Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 367x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Informační centrum > Sídlo ÚOHS
Zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se na jaře 2008 dočkali. Sedmnáct let od vzniku antimonopolního úřadu všichni konečně sdílejí jednu střechu nad hlavou a mohou tak v klidu pracovat. Je to určitě potěšující zpráva i pro širokou veřejnost, protože různá pracovní setkání, odborné semináře a další akce je tak možné pořádat ve vlastní budově ÚOHS. Od počátku své existence sídlil totiž antimonopolní úřad v pronajatých prostorách...
V aktualitách a tiskových zprávách 1547x
- Půlmilionová pokuta byla Prostějovu potvrzena (4. 12. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina uložil svým druhostupňovým rozhodnutím ze dne 30. listopadu 2006 pokutu půl milionu korun městu Prostějov. Aktuálně se jedná o jednu z nejvyšších uložených pokut v oblasti veřejných zakázek - ÚOHS uspěl v dalších soudních sporech (12. 12. 2006)
Krajský soud v Brně dnes zamítl žalobu společnosti SURMET ve věci veřejné zakázky ministerstva zemědělství na zajištění letecké hasičské služby v roce 2005. - Vertikální kartel byl sankcionován (19. 12. 2006)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina uložil svým druhostupňovým rozhodnutím ze dne 14. prosince 2006 pokutu 2,3 milionu korun společnosti Tupperware Czech Republic, spol. s r.o - AuTec porušil zákon, pokutován ale není (20. 12. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal nové prvostupňové rozhodnutí ve věci společnosti AuTec a.s., která byla v letech 1995-2004 generálním importérem automobilového zboží značky BMW do České republiky - Distributoři léčiv svůj postup koordinovali (21. 12. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal prvostupňové rozhodnutí, kterým uložil pokuty v souhrnné výši 113,064 mil. korun čtyřem největším distributorům léčiv v České republice. Konkrétně se jedná o společnosti Alliance UniChem CZ (23,859 mil. Kč), GEHE Pharma Praha (16,831 mil. Kč), PHARMOS (18,638 mil. Kč) a PHOENIX Lékárenský velkoobchod (53,736 mil. Kč - Stavebním spořitelnám byla pokuta snížena (21. 12. 2006)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal dne 19. prosince 2006 nové prvostupňové rozhodnutí ve správním řízení vedeném se šesti stavebními spořitelnami. - Hokejová extraliga nesmí být uzavřena (20. 2. 2007)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesouhlasí s návrhem na uzavření extraligy ledního hokeje v České republice. - Pokuta pro RWE Transgas činí 240 milionů, jde o nejvyšší sankci jedné firmě (13. 3. 2007)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina rozhodl o uložení pokuty 240 milionů korun plynárenské společnosti RWE Transgas. Důvodem je zneužití dominantního postavení. V hlavních bodech přitom bylo potvrzeno prvostupňové rozhodnutí ÚOHS ze srpna loňského roku - Podpora na tvorbu filmu Tobruk byla schválena (15. 3. 2007)
Evropská komise schválila poskytnutí veřejné podpory společnosti Silver Screen. Tato pomoc se poskytuje na realizaci historického filmu Tobruk. Uvedená podpora byla schválena mj. díky doporučujícímu stanovisku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS - Soud potvrdil uložení půlmilionové pokuty (16. 3. 2007)
Krajský soud v Brně zamítl žalobu Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterým byla této firmě uložena půlmilionová pokuta za porušení zákona o veřejných zakázkách. V daném případě se jedná o nejvyšší pokutu uloženou v oblasti veřejných zakázek, jejíž platnost soud potvrdil
cs | en