Výsledky vyhledávání výrazu: poÅ ta

Na stránkách 386x

  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Prevence
      Existuje mnoho kroků, které mohou zadavatelé podniknout, aby zvýšili naději na efektivnější soutěž ve veřejných zakázkách a redukovali riziko uzavírání tajných dohod. Zadavatelé by měli zvážit přijetí následujících opatření:   Být maximálně informován před vyhlášením zadávacího řízení   Velmi prospěšný je pečlivý průzkum trhu, tj. sběr informací o škále produktů a/nebo služeb dostupných na trhu, které by uspokojily požadavky zadavatele...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Důsledky a rizika
    Dlouhotrvající dohody typu bid rigging mohou využívat i velmi složité systémy a sofistikované metody vzájemného postupování zakázek a také rozdělování zisku mezi spiklenci. Celé regiony, ale také státy, mohou být postiženy sítí tajných dohod, které bývají v některých odvětvích plněny někdy i po desítky let. Podvodně jednající uchazeči mohou uplácet příslušné pracovníky u zadavatelů, získávat na svoji stranu organizátory losování, dokonce též...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Bid rigging a výběrová řízení
    Soutěž mezi uchazeči o zakázku je nejefektivnějším nástrojem pro dosažení nejvyšší kvality požadovaného plnění, tedy dodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, a to za co nejnižší cenu. Veřejné i soukromé organizace proto spoléhají, že vyhlášením výběrového řízení získají optimální plnění za dobrou cenu, tj. ekonomicky nejvýhodnější nabídku.  Vyhlášením soutěže se dosáhne nižších cen nebo lepší kvality a inovace pouze tehdy, když...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Formy bid riggingu
    Bid rigging může mít nejrůznější formy. Typickým příkladem je dohoda, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku. „Nejnižší“ cena přitom v takovém případě může být i o desítky procent vyšší, než je reálná hodnota plnění zakázky, avšak tajně smluvení uchazeči podají své nabídky tak, že další se zdánlivě jeví ještě dražší (tzv. „krycí nabídky“). Zadavatel pak logicky vybere nejnižší, byť stále velmi vysokou...
  • Veřejné zakázky > Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů > Zakázané dohody - bid rigging > Zakázané dohody - kartely
      Následující text je určen spíše pro odborně zaměřené pracovníky zadavatelů, disponující zejména právnickým vzděláním, a pokouší se uvést čtenáře blíže do problematiky tzv. zakázaných dohod (včetně relevantní právní úpravy). Dohody narušující soutěž bývají často označovány jako kartely, ačkoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) ve znění pozdějších...
  • Hospodářská soutěž > Zakázané dohody > Bid rigging > Možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení
    Úřad upozorňuje veřejné zadavatele na možnosti, které mohou využít, pokud chtějí vyloučit účastníka zadávacího řízení kvůli podezření na uzavření zakázané dohody tzv. bid riggingu. Cílem Pokynů pro veřejné zadavatele, jak uplatňovat důvod pro vyloučení z účasti na zadávacím řízení kvůli tajným ujednáním v souladu s čl. 38 odst. 7 písm. e) směrnice 2014/23/EU, čl. 57 odst. 4 písm. d) směrnice 2014/24/EU a čl. 80 odst. 1 směrnice 2014/25/EU, obsažených...
  • O Úřadu
    Posláním Úřadu je zajistit fungování trhů, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch spotřebitelům. Pro dosažení cíle: vedeme soutěžitele k chování v souladu s principy soutěžního práva; zasahujeme proti praktikám, jež narušují hospodářskou soutěž, jako jsou např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení aj.; současně však dáváme podnikům možnost, aby své nezákonné jednání, které dosud nemělo...
  • Hospodářská soutěž
    Podnikání na volném trhu je soutěžní hra. Někdy mohou být společnosti v pokušení se této vzájemné soutěži vyhnout a pokusit se stanovit vlastní pravidla hry. Občas se jeden velký hráč snaží vytlačit konkurenty z trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) funguje jako rozhodčí a stará se o to, aby všechny společnosti hrály podle stejných pravidel. Úřad může zakázat dohody, které omezují hospodářskou soutěž, a uložit pokutu společnostem...
  • O Úřadu > Historie Úřadu
    Zákon České národní rady č. 173/1991 Sb. ze dne 26. dubna 1991 zřídil Český úřad pro hospodářskou soutěž, který zahájil činnost k 1. červenci 1991. Sídlem Úřadu se nestala Praha, jako centrum všech orgánů státní správy, ale Brno, což mělo deklarovat nezávislost rozhodování. V roce 1992 byl tento úřad nahrazen Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. Změna byla odůvodněna tehdy probíhající ekonomickou transformací a především úlohou, kterou Ministerstvo...
  • Veřejná podpora > Evidenční povinnost poskytovatelů – transparentnost podpor
      Povinnost poskytovatelů zveřejňovat určité údaje o podporách     V rámci modernizace pravidel veřejné podpory, která proběhla v letech 2012–2014, zakotvila Evropská komise za účelem větší transparentnosti ve vztahu k poskytování podpor povinnost členských států zajistit, aby se na souhrnné internetové stránce věnované veřejné podpoře zveřejňovaly od 1. 7. 2016 údaje o režimech podpory a o jednotlivých podporách přesahujících svou výší limity...

V aktualitách a tiskových zprávách 1598x

  • Registrace na Májovou konferenci 2024 byla zahájena (31. 1. 2024)
    Dvoudenní konference o veřejných zakázkách, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připravuje na 15. a 16. května tohoto roku, již má zpřístupněnu registraci. Rezervujte si už dnes své místo na jedné z nejprestižnějších domácích akcí o veřejném zadávání
  • Řada doporučení Úřadu byla zapracována do nové lékové legislativy (31. 1. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil začátkem minulého roku sektorové šetření v oblasti distribuce léčivých přípravků a na základě jeho výsledků navrhl řadu doporučení směřujících k podpoře soutěže v této oblasti. Ministerstvo zdravotnictví a zákonodárci celou řadu z nich převzali a začlenili do nově přijímaných právních předpisů
  • Úřad uložil rekordní pokutu 125 milionů korun za protisoutěžní jednání společnosti ELECTROLUX (13. 2. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal společnost ELECTROLUX, s.r.o., pokutou ve výši 125 404 000 korun za dlouholeté protisoutěžní jednání. Společnost ELECTROLUX se k porušení českého i unijního soutěžního práva přiznala a proti rozhodnutí Úřadu nepodala rozklad. Rozhodnutí je již pravomocné
  • Metodický den o novele zákona o ochraně hospodářské soutěže (14. 2. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pořádá ve spolupráci se společností EVERESTA metodický den zaměřený na novinky v oblasti práva hospodářské soutěže. Online seminář se uskuteční 20. března 2024 od 9:30 hod. a již nyní je možno se na něj registrovat
  • Úřad představil výsledky sektorových šetření na trhu s cukrem i v oblasti významné tržní síly (15. 2. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes na online tiskové konferenci zveřejnil výsledky sektorového šetření na trhu výroby a prodeje cukru a průběžné výsledky sektorových šetření k dodržování povinností stanovených zákonem o významné tržní síle. Vedení ÚOHS rovněž oznámilo, jaká sektorová šetření budou uskutečněna v letošním roce
  • ÚOHS povolil fúzi v oblasti poskytování služeb energetického outsourcingu na území Polska (16. 2. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení na základě návrhu společností TEDOM, a. s., a POLIMEX MOSTOSTAL SPÓŁKA AKCYJNA spojení soutěžitelů, v jehož důsledku navrhovatelé mají založit společně kontrolovaného soutěžitele – společnost POLIMEX PV2 SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, která bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky. Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti poskytování...
  • Informace o průběhu úprav registru de minimis a evidenci NACE kódů u podpor de minimis (26. 2. 2024)
    Aktuálně probíhají práce na úpravě registru de minimis (RDM), které umožní záznam podpor v nové výši a s novým mechanismem výpočtu rozhodného období tak, jak to stanovují nová nařízení 2023/2831 a 2023/2832, která nahradila nařízení 1407/2013 a 360/2012 o podporách de minimis. V přechodném období, během kterého budou probíhat nezbytné úpravy registru de minimis a legislativy, jsou nadále aplikována původní nařízení 1407/2013 a 360/2012. Přechodné období...
  • Májová konference představuje program: novinky, diskuze se soudci, pohled dodavatelů, postřehy z praxe (28. 2. 2024)
    Ve dnech 15. a 16. května 2024 pořádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže třetí ročník Májové konference o problematice veřejných zakázek, která se poprvé uskuteční mimo prostory ÚOHS, konkrétně v kongresovém sále brněnského hotelu Continental. Registrace na konferenci již probíhá, nyní zveřejňujeme kompletní program
  • Kofola může vstoupit do výroby piva, spojení s Pivovary CZ Group a FONTÁNA PCZG bylo schváleno (5. 3. 2024)
    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým pravomocným rozhodnutím společnosti Kofola ČeskoSlovensko a.s. získat výlučnou kontrolu nad soutěžiteli Pivovary CZ Group a.s. a FONTÁNA PCZG s.r.o. Spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže
  • Informace ke splnění informační povinnosti pro poskytovatele vyrovnávací platby za závazek veřejné služby podle rozhodnutí 2012/21/EU (6. 3. 2024)
    Poskytovatelé podpory, kteří v uplynulých dvou letech financovali tzv. služby obecného hospodářského zájmu a používali pro tento účel rozhodnutí Komise ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (2012/21/EU) (dále jen „rozhodnutí“), budou Úřadem...
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz