik částí a byla-li nabídka navrhovatele podána ve vztahu k některé části veřejné zakázky, pak navrhovatel vychází z nabídkové ceny, která se vztahuje k příslušné části veřejné zakázky. Podal-li navrhovatel nabídku ve vztahu k více částem veřejné zakázky, pak sečte jednotlivé nabídkové ceny týkající se jednotlivých částí veřejné zakázky, ve vztahu k nimž podal nabídku, a při výpočtu kauce (1%) vychází ze součtu takových nabídkových cen, vždy je přitom limitován rozmezím nejméně 50 000,- Kč a nejvýše 2 000 000,- Kč. […].“
K výši uhrazené kauce v šetřeném případě
39. Optikou uvedených obecných východisek pro stanovení výše kauce Úřad posoudil, zda došlo v šetřeném případě k připsání kauce na účet Úřadu v souladu s § 255 odst. 1 zákona.
40. Ze zadávací dokumentace je zřejmé, že dodavatelé měli uvést nabídkové ceny za jednotlivé části veřejné zakázky do formuláře – nabídka ceny (příloha č. 1 zadávací dokumentace).
41. Navrhovatel podal nabídku do části 1 veřejné zakázky i do části 2 veřejné zakázky, přičemž podaným návrhem směřuje proti postupu zadavatele právě v těchto částech veřejné zakázky.
42. Dle formuláře – nabídka ceny, jenž tvořil součást nabídky navrhovatele, činila celková nabídková cena navrhovatele pro část 1 veřejné zakázky částku 2 006 423 154,43 Kč bez DPH. Pro část 2 veřejné zakázky činila celková nabídková cena částku 1 148 835 729,40 Kč bez DPH.
43. Vzhledem k tomu, že navrhovatel podal nabídku do části 1 i části 2 předmětné veřejné zakázky a ve vztahu k oběma těmto částem podal také návrh, pak kauce, kterou byl navrhovatel v šetřeném případě povinen složit, měla ve smyslu § 255 odst. 1 zákona činit 1 % z částky 3 155 258 883,83 bez DPH (2 006 423 154,43 + 1 148 835 729,40 Kč), celkem tedy 31 552 589 Kč. S ohledem na to, že dle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši nejvýše 10 000 000 Kč, Úřad konstatuje, že navrhovatel měl ve lhůtě pro doručení návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 10 000 000 Kč[4].
44. Úřad tudíž shrnuje, že navrhovatel sice složil na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro podání návrhu ve smyslu § 251 odst. 2 zákona, avšak kauce byla navrhovatelem složena v rozporu s § 255 odst. 1 zákona v nesprávné výši. Jak bylo totiž Úřadem dovozeno shora, navrhovatel byl povinen složit kauci ve výši 10 000 000 Kč, avšak složil kauci ve výši pouze 100 000 Kč (pozn. kauci v této výši nelze považovat za dostatečnou ani ve vztahu k samostatným částem, tj. části 1 či části 2 veřejné zakázky).
45. Nad rámec uvedeného Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mimo jiné i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě a ve správné výši nedošlo.
46. Současně Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
47. S ohledem na skutečnost, že nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, tedy ve výši stanovené uvedeným ustanovením zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. ČEPS, a.s., Elektrárenská 774/2, 101 52 Praha
2. RRR spol. s r.o., 17. listopadu 5349, 430 04 Chomutov
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Pozn. Úřadu: Posledním dnem lhůty pro podání návrhu bylo pondělí 21. 4. 2025; v souladu s obecným pravidlem pro počítání lhůt, dle kterého připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže následující, v šetřeném případě tedy úterý 22. 4. 2025.
[2] Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu, č. j. 5 As 247/2016-66, ze dne 31. 1. 2018
[3] Viz rozsudek Krajského soudu v Brně, č.j. 62 Ca 11/2009-46, ze dne 2. 9. 2010
[4] V případě veřejné zakázky na rozdělené na části se uplatní limitace výše skládané kauce, viz výše citovaný rozsudek Krajského soudu v Brně ve věci sp. zn. 62 Af 57/2010. Byť se citovaný rozsudek vztahuje k předchozí právní úpravě (a tedy jiným limitům pro maximální výši skládaní kauce), jeho závěry a obecná východiska jsou plně aplikovaná i na současnou právní úpravu.