Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta
Na stránkách 386x
- Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:
Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení
Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou... - Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy).
Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších... - Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu.
Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených... - O Úřadu
Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům.
Pro dosažení cíle:
vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva;
zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.;
současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo... - Hospodářská soutěž
Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem... - O Úřadu > Historie Úřadu
Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo... - Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách
V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...
V aktualitách a tiskových zprávách 1598x
- ČVUT v Praze neprodloužilo lhůtu k podání nabídek (9. 10. 2015)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým pravomocným rozhodnutím pokutu ve výši 150 000 Kč Českému vysokému učení technickému v Praze (dále také ČVUT) za porušení zákona o veřejných zakázkách v zadávacím řízení „Analyzátory pro měření velikosti nanočástic a zeta potenciálu a měření velikosti částic“. Zadavatel nepodal proti rozhodnutí rozklad - Soutěžní experti se opět setkali na půdě ÚOHS na Svatomartinské konferenci 2015 (11. 11. 2015)
Už devátý ročník pravidelné Svatomartinské konference o trendech a vývoji v soutěžním právu byl dnes zahájen v brněnském sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Více než 150 odborníků na právo hospodářské soutěže z České republiky i ze zahraničí přivítal místopředseda Úřadu Michael Mikulík, který vyjádřil své přesvědčení, že konference bude významným přínosem pro praxi všech účastníků - Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2015 (10. 3. 2016)
Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2016 informace o výši poskytnuté (tj. vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2015. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu... - Nové checklisty k používání obecného nařízení o blokových výjimkách (14. 3. 2016)
Na webu Úřadu byly uveřejněny nové checklisty k používání Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 (tzv. obecného nařízení o blokových výjimkách), byla vytvořena nová stránka věnovaná tomuto nařízení a doplněna příručka k definici MSP - Publikace 25 let chráníme hospodářskou soutěž (27. 5. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal k 25. výročí svého založení a k zavedení práva ochrany hospodářské soutěže upomínkovou publikaci - Evropská komise schválila režimy podpory vodních elektráren a výroby tepla z bioplynu (24. 8. 2016)
Dne 22. 8. 2016 vydala Evropská komise dvě rozhodnutí, kterými schválila další dvě skupiny podpor poskytovaných v ČR podle zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, a to podporu výroby elektřiny v malých vodních elektrárnách (MVE) s výkonem do 10 MW uvedených do provozu od 1. 1. 2016 a podporu výroby tepla z bioplynu pocházejícího z hnojiv z živočišné výroby nebo biologicky rozložitelného komunálního odpadu v zařízeních s výkonem do 0,5 MW uvedených do provozu od 1. 1. 2016 - Dodatky k mýtnému byly uzavřeny nezákonně, Ministerstvo dopravy dostalo milionovou sankci (25. 10. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém prvostupňovém rozhodnutí z 25.10.2016 dospěl k závěru, že Ministerstvo dopravy České republiky postupovalo při uzavírání dodatků ke smlouvám o dodávce systému výkonového zpoplatnění pozemních komunikací a o poskytování služeb souvisejících s provozem systému výkonového zpoplatnění komunikací, které mají zajistit provoz systému elektronického mýta po roce 2016, v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách... - Podzimní konference v oblasti veřejné podpory (21. 9. 2016)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uspořádá dne 23. listopadu 2016 Podzimní konferenci v oblasti veřejné podpory - Informační list k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek (30. 9. 2016)
K zítřejšímu dni, tedy 1. říjnu 2016, nabývá účinnosti nová právní úprava veřejných zakázek, zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek - Nový zákon o zadávání veřejných zakázek přilákal na ÚOHS 150 účastníků konference (6. 10. 2016)
Jen šest dní poté, co vešel v účinnost nový zákon o zadávání veřejných zakázek, pořádal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém sídle v Brně konferenci nazvanou Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v ČR
cs | en