Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Oznámení obsahuje všechny dostupné informace k prodeji společnosti RPG Byty (3. 9. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže před dvěma dny zveřejnil Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů Fondy Bydleni 2 S.à r.l./RPG Byty, s.r.o. a RPG Služby, s.r.o.. Vzhledem k dotazům týkajícím se vlastnické struktury nabyvatele Úřad sděluje, že veškeré informace o transakci, jež nejsou předmětem obchodního tajemství, jsou v oznámení... - ÚOHS navštívil premiér Topolánek (7. 9. 2006)
Dva dny po svém jmenování do funkce navštívil nový premiér České republiky Mirek Topolánek brněnské sídlo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). - Pokuta 313 mil. Kč distributorům pohonných hmot (8. 9. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Josef Bednář potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím ze dne 31. května 2004 uložení dosud nejvyšší pokuty v historii Úřadu - Novela zákona o ochraně hospodářské soutěže vstupuje v účinnost (18. 10. 2016)
K zítřejšímu dni, tedy 19. 10. 2016, vstoupí v účinnost technická novela zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. Základním cílem této novely je sice sjednocení terminologie soutěžního zákona se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník („nový občanský zákoník“), zejména jednotné zavedení pojmu soutěžitel v celém zákoně, nicméně přináší i řadu dalších změn - K tiskovému prohlášení Ministerstva dopravy (24. 11. 2017)
Ministerstvo dopravy nepravdivě obvinilo ve svém tiskovém prohlášení z minulého týdne Úřad pro ochranu hospodářské soutěže z nestandardního postupu při prověřování tendru na mýtný systém. Ministerstvu přijde jednak zarážející, že všechna usnesení k doplnění dokumentace a informací údajně dostává v pátek a s krátkou lhůtou, dále pak označilo za neobvyklé, že Úřad si vyžádal informace o tom, jaké části zadávací dokumentace obsahují obchodní tajemství - KMV může ovládnout PEPSICO CZ pod podmínkou splnění závazků (1. 11. 2018)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 30. 10. 2018 rozhodnutí, kterým povolil za podmínky splnění několika strukturálních závazků, které ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže přijal účastník řízení, spojení soutěžitelů spočívající v nabytí možnosti společnosti KMV BEV CZ s.r.o. kontrolovat společnosti PEPSICO CZ s.r.o., PEPSI-COLA SR s.r.o. a část závodu a vybraných nemovitostí společnosti Fővárosi Ásványvíz - és Üdítőipari... - Úřad se připojil k memorandu o výměně informací o mezibankovních poplatcích (7. 11. 2018)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v rámci své kompetence v oblasti dozoru v oblasti platebního styku připojil v minulých dnech k memorandu, které definuje rámec pro kooperaci orgánů zvolených jako dozor nad povinnostmi vycházející ze čl. 7 odst. 1 písm. a) NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2015/751 o mezibankovních poplatcích za karetní platební transakce (MIF - Úřad povolil se závazky fúzi na trhu distribuce neoriginálních náhradních dílů mezi LKQ a heptus 292 (16. 5. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 10. 5. 2019 rozhodnutí, jímž povolil za podmínky splnění několika strukturálních závazků, které ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže přijal účastník řízení, společnosti LKQ German Holdings GmbH převzít výlučnou kontrolu nad společností heptus 292. GmbH. Rozhodnutí již nabylo právní moci - AGROFERT může převzít pekárny UNITED BAKERIES, musí však odprodat několik závodů (29. 5. 2019)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 23. 5. 2019 rozhodnutí, jímž povolil společnosti AGROFERT, a.s., převzít výlučnou kontrolu nad společností UB HOLDING, a.s. a její dceřinou společností UNITED BAKERIES a.s., a to pod podmínkou splnění několika strukturálních závazků, které ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže přijal účastník řízení. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Směřování sekce legislativy a veřejné regulace (2. 7. 2021)
Při příležitosti třicátého výročí fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přinášíme sérii textů, v nichž shrnujeme priority a vize v jednotlivých oblastech působnosti
cs | en