Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- Senát schválil novelu soutěžního zákona (21. 6. 2023)
Senát Parlamentu České republiky dnes jednoznačně schválil důležitou novelizaci zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. Jestliže novelu potvrdí svým podpisem prezident republiky, nabude účinnosti 15 dnů po vyhlášení ve Sbírce zákonů - Novela soutěžního zákona byla dnes zveřejněna ve Sbírce zákonů, účinnosti nabude před koncem července (14. 7. 2023)
Pod číslem 226/2023 dnes byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Novelizace obou předpisů nabudou účinnosti 15 dnů po vyhlášení, tedy 29. července 2023. Současně byla publikována také související vyhláška o podrobnostech žádosti o shovívavost a žádosti o mezinárodní spolupráci - ČEZ může převzít distribuci tepla v Chomutově, musí však do budoucna umožnit připojení dalších dodavatelů (25. 4. 2024)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil pod podmínkou splnění závazků spojení ČEZ Teplárenská, a.s., a ACTHERM Distribuce s.r.o. (dále jen ČEZ Teplárenská a ACTD). Rozhodnutí již nabylo právní moci - Spojení EUROMEDIA a PEMIC povoleno se závazky, nabyvatel musí odprodat velkoobchodní distribuci tištěných knih (12. 6. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil pod podmínkou odprodeje části podniku spojení soutěžitele EUROMEDIA GROUP, a.s., se společnostmi PEMIC BOOKS a.s. a BOOKNET s.r.o., k němuž dochází v oblasti vydávání, distribuce a prodeje knih a audioknih. Rozhodnutí o povolení spojení se závazky již nabylo právní moci - Úřad povolil spojení prodejců automobilů v Českých Budějovicích, musí však odprodat autoservis KIA (13. 10. 2025)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil pod podmínkou splnění závazků spojení soutěžitelů CB Auto a.s. a AUTO FUTURE, s.r.o., k němuž dochází v oblasti maloobchodního prodeje a servisu osobních a lehkých užitkových vozidel. Rozhodnutí již nabylo právní moci - Doporučení ÚOHS pro podávání podnětů v kartelových věcech (27. 11. 2014)
Odhalování a trestání kartelových dohod je pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci jeho kompetencí v oblasti hospodářské soutěže prioritní činností. Zakázané dohody přitom může Úřad odhalit v zásadě třemi způsoby – prostřednictvím vlastního monitorování trhů, díky žádosti o leniency a na základě podaného podnětu - O žádnou tajnou schůzku nešlo (7. 7. 2008)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se důrazné ohrazuje proti zavádějící reportáži České televize o údajné "tajné" schůzce předsedy ÚOHS s podnikatelem Andrejem Babišem. - Potvrzena pokuta pro Ministerstvo vnitra (24. 2. 2010)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil uložení sankce ve výši 100 000 Kč pro Ministerstvo vnitra České republiky za nesprávný postup ve veřejné zakázce „Příprava podkladů a vyplnění žádosti o dotaci v rámci operačního programu životního prostředí – Prioritní osa 3“ - Poznámky k tiskové konferenci ve věci schůzky s panem Babišem (16. 7. 2008)
1. Schůzky předsedy v Praze jsou v převážné většině organizovány sekretariátem (jak je běžné i na jiných resortech). Sekretářky mají pokyn organizovat schůzky pokud možno na veřejných místech. Předseda se programově snaží vyhýbat schůzkám v sídlech firem.2. Od začátku roku 2008 byl předseda v Praze 19x. V kalendáři předsedy bylo zaznamenáno zhruba 110 schůzek na veřejných místech. K tomu je potřeba připočítat... - Stavebníci – přehled vývoje případu a analýza rozsudku krajského soudu a dopadů judikatury na činnost vyšetřujících orgánů (6. 6. 2017)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejňuje ke kauze stavebního kartelu další, tentokrát odborný text
cs | en