Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
      Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:   Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení   Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
    Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
    Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.  Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
    Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
      Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy). Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
    Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu. Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených...
  • O Úřadu
    Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům. Pro dosažení cíle: vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva; zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.; současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo...
  • Hospodářská soutěž
    Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem...
  • O Úřadu > Historie Úřadu
    Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo...
  • Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
      Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách     V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Sekci veřejných zakázek ÚOHS nově vede Eva Kubišová (16. 1. 2018)
    Dne 15. 1. 2018 byl z vedení Sekce veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odvolán dosavadní místopředseda ÚOHS Josef Chýle
  • Pokuty za kartel v distribuci stavebních strojů byly výrazně sníženy díky leniency a narovnání (17. 1. 2018)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odhalil a zakázal plnění kartelové dohody v oblasti distribuce stavebních strojů značky Volvo
  • Aktualizace analytických přehledů financování infrastruktury (19. 1. 2018)
    Evropská komise aktualizovala většinu návodných dokumentů pro posouzení přítomnosti veřejné podpory a jejího správného ošetření u veřejného financování infrastrukturních projektů ve vybraných odvětvích
  • Pokuta pro CHAPS byla snížena, porušil jen národní právo (22. 1. 2018)
    Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj změnil rozhodnutí o zneužití dominantního postavení společnosti CHAPS spol. s r. o. na trhu s aktualizovanými daty o jízdních řádech a snížil sankci uloženou v prvním stupni na výsledných 1 080 000 Kč
  • Soudy definitivně potvrdily pokuty za kartel pekařů, místní šetření ÚOHS proběhla v souladu se zákonem (25. 1. 2018)
    Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnosti společností DELTA PEKÁRNY a.s., OK REST a.s. (právní nástupce společnosti Odkolek) a PENAM, a.s. proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým byly výše uvedeným soutěžitelům uloženy sankce v souhrnné výši 52 800 000 Kč za jednání ve vzájemné shodě při určování cen pekárenských výrobků
  • Předseda ÚOHS potvrdil zákaz plnění koncesní smlouvy na volání vězňů (26. 1. 2018)
    Předseda ÚOHS Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím uložení zákazu plnění „Koncesní smlouvy o poskytování zabezpečených služeb elektronických komunikací vězněných osob“, kterou uzavřela v listopadu roku 2016 Vězeňská služba České republiky se společností BVfon Czech Telecommunication, s.r.o
  • Liberecký kraj si může autobusovou dopravu zajistit různými způsoby, musí ale postupovat dle zákona (1. 2. 2018)
    Jak informovaly ve svém středečním článku Lidové noviny (Půta: Rafajův úřad brání monopol, LN, 31. 1. 2018, s. 5), Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řeší z pohledu zákona o zadávání veřejných zakázek případ nákupu akcií ČSAD Liberec ze strany Libereckého kraje. Z článku i z citovaných prohlášení zadavatele však vyplývá pouze nepochopení fungování správního řízení, dozorové role ÚOHS a neznalost principů hospodářské soutěže
  • Evropská komise schválila dvě opatření ve prospěch České pošty (21. 2. 2018)
    Letošní únor přinesl hned dvě pozitivní rozhodnutí Evropské komise v případech podpory pro Českou poštu, s. p. Evropská komise schválila dne 2. 2. 2018 nejprve podporu na financování provozu informačního systému datových schránek v letech 2018 – 2022; následně dne 19. 2. 2018 vyslovila svým rozhodnutím souhlas také s podporou určenou na financování tzv. všeobecné poštovní služby v letech 2013 -2017
  • Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2017 (12. 3. 2018)
    Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, povinen poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do 30. dubna 2018 informace o výši poskytnuté (rozuměj vyplacené) veřejné podpory za kalendářní rok 2017. Předmětná informační povinnost se netýká opatření poskytnutých v režimu podpory malého rozsahu...
  • ÚOHS s orgány činnými v trestním řízení plně spolupracuje (23. 3. 2018)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže samozřejmě plně spolupracuje s Policií ČR a státním zastupitelstvím, i když některá média v minulých dnech tuto spolupráci zpochybnila. Úřad tak činí dle § 8 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním. V protikladu k dalšímu nepodloženému tvrzení médií Úřad také nemá legislativní pravomoc cokoliv navrhovat či jinak upravovat v rámci schvalování legislativních návrhů. Je proto irelevantní obviňovat...
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz